هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های ساده خوشبو کردن هوای خونه
روش‌های ساده خوشبو کردن هوای خونه
1399/09/24

روش‌های ساده خوشبو کردن هوای خونه

هیچ حسی لذت بخش‌تر از خوشبو کردن هوای خانه نیست. بوی خوب خانه می‌تواند هرکسی را عاشق خانه کند و محیطی سرشار از انرژی مثبت و آرامش برای فرد ایجاد کند. هیچ چیز آزار دهنده‌تر از بوی نامطبوع در فضای خانه نیست. ممکن است هر اتفاقی در محیط خانه ایجاد بوی نامطبوع کند، از بوی غذاهای سوخته و ادویه‌های مختلف گرفته تا بوی قدیمی بودن وسایل و بوی رطوبت حوله و پارچه‌های موجود در خانه.

سوالی که پیش می‌آید، این است که چگونه می‌توان محیط خانه را از بو‌های بد و نامطبوع دور نگه داشت؟ به گونه‌ایی که رایحه‌های مطبوع و خوشبو مدام در فضای خانه پخش باشند. هوم پلاس اینجاست تا با راهنمایی گام به گام به شما بگوید چطور خودتان در خانه براساس سلیقه شخصی افراد خانه، خوشبو‌کننده‌ طبیعی درست کنید.

روش های طبیعی برای خوشبو کردن خانه

بو و عطرها با تحریک کردن یکی از حواس پنجگانه می‌توانند بسیار خاطره انگیز باشند. بوی خانه‌ی مادر بزرگ، بوی عطر فلان رستوران، بوی پیراهن مادر، بوی نان داغ‌ تازه، بوی آش رشته در شب‌های دورهمی و... همه و همه بوی مخصوص به خود را دارند که یادآور خاطراتی شیرین در ذهن ما هستند که با استشمام آن بو و رایحه‌ها تمام خاطرات ما زنده می‌شود.

روش‌های زیادی برای خوشبو کردن خانه وجود دارد، اسپری‌های مختلف با رایحه‌های گوناگونی در بازار عرضه شده‌اند که می‌توانند فضای خانه‌ی شما را خوشبو کنند. اما مواد شیمیایی موجود در اسپری و مواد خوشبو کننده ممکن است برای افرادی ایجاد آلرژی کند. اگر شما دوستدار طبیعت باشید استفاده از روش‌های طبیعی را به شیمیایی ترجیح می‌دهید. در این مقاله از هوم پلاس با ترفندهای ساده و سازگار با محیط زیست آشنا خواهید شد که بوی خوش و مطبوع را در فضای خانه‌ی شما پخش می‌کند.

۱٫ تمیز کردن خانه، حمام و سرویس بهداشتی:

 

در گذر زمان گرد و غبار زیادی در گوشه و کنار خانه و داخل موکت و فرش‌های خانه می‌نشیند. این آلودگی‌ها موجب کثیف شدن و تغییر رنگ دادن فرش و موکت می‌شود و باعث بدبو شدن فضای خانه می‌شود.

برای خوشبو کردن خانه بهتر است خانه را به موقع تمیز کرد و هنگام شستن موکت و قالی مقداری عصاره دارچین را به مواد شوینده اضافه کرد. در زمان تمیز کردن خانه چربی زدایی گوشه و کنار‌های آشپزخانه را فراموش نکنید. بهتر است از هفته‌ای یکبار شستن حمام و سرویس بهداشتی غافل نشوید. آلودگی در این محیط‌ها بوی بدی را در محیط خانه پخش می‌کند.

۲٫ تزیین خانه با مخروط‌های کاج:

 

برای خوشبو کردن خانه تعدادی مخروط کاج می‌تواند حال و هوای پاییز را به فضای خانه‌ی شما بیاورد. کاج به علت فرمی که دارد می‌تواند فضاهای خالی خانه‌ی شما را پر کند. تعدادی میوه کاج را در پاییز جمع آوری کرده و روی آن روغن دارچین یا عصاره اسطوخدوس بچکانید. این کاج‌ها را در جاهای مختلف خانه پخش کنید. با این عمل باعث پخش شدن بوی مطبوع در فضای خانه‌ی خود می‌شوید و پاییز را به محیط خانه‌ی خود می‌آورید.


بیشتر بخوانید: چطور از شر بوی بد یخچال خلاص شویم؟

۳٫ استفاده از رایحه ادویه پای کدو حلوایی:

ادویه پای کدو حلوایی شامل دارچین، زنجفیل، جوز و میخک می‌باشد که بخش عمده‌ی آن دارچین است. استفاده از صابون حاوی ادویه پای کدو حلوایی در حمام و سرویس بهداشتی شما می‌تواند رایحه‌ای خاص و دلنشین ایجاد کند. سوختن شمع‌ معطر که با ادویه کدو حلوایی درست شده است، بوی مطبوع را در فضای خانه‌ی شما پخش می‌کند که می‌تواند لبخند بر لبانتان بنشاند.

۴٫ استفاده از دستمال معطر:

وجود دستمال در هر خانه‌ای ضروری است و چه بهتر می‌شود اگر از دستمال‌های معطر و خوشبو در خانه و سرویس بهداشتی استفاده کرد. با خرید دستمال‌های معطر یک گام در خوشبو کردن خانه برداشته‌ایم.

