هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / راهنمای کامل تمیز کردن قهوه ساز و رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی
راهنمای کامل تمیز کردن قهوه ساز
1399/09/22

راهنمای کامل تمیز کردن قهوه ساز و رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی

اگر شما صاحب یک دسته‌ی قهوه ساز هستید مطمئناً می‌دانید برای داشتن یک قهوه‌ی عالی دستگاه قهوه‌ساز شما نیاز به مراقبت دارد. رسوب در دستگاه شما می‌تواند آسیب‌هایی جدی به دستگاه شما وارد کند و طمع قهوه‌ی شما را تغییر دهد. برای تجربه کردن یک قهوه و اسپرسو عالی دستگاه قهوه‌ساز شما نیاز به تمیز کردن و رسوب‌زدایی دارد. اگر فقط سالانه دستگاه خود را تمیز می‌کنید دستگاه شما احتمال دارد با آسیب‌هایی مانند نشتی و مسدود شدن مواجه شود. مهم‌ترین کاری که شما برای جلوگیری از آسیب‌ها می‌توانید انجام دهید تمیز کردن قهوه ساز و رسوب‌زدایی اسپرسوساز است.

هوم پلاس مثل همیشه با مطالبی آموزشی قصد دارد تا راهنمای کامل تمیز کردن قهوه ساز و رسوب‌زدایی اسپرسوساز را در اختیار شما قرار دهد تا با یک نوشیدنی عالی بتوانید خستگی را از تن بیرون کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه لکه چای و قهوه را از روی لیوان پاک کنیم؟

اهمیت تمیز نگه داشتن قهوه ساز و اسپرسو ساز:

اگر فرآیند تمیز نگه داشتن قهوه ساز و رسوب زدایی اسپرسو ساز به طور مرتب انجام نشود، آسیب‌هایی جدی دستگاه را تهدید می‌کند و ضمانت نامه شما فاقد اعتبار می‌شود. اکثر افراد از آب‌های تصفیه نشده برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند. آب دارای ذرات رسوب‌کننده آهک و دیگر مواد معدنی است که در صورت تمیز نکردن دستگاه، این املاح در مخزن آب دستگاه رسوب می‌کنند. عمده‌ترین آسیب که رسوب و کثیفی ایجاد می‌کند، نشت کردن قطرات از دستگاه است. میزان رسوب دستگاه به نوع آب مصرفی شما وابسته است. زندگی در مناطقی که آب سخت دارند میزان این رسوب را افزایش می‌دهد.

اهمیت تمیز نگه داشتن قهوه ساز و اسپرسو ساز  

رسوب املاح آب می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • احتمالا بعد از رسوب قهوه‌ی شما مزه و طعم مورد نظر را نخواهد داشت.
  • در اثر رسوب زیاد دستگاه با مشکل رو به رو می‌شود.
  • آسیب‌ها عمر دستگاه شما را کاهش می‌دهند.
  • رسوبات مانع رسیدن آب به دمای مطلوب برای دم کردن می‌شود.
  • قهوه‌ی شما به میزان دلخواه گرم نخواهد بود.
  • قهوه طعم تلخی به خود می‌گیرد.

با طریقه مصرف پاک کننده چند منظوره هوم پلاس آشنا شوید.


برخی از دستگاه‌ها در زمان نیاز به رسوب‌زدایی پیغام خطای Descaling ارسال می‌کنند و این پیغام یعنی زمان آن رسیده که فکری برای تمیز کردن و رسوب‌زدایی دستگاه کنید. بعد از تهیه یک قهوه خوشمزه مطمئن شوید قهوه در دستگاه باقی نمانده است. باقی ماندن قهوه به مرور باعث تغییر رنگ دادن مخزن قهوه می‌شود. در زمان تمیز کردن دستگاه فقط رسوب زدایی کردن کافی نیست و بهتر است قطعات داخلی دستگاه مانند فیلترها و سبد را شسته و تمیز نگه دارید.

روش های تمیز کردن قهوه ساز با مواد طبیعی:

اگر شما عاشق قهوه و یک قهوه‌خور حرفه‌ای باشید، این را می‌توان از دفعات تمیز کردن قهوه‌سازتان فهمید. حتی اگر بهترین نوع قهوه را تهیه کنید تا زمانی که قهوه‌ساز شما کثیف باشد نوشیدنی خوبی را نمی‌توان نوشید. اکثر افراد دستگاه قهوه‌ساز خود را در آشپزخانه قرار می‌دهند. رطوبت موجود در آشپزخانه می‌تواند یکی از عوامل آسیب دیدن قهوه ساز شما باشد.

