هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشو با ماشین ظرفشویی / چه نوع شوینده‌ای باید برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم؟
چه نوع شوینده‌ای باید برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم؟
1399/11/14

چه نوع شوینده‌ای باید برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، پس حتما یک دستگاه ماشین ظرفشویی در منزل دارید و در انتخاب شوینده ماشین ظرفشویی دچار سر درگمی شده‌اید؛ زیرا، اغلب افراد اطلاعات کاملی از تفاوت شوینده‌ها با یکدیگر ندارند. یکی از لوازم مدرن که با هدف بهبود کیفیت زندگی وارد آشپزخانه شده است، ماشین ظرفشویی می‌باشد. بی‌شک، سلامت دستگاه و تمیزی ظروف برای همه‌ی ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین خاطر، هنگام انتخاب و خرید شوینده ماشین ظرفشویی با چالش مواجه می‌شویم. خرید یک ماشین ظرفشویی با امکانات زیاد و معتبر برای تمیزی و درخشندگی ظروف، به تنهایی کافی نیست. بعد از خرید دستگاه، لازم است که شوینده‌ای مناسب و اصل برای شستشو انتخاب کنید تا مانع از کاهش طول عمر دستگاه، خرابی قطعات و حفظ زیبایی ظروف شوید. در این مقاله، هوم‌ پلاس قصد دارد تا با معرفی انواع شوینده ماشین ظرفشویی به شما، خوانندگان عزیز و همراهان همیشگی، کمک کند تا در انتخاب شوینده ماشین ظرفشویی دچار سردرگمی نشوید.

انواع شوینده‌های ماشین ظرفشویی

اغلب انسان‌ها تمایل به کسب بیشترین بازده از ماشین ظرفشویی دارند. در حقیقت، این دستگاه مانند سایر وسایل الکتریکی، نیاز به پیروی از یک سری اصول اولیه دارد. یکی از اصولی که باعث افزایش بهره‌وری و استفاده مفید از ماشین می‌شود، استفاده از مواد شوینده مناسب و باکیفیت است. به طور کلی، شوینده ماشین ظرفشویی را می‌توان براساس ماهیت و شکل‌ به سه دسته عمده تقسیم کرد که شامل شوینده‌های قرصی، شوینده‌های ژله‌ای و پودری می‌شوند. هر کدام از این شوینده‌ها دارای مزایا و معایب مخصوصی هستند؛ برای مثال، قرص‌ها از قدرت بالای لکه‌بری و پاک‌کنندگی برخوردار هستند. از طرف دیگر، ژل‌ها برای شستشوی ملایم مناسب‌ترند و پودرها از قیمت مناسبی برخوردار هستند و هر یک از این شوینده‌ها، توسط برندهای متفاوت تولید و توزیع می‌شوند.


بیشتر بخوانید: جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی


قرص ماشین ظرفشویی

شوینده‌های قرصی در سه مدل همه‌کاره، کوانتوم و قرص معمولی به بازار عرضه می‌شوند. استفاده از این شوینده‌ها باعث آسان‌تر شدن استفاده از ماشین ظرفشویی می‌شود. در حقیقت، قرص‌ها تکه‌های کوچک و غلیظی از پودر ماشین ظرفشویی هستند. دسته دیگری از قرص‌ها در ترکیباتشان، ژل استفاده شده است و یا به طور کامل از ژل ساخته می‌شوند. قرص‌های ژله‌ای را می‌توانید به راحتی در محفظه اصلی شوینده قرار دهید. همچنین، هنگام استفاده از قرص‌ها، مصرف نمک ماشین ظرفشویی و جلادهنده کاهش پیدا می‌کند. اگر بعد از مدتی استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، متوجه شدید که کارایی دستگاه کاهش پیدا کرده است، می‌توانید برای مدتی از ژل استفاده کنید تا دستگاه مجددا احیا شود. کف و حباب زیاد باعث چکه کردن آب و کف کم منجر به کاهش عمر دستگاه می‌شود. اما، یکی از مزیت‌های شوینده‌های قرصی این است که در هر بار استفاده، دوز مناسبی از شوینده وارد فرآیند شستشو می‌شود. یکی از مزیت‌های قرص‌ها این است که تنها حاوی شوینده نیستند، بلکه، مواد افزودنی این شوینده ماشین ظرفشویی باعث افزایش کیفیت شستشو می‌شود. یکی از قرص‌های محبوب ماشین ظرفشویی، قرص کوانتوم است که برای انواع دستگاه‌ها قابل استفاده می‌باشد. این قرص‌ها حاوی یک پوسته ژله‌ای و قابل حل در آب هستند. بنابراین، نیازی به جدا کردن پوسته‌ی دور آن نیست. یکی دیگر از شوینده‌های محبوب، قرص‌های همه‌کاره هستند که فرمولاسیون پیچیده این شوینده‌، به گونه‌ای طراحی شده است که شما را از مصرف نمک و جلادهنده بی‌نیاز می‌کند.

