هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / علت خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی
علت خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی
1399/11/21

علت خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

یکی از وسایل جدید و مدرن آشپزخانه، ماشین ظرفشویی است. این دستگاه وظیفه شستن ظروف را برعهده دارد. البته بعضی از مدل‌های ماشین ظرفشویی قادر به شستن میوه‌ و سبزیجات است. با استفاده از ماشین ظرفشویی، تعداد زیادی ظرف در کمتر از چند دقیقه شسته و خشک خواهد شد و می‌توانید بلافاصله آن‌ها را در قفسه‌های آشپزخانه قرار دهید و یا سر میز ناهار بگذارید. در نتیجه با استفاده از ماشین ظرفشویی، ظروف کثیف در کوتاهترین زمان و به راحتی تمیز و درخشان می‌شوند. عمر مفید ماشین ظرفشویی بین ۷ تا ۱۲ سال است. اما در صورتی که نحوه استفاده صحیح از آن را بلد باشید، می‌توانید باعث افزایش طول عمر دستگاه شوید. ماشین ظرفشویی مانند هر وسیله الکتریکی دیگر، ممکن است روزی خراب شود و یا قطعات آن با مشکل مواجه شوند. بنابراین، لازم است با انواع شوینده‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شوید. همچنین، آشنایی با مشکلات احتمالی، دلایل بروز خرابی‌ها و نکات ضروری جهت پپیشگیری از مشکلات می‌تواند در افزایش طول عمر دستگاه و حفظ زیبایی ظروف نقش پررنگی ایفا کند. به همین خاطر، هوم‌ پلاس قصد دارد در این مقاله عملکرد چراغ نمک در ماشین ظرفشویی و علت روشن شدن آن را به شما معرفی کند.


بیشتر بخوانید: چه نوع شوینده‌ای باید برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم؟


چراغ نمک در ماشین ظرفشویی

همانطور که می‌دانید هنگام کار با لوازم خانگی، رعایت برخی نکات الزامی است و ماشین ظرفشویی از این قاعده مستثنی نیست. هوم ‌پلاس قصد دارد در این مقاله این نکات را به شما گوشزد کند تا با رعایت آن‌ها، ظروفی تمیز و دستگاه سالم داشته باشید. یکی از اجزاء ماشین ظرفشویی، چراغ نمک می‌باشد که در روی درب دستگاه قرار دارد. چراغ نمک ماشین ظرفشویی و یا چراغ S، آلارمی برای خالی بودن محفظه نمک است. استفاده از نمک، باعث کاهش سختی آب و مانع از ایجاد رسوب در دستگاه می‌شود. از سوی دیگر، نمک با نرم کردن آب، مانع از کدر شدن و ایجاد خط و خش بر روی ظروف می‌شود. همچنین، موجب تمیزی بیشتر ظروف می‌شود. بنابراین، نمک‌ها از اهمیت بسزایی در فرآیند شستشو برخوردار هستند. این ترکیبات معدنی مهم، در ۵ دقیقه آخر شستشو وارد محفظه شده و دستگاه را برای شستشوی بعدی آماده می‌کنند. در نتیجه، زمانی که چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن می‌شود، لازم است مخزن را پر کنید. در صورت خاموش نشدن چراغ دستگاه، با استفاده از یک قاشق نمک را هم بزنید تا سنسورها فعال شوند و چراغ نمک خاموش شود. در مواقعی که چراغ نمک ماشین ظرفشویی با فواصل کم روشن می‌شود، لازم است که علت اصلی آن را بررسی نمایید. در صورتی که روشن ماندن چراغ به دلیل خالی بودن مخزن نباشد، باید بلافاصله مشکل را رفع نمایید و یا از یک تعمیرکار خبره بخواهید که ماشین ظرفشویی‌تان را چک کند و مشکل را برطرف نماید.

نشتی نمک

قطعه‌ای به نام رزین در ماشین ظرفشویی وجود دارد که وظیفه کاهش سختی آب را برعهده می‌گیرد. در حالت طبیعی بعد از ریختن نمک در محفظه، چراغ نمک ماشین ظرفشویی خاموش می‌شود. اما، سوال رایجی که برخی از مصرف‌کنندگان می‌پرسند این است که چرا با وجود نمک در مخزن، همچنان چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن می‌ماند؟ در ادامه این مقاله به دلایل خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی و رفع این مشکل می‌پردازیم.

دلایل روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی
  • خالی بودن مخزن نمک

    یکی از رایج‌ترین دلایل خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی، خالی بودن مخزن نمک می‌باشد. نمک‌ ماشین ظرفشویی ماده‌ای است که سختی آب را کاهش می‌دهد و موجب نرم شدن آب می‌شود. به همین دلیل، در صورت خالی بودن مخزن نمک، چراغ آن روشن می‌ماند. برای رفع این مشکل، مخزن نمک را پر کنید. در صورتی که مقداری نمک در مخزن باقی مانده باشد، مقدار آن را اندکی افزایش دهید. فراموش نکنید بعد از ریختن نمک، کمی آن را هم بزنید. در چنین حالتی، سنسور موجود در مخزن فعال می‌شود.
  • فعال نبودن سنسور نمک

