هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش های ضدعفونی کردن هوای خانه و محیط کار
روش های ضدعفونی هوای خانه و محیط کار
1399/12/23

روش های ضدعفونی کردن هوای خانه و محیط کار

اگر چه به راحتی می‌توان زمان گردگیری یا جارو کشیدن را تشخیص داد، اما فهمیدن اینکه هوای خانه شما چه زمانی به تمیز کردن نیاز دارد کاری دشوار است. در حقیقت، هوایی که در محیط‌های سربسته تنفس می‌کنید، بدون اینکه نشانه‌ای از خود بروز دهد، می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. هوای داخل خانه حتی می‌تواند بیشتر از هوای بیرون آلوده باشد. اجازه ندهید آلودگی هوای منزل سلامت خانواده شما را تهدید کند، خصوصا اگر شخصی در خانواده شما به آسم یا بیماری ریوی دیگری مبتلا باشد. هوم پلاس در این مقاله روش های ضدعفونی کردن هوای خانه و بهترین مواد طبیعی برای این کار را به شما معرفی می‌کند.

ضدعفونی کردن هوای خانه و محل کار

آلودگی هوای داخلی چیست؟

این اصطلاح به هرگونه آلودگی شیمیایی، بیولوژیکی یا فیزیکی در هوای داخل ساختمان‌ها و سازه‌ها اطلاق می‌شود. این آلودگی‌ها معمولا شامل آلاینده‌هایی همچون دود سیگار، کپک، مواد حساسیت‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها، فرمالدئید‌، جیوه و آزبست می‌شوند.

چه عواملی باعث آلودگی هوای داخل خانه می‌شوند؟

هوای داخل خانه می‌تواند به شیوه‌های مختلفی آلوده شود و منبع آن ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد. آلاینده‌هایی مانند کپک می‌توانند از رطوبت، شوره حیوانات خانگی یا گرده گیاهان ناشی شوند. مواد آلرژی‌زا، باکتری‌ها و گازهایی مانند رادون نیز به‌طور طبیعی در هوا وجود دارند. با این‌حال، بیشتر آلودگی‌های هوای داخل خانه توسط انسان ایجاد می‌شود. یکی از منابع رایج آلودگی هوای داخل خانه، دود دست دوم مونوکسیدکربن است که می‌تواند از سوختن توتون یا بخاری‌‌های معیوب ناشی شود.


بیشتر بخوانید: نحوه‌ی ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی

راهکارهای سنتی ضدعفونی کردن هوای خانه

تهویه هوا را افزایش دهید

تهویه هوای منزل سطح رطوبت را کاهش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوای داخل خانه است. البته ضرورتی ندارد که پنجره‌ را باز کنید و اجازه دهید تمام آلودگی هوای خارج از منزل وارد فضای زندگی شما شود. در عوض، از ونتیلاتورهای پنجره‌ای استفاده کنید تا هوایی را که در فضای داخلی تنفس می‌کنید تصفیه کرده و به گردش در بیاورد. ونتیلاتورهای پنجره‌ای پروفیل‌هایی هستند که در پنجره نصب شده و اجازه ورود حجم مشخصی هوای تازه و فیلتر شده را به درون منزل می‌دهند. یک گزینه عالی دیگر برای ضدعفونی کردن هوای خانه استفاده از فن‌های خروجی است که به خارج کردن آلاینده‌ها به بیرون از خانه کمک می‌کند. از آنجا که پخت و پز می‌تواند یکی از منابع اصلی آلودگی هوای خانه باشد، استفاده از هود برای خارج کردن دود آشپزی از مهم‌ترین گام‌ها برای کمک به تهویه هوای منزل است. دانشمندانی که کیفیت هوای داخل خانه را اندازه‌گیری کردند دریافتند که پختن یک وعده غذایی در اجاق گاز می‌تواند مقادیری دی اکسید نیتروژن تولید کند که برای تنفس امن نیست. همچنین، پس از دوش گرفتن حتما بخار و رطوبت اضافی هوا را، که می‌تواند باعث رشد کپک‌ها شود، با روشن کردن فن خارج کنید.