قرص ماشین ظرفشویی

مزیت‌های قرص ماشین ظرفشویی

  • این شوینده‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند.
  • اغلب قرص‌ها حاوی مایع جلادهنده می‌باشند.
  • قرص‌ها قدرت پاک‌کنندگی و چربی‌زدایی بالایی دارند.
  • این شوینده‌ ماشین ظرفشویی دارای قابلیت از بین بردن جرم‌ و رسوب درون دستگاه می‌باشد.
  • اغلب قرص‌ها حاوی رایحه ملایم و دلپذیر هستند.

معایب قرص‌ ماشین ظرفشویی

  • قیمت قرص‌های ماشین ظرفشویی از سایر شوینده‌ها گران‌تر است.
  • استفاده از این شوینده را به دسته‌ای از افراد که عادت دارند در هر بار استفاده مقدار متفاوتی ظروف داخل دستگاه قرار دهند، توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا، قرص‌ها از انعطاف کمی نسبت به سایر شوینده‌ها برخوردار هستند.
  • برخی از قرص‌ها فرآیند آبکشی را افزایش می‌دهند تا رسوبات معدنی به طور کامل از بین برود.

پودر ماشین ظرفشویی

پودرها یکی دیگر از شوینده‌های ماشین ظرفشویی هستند که به دلیل قیمت مناسب، محبوبیت زیادی کسب کرده است. هنگامی که مقدار ظروف کم است، پودرها بهترین گزینه برای مصرف هستند. پودرها یک گزینه مورد اعتماد برای لکه‌بری و آبکشی سریع می‌باشند. البته، این شوینده‌ ماشین ظرفشویی می‌تواند به ظروف ظریف مانند کریستال و یا لیوان‌ها آسیب بزند؛ زیرا، پودرها حاوی مواد ساینده هستند. اما یکی از مزیت‌های مواد ساینده این است که این مواد می‌توانند لکه‌های سوختگی قابلمه و ماهیتابه‌ را از بین ببرند.

یکی از خصوصیات پودرها، قابل کنترل بودن میزان مصرف و انعطاف‌پذیری آن‌ها است. هنگام استفاده از پودرها، لازم است از نمک و مایع جلادهنده استفاده نمایید. این دسته از شوینده‌ ماشین ظرفشویی، به سرعت در آب حل می‌شود. اما در صورتی که بیش از حد نیاز از آن‌ها استفاده نمایید، پودرها درون محفظه خیس می‌شوند و فرآیند شستشو ناقص می‌ماند. بنابراین، لازم است که در هر بار استفاده، به میزان کافی از پودرها استفاده کنید تا فرآیند شستشو به طور کامل و بدون مشکل انجام شود. یکی از نقاط ضعف پودرها، بسته‌بندی آن‌ها است؛ زیرا، بسته‌بندی در تماس با رطوبت و آب،خیس می‌شود و باعث بهم چسبیدن و خرابی پودرها خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ۹ نکته برای اینکه ماشین ظرفشویی بهتر کار کند


ژل ماشین ظرفشویی

ژل‌ها، یک نوع شوینده ماشین ظرفشویی هستند که به تازگی به بازار عرضه شده‌ و توانسته در مدتی کوتاه، طرفداران زیادی پیدا کند. یکی از مزیت‌ ژل‌ها، آهسته رها شدن آن‌ها در فرآیند شستشو است. در نتیجه، در هر بار استفاده از ژل، دوز ثابتی شوینده از ژل رها خواهد شد. ژل‌ها مبتنی بر آب هستند. یعنی، دارای ترکیبات بر پایه آب می‌باشند. به همین دلیل، به راحتی در آب حل شده و مانع از ساییدگی و ایجاد خط و خش بر روی ظروف حساس می‌شود. لازم به ذکر است که ژل‌ها، کم تنوع‌ترین شوینده ماشین ظرفشویی می‌باشند که این موضوع می‌تواند یکی از معایب آن‌ها به حساب بیاید. بنابراین، قبل از خرید این شوینده ماشین ظرفشویی، از سازگاری آن با ماشین‌ ظرفشویی‌تان مطمئن شوید تا هم از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری کنید، هم از مصرف هزینه اضافی پیشگیری شود؛ زیرا، ژل‌ها در دسته شوینده‌های گران قیمت قرار دارند. همچنین، بسیاری از دستگاه‌ها فاقد قابلیت استفاده از ژل هستند.

