هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های تمیز کردن ظروف و قابلمه‌های سوخته
نحوه تمیز کردن ظروف سوخته
1399/09/19

روش‌های تمیز کردن ظروف و قابلمه‌های سوخته

تمیز کردن ظرف‌ها یکی ازکارهایی است که در خانه به صورت مدام باید انجام داد. بیشتر افراد تمیز کردن ظروف را کاری سرگرم کننده می‌دانند اما از نظر دسته‌ی دیگری از افراد تمیز کردن ظروف به خصوص تمیز کردن ظروف سوخته کاری پیچیده‌ و ناراحت کننده است به خصوص اگر ماشین ظرفشویی نداشته باشند.

علاوه بر این، آمدن به خانه و روبرو شدن با یک ظرفشویی انباشته از ظروف کثیف برای هر کسی ناراحت‌کننده است در این زمان کنار گذاشتن، تمیز کردن ظروف می‌تواند وسوسه انگیز باشد به جای اینکار بهتر است راه‌های تمیز کردن ظروف و قابلمه‌ها را یاد بگیرید.

قابلمه‌ها و ظروف از مواد متنوعی ساخته می‌شوند به همین خاطر برای تمیز کردن ظروف باید از شوینده و راه‌های مختلف استفاده کرد. محصولات مختلفی وجود دارد که ادعا می‌کنند ترفندی عالی برای شستن ظرف‌ها و تمیز کردن ظروف سوخته دارند. این محصولات اکثرا گران قیمت هستند و گاهی هم اثر چندانی ندارند. هوم پلاس قصد دارد در اینجا روش‌ها و مواد طبیعی و شیمیایی موثر در تمیز کردن ظروف سوخته و قابلمه‌های کثیف را معرفی کند.

تمیز کردن ماهیتابه و استیل سوخته

   

شما سبزیجات را تفت داده‌اید شیرینی خوشمزه درست کرده‌اید و حالا زمان تمیز کردن ظرف‌ها رسیده است. وقتی به ظرف‌های توی ظرف‌شویی نگاه می‌کنید می‌بینید که ناهار و عصرانه‌ی خوشمزه‌ی شما اثراتی منفی بر ماهیتابه و قابلمه‌های شما به جا گذاشته است. ممکن است این آثار منفی بر یکی از ظروف استیل محبوب در آشپزخانه‌‌ی شما باشد. ظروف استیل زیبایی و جلوه‌ی خاصی دارند. بهتر است اگر فردی حواس‌پرت هستید از کتری و یا ظروف استیل در آشپزی استفاده نکنید زیرا استیل در مقابل حرارت‌های زیاد تغییر رنگ ناخوشایندی از خود نشان می‌دهد و نیاز به مراقبت دارد.


بیشتر بخوانید: معایب استفاده از ماشین ظرفشویی

۱. تمیز کردن با جوش شیرین:

ساییدن ظروف راه مناسبی برای از بین بردن کثیفی آن نیست. تمیز کردن ماهیتابه و قابلمه‌های استیل با جوش شیرین روش راحت‌تری به نظر می‌رسد. برای تمیز کردن ظروف و قابلمه‌ی استیل خود با جوش شیرین ابتدا مخلوطی از جوش شیرین، آب داغ و مایع ظرفشویی آماده کنید و به ظرف‌ها اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خیس بخورند. ظروف خیس خورده را با یک اسکرابر پلاستیکی تمیز کنید. از این معجون برای از بین بردن بو و تغییر رنگ سینک‌های استیل هم می‌توان استفاده کرد.

۲. تمیز کردن باجوش شیرین و سرکه:

  جوش شیرین و سرکه  

جوش شیرین یک ماده‌ی ساینده و سرکه حاوی اسید استیک است که ترکیب این دو با هم یک محلول تمیزکننده موثر برای تمیز و درخشندگی ظروف استیل شما به حساب می‌آید. برای تمیز کردن ظروف سوخته و استیل خود مخلوط سرکه و آب را در قابلمه و ماهیتابه خود بجوشانید، سپس با احتیاط قابلمه را خالی کنید و درون قابلمه خیس خورده و روی بدنه را جوش شیرین ریخته و روی آن سرکه اسپری کنید. سرکه و جوش شرین با یگدیگر واکنش می‌دهند. اجازه دهید کف ایجاد شده ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ظروف استیل بماند سپس با یک اسکاچ آغشته شده با مایع ظرف‌شویی ظروف خود را برق بندازید.

۳. استفاده از آب اکسیژنه و نمک:

 

آب اکسیژنه و نمک

 

این روش ساده برای پاک کردن سیاهی و لک‌های پشت قابلمه و ظروف استیل بسیار کاربردی است. ابتدا برای از بین بردن علائم سوختگی درون ظرف، نمک و سرکه را با آب اکسیژنه مخلوط کرده و ظرف با آن پر کنید تا مناطق آسیب دیده کامل پوشانده شود. اجازه دهید ترکیبات درون قابلمه به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. بعد از به جوش آمدن، ماهیتابه و ظروف استیل خود را از روی حرارت بردارید و بعد از خنک شدن ظرف، برای پاک شدن سیاهی‌های پشت قابلمه ابتدا یک لایه ضخیم ازترکیب نمک و آب اکسیژنه درست کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد سپس با اسکاچ همراه با ماده‌ی شوینده ظرف خود را تمیز کنید.


