هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و پارچه
1400/02/04

پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و پارچه

اگر تا به حال یک شلوار را، در حالی که فراموش کرده‌اید خودکار را از جیب آن خارج کنید، شسته باشید، می‌دانید که پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس چه کار سخت و طاقت فرسایی است. فارغ از اینکه رنگ جوهر سیاه، آبی یا قرمز باشد، پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس یکی از کارهای ناخوشایندی است که حتی اگر تاکنون تجربه اش نکرده باشید، بالاخره روزی با آن مواجه خواهید شد. متاسفانه ترفند واحدی برای پاک کردن تمام انواع جوهرها از روی همه پارچه‌ها وجود ندارد؛ برای پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس باید بدانید که با چه نوع جوهر و چه نوع پارچه‌ای سروکار دارید و بر این اساس خواهید توانست از بهترین روش برای پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس استفاده کنید. قبل از آنکه اشتباهی انجام دهید که تنها وضعیت لکه جوهر را بدتر کند، به توصیه‌های ما در مورد نحوه پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و سایر پارچه‌ها عمل کنید. بهترین روش برای بین بردن لکه جوهر، به نوع پارچهبستگی دارد، بنابراین توصیه‌های مربوط به انواع پارچه در زیر را بررسی کرده و ترفند مناسب خود را برای پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس پیدا کنید.

روش‌های پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و پارچه

پاک کردن جوهر خودکار از روی پارچه، نیازمند شناسایی نوع جوهر، الیاف پارچه و میزان قدمت لکه جوهر است. برخی از روش‌ها، در حالی که روی یک لباس به خوبی کار می‌کنند، باعث آسیب دیدن لباس‌های دیگر می‌شوند. توصیه می‌شود تا پیش از آگاهی از وضعیت لکه جوهر و جنس لباس، به سراغ پاک کردن لکه نروید. در اینجا به بهترین روش‌های پاک کردن انواع جوهر خودکار از روی لباس‌های مختلف اشاره می‌کنیم.

نوع جوهر را مشخص کنید

همه خودکارها و ماژیک‌ها با یک نوع جوهر ساخته نشده‌اند. برای مقابله موثر با لکه جوهر باید بدانید که با چه نوع جوهری روبرو هستید. در اینجا به اصلی‌ترین انواع جوهر که ممکن است با آنها مواجه شوید اشاره می‌کنیم.

نوع جوهر را مشخص کنید

  • جوهر بر پایه روغن: خودکارهای سرتوپی از جوهر بر پایه روغن استفاده می‌کنند. از آنجا که این نوع از جوهرها به سرعت خشک می‌شوند، پاک کردن آنها کمی مشکل‌تر است و به صبر و کمی زور بازو نیاز خواهد داشت.
  •  جوهر بر پایه آب: قلم‌های غلتکی، ماژیک‌های قابل شستشو و خودکارهای ژله‌ای از جوهر بر پایه آب استفاده می‌کنند. پاک کردن این از جوهر از سایر انواع آن آسانتر است.
  •  جوهر بر پایه الکل: از این نوع جوهر در ماژیک‌های دائمی استفاده می‌شود و دشوارترین نوع جوهر برای پاک کردن از روی پارچه محسوب می‌شود.

پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس کتان

برای از بین بردن لکه‌های جوهر از روی لباس کتان و کرباس، الکل مالشی را روی یک نقطه دور از دید آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که الکل به رنگ پارجه آسیب نمی‌رساند. سپس محل لکه‌دار را رو به پایین و بر روی دهانه یک لیوان قرار دهید. پارچه را محکم نگه دارید تا جوهر بیش از این پخش نشود. الکل را قطره قطره بر روی جوهر بریزید و مشاهده کنید که الکل پس از رد شدن از پارچه و چکیدن به درون لیوان، جوهر را در خود حل می‌کند. پس از پاک شدن لکه جوهر، محل لکه را را به خوبی آبکشی کرده و آن را خشک کنید. قبل از شستشو با شوینده‌های معمول، از پاک شدن لکه اطمینان حاصل کنید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس پشمی