پس بهتر است برای افزایش طول عمر قهوه ساز به طور منظم آن را تمیز کنید. تمیز کردن قهوه‌ساز به مدل آن بستگی دارد. برای تمیز کردن قهوه ساز از رسوبات سخت آب، باکتری‌ها و چربی‌های باقی مانده تنها یک دستمال و مقداری آب کفایت نمی‌کند و توصیه ما استفاده نکردن از مواد شیمیایی است. هوم پلاس در این بخش شما مواد طبیعی را به شما معرفی می‌کند.


بیشتر بخوانید: روش‌های شستن ظروف با دست

لازم است قبل از تمیز کردن دستگاه خود ابتدا دفترچه سازنده دستگاه را مطالعه کنید تا محدودیتی برای دستگاه وجود نداشته باشد. بعضی مدل‌ها اجازه استفاده از مواد طبیعی را می‌دهند بعضی دیگر هم ممکن است محصولی در بازار را معرفی کنند.

تمیز کردن قهوه ساز با سرکه:

به نظر می‌رسد سرکه سفید مقطر و ساده می‌تواند محلولی مناسب برای تمیز کردن قهوه‌ساز باشد.
  1. فیلتر‌تفاله‌های قهوه را خالی کنید.
  2. فیلتر قدیمی را دور انداخته و سبد قهوه را با آب گرم به خوبی بشویید. مطمئن شوید تمام پودر قهوه‌ی باقی مانده با آب گرم از سبد خارج شده است. اگر مقداری پودر باقی ماند آن را با مایع ظرفشویی و آب تمیز کنید.
  3. سرکه و آب را به نسبت ۱ به ۳ ترکیب کنید. محلول بدست آمده را در مخزن دستگاه بریزید و دستگاه را روشن کنید تا دم بکشد. این فرآیند همان‌طور که در حال انجام است مواد باقی مانده و رسوب را در خود حل می‌کند.
  4. بعد از تمام شدن فرآیند دم کشیدن قهوه، اجازه دهید محلول سرکه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مخزن بماند. بعد از این زمان محلول شما تغییر رنگ به زرد یا قهوه‌ای می‌دهد که این نشان‌دهنده جدا شدن جرم‌ها است.
  5. مقداری آب تصفیه با سختی و املاح کم را در مخزن دستگاه بریزید و دستگاه را روشن کنید. این عمل را دو بار انجام دهید. بهتر است هر بار آب مخزن را عوض کنید. بین هر عمل روشن و خاموش کردن دستگاه ۲۰ دقیقه زمان در نظر بگیرید. این کار باعث از بین رفتن بو و طعم سرکه می‌شود.
  6. مقداری سرکه را به بدنه بیرونی دستگاه اسپری کنید. سپس با یک دستمال مرطوب سرکه و جرم‌ها را پاک کنید.
تمیز کردن قهوه ساز با سرکه  

تمیز کردن قهوه‌ساز با آب‌لیمو:

اگر موافق بوی تند سرکه نیستید می‌توانید برای تمیز کردن قهوه ساز خود از آب لیمو استفاده کنید. آب لیمو مانند سرکه اسیدی است و در رفع رسوب و جرم به شما کمک می‌کند اما ممکن است برای رسوب‌های سنگین و قدیمی راه‌حل مناسبی نباشد.

  1. درون پارچ قهوه‌ساز را با آب معدنی یا آب تصفیه پر کنید و دستگاه را روشن کنید تا دم بکشد، با اینکار باقی‌مانده‌های پودر قهوه درون پارچ در آب حل می‌شوند.
  2. نصف لیوان آب لیمو را با آب بدون املاح ترکیب کنید. بهتر است در این روش از آب لیمو طبیعی استفاده شود. محلول را درون پارچ ریخته و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا رسوب و مواد باقی مانده را در خود حل کند و همچنین جرم زدایی کند.
  3. فیلتر قدیمی را دور انداخته و جای آن را با فیلتر تمیز پر کنید.
  4. دستگاه را روشن کنید و منتظر تمام شدن چرخه‌ی دم کردن شوید.
  5. محلول درون پارچ را خالی کنید و پارچ را با یک اسفنج نرم تمیز بشویید تا قطعات باقی مانده جدا شوند.
  6. پارچ را با آب معمولی پر کنید و چرخه‌ی دم کردن را تکرار کنید تا اثرات آب‌لیمو در مجاری دستگاه از بین برود.


