هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / نحوه‌ی ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی
نحوه‌ی ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی
1399/10/27

نحوه‌ی ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی

ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی و لمس سطوح آلوده به ویروس، به راحتی منتقل می‌شود. ویروس‌ها می‌توانند تا چند روز بر روی سطوح زنده بمانند. استفاده از وسایل یا مکان‌های مشترک، سرعت انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. یکی از این مکان‌ها، حمام و سرویس بهداشتی است. حمام محیطی است که از آن جهت از بین بردن چرک و آلودگی استفاده می‌کنیم. به همین دلیل، ضدعفونی کردن این مکان‌ها از الویت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رطوبت موجود در حمام زمینه را برای رشد باکتری‌ و کپک فراهم می‌کند. بنابراین، تمیز کردن و ضدعفونی کردن حمام به خصوص زمانی که فرد مبتلا به کرونا در منزل دارید، از اهمیت زیادی برخوردار است. ضدعفونی کردن حمام کار پیچیده‌ای نیست.

با هوم ‌پلاس همراه باشید تا در ادامه با مراحل ضدعفونی ‌کردن حمام بیماران کرونایی آشنا شوید و با رعایت نکات بهداشتی و نحوه صحیح تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی، باعث حفظ سلامت خود و خانواده شوید.

مراحل ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی

برای ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی به اقلام و وسایل زیر نیاز دارید.

  • دستمال نرم یا دستمال کاغذی
  • تهیه محلول آب و شوینده
  • یک عدد آبپاش
  • سفیدکننده یا وایتکس
  • الکل
  • برس توالت
 

بعد از آماده کردن وسایل مورد نیاز، مراحل زیر را گام به گام جهت ضدعفونی کردن حمام بیماران کرونایی انجام دهید:

  • ابتدا تمام سطوح را با دقت به کمک آب و مواد شوینده کاملا تمیز کنید. جهت تمیز کردن داخل حمام، شستشو را از سقف شروع کنید. برای اینکار کافی است که با استفاده از یک طی دسته‌دار سقف را تمیز کنید. (می‌توانید از دستگاه بخارشوی نیز استفاده کنید؛ زیرا بخار آب قادر به ضدعفونی کردن سطوح است.)
  • تمام سطوح وان را با وایتکس بپوشانید و بر روی سطوح پرده حمام الکل اسپری کنید. بعد از گذشت چند دقیقه با آب داغ مواد را از روی سطوح وان و پرده بشویید.
  • بهتر است که قبل از حمام بیمار مبتلا به کرونا، تمامی وسایل را از حمام خارج کنید. اما در صورت فراموش کردن، بعد از اتمام حمام فرد مبتلا به کرونا، تمام لیف‌ها، کیسه‌ها و شامپوها را با شوینده بشویید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. سطل زباله حمام، به شدت مستعد برای رشد باکتری و قارچ است. آن را با دقت تمیز کرده و در هوای آزاد قرار دهید.
  • برای تمیز کردن کاشی‌ها از مواد پاک‌کننده شیمیایی استفاده کنید. با کمک اسکاچی آغشته به جوهر نمک و وایتکس تمامی کاشی‌ها و دیوارها را تمیز کنید.
  • آبپاش را با محلول آب و مواد شوینده پر کنید و بر تمام سطوح حمام اسپری کنید.

بعد از ضدعفونی کردن تمام سطوح، درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا حمام در تماس با هوای آزاد خشک شود. اگر حمامتان دارای سرویس‌بهداشتی باشد، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1.  ابتدا جرم‌های کاسه دستشویی فرنگی را از بین ببرید.
  2. ۱ لیوان سفیدکننده یا وایتکس درون کاسه دستشویی و اطراف آن بریزید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، دکمه تخلیه را فشار دهید تا درون کاسه شسته شود.
  3. در آخر، با استفاده از وایتکس، اطراف و کفپوش سرویس بهداشتی را گندزدایی کنید.

«با سفید کننده غلیظ هوم پلاس بیشتر آشنا شوید.»

شیرآلات

استفاده از سفیدکننده و وایتکس به شیرآلات آسیب وارد می‌کند. بنابراین، بهتر است از اسپری الکل جهت ضدعفونی شیرآلات استفاده کنید.

  شیرآلات

شرایط استفاده از حمام مشترک با بیمار کرونایی

از آن جهت که بیشتر خانه‌ها تنها یک حمام دارد، رعایت اصول بهداشتی می‌تواند مانع از انتقال ویروس کرونا شود. اگر بیمار مبتلا به کرونا در خانه دارید، بعد از هربار استفاده فرد از حمام یا دستشویی، با استفاده از مواد ضدعفونی آن را ضدعفونی کنید. قبل از ورود فرد بیمار به حمام، تمام وسایل غیرضروری را از آن مکان خارج کنید تا بیمار با سطوح و وسایل کمتری در تماس باشد. وسایل مخصوص حمام مانند حوله، صابون و لیف بیمار را باید جدا از سایر افراد در نظر گرفته شود.

 

شرایط استفاده از حمام مشترک با بیمار کرونایی با پوشیدن دستکش و زدن ماسک، تمامی سطوح حمام را به مدت ۱۵ دقیقه با وایتکس و سفیدکننده ضدعفونی کنید. تمامی سطوح شامل دستگیره‌های در، شیرآلات و کلید برق می‌شود. فردی که وظیفه ضدعفونی کردن را برعهده گرفته است، بعد از اتمام شستشن حمام، حتما دوش آب‌گرم بگیرد و لباس‌های خود را ضدعفونی کند.

سخن پایانی

نحوه تمیزکردن حمام با ضدعفونی آن کمی متفاوت است. به همین خاطر، برای پیشگیری از انتقال ویروس به سایر افراد خانه، مدنظر گرفتن نکات بالا اهمیت زیادی دارد. هنگام تمیز کردن می‌توانید از الکل یا جوش‌شیرین استفاده کنید اما جهت ضدعفونی کردن باید از مواد شوینده مناسب مانند وایتکس یا الکل استفاده شود. هر ماده ضدعفونی که انتخاب می‌کنید باید دارای نشانه تائید وزارت بهداشت باشد و در آخر، تحت هیچ شرایطی محصولات آمونیاک‌دار را با مواد ‌کلردار ترکیب نکنید؛ زیرا گازی سمی تولید می‌شود و همچنین از سرکه برای برق انداختن آینه استفاده کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.