در صورت لکه‌دار شدن لباس‌های پشمی، در اسرع وقت محل لکه‌را با دستمال کاغذی پاک کنید. ابتدا سعی کنید پشم را با آب سرد بشویید، در صورت باقی ماندن لکه، مقداری اسپری مو را بر روی لکه جوهر اسپری کنید و دستمال کاغذی را به آرامی بر روی آن قرار دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه کاملا برطرف شود. سپس یک پارچه تمیز را به آب گرم آغشته کرده و آن را بر روی محل لکه فشار دهید. همچنین میتوانید از محلول 50/50 آب و سرکه و یک مسواک نرم استفاده کرده و محل لکه را به آرامی مسواک بزنید. در نهایت پارچه آغشته به آب سرد را روی آن فشار داده و لباس را خشک کنید.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه خون از روی لباس، مبل و فرش


پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس پلی‌استر و نایلون

قبل از اینکه بخواهید لکه جوهر را از روی لباس پلی‌استر یا نایلون پاک کنید، روش پیشنهادی را در یک گوشه یا درز پنهان از لباس امتحان کنید و از آسیب ندیدن رنگ لباس مطمئن شوید. سپس، محل لکه را رو به پایین قرار داده و آن را روی دهانه یک لیوان بکشید. الکل مالشی را به آرامی روی محل لکه چکانده و اینکار را آنقدر ادامه دهید تا الکل تمام جوهر موجود را در خود حل کرده و به کف لیوان منتقل کند. محل لکه را آبکشی کرده و خشک کنید. نهایتا، لباس را شسته و در صورت لزوم از یک سفید کننده سازگار با لباس‌های رنگی استفاده کنید. پس از اطمینان از پاک شدن لکه جوهر، لباس را در هوای آزاد خشک کنید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی نخ پنبه

کمی اسپری مو را بر روی نخ پنبه اسپری کنید تا لکه جوهر شل شود. سپس محل لکه‌را به مدت 30 دقیقه در محلول 2/1 قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید رقیق‌شده در 1 لیتر آب خیس کنید (این محلول را ابتدا بر روی یک نقطه دور از دید در لباس امتحان کنید تا از آسیب ندیدن رنگ لباس مطمئن شوید). محل لکه را آبکشی کرده و اجازه دهید خشک شود. در صورت باقی ماندن لکه، یک پارچه جاذب را به الکل آغشته کرده و بر روی لکه فشار دهید. در صورت انتقال لکه به پارچه، آن را تعویض کره و این فرآیند را تکرار کنید. پس از ازبین رفتن لکه، با استفاده از یک پارچه مرطوب الکل را پاک کرده و سپس لباس را در هوای آزاد خشک کنید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی نخ پنبه

پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس ورزشی و اسپندکس

برای پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس ورزشی و اسپندکس، ابتدا روش پیشنهادی را در گوشه یا درز پنهان لباس امتحان کنید تا از آسیب ندیدن رنگ لباس اطمینان حاصل کنید. محل لکه‌را از پشت روی دهانه یک لیوان بکشید و الکل مالشی را به تدریج روی آن بچکانید. از لیوان برای جمع‌آوری جوهر حل‌شده در الکل استفاده کنید.  محل لکه را آبکشی کرده، در هوای آزاد خشک کرده و در نهایت بشویید. در صورت لزوم، می‌توانید از یک سفید کننده سازگار با لباس‌های رنگی استفاده کنید. پیش از خشک کردن نهایی لباس، از پاک شدن لکه جوهر اطمینان حاصل کنید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی چرم

