هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کردن لکه خون از روی لباس، مبل و فرش
1399/05/26

پاک کردن لکه خون از روی لباس، مبل و فرش

احتمالا معضل پاک کردن لکه خون از روی لباس، مبل و فرش را بارها تجربه کرده‌اید. لکه‌های مختلفی ممکن است بروی لباس و مبلمان و وسایل شما قرار بگیرد و پاک کردن این لکه‌ها ممکن است بسیار دشوار و خسته‌کننده باشد ولی پاک کردن لکه خون، خصوصا اگر با الیاف ظریف سروکار داشته باشید می‌تواند به معضلی برای شما تبدیل شود. خوشبختانه آموختن فوت و فن پاک کردن لکه خون آنقدر‌ها هم پیچیده نیست. در این مقاله از هوم پلاس، تمام آنچه نیاز است در مورد پاک کردن لکه خون بدانید را برایتان فراهم کرده ایم. خوشبختانه مواد و وسایلی که برای این‌کار نیاز دارید، در هر خانه‌ای یافت می‌شوند.

درباره لکه خون

هرگونه خونریزی، از خراشی جزیی تا یک بریدگی عمیق، می‌تواند به سرعت پارچه را لکه‌دار کند. هموگلوبین‌های موجود در خون به همراه دیگر مواد انعقادی باعث می‌شوند خون در معرض هوا به سرعت لخته شده و به‌طور موثری به هر سطحی که روی آن ریخته شده است، مانند پارچه، بچسبد. هرچند توانایی بالای خون برای لخته شدن، همان چیزی است که جانمان را نجات می‌دهد، اما همین ویژگی باعث می‌شود تا پاک کردن لکه خون از روی لباس، مبل و فرش جانمان را به لبمان برساند.

موفقیت در پاک کردن لکه خون از روی سطوح پارچه‌ای، به انجام هرچه سریع‌تر فرآیند شستشو بستگی دارد.  اگر نمی‌توانید بلافاصله اقدام به پاک کردن لکه خون کنید، باید برای جلوگیری از تثبیت لکه دست به اقدامات پیشگیرانه بزنید.


مقاله "روش‌های ضدعفونی کردن خانه و محل کار" هوم پلاس را از دست ندهید!


روش‌های پاک کردن لکه خون از روی سطوح مختلف

کارهایی که باید به محض آغشته شدن سطوح به خون انجام داد

  • با استفاده از دستمال توالت، تا جایی که امکان دارد خون موجود در ناحیه آلوده را جذب کنید. این کار را به‌آرامی انجام دهید تا از فشردن خون به درون بافت پارچه جلوگیری شود. از مالش لکه شدیدا خودداری کنید، چراکه این عمل موجب گسترش لکه و دشوارتر شدن فرآیند پاک کردن لکه می‌شود.
  • یک حوله سفید را به آب سرد آغشته کرده و روی لکه قرار دهید تا از خشک شدن لکه خون و تثبیت آن جلوگیری شود.
  • حوله‌ی خیس تا چند ساعت از خشک شدن لکه خون جلوگیری می‌کند. هنگامی که آماده‌ی پاک کردن لکه شدید، این مراحل ساده و سریع به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی از شر لکه خون خلاص شوید:
  • یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب سرد حل کنید.
  • یک پارچه‌ تمیز و سفید را درون محلول شوینده فرو کنید.
  • به‌آرامی لکه را با محلول شوینده مرطوب کنید.
  • با استفاده از یک حوله خشک یا دستمال توالت، رطوبت اضافی را جذب کنید.
  • این فرآیند را تا پاک شدن لکه تکرار کنید.
  • یک پارچه تمیز را با آب سرد نمدار کرده و ار آن برای آبکشی مواد شوینده استفاده کنید.
  • با استفاده از یک پارچه خشک، محل لکه را خشک کنید.

تمام لباس‌ها را زیر آفتاب خشک کنید

تمام لباس‌ها را زیر آفتاب خشک کنید

هنگامی که نوبت به ازبین بردن لکه‌های‌ خون می‌رسد، اطمینان حاصل کنید که لباس‌ها، ملحفه و روتختی‌های خود را تا حد ممکن زیر آفتاب خشک می‌کنید. گرمای خورشید می‌تواند پروتئین موجود در خون را شکسته و به پاک کردن آن کمک کند.

