هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف با روش‌های آسان
پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف با روش‌های آسان
1399/12/09

پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف با روش‌های آسان

شمع یکی از وسایل آرامش‌بخش است که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. اگر شما هم در آن دسته از افراد قرار دارید که از شمع برای تزیین و آرامش استفاده می‌کنند، پس احتمالا با لکه شمع بر روی وسایل مختلف مواجه شده‌اید. شاید تمیز کردن لکه‌های خشک شده پارافین از روی میز، لباس، شمعدان و... به نظر سخت برسد. اما، اصلا نگران نباشید. هوم ‌پلاس قصد دارد تا دراین مقاله، در رابطه با نحوه تمیز کردن شمع از روی سطوح مختلف صحبت کند.

روش‌های پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف

اغلب افراد دوست دارند که برای مناسبت‌های مختلف از شمع استفاده کنند؛ زیرا، نور شمع به خوبی محیط را روشن می‌کند. با این وجود، هنگامی که موم شمع به طور تصادفی بر روی سطوح مختلف می‌ریزد، لکه‌های زشتی ایجاد می‌شود. بی‌شک، بعد از مطالعه این مقاله دیگر ترسی از باقی ماندن لکه شمع بر روی سطوح نخواهید داشت. برای پاک کردن آثار شمع مومی چند تکنیک ساده وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • سرد کردن
  • گرم کردن
  • استفاده از اتو
  • اسپری‌های حاوی هوای فشرده
  • سرد کردن موم شمع

در این روش، هدف سفت شدن موم است. برای سفت شدن لکه شمع، می‌توان آن وسیله را در فریزر قرار داد. از طرفی، سرد شدن شمع مانع از جابه‌جایی موم و انتقال آن به سایر نقاط می‌شود. از طرف دیگر، سرد شدن پارافین باعث می‌شود که تراشیدن آثار باقی مانده از شمع راحت‌تر شود و لکه‌ها به صورت پوسته پوسته از سطوح جدا شوند. برای ترشیدن شمع به یک وسیله تیز نیاز دارید.

سرد کردن موم شمع
  • گرم کردن شمع

یکی دیگر از راهکارهای موثر در تمیز کردن شمع، گرم کردن آن است. برای مثال، می‌توانید سشوار را در بالای سطح مورد نظر قرار دهید تا حرارت آن باعث ذوب شدن شمع شود و لکه راحت‌تر از بین برود. بعد از نرم شدن لکه، با استفاده از یک دستمال کاغذی می‌توانید موم را از سطوح تمیز کنید. همچنین، می‌توان از وسایلی تیز مانند چاقو و لبه کارت از سطوح پاک کرد. البته این روش برای تمیز کردن شمع از روی پارچه مناسب نیست؛ زیرا، ممکن است که لکه ذوب شده توسط باد سشوار به سایر بخش‌های پارچه منتقل شود.

گرم کردن شمع
  • استفاده از اتو و پارچه

استفاده از اتو، یکی از موثرترین روش‌ها برای تمیز کردن شمع از روی پارچه و لباس است. در این تکنیک، تنها کافی است زمانی که اتو داغ شد، یک پارچه یا کاغذ ضخیم بر روی لکه قرار دهید و اتو را بر روی پارچه بگذارید. توجه داشته باشید که سایز پارچه باید بزرگتر از لکه باشد و آن را به خوبی بپوشاند. اینکار باعث ذوب شدن لکه شمع و چسبیدن آن به پارچه جدید می‌شود. برای پیشگیری از سوختن و پخش شدن شمع، هرچند وقت یکبار، پارچه را بردارید و روند کار را بررسی نمایید؛ زیرا، در صورتی که موم به طور کامل به پارچه بچسبد و آن را تعویض نکنید، پارافین ذوب شده و به سایر نقاط پارچه سرایت خواهد کرد. در مرحله آخر، مقداری مایع ظرفشویی بر روی آثار باقی مانده از پارافین بریزید و با دست بشویید تا کاملا لکه از بین برود.

  • استفاده از اسپری‌های هوای فشرده بر روی منطقه مورد نظر

برای از بین بردن لکه‌های کوچک از سطوحی مانند میز، کابینت و سطوح نرم مانند چرم، نابوک و جیر، می‌توانید از هوای فشرده استفاده کنید؛ زیرا، هوای فشرده باعث سرد شدن پارافین و جامد شدن آن می‌شود. بعد از اسپری هوا بر روی لکه شمع، لکه سفت می‌شود و راحت‌تر می‌توانید آن را بتراشید. این روند را تا جایی که لازم است تکرار کنید تا آثار باقی مانده از پارافین به طور کامل از بین برود. در گام آخر، با استفاده از یک دستمال مرطوب، سطوح را تمیز نمایید.