برای پاک کردن جوهر خودکار از روی چرم، از یک محصول پاک کننده مخصوص چرم استفاده کنید. پاک کننده مخصوص چرم را با استفاده از یک پارچه تمیز بر روی چرم مالش دهید؛ معمولا بیشترین اثربخشی در حالتی روی می‌دهد که فرآیند لکه‌بری از روی چرم را در 6 ساعت اول پس از آغشته شدن به جوهر شروع کنید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس کاموایی

برای پاک کردن جوهر خودکار از روی کاموای قابل شستشو، ابتدا محل لکه را به مدت 30 دقیقه در محلول 2/1 قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید رقیق شده در 1 لیتر آب خیس کنید. سپس پارچه را آبکشی کرده و در هوای آزاد خشک کنید. اگر لکه باقی مانده است، محل لکه جوهر را با استفاده از الکل مالشی تمیز کنید (ابتدا الکل را بر روی یک نقطه دور از دید آزمایش کنید تا از آسیب ندیدن رنگ لباس اطمینان حاصل کنید). لباس را مجددا آبکشی کرده و طبق دستورالعمل بشویید. پیش از خشک کردن نهایی لباس، از پاک شدن جوهر مطمئن شوید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی ابریشم

برای پاک کردن جوهر خودکار از روی ابریشم، در اسرع وقت محل لکه را دستمال کاغذی بپوشانید. می‌توانید از یک پارچه آغشته به آب خالی برای ضربه زدن به محل لکه استفاده کنید. در صورت باقی ماندن لکه، مقداری اسپری مو را بر روی محل لکه اسپری کرده و تا زمان پاک شدن لکه به ضربه زدن با استفاده از پارچه خیس ادامه دهید. کار را با استفاده از فشار دادن پارچه آغشته به آب گرم تمام کنید. همچنین می‌توانید یک مسواک نرم را به محلول 50/50 آب و سرکه سفید آغشته کنید و محل لکه را به آرامی مسواک بزنید. سپس محل لکه را با پارچه خیس تمیز کرده و آن را در هوای آزاد خشک کنید.

پاک کردن جوهر خودکار از روی مخمل

قبل از اقدام به پاک کردن جوهر خودکار از روی مخمل، حتما دستورالعمل‌های روی برچسب لباس را بررسی کنید. برای پاک کردن لکه جوهر روغنی از روی مخمل قابل شستشو، ابتدا آن را به مدت 30 دقیقه در محلول 2/1 قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید رقیق شده در 1 لیتر آب خیس کنید. سپس محل لکه را آبکشی کرده و در هوای آزاد خشک کنید. اگر لکه باقی مانده است، محل لکه جوهر را با استفاده از الکل مالشی تمیز کنید (ابتدا الکل را بر روی یک نقطه دور از دید آزمایش کنید تا از آسیب ندیدن رنگ لباس اطمینان حاصل کنید). لباس را مجددا آبکشی کرده و طبق دستورالعمل بشویید. پیش از خشک کردن نهایی لباس، از پاک شدن لکه جوهر مطمئن شوید.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف


ترفندهای پاک کردن لکه جوهر ماژیک از روی لباس

الکل مالشی معمولا بهترین راه برای پاک کردن لکه جوهر ماژیک از روی لباس به شمار می‌رود. الکل مایع ممکن است لکه را به طور کامل از بین نبرد (به همین دلیل به این ماژیک‌ها، ماژیک دائمی نیز گفته می‌شود)، اما حداقل به محو شدن لکه کمک می‌کند. اگر پارچه بتواند سفید شود، ممکن است شانس بیشتری برای از بین بردن لکه داشته باشید.

ترفندهای پاک کردن لکه جوهر ماژیک از روی لباس

وسایل مورد نیاز:

  •  الکل مالشی
  • مایع لباسشویی
  • سفید کننده اکسیژنه (اختیاری)
  • حوله سفید تمیز

پارچه را تست کنید

یک حوله سفید تمیز را روی میز پهن کرده و پارچه لکه‌دار را روی آن قرار دهید. الکل مالشی را روی یک درز پنهان امتحان کرده و از آسیب ندیدن رنگ لباس اطمینان حاصل کنید. اگر تغییر رنگی در پارچه مشاهده نشد، به سراغ مرحله بعد بروید.