هر کاری انجام می‌دهید، از آب گرم استفاده نکنید

روش‌های مختلفی برای پاک کردن لکه خون از روی پارچه وجود دارد. احتمالا یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما روشی را برای این‌کار استفاده می‌کند که رویش قسم می‌خورد. اگر هیچکدام از راه‌حل‌هایی که در این مقاله به‌ شما معرفی کرده‌ایم کارساز نشد، می‌توانید از آن‌ها کمک بخواهید.

اما یک استثنا وجود دارد. یک کار که هرگز نباید انجام دهید. هیچگاه برای پاک کردن لکه‌های خون از آب گرم استفاده نکنید. خون حاوی پروتئین‌های زیادی است. آب گرم در واقع پروتئین‌ها را در هر بافتی که رویش قرار دارند "می‌پزد". اگر می‌خواهید از آب برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید، مطمئن شوید که آب سرد است. این کار مانع تثبیت لکه روی پارچه می‌شود.

موادی که برای پاک کردن لکه خون استفاده می‌شود

موادی که برای پاک کردن لکه خون استفاده می‌شود

استفاده از سرکه برای پاک کردن خون

به‌طور کلی، فرآیند پاک کردن لکه خون نسبتا آسان است. فوت اصلی کوزه‌گری این است که سعی کنید لکه‌ها را سریعا و پیش از خشک شدن ازبین ببرید. اگر لکه خشک شود، شستشوی آن بسیار دشوارتر می‌شود. خصوصا بعد از ۲۴ ساعت. سرکه سفید یکی از در دسترس‌ترین مواد موجود در خانه شما برای پاک کردن لکه خون به‌شمار می‌رود. قبل از اینکه خون خشک شود، سرکه‌ را روی آن ریخته و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه، در حالی که روی آن را با یک پارچه‌ نمدار پوشانده‌اید، خیس بخورد. می‌توانید این روند را هرچند بار که لازم باشد تکرار کنید تا لکه به‌طور کامل ازبین برود. بعد از محو شدن لکه، پارچه را به‌ شیوه‌ی معمول در آب سرد بشویید.


چطور می‌شود مبلمان را خودتان در منزل تمیز کنید؟ مقاله "شستشو و تمیز کردن مبل در منزل" هوم پلاس را از دست ندهید!


استفاده از آمونیاک برای پاک کردن لکه خون

آب و آمونیاک را به ‌نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کرده و قبل از شستشو، لکه خون را به وسیله‌ی محلول آب و آمونیاک از روی پارچه جذب کنید. این یک روش عالی برای پاک کردن لکه خون است، اما می‌تواند به ازبین بردن لکه‌های ناشی از عرق یا ادرار هم کمک کند.

استفاده از نوشابه در از بین بردن لکه های خون

به دلیل غلظت بالای اسید فسفریک و کرنیک، نوشابه می‌تواند یک ماده پاک‌کننده عالی باشد. به‌جای پرتاب کردن لباس‌ آغشته به‌ خون درون ماشین لباسشویی، می‌توانید یک بطری نوشابه خریداری کرده و لکه خون را پیش از خشک شدن، با نوشابه خیس کنید. سپس، بعد از اینکه لکه از روی پارچه بلند شد، لباس خود را به‌طور عادی بشویید.

استفاده از اسپری دبلیو دی ۴۰

لکه خون را با استفاده از اسپری دبلیو دی ۴۰ به‌راحتی تمیز کنید. مقداری از محلول را مسقیما روی لکه اسپری کرده، چند دقیقه صبر کنید و سپس طبق معمول با آب سرد بشویید. اسپری دبلیو دی ۴۰ به جدا شدن لکه از بافت پارچه کمک می‌کند. سعی کنید پیش از خشک شدن، از آن برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید. زیرا به محض خشک شدن، لکه خون تثبیت شده و جداسازی آن از بافت پارچه دشوارتر می‌شود. می‌توانید از اسپری دبلیو دی ۴۰ برای پاک کردن لکه‌های دیگر از روی پارچه، مانند رز لب، خاک، روغن و لکه جوهر نیز استفاده کنید.