    در صورتی که بعد از پر کردن مخزن نمک همچنان چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن بماند، باید به عملکرد سنسور شک کرد؛ زیرا، احتمال دارد که سنسور متوجه پر بودن مخزن نشده باشد. بهترین راهکار برای این مشکل، هم زدن نمک است. بعد از پر کردن مخزن، تنها کافیست نمک را کمی هم بزنید تا به طور یکسان در مخزن پخش شود. در چنین حالتی، سنسور متوجه وجود نمک در مخزن خواهد شد. اگر همچنان چراغ روشن ماند، احتمال دارد که سنسور سوخته باشد. بنابراین، سنسور را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. زمانی که سنسور دستگاه آسیب ببیند و یا بسوزد، چراغ نمک ماشین ظرفشویی خاموش نمی‌شود. در چنین شرایطی، لازم است که سنسور نمک در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعویض شود.
  • استفاده از نمک بی‌کیفیت و نامعتبر

    امروزه، نمک و شوینده‌های تقلبی و بی‌کیفیت در بازار زیاد شده است. در صورت استفاده از نمک تقلبی، سنسور آن را شناسایی نمی‌کند و با وجود نمک در مخزن، دستگاه با روشن نگه‌داشتن چراغ نمک، آلارم برای خالی بودن مخزن می‌دهد. نمک‌ها حاوی مواد معدنی خاصی هستند که این مواد توسط سنسورها شناسایی می‌شوند. بنابراین، در صورت استفاده از نمک بی‌کیفیت، چون مواد فعال کننده سنسور در ترکیبات آن وجود ندارد، سنسور فعال نخواهد شد و چراغ نمک ماشین ظرفشویی روشن می‌ماند. استفاده از نمک اصل و باکیفیت بر عملکرد دستگاه تاثیر بسزایی می‌گذارد؛ برای مثال، هنگام کار با نمک‌های اورجینال و مرغوب، ظروف بهتر تمیز می‌شوند و آسیبی به سلامتی دستگاه وارد نمی‌شود.
  • نشتی نمک

    یکی دیگر از دلایل روشن ماندن چراغ نمک ماشین ظرفشویی، نشتی نمک است. در صورت روشن ماندن چراغ S، محفظه نمک و درپوش آن را چک نمایید. بهتر است هنگام پر کردن مخزن نمک از قیف مخصوص استفاده نمایید تا از پخش شدن نمک در اطراف محفظه پیشگیری شود. بعد از پر کردن محفظه، درب را بادقت ببندید و از سفت بودن آن مطمئن شوید. همچنین، در صورت مشاهده دفرمه شدن درب، آن را در اسرع وقت تعویض نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه تخلیه نمک ماشین ‌ظرفشویی


چگونه در ماشین ظرفشویی نمک بریزیم؟

بهتر است برای پیشگیری از نشت نمک، ابتدا با نحوه صحیح استفاده از نمک آشنا شوید. هنگامی که برای اولین بار از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، باید دو لیوان نمک را با یک لیتر آب مخلوط نمایید و درون محفظه بریزیرد. ابتدا، درب مخصوص مخزن را باز نمایید و با استفاده از قیف مخصوص، محفظه را پر کنید. (اندازه ۲ سانتی‌متر از لبه مخزن را خالی بگذارید.) بعد از پر کردن محفظه، نمک را هم بزنید تا سنسورها فعال شوند. سپس، درب مخزن را با دقت ببندید و چراغ نمک ماشین ظرفشویی را چک کنید. در حالت طبیعی بعد از پر کردن محفظه نمک، چراغ باید خاموش شود.

چگونه در ماشین ظرفشویی نمک بریزیم؟  

خلاصه‌ی مقاله علت خاموش نشدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

  • زرین ماشین ظرفشویی، وظیفه گرفتن سختی آب با هدف شستشوی بهتر ظروف را بر عهده دارد.
  • نمک ظرفشویی در ۵ دقیقه آخر فرآیند شستشوی ظروف، وارد محفظه ماشین می‌شود و دستگاه را برای شستشوی بعدی آماده می‌کند.
  • برای استفاده از نمک ظرفشویی، ابتدا درب مخصوص را باز نمایید. سپس، قیف مخصوص را در دریچه قرار دهید و به میزانی نمک بریزید که به اندازه ۲ سانتی‌متر (۲ بند انگشت) تا لبه خالی بماند.
  • در حالت عادی، داخل مخزن از آب پر است. اما با ریختن نمک، آب از محفظه خارج می‌شود.
  • بعد از پر کردن مخزن، نشانگر نمک را چک کنید که خاموش شده باشد.
  • برای حفظ سلامت دستگاه و افزایش درخشندگی ظروف، باید از نمک مخصوص با خلوص ۹۹٫۵درصد استفاده کنید.
  • استفاده از نمک باکیفیت و تصفیه شده، تضمینی برای سلامتی دستگاه و تمیزی بیشتر ظروف است.
  • نمک‌های تصفیه شده از ایجاد رسوبات آهکی در محفظه دستگاه و ایجاد لکه‌های سفید بر روی ظروف پیشگیری می‌کنند.
  • تحت هیچ شرایطی از نمک طعام استفاده نکنید.
  • مهم‌ترین خصوصیت نمک ماشین ظرفشویی، دانه‌های درشت و مواد معدنی آن است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.