رسوب زدایی اسپرسو ساز به صورت روزانه:

در حالت عادی استفاده شما از دستگاه اسپرسوساز دو تا سه بار در طول روز است و باید زمان زیادی در حدود یک تا دو ماه بگذرد تا در دستگاه رسوب تشکیل شود. پس نیاز نیست هر روز و یا هر هفته دستگاه را تمیز کنید و رعایت نکات صحیح نگه‌داشتن کفایت می‌کند. رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی یکبار در ماه کافی است اما بهتر است بعد از هربار استفاده با ریختن آب تصفیه و یا آب معدنی در مخزن دستگاه و مجاری اسپرسوساز را تمیز کنید.

باقی ماند قهوه و بقایای نوشیدنی، زمینه را برای رشد قارچ و باکتری فراهم می‌کند. اگر آب معدنی و املاح آب شما زیاد باشد، رسوب در اسپرسوساز شما بیشتر و بیشتر می‌شود. در پایان روز و اتمام استفاده از دستگاه پرتافیلتر، سبد قهوه و هدگروپ اسپرسوساز را زیر آب گرم بگیرید و آن را کاملا از هرگونه تفاله تمیز کنید.

هد گروپ قسمتی است که آب داغ از آن خارج می‌شود. برای رسوب زدایی روزانه اسپرسو ساز در پایان روز زمانی که کار شما با دستگاه تموم شد مخزن را با آب تصفیه شده پر کنید. پرتافیلتر دستگاه را باز کنید و ۱۰ الی ۱۵ ثانیه زمان دهید تا با خروج آب گرم باقی‌مانده، ذرات قهوه از دستگاه خارج شود.

 

رسوب زدایی اسپرسو ساز به صورت روزانه

 

سپس تفاله‌های چسبیده به هد گروپ را با مسواک و یا فرچه‌ی مخصوص آن تمیز کنید. برای تمیز کردن پرتافیلتر می‌توان دو کار انجام داد. در روش اول پرتافیلتر را بدون قهوه در هدگروپ قرار دهید و فرآیند تهیه قهوه را انجام دهید. بعد از شروع شدن عملیات آب با فشار از پرتافیلتر عبور می‌کند و باعث تمیز شدن آن می‌شود. در روش بعدی بسکت و پرتافیلتر را از یکدیگر جدا کنید و به طور کامل بشویید تا تمام ذرات باقی‌مانده از آن جدا شود.

اگر شما هم عادت دارید با استفاده از نازل اسپرسوساز، کف شیر تولید کنید بعد از مدتی پروتئین‌های شیر باعث کثیف شدن می‌شود و درطعم نوشیدنی شما تاثیر می‌گذارد. برای تمیز کردن نازل اسپرسوساز، نازل بخار را روشن کنید تا با عبور بخار دستگاه نازل شما پاکسازی شود. در آخر کافی است با یک پارچه مرطوب بدنه‌ی دستگاه را تمیز کنید.


با ویژگی‌های مایع ظرفشویی هوم پلاس آشنا شوید.

چند نکته‌ی پایانی

  • مقدار آب و قهوه مصرفی در زمان تهیه نوشیدنی بسیار مهم است. بهتر است در هر بار استفاده مقداری آب بیشتر بریزید تا دستگاه تا لحظه‌ی آخر آب را به جریان بیندازد و هوا را جایگزین آب نکند.
  • اکثر دستگاه‌های امروزی قابلیت خاموش شدن خودکار بعد از استفاده را دارند اما اگر دستگاه شما از این قابلیت بی بهره است بهتر است بعد از هربار استفاده از خاموش شدن آن اطمینان خاطر کسب کنید.
  • بعد از استفاده از دستگاه مطمئن شوید که قهوه‌ای در دستگاه باقی نمانده است. جرم گرفتگی و رسوب در دستگاه به مراتب تمیز کردن را برای شما سخت‌تر خواهد کرد.

و در پایان باید بگوییم که لازم است برای دستگاه وقت گذاشته و دفترچه‌ی راهنمای آن را مطالعه کرد و سپس اقدام به تمیز کردن قهوه ساز و رسوب‌زدایی اسپرسوساز کرد. تمیز کردن و رسوب‌زدایی در هر دستگاه متفاوت با نوع دیگر است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.