استفاده از اسپری‌های هوای فشرده بر روی منطقه مورد نظر

آگاهی از نحوه تمیز کردن شمع از روی سطوح مختلف، از جمله نکات مهم در استفاده بی‌استرس و بی‌دردسر از انواع شمع‌های زینتی است. در بالا نکات مهم در رابطه با تکنیک‌های پاک کردن لکه شمع از سطوح مختلف را ذکر کردیم. اکنون زمان آشنایی با راهکارهای تمیز کردن شمع و پیشگیری از نفوذ آن به پارچه مبلمان، لباس‌ها، موکت و دیگر سطوح مهم رسیده است. بنابراین، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در خصوص راهکارهای ضروری جهت تمیز کردن شمع را با شما در میان بگذاریم.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه رنگ از روی لباس

پاک کردن لکه شمع از روی سطوح مختلف

  • پاک کردن لکه شمع از روی لباس

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام جابه‌جا کردن جاشمعی، مقداری پارافین بر روی لباس‌تان بریزد. برای تمیز کردن شمع از روی لباس و پارچه، تنها کافی است که دو پارچه یا حوله تمیز را در زیر و روی لباس یا پارچه قرار دهید. سپس، یک اتوی داغ در محل لکه و روی حوله قرار دهید. حرارت اتو باعث آب شدن پارافین و چسبیدن آن به حوله می‌شود. این فرآیند را آنقدر تکرار کنید تا آثاری از پارافین و چربی شمع بر روی لباس باقی نماند. شاید تمیز کردن شمع از روی لباس ساده به نظر برسد. اما تصور کنید که شمع، رنگی باشد و آثار آن بر روی لباس باقی بماند. در چنین حالتی، بهتر است از الکل صنعتی برای پاک کردن رنگ حاصل از پارافین استفاده کنید. دراین روش، با یک پارچه آغشته به الکل به محل لکه ضربه وارد کنید تا آثار آن به طور کامل از روی لباس تمیز شود. قبل از استفاده از الکل، مقداری از آن را بر روی درز لباس امتحان کنید تا مطمئن شوید که الکل آسیبی به لباس یا پارچه وارد نمی‌کند.

  • پاک کردن لکه شمع روی شمعدان‌ها

جاشمعی و شمعدان یکی از وسایل اساسی در دکوراسیون خانه است. اغلب افراد از چند مدل شمعدان برای تزیین منزل و یا اتاق استفاده می‌کنند. اما همیشه این سوال پیش می‌آید که چگونه جاشمعی را از لکه‌های باقی مانده شمع تمیز کنیم؟ برای تمیز کردن شمع از روی شمعدان فلزی، می‌توانید شمعدان را برای چند ساعت درون فریزر قرار دهید و به محض سفت شدن پارافین، آثار باقی مانده شمع را به راحتی تمیز کنید. اما تمیز کردن شمع از روی جاشمعی‌های شیشه‌ای و کریستال کمی سخت‌تر است؛ زیرا، امکان استفاده از گرما و سرما برای پاک کردن پارافین از روی این مدل از شمعدان وجود ندارد. بنابراین، با استفاده از یک پنبه آغشته به الکل، شمعدان را تمیز نمایید. سپس، با یک حوله تمیز آثار باقی‌مانده را از روی آن پاک کنید.

لکه شمع روی شمعدان‌ها
  • پاک کردن لکه شمع از روی فرش و موکت

هیچ چیزی بدتر از این نیست که در پایان شب، متوجه لکه‌های شمع بر روی فرش یا موکت شوید. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، تنها کافی است یک تکه یخ بر روی لکه قرار دهید تا پارافین سفت شود. سپس، با استفاده از یک جسم نوک تیز مانند چاقو، پارافین جامد را از روی فرش یا موکت بردارید. سپس، یک کاغذ قهوه‌ای یا حوله بزرگ بر روی لکه پهن کنید و روی آن، اتو قرار دهید تا پارافین تازه شود و به سطح حوله بچسبد. چندین بار اینکار را تکرار کنید تا آثار باقی مانده از موم به طور کامل پاک شود.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه روغن از روی فرش و لباس
  • پاک کردن لکه شمع روی چوب

استفاده از وسایل چوبی برای هر کسی می‌تواند جذاب به نظر برسد. به همین خاطر، نحوه تمیز کردن شمع از روی چوب از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای تمیز کردن شمع و پارافین از روی چوب، کافی است یک سشوار را برای چند دقیقه بر روی لکه نگه دارید تا پارافین نرم شود. بعد از ذوب شدن لکه شمع، با یک پارچه تمیز، پارافین اضافی را از سطح تمیز کنید. سپس، با استفاده از یک پارچه آغشته به سرکه، محل لکه را مالش دهید تا آثار باقی مانده کاملا محو شود.

نکته پایانی

بهترین زمان برای تمیز کردن شمع، زمانی است که مواد تشکیل دهنده آن، هنوز تازه هستند. بنابراین، زمانی که شاهد ریختن پارافین آب شده بر روی جسم یا سطوح بافت‌دار مانند موکت، فرش و .. هستید، بلافاصله برای تمیز کردن شمع اقدام کنید. برای مثال، با استفاده از یک قاشق غذاخوری، پارافین را از روی سطوح برداشته و سریعا برای تمیز کردن آثار باقی مانده اقدام کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.