بیشتر بخوانید: روش های تمیز کردن آون توستر

۴. استفاده از پودر ماشین ظرفشویی:

پودر ماشین ظرفشویی به علت حلالیت سریع و قدرت پاک‌کنندگی بالایی که دارد به رفع لک‌های سوختگی ظروف استیل کمک می‌کند و راه‌حل مناسبی برای تمیز کردن ظروف سوخته است. مقداری از پودر یا قرص ظرفشویی را درون قابلمه یا ماهیتابه خود بریزید و روی آن را با آب گرم پر کنید. بگذارید مایع به مدت ۲۴ ساعت استراحت کند .سپس به طور عادی ظرف خود را شسته و برق بندازید.

 

۵. تمیز کردن قابلمه و ظروف تفلون سوخته:

هر روزه در آشپزخانه‌ی خود غذایی برای صبحانه، ناهار، شام و عصرانه درست می‌کنید و برای این‌کار وسایل و ظروف از جنس استیل، تفلون و ظروف نچسب محبوبیت زیادی دارند. مطمئناً حداقل یکبار در زندگی شما اتفاق افتاده است که با غذا و ظرف سوخته مواجه شوید. نکته‌ی مثبت ظروف تفلون در مقایسه با سایر ظروف در نچسب بودن و راحت تمیز شدن آن‌ها است. نکته‌ای که در زمان تمیز کردن ظروف تفلون باید به آن توجه کرد جلوگیری از ایجاد خش در این نوع قابلمه و ظروف است. روش‌های زیر برای جلوگیری از ایجاد خط و خش در هنگام تمیز کردن ظروف سوخته‌ از جنس تفلون برای شما جمع آوری شده است.


بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن مایکروفر

۶. تمیز کردن با سرکه‌ی سفید:

سرکه‌ی سفید در تمیز کردن ظروف سوخته و از بین بردن لکه‌های سوخته از ظروف نچسب و تفلون به شما کمک می‌کند. برای استفاده از این روش، به ظرف و ماهیتابه تفلون خوب به اندازه کافی آب اضافه کنید تا سطح سوخته را بپوشاند سپس به آن یک لیوان سرکه‌ی سفید اضافه کنید و بگذارید ۱۰دقیقه بجوشد.

در این مدت تمام مانده غذا‌ها از ظرف جدا می‌شوند و به سطح آب می‌آیند. بگذارید ظروف خنک شوند. در آخر با یک اسفنج نرم یا اسکرابر پلاستیکی آغشته به مواد شوینده ظروف خود را تمیز کنید .بعد از شستن ظروف از یک حوله‌ی نرم و تمیز برای خشک کردن ظروف تفلون استفاده کنید.

۷. استفاده از جوش شیرین و نمک:

استفاده از جوش شیرین و نمک راه حل خوبی برای تمیز کردن ظروف سوخته از جنس تفلون است. جا مانده‌های غذا را به وسیله‌ی وسایل چوبی و یا پلاستیکی از ظرف جدا کنید. سپس مقداری نمک و جوش شیرین را بر مناطق سوخته بریزید و روی آن را با یک لیوان آب گرم بپوشانید و اجازه دهید مخلوط مدتی در ظرف استراحت کند .بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با یک اسفنج نرم شروع به تمیز کردن ظروف تفلون سوخته‌ کنید.

هرگز درون ظروف تفلونی اجسام فلزی نکشید. اجسام فلزی باعث از بین رفتن کفی تفلون می‌شود و قابلمه خاصیت نچسب بودن خود را از دست می‌دهد. برای شستن و تمیز کردن ظروف تفلون از شوینده‌های قوی استقاده نکنید .شوینده‌های قوی به کف تفلون آسیب می‌زنند.

نحوه‌ی تمیز کردن قابلمه سوخته روحی

شستن ظروف سوخته برای هرکسی ممکن است کار خسته کننده‌ایی به نظر بیاید. با دانستن نکات مهم برای تمیز کردن ظروف سوخته و انجام روش‌های مختلف برای انواع ظروف می‌توان در وقت صرفه جویی کرد و عاشق آشپزی شد. مواد شیمیایی و طبیعی بسیاری وجود دارند که به علت داشتن اسید برای اینکار بسیار کاربردی هستند.

۱. استفاده از گاز پاک کن

برای لک زدایی ته و اطراف قابلمه روحی می‌توان از اسپری گازپاک‌کن استفاده کرد. برای اینکار کافی است مقداری از مواد را بر روی قابلمه اسپری کنید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا کار خود را انجام دهد. سپس از اسکاچ و سیم شروع به تمیز کردن ظروف سوخته کنید و از تمیزی به دست آمده لذت ببرید. در هنگام استفاده از اسپری گازپاک‌کن از دستکش استفاده کنید. به هیچ عنوان بر روی ظروفی که دارای چسب هستند از این اسپری استفاده نکنید.