استفاده از نشاسته‌ی ذرت

استفاده از نشاسته‌ی ذرت

ابتدا خمیری از مخلوط نشاسته ذرت و آب سرد تهیه کنید. لکه را با خمیر پوشانده و به‌آرامی خمیر را به درون بافت پارچه فشار دهید. سپس پارچه را در محلی آفتاب‌گیر قرار دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن، باقی‌مانده خمیر را با استفاده از یک مسواک از روی پارچه پاک کنید. اگر لکه کاملا از بین نرفت، این روند را تکرار کنید.

استفاده از پاک کننده‌های آنزیمی

اگر به‌طور مداوم سعی می‌کنید لکه‌های عادت ماهانه را از روی لباس‌ زیرهای خود پاک کنید، شاید لازم باشد سطح مقابله خود با این لکه‌ها را ارتقا دهید. چندین محصول تجاری مشخصا در پاک کردن لکه خون موثر هستند. پاک کننده‌های آنزیمی می‌توانند بدون آسیب زدن به بافت پارچه، هرنوع لکه را پاک کنند. این پاک‌ کننده‌ها را می‌توانید از خشکشویی‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید.

استفاده از آب لیمو

استفاده از آب لیمو

داشتن لیمو در گوشه کنار خانه، می‌توانند به‌طور کلی فرآیند تمیز کردن را در زندگی‌تان بسیار آسان‌تر کند. اگر می‌خواهید از آب لیمو برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید، ابتدا کمی نمک روی لکه خون ریخته و سپس لیمو را روی لکه بچلانید. آب لیمو و نمک را روی لکه مالش دهید تا ازبین برود. پس از پاک کردن لکه، پارچه را با آب سرد و صابون شسته و سپس با مواد شوینده‌ معمولی درون ماشین لباسشویی قرار دهید.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه چسب آکواریوم


استفاده از جوش شیرین

لابه‌لای کمد هر خانه‌ای، حداقل مقداری جوش شیرین پیدا می‌شود. ماده‌ای که می‌تواند به یکی از بهترین و در دسترس‌ترین پاک کننده‌ها تبدیل شود. برای استفاده از آن، چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب سرد حل کنید تا به پاک کردن لکه خون از روی پارچه کمک کند. بگذارید خمیر حاصل شده، حداقل برای ۳۰ دقیقه درون بافت پارچه نفوذ کرده و خشک شود. سپس خون خشک شده را از روی پارچه پاک کنید.

استفاده از هیدوژن پراکسید

هیدوژن پراکسید هم از آن دسته موادی است که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود. چرا که هم یک داروی کمک‌های اولیه است و هم نوعی سفیدکننده به‌شمار می‌رود. هیدروژن پراکسید به‌طور کلی به عنوان یک ماده اکسیدکننده طبقه‌بندی می‌شود و این بدان معنی است که می‌تواند در آب و اکسیژن تجزیه شود. به دلیل همین ویژگی، هیدروژن پراکسید می‌تواند در پاک کردن لکه خون به شما کمک کند. محلول ۳ درصدی هیدروژن پراکسید که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، برای پاک کردن لکه خون بسیار مفید است. علاوه‌ براین، هیدروژن پراکسید به‌خاطر سازگاری‌اش با انواع پارچه‌ها، رنگی و غیررنگی، مشهور است.

استفاده از ترد کننده گوشت

شاید از حضور سرزده‌ی ماده ترد کننده گوشت در این فهرست تعجب کرده باشید، اما این ماده در مدیریت لکه خون خشک شده بسیار سریع و کارآمد عمل می‌کند. برای استفاده، ترد کننده را با مقداری آب سرد مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. اجازه دهید خمیر برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی لکه خون باقی مانده و جذب بافت پارچه شود. بعد از محو شدن لکه، پارچه با آب سرد و شوینده‌های معمولی بشویید.

استفاده از پودر تالک

خمیری از پودر تالک و آب تهیه کرده و روی لکه خون بمالید. پس از خشک شدن لکه را جدا کرده و پارچه را با آب سرد بشویید. در صورت دسترسی نداشتن به پودر تالک می‌توانید نشاسته ذرت را جایگزین آن کنید.

استفاده از آب نمک سرد

در اسرع وقت پارچه‌ی آغشته به خون را در یک ظرف آب نمک سرد خیس کنید. پس ۳ تا ۴ ساعت خیس خوردن، لکه خون را با مواد شوینده مایع مالش دهید و سپس درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

 
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.