جلادهنده ماشین ظرفشویی

جلادهنده‌ها وظیفه رسوب‌زدایی دستگاه و براق کردن ظروف، به خصوص ظروف شیشه‌ای و بلوری را بر عهده دارند. در نتیجه، جهت پیشگیری از کدر شدن و ایجاد خط و خش بر روی ظروف و افزایش کیفیت شستشو، لازم است از مایع جلادهنده استفاده شود. همچنین، هنگام استفاده از پودر یا قرص معمولی، باید از جلادهنده و نمک استفاده کنید تا عمل شستشو به خوبی انجام شود. اما، زمانی که ازقرص‌های همه‌کاره استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از مایع جلادهنده ندارید. زیرا، قرص‌های ۳ کاره حاوی نمک و جلادهنده می‌باشند.

مایع جلادهنده، هنگام آبکشی از مخزن رها می‌شود و لغزندگی آب را بر روی ظروف افزایش می‌دهد. در نتیجه، حرارت آب به راحتی ظروف را گرم می‌کند و بدون برجای گذاشتن لکه، موجب درخشندگی و شفافیت بیشتر ظروف می‌شود. اگر مایع جلادهنده در دستگاه تمام شده باشد، خشک شدن ظروف با مشکل روبرو خواهد شد و لکه‌های آب بر روی ظروف باقی خواهند ماند.

وظایف مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

  • افزایش سرعت فرآیند خشک شدن ظروف.
  • ایجاد درخشندگی و شفافیت بیشتر ظروف.
  • محافظت از ظروف شیشه‌ای و کریستال در مقابل خط و خش.
  • جلوگیری از ایجاد لکه آب بر روی ظروف.
  • استفاده از مایع جلادهنده، شما را از پولیش کشیدن با دستمال تمیز، بی‌نیاز می‌کند.

اکثر ماشین‌ها دارای یک مخزن درجه بندی شده هستند که می‌توانید مایع جلادهنده را در آن بریزید و میزان آن را اندازه بگیرید. استفاده بیش از حد از جلادهنده ماشین ظرفشویی باعث ایجاد لکه‌های رنگی بر روی ظروف می‌شود. از سوی دیگر، اگر بعد از اتمام شستشوی ظروف با ماشین، لکه‌های آب بر روی ظروف باقی بماند، نشان می‌دهد که از جلادهنده، کمتر از میزان مورد نیاز استفاده کرده‌اید.


بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی


چه شوینده‌هایی را برای ماشین ظرفشویی انتخاب کنیم؟

انواع شوینده ماشین ظرفشویی در دسته شوینده‌های گران قیمت قرار دارند. بنابراین، لازم است با ترکیبات فعال، انواع شوینده‌ها آشنا شوید. بلیچ و آنزیم‌ها از مهم‌ترین ترکیبات فعال ماشین ظرفشویی به حساب می‌آیند. برای مثال، بلیچ‌ها وظیفه از بین بردن لکه‌ها از روی ظروف را بر عهده دارند. این ترکیبات می‌توانند تمامی لکه‌های غیر چرب مانند لکه میوه و قهوه را پاک کنند. از سوی دیگر، انواع آنزیم‌ها می‌توانند لکه‌های چربی، جرم‌ها و لکه‌های پروتئین را به خوبی تمیز نمایند. هر دوی این ترکیبات به یک اندازه اهمیت دارند. به همین خاطر، سازنده‌های شوینده ماشین ظرفشویی از این ترکیبات در انواع شوینده‌ها استفاده می‌کنند تا باعث ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی شوند. شاید برایتان جالب باشد که هر دوی این ترکیبات را نمی‌توان به طور همزمان در ساختار ژل‌ها به کار برد؛ زیرا، بلیچ‌ها در شوینده‌هایی با ماهیت مایع، باعث از بین رفتن آنزیم‌ها می‌شوند. قیمت شوینده ماشین ظرفشویی مهم‌ترین گزینه برای برخی از افراد، هنگام انتخاب شوینده مناسب است. قطعا پودرها ارزان‌ترین شوینده ماشین ظرفشویی هستند. اما، خبر بدی که در رابطه با پودرها وجود دارد این است که امروزه، مصرف این شوینده‌ها در برخی از کشورها منسوخ اعلام شده است. از سوی دیگر، تنوع قرص‌ها و استفاده راحت از آن‌ها، باعث افزایش محبوبیت آن‌ها در مقایسه با سایر شوینده‌ها شده است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که از چند شوینده ماشین ظرفشویی برای شستشوی انواع ظروف استفاده کنند. در حقیقت، برخی از مصرف‌کنندگان در هر موقعیت از یک شوینده خاص استفاده می‌نمایند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.