۲. استفاده از جوش شیرین و آلومینیوم

  جوش شیرین و آلومینیوم:  

در قابلمه‌ایی که ظروف‌تان در آنها جا می‌شود مقداری جوش شیرین و دو ورق کوچک آلمینیوم بریزید و ظرف را با آب پرکنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب ظروف خود را در این محلول قرار دهید و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه با سیم و اسکاچ شروع به برق انداختن قابلمه و ظروف روحی خود کنید.


معرفی کامل پاک کننده چند منظوره هوم پلاس را اینجا بخوانید.

توصیه‌های کلی برای تمیز کردن ظروف سوخته:

در این قسمت می‌خواهیم موادی شیمیایی و طبیعی را که طور کلی می‌تواند در تمیز کردن ظروف سوخته به کمک شما بیاید را به شما معرفی کنیم. همچنین نکات نگهداری و مراقبت از ظروف را برای شما بیان کنیم.

  • جوش شیرین اولین ماده‌ایی است که استفاده از آن تصمیمی خارق العاده برای دفع سوختگی‌های دشوار است.
  • بیشتر پاک‌کننده‌های ظرفشویی دارای آهک هستند. وجود آهک به دفع لک‌های سوختگی و تیرگی ظروف کمک می‌کند. به همین علت استفاده از آبلیمو برای تمیز کردن ظروف سوخته مفید است.
  • بعضی ظروف در اثر حرارت تغییر رنگ می‌دهند. شستن قابلمه و ظروف با سرکه و سپس آب کشیدن آنها باعث رفع تغییر رنگ آن‌ها می‌شود.
  • هنگام شستن ظرف‌ها بهتر است آن‌ها را با آب داغ و ولرم خیس کنید تا مواد غذایی چسبیده به راحتی جدا شوند.
  • شاید به نظر عجیب باشد اما استفاده از سس کچاپ تا حدی باعث تمیز شدن پشت و بیرون قابلمه‌ها می‌شود.
  • هنگام پختن حبوبات بهتر است چند قطره آبلیمو یا سرکه به آن اضافه کرد تا از تغییر رنگ قابلمه جلوگیری کرد.
  • بعد از شستن قابلمه و ظروف استیل و قابلمه‌های تفلون بهتر است آن‌ها را با پارچه یا حوله‌ی نرم خشک کرد.
  • از قرار دادن ظروف استیل بر روی شعله‌های زیاد و شعله‌های بزرگ‌تر از قابلمه پرهیز کنید.
  • از سیم ظرفشویی و مواد شوینده‌ی قوی برای تمیز کردن ظروف استیل و تفلون استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از هر روش خانگی برای تمیز کردن ظروف سوخته، لازم است ابتدا از نوع قابلمه و ظروف خود مطلع شوید.

سوالات متداول | روش های تمیز کردن کتری و قابلمه سوخته

بیرون کتری سوخته را چگونه تمیز کنیم؟

ساییدن ظروف راه مناسبی برای از بین بردن کثیفی آن نیست. تمیز کردن کتری و قابلمه‌های استیل با جوش شیرین روش راحت‌تری به نظر می‌رسد. برای تمیز کردن ظروف و قابلمه‌ی استیل خود با جوش شیرین ابتدا مخلوطی از جوش شیرین، آب داغ و مایع ظرفشویی آماده کنید و به ظرف‌ها اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خیس بخورند. ظروف خیس خورده را با یک اسکرابر پلاستیکی تمیز کنید. از این معجون برای از بین بردن بو و تغییر رنگ سینک‌های استیل هم می‌توان استفاده کرد.

قابلمه استیل سوخته را چگونه تمیز کنیم؟

پودر ماشین ظرفشویی به علت حلالیت سریع و قدرت پاک‌کنندگی بالایی که دارد به رفع لک‌های سوختگی ظروف استیل کمک می‌کند و راه‌حل مناسبی برای تمیز کردن ظروف سوخته است. مقداری از پودر یا قرص ظرفشویی را درون قابلمه یا ماهیتابه خود بریزید و روی آن را با آب گرم پر کنید. بگذارید مایع به مدت ۲۴ ساعت استراحت کند .سپس به طور عادی ظرف خود را شسته و برق بندازید.

چگونه داخل کتری سوخته را تمیز کنیم؟

برای از بین بردن علائم سوختگی درون ظرف، نمک و سرکه را با آب اکسیژنه مخلوط کرده و ظرف با آن پر کنید تا مناطق آسیب دیده کامل پوشانده شود. اجازه دهید ترکیبات درون قابلمه به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. بعد از به جوش آمدن، ماهیتابه و ظروف استیل خود را از روی حرارت بردارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.