۵٫ عصاره‌ی وانیل در یخچال:

بعد از یک روز خسته کننده و پرمشغله در بیرون از خانه چه چیزی بیشتر از یک نوشیدنی خنک و میوه‌های تازه می‌تواند خستگی را از شما دور کند؟ چه بهتر می‌شود اگر با باز کردن یخچال با رایحه‌ای آرامش بخش مواجه شویم و این رایحه برای چند دقیقه در فضای‌ آشپزخانه بپیجد. برای این ترفند کافی است تعدادی پنبه را آغشته به عصاره‌ی وانیل کنید و در قفسه یخچال قرار دهید.

۶٫ روشن کردن شمع :

روشن کردن شمع  

روشن کردن شمع معطر در شب‌های خاص زندگیتان مانند تولد عزیزانتان، سالگرد ازدواج و یا حتی یک شام ساده و یا برای انجام مراقبه‌های قبل خواب و ... می‌تواند با رایحه بی نظیر خود، باعث آرامش و انرژی مثبت در محیط دنج خانه شود. شمع‌های معطر تنها یک تزئین در خانه نیستند، بلکه یک ترفند ساده برای خوشبو کردن خانه‌ی شما محسوب می‌شوند. اطراف شمع‌های خود را می‌توانید با قهوه تزیین کنید. با این کار همزمان با داغ شدن شمع‌ها بوی قهوه در فضا پخش می‌شود.


ویژگی‌های محصول جلادهنده ماشین ظرفشویی هوم پلاس اینجا بخوانید.

۷٫ عصاره وانیل و لامپ:

لامپ‌ها را خاموش کنید و بگذارید کامل خنک شوند. سپس روی آن‌ها عصاره‌ی وانیل اسپری کنید و بگذارید کاملا خشک شوند. بعد از روشن کردن لامپ‌ها همزمان با داغ شدن لامپ فضای خانه سرشار از بوی کیک تازه و رایحه‌ی شیرین می‌شود.

۸٫ گاز و خوشبو کردن خانه:

گاز و خوشبو کردن خانه  

یکی از ترفندها استفاده از گاز برای خوشبو کردن خانه است. ظرفی را از آب پر کنید و درون آن پوست مرکبات، دارچین، میخک و یا هر عصاره‌ای که دوست دارید قرار دهید. زیر گاز را روشن کنید تا آب بجوشد. این کار را می‌توان در زمستان هم انجام داد. ظرفی پر از آب را روی بخاری قرار داده و درون آن را عصاره یا روغن‌های مختلف مانند اکالیپتوس، اسطوخودوس و نعنا و... بریزید. بخار شدن آب هم فضای خانه را خوشبو می‌کند و هم رطوبت کافی در فصل زمستان و در خانه ایجاد می‌کند.

ساخت خوشبو کننده های طبیعی

 

خوشبو کننده‌های مصنوعی حاوی مواد شیمیایی هستند که احتمال ایجاد آلرژی در فرد را افزایش می‌دهد. تا اینجا در هوم پلاس ترفندهای خوشبو کردن خانه را معرفی کردیم. اما الآن زمان درست کردن خوشبوکننده‌های طبیعی رسیده است. قبل از استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده، اسپری آب و جوش شیرین بسازید و در هوا اسپری کنید تا آلودگی‌های محیط را از بین ببرد. حالا برویم سراغ ساخت اسپری‌های طبیعی برای خوشبو کردن خانه.

در زمان ساخت اسپری‌های خوشبو کننده می‌توانید از هر رایحه‌ای که دوست دارید استفاده کنید، مثلا خوشبو کننده اتاق‌ خواب را با رایحه اسطوخودوس درست کنید. این رایحه با ایجاد آرامش در شما به راحت خوابیدن شما کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: تمیزکردن فیلتر هود آشپزخانه، راحت و مهم!

اسپری اسطوخودوس:

  1. ۲ قاشق اتانول را با ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس در ظرف در دار مخلوط کنید.
  2. ظرف را به خوبی تکان دهید.
  3. ۶ قاشق غذا خوری به ظرف اضافه کرده و عمل تکان دادن را تکرار کنید.

اسپری شما آماده شده است. می‌توانید آن را در هوا یا به ملحفه و روبالشی خود اسپری کنید. این اسپری بسیار آرامش بخش روی روبالشی به راحت خوابیدن کمک می‌کند.

اسپری لیمو و سرو و ریحان:

  1. ۳۰ قطره روغن لیمو، ۲۴ قطره روغنی اسطوخودوس، ۳۰ قطره روغن درخت سرو را با دو قاشق الکل در ظرف ریخته و به خوبی تکان می‌دهیم.
  2. محلول الکل و لیمو را در یک فنجان آب می‌ریزیم و مجددا آن را تکان می‌دهیم.
  3. ۶ برگ ریحان به ظرف اسپری اضافه می‌کنیم.

این اسپری برای ترکیبات خانه بسیار مفید است و حس شادابی و طراوت را در محیط پخش می‌کند. این اسپری خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی دارد.

اسپری رزماری:

  1. ۵ قطره اسانس روغن رزماری را با ۱۰ قطره اسانس روغن ترنج مخلوط کنید.
  2. ۵ الی۶ برگ نعنا را به ظرف اضافه کنید.
  3. ۱ پیمانه اتانول را به آن اضافه کرده و خوب تکان دهید.

این اسپری انرژی بخش درمانی برای روز‌های پرمشغله و خسته کننده شما است. عمر اسپری‌های طبیعی که برای خوشبو کردن خانه استفاده می‌شود، کمتر از اسپری‌های شیمیایی است، پس برای حفظ کیفیت اسپری تا زمان تمام شدن آن بهتر است اسپری را دور از نور خورشید و در جای خنک نگهدارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.