هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه چربی روی چدن اجاق گاز را تمیز کنیم؟
1398/10/30

چگونه چربی روی چدن اجاق گاز را تمیز کنیم؟

بعد از چند ماه استفاده از اجاق‌ و احتمالاً پختن چند نوع غذای ایرانی چرب ‌و چیل، یا سر رفتن شیر و پرت شدن روغنِ سیب‌زمینی‌های در حال سرخ شدن بر روی اجاق گاز، چربی‌ها چدن اجاق‌گاز را می‌پوشاند. بدتر این‌که با هر بار روشن شدن شعله، لکه‌های چربی، بیشتر و بیشتر، به چدن می‌چسبد و مثل قیر بر روی آن‌‌ها خشک می‌شوند. چربی‌زدایی از این چدن‌ها کار خیلی سختی است. کلی ادویه‌ و نمک و خرده نان‌ هم به این لکه‌ها می‌چسبد و بعد از مدتی بوی بدی هم از آن‌ها متصاعد می‌شود. تصویر چنین گازی واقعاً اعصاب خرد‌کن است و حال آدم را به‌هم می‌زند. اگر آشپزخانه قلب یک خانه باشد، اجاق گاز هم بی‌شک قلب آشپزخانه است و باید فوری فکری به حال قلب گرفته و چرب آشپزخانه کرد. بهداشت سطوح آشپرخانه از هر کاری مهم‌تر است. اما نگران نباشید، برای تمیز کردن چدن جرم‌گرفته‌ی اجاق‌گاز یک پاک‌کننده‌ی قوی وجود دارد.

از سیم ظرفشویی یا مواد شوینده‌ی پرکاربردی مثل سرکه و جوش‌شیرین حرف نمی‌زنیم. این پاک‌کننده‌ها برای شستن بخش‌های چدنی ناامید کننده‌اند و فقط در مواقعی که شوینده‌ی دیگری در دسترس نیست از آن‌ها استفاده می‌شود. چربی‌‌های چسبیده به چدن با روش‌های معمولی از بین نرفته و کنده نمی‌شوند. استفاده از آمونیاک برای از بین بردن چربی‌های روی چدن بسیار کاربردی است. اما آمونیاک کمی هم خطرناک است و باید حواستان باشد که پنجره‌های آشپزخانه باز باشد و هواکش هم روشن.  آمونیاک یک محلول بی‌رنگ و مایع است که علاوه بر مصارف صنعتی به عنوان پاک‌کننده‌ی خانگی و حلالی بهتر از آب نیز کاربرد دارد. با افزودن مقدار کمی آب به آمونیاک می‌توانید از قدرت پاکسازی جادویی آن استفاده کنید. استفاده از آمونیاک برای شستن چربی‌های مانده روی چدن گاز یکی از موارد مصرف آن است. هرچند آمونیاک همواره برای تمیزکاری خانه‌ها استفاده می‌شده است اما برای شستن شعله‌های چدنی اجاق گاز بهتر است از روش زیر بهره برده و کار را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید.

اجاق گاز

مرحله‌ی اول:

ابتدا وسائل مورد نیاز این کار را تهیه کنید. دستکش، پاکت زیپ‌دار و ماسک تنفسی. همان‌طور که گفته شد آمونیاک محلولی است که تنفس آن خطرناک است و بهتر است برای استفاده از آن ماسک بزنید و دستکش ظرفشویی بپوشید.

  <<مقاله "شستشو و لکه زدایی ظروف کریستال" را از دست ندهید.>>

مرحله‌ی دوم:

تکه‌های چدنی یا مشعل‌های اجاق را از روی گاز بردارید و هر کدام را داخل یکی از بسته‌های پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید. سپس دو قاشق غذاخوری آمونیاک داخل هر یک از کیسه‌ها بریزید و زیپ کیسه را بکشید. برای شعله‌های بزرگ‌تر از یک‌سوم فنجان آمونیاک استفاده کنید و بسته با اندازه‌ی تکه‌ها آمونیاک را کم و زیاد بریزید. کیسه‌ها را به آرامی تکان بدهید تا آمونیاک در همه‌ی کیسه پخش شود و روی چدن‌ها را بگیرد. لازم نیست آمونیاک کل کیسه را پر کند تا چدن‌ها داخل آن‌ها غوطه‌ور شوند. همان مقدار لازم باعث ترشح گاز آمونیاک شده و چربی‌ها را حل می‌کند. بهتر است برای نشت ندادن آمونیاک کیسه‌ها را داخت یک کیسه‌ی دیگر بگذارید و بگذارید دو سه ساعت (یا یک شب تا صبح) همان‌طور باقی بمانند.

مرحله‌ی سوم:

تکه‌های چدنی را از داخل کیسه‌ها در بیاورید و داخل سینک ظرفشویی قرار بدهید. حواستان باشد که در این مرحله همچنان از دستکش و ماسک تنفسی استفاده کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید. آب داغ را روی چدن‌ها بگیرید و با فرچه‌ی ظرفشویی روی آن‌ها بکشید و با یک آب‌کشی سریع کار را تمام کنید. حالا شعله‌ها را بگذارید در هوای آزاد تا خشک شوند. هیچ‌ وقت گاز را مرطوب یا خیس روشن نکنید.

روش‌های دیگر:

اگر در منزل آمونیاک ندارید می‌توانید از روش‌های سنتی‌تر مثل استفاده از جوش‌ شیرین یا سرکه استفاده کنید. جوش‌ شیرین یا سرکه را روی بخش‌های چدنی اسپری کنید و اجازه‌ بدهید نیم ساعتی همان‌طور بمانند. بعد دوباره با استفاده از فرچه‌ی ظرفشویی چدن‌ها را تمیز کنید. این روش‌ها به خوبی استفاده از آمونیاک کارساز نیست، اما به قول معروف کار راه‌ انداز هستند.

همچنین می‌توانید از پاک کننده چند منظوره هوم‌پلاس استفاده کنید!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه برای “چگونه چربی روی چدن اجاق گاز را تمیز کنیم؟”

    1. سلام
      امیدوارم حالتون خوب باشه
      پیشنهاد می کنیم از چندمنظوره هوم پلاس استفاده کنید و بعد از اسپری کردن، فرصت بدید چند دقیقه روی گاز باقی بمونه، بعد شروع به پاک کردن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.