لکه را با الکل مالشی پاک کنید

برای پاک کردن لکه جوهر ماژیک از روی لباس، از یک حوله کاغذی یا پارچه آغشته به الکل استفاده کنید. با این کار، لکه رقیق شده و ازبین بردن آن در طول شستشو راحت‌تر می‌شود. حوله‌ی زیرین ممکن است مرطوب شده و به دلیل جذب جوهر تغییر رنگ دهد؛ اگر این اتفاق افتاد، لباس را به یک قسمت تمیز و خشک از حوله منتقل کنید تا از انتقال مجدد جوهر خارج شده به لباس جلوگیری شود. این روند را تا پاک شدن کامل لکه ادامه دهید. سپس محل لکه را به‌طور کامل آبکشی کنید تا هیچ‌گونه ردی از الکل روی آن باقی نماند.

پارچه را بررسی کرده و آن را بشویید

اگر لکه از بین رفته است، لباس خود را در ماشین لباسشویی قرار داده و با استفاده از داغ‌ترین آبی که برای پارچه لباس بی‌خطر است، آن را بشویید. در صورت باقی ماندن لکه، مقداری سفید کننده اکسیژنه را با آب خنک مخلوط کنید. لباس را در محلول قرار داده و اجازه دهید حداقل 8 ساعت خیس بخورد. اگر همچنان ردی از لکه باقی ماند، یک محلول تازه تهیه کرده و این فرآیند را تکرار کنید. به یاد داشته باشید که پیش از خشک کردن نهایی لباس، از پاک شدن لکه اطمینان حاصل کنید.

پارچه را بررسی کرده و آن را بشویید

نکات مهم برای پاک کردن لکه قدیمی جوهر روی لباس

آیا پس از خشک شدن لباس‌هایتان متوجه لکه جوهر شدید؟ خبر خوب این است که هنوز هم می‌توانید لکه قدیمی جوهر را ازبین ببرید. مقداری مایع ضدعفونی کننده دست را بر روی لکه جوهر ریخته و اجازه دهید برای حدود 5 دقیقه خیس بخورد. سپس لباس خود را با استفاده از مایع لباسشویی و 2/1 فنجان مایع سفید کننده سازگار با رنگ در داغترین چرخه ممکن بشویید و به بهترین نتیجه ممکن امیدوار باشید.


مقاله مرتبط: پاک کردن رنگ از روی لباس

سوالات متداول | پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و پارچه

چگونه جوهر خودکار را از روی لباس پاک کنیم؟

پاک کردن جوهر خودکار از روی پارچه، نیازمند شناسایی نوع جوهر، الیاف پارچه و میزان قدمت لکه جوهر است. برخی از روش‌ها، در حالی که روی یک لباس به خوبی کار می‌کنند، باعث آسیب دیدن لباس‌های دیگر می‌شوند. توصیه می‌شود تا پیش از آگاهی از وضعیت لکه جوهر و جنس لباس، به سراغ پاک کردن لکه نروید. در اینجا به بهترین روش‌های پاک کردن انواع جوهر خودکار از روی لباس‌های مختلف اشاره می‌کنیم.

چگونه جوهر ماژیک را از روی لباس پاک کنیم؟

الکل مالشی معمولا بهترین راه برای پاک کردن لکه جوهر ماژیک از روی لباس به شمار می‌رود. الکل مایع ممکن است لکه را به طور کامل از بین نبرد (به همین دلیل به این ماژیک‌ها، ماژیک دائمی نیز گفته می‌شود)، اما حداقل به محو شدن لکه کمک می‌کند. اگر پارچه بتواند سفید شود، ممکن است شانس بیشتری برای از بین بردن لکه داشته باشید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.