شمع مومی

شمع مومی به عنوان یک دستگاه تصفیه هوا طبیعی عمل می‌کند. اگر دوست دارید خانه خود را با شمع‌های معطر پر کنید، از شمع‌های پارافینی که از نفت درست می‌شوند استفاده نکنید، این شمع‌ها در هنگام سوختن بنزن و دوده در هوا آزاد می‌کنند. از آنجا که ضرر این شمع‌ها بیش از نفع آن‌ها است، بهتر است از شمع‌های مومی استفاده کنید که با یونیزه کردن هوا ترکیبات سمی و سایر آلاینده‌ها را خنثی می‌کنند. علاوه بر بهبود کیفیت هوا در خانه، از آنجا که شمع‌های مومی به آهستگی می‌سوزند نیازی نیست که مرتبا آن‌ها را تعویض کنید. در حقیقت، شمع‌های مومی خالص تقریبا بدون دود و رایحه می‌سوزند. این مواد، به دلیل ازبین بردن مواد حساسیت‌زای رایج مانند گرد و غبار از هوا، به‌ویژه برای بیماران مبتلا به آسم مفید هستند.

  شمع مومی

لامپ‌های نمکی

لامپ‌های نمکی یکی دیگر از تصفیه کننده‌های قدرتمند و طبیعی هوا هستند. لامپ‌های کریستال نمک با بیرون کشیدن بخار آب از هوا باعث کاهش محرک‌ها، عوامل بیماری‌زا و مواد آلرژی‌زا در هوا می‌شوند. لامپ‌ نمکی یک تصفیه کننده هوای یونی است که سموم را هوای داخل خانه جدا کرده و خنثی می‌کند. با افزودن یک لامپ نمکی صورتی در اتاق یا نزدیک میز کار خود در محل کار، کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید را افزایش دهید. این لامپ‌ها را می‌توان در طول شب نیز روشن نگه داشت، زیرا درخشش طبیعی نارنجی هورمون‌های خواب را مختل نمی‌کند.

توجه داشته باشید: لامپ‌های نمکی هنگام روشن شدن میزان تصفیه هوا را بسیار بیشتر می‌کنند، اما در حالت خاموش نیز بسیار شگفت‌آور عمل می‌کنند.

لامپ‌های نمکی

زغال فعال

از زغال فعال به‌عنوان یک تصفیه کننده طبیعی برای ضدعفونی کردن هوای خانه استفاده کنید. یک روش خارق‌العاده برای ضدعفونی کردن هوای خانه استفاده از زغال فعال است که از آن به عنوان کربن فعال نیز یاد می‌شود. این ماده بدون بو، بسیار جاذب است و در از بین بردن سموم موجود در هوا عملکردی شگفت‌انگیز دارد.


بیشتر بخوانید: شستن ظروف و لباس بیمار کرونایی و ضدعفونی کردن آن‌ها

گیاهان ضدعفونی کننده هوا

بسیاری از انواع گیاهان خانگی می‌توانند هوا را تصفیه کرده و بهترین واسطه برای مقابله با آلودگی هوا در محیط داخل باشند، به‌خصوص اگر با بیماری‌های تنفسی روبرو باشید. بعضی از انواع گیاهان آپارتمانی به نور خورشید بسیار کم یا غیرمستقیم نیاز دارند. طبق مطالعه‌ای که توسط ناسا انجام شده است، گیاهان خانگی می‌توانند هوای داخل خانه و محل کار را تصفیه و نوسازی کنند و از افراد در برابر هرگونه عوارض جانبی مرتبط با سموم شایع مانند آمونیاک، فرمالدئید و همچنین بنزن محافظت کنند. قرار دادن یک گیاه آپارتمانی به ‌ازای هر 10 متر مربع روشی بسیار موثر و کارآمد برای ضدعفونی کردن هوای خانه است. از موثرترین گیاهان آپارتمانی برای فیلتر کردن سموم از هوا می‌توان به نخل راپیس یا نخل پهن برگ اشاره کرد که با نور غیرمستقیم نیز به‌خوبی رشد می‌کند، و همچنین اسپاتی فیلوم که نور بسیار معتدل را ترجیح می‌دهد. نخل اریکا، نخل شامادورا و نخل بامبو، همه در زیر نور غیرمستقیم رشد می‌کنند و می‌توانند در هرجای خانه نگهداری شوند. بهتر است از آن‌ها در اتاق‌های دارای فرش یا اتاق‌هایی که اخیرا نقاشی شده‌اند نگهداری کنید. درحالی که انواع گیاهان خانگی به تصفیه هوا کمک می‌کنند، پیچک انگلیسی یا پیچک معمولی به‌طور مشخص برای اتاق دارای کامپیوتر یا پرینتر مناسب است. گیاه گندمی برای نگهداری در آشپزخانه مفید است، زیرا به کنترل مونوکسیدکربن و زایلن موجود در هوای آشپزخانه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن کامپیوتر گیاهان ضدعفونی کننده هوا

نکات ضدعفونی کردن محیط کار

  • دریچه‌های هوا را باز کرده و انسداد آن‌ها را برطرف کنید. اگر مبلمان، جعبه‌ها یا سایر وسایل مسیر منافذ هوا را مسدود کنند، هوا در داخل محیط به‌درستی گردش نمی‌کند که این امر می‌تواند باعث افزایش سطح آلاینده‌ها در هوا شود.
  • فیلترهای هوا را به‌طور منظم تعویض کنید. اگر فیلترهای هوا مسدود شده باشند، جریان هوایی وجود نخواهد داشت. با گذشت زمان گرد و غبار و آلودگی در پشت فیلترها جمع شده و سلامتی کارکنان شما را به‌خطر می‌اندازد. به‌عنوان یک قاعده کلی، فیلترهای هوا باید هر 6-12 ماه تعویض شوند.
  • سطح رطوبت سالم را حفظ کنید. رطوبت بین 30 تا 50 درصد به کنترل گرد و غبار، کپک و سایر مواد حساسیت‌زا کمک می‌کند. برای کنترل سطح رطوبت در محل کار خود از رطوبت‌گیر و دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.
  • مایعات ریخته شده را بلافاصله تمیز کنید. رطوبت بیش از حد یا رطوبت مداوم باعث رشد کپک‌ها و قارچ‌ها می‌شود که می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند. جبرات خسارت کپک نسبت به هزینه جلوگیری از آن گران‌تر است، بنابراین به‌نفع شماست که به محض مشاهده نشتی یا ریخته شدن مایعات نسبت به تمیز کردن آن اقدام کرده و خطر رشد کپک را کاهش دهید.
  • در صورت امکان از هوای تازه استفاده کنید. اگر محل کار شما پنجره دارد، آن‌ها را باز کرده و اجازه دهید هوای تازه وارد شود. در فصول معتدل، باز نگه داشتن پنجره‌ها و درها به گردش هوای تازه و بیرون رفتن هوای آلوده از محل کار کمک می‌کند.
  • دفتر خود را تمیز نگه دارید. جارو کردن، گردگیری، تمیز کردن، ضدعفونی کردن سطوح، جمع کردن آشغال‌های ریز و دور ریختن سریع زباله‌ها به طور منظم به بالا بردن کیفیت هوای محل کار شما کمک می‌کند. معمولا ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه این مولفه‌های مهم کیفیت هوای داخل نادیده گرفته نشوند، برون‌سپاری نظافت محل کار به یک شرکت خدماتی است. تمیز نگه داشتن محیط کار باعث می‌شود آلاینده‌های کمتری با هوا مخلوط شوند و کارمندان شما را بیمار کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های ساده خوشبو کردن هوای خونه

پاکسازی هوای خانه از ویروس کرونا و سرماخوردگی

مدیریت جریان هوا

  • تا آنجا که ممکن است به هوای تازه اجازه ورود دهید.
  • در صورت امکان، از اتاق‌هایی با سقف بلند که فضای بیشتری برای حرکت و رقیق شدن آلاینده‌ها در هوا دارند استفاده کنید.
  • تعداد افراد در یک فضای بسته را به 1 نفر به‌ازای هر 5 متر مربع کاهش دهید.
  • سعی کنید رطوبت نسبی محیط داخل خانه را در بهار و پاییز بین 40 تا 60 درصد حفظ کنید. برای جلوگیری از تشکیل رطوبت بیش از حد روی پنجره‌ها و سایر سطوح، رطوبت نسبی کمتری را برای زمستان درنظر بگیرید.
  • تهویه هوا به سمت خارج را افزایش دهید.
  • در صورت مناسب بودن هوا، پنجره‌ها و درهای بیرونی را باز کنید.
  • از کولر گازی پنجره‌ای استفاده کنید که دارای ورودی هوای خارج یا منفذ با دریچه باز باشد.
پاکسازی هوای خانه از ویروس کرونا و سرماخوردگی

گردش هوا را بهبود ببخشید

  • درهای اتاق‌ها و راهروها را باز کنید.
  • در صورت امکان به‌طور مداوم از فن‌های سرویس‌ بهداشتی در ساختمان‌های تجاری یا اداری استفاده کنید.
  • با احتیاط از پنکه‌های رومیزی و پنکه‌های سقفی استفاده کنید. تاثیر پنکه بر خطر شیوع ویروس مشخص نیست.
  • پنکه‌های سقفی را طوری تنظیم کنید که هوا را به سمت بالا بکشند. به‌عنوان مثال، درصورت امکان تیغه‌ها را به سمت بالا شیب دهید.
  • پنکه‌های رومیزی را به‌جای داخل ساختمان، لب پنجره قرار دهید تا به خارج کردن هوا از محیط کمک کند.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.