هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟
چگونه اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟
1400/01/25

چگونه اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

اسفنج‌ها و اسکاچ‌ها که یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای پاکسازی در آشپزخانه شما هستند، خود نیاز به تمیز شدن منظم دارند.گرچه آن‌‌ها نقش کلیدی در درخشش ظروف خانه شما ایفا می‌کنند، اما در عین حال میزان چشمگیری از میکروب‌ها و باکتری‌ها را نیز در خود جای می‌دهند. اسکاچ‌ها و اسفنج‌هایی که در ظاهر خشک هستند اما درون آن‌ها کاملا مرطوب باقی مانده، مکان مناسبی برای رشد این ذرات هستند. یادگیری نحوه ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی نه تنها از گسترش ناخواسته میکروب‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه باعث افزایش طول عمر استفاده از آن‌ها نیز می‌شود. در ادامه با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان بهداشت لوازم خانگی، چند روش آسان و مطمئن را در این باره با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

راهنمای شستن اسکاچ و اسفنج ظرفشویی

برای شستن اسکاچ ظرفشویی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که هر یک دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. روش‌های اول تا سوم برای شستشوی روزانه اسکاچ ظرفشویی مناسب بوده و در صورت استفاده منظم از آن‌ها، به همراه تعویض ماهانه اسکاچ ظرفشویی، نیازی به استفاده سفید کننده نخواهد بود. توجه داشته باشید که پس از اتمام مراحل شستشوی ظروف، هرگز اسکاچ‌ها را در قسمت‌های آلوده سینک یا کانتر آشپزخانه نگذارید و اگر مکان مشخصی برای قراردادن آن‌ها در نظر دارید، هربار پس از اتمام شسشتو، آن قسمت‌ها را نیز به‌خوبی شسته و تمیز نگه ‌دارید تا از تجمع ذرات میکروبی جلوگیری شود.

راهنمای شستن اسکاچ

اسکاچ ظرفشویی یا اسفنج را به ماشین ظرفشویی بسپارید

گاهی اوقات ساده‌ترین راه حل ممکن برای حل یک مشکل، می‌تواند بهترین راه حل نیز باشد. مهم نیست که اسکاچ یا اسفنج مورد استفاده شما از چه جنسی است. کافی است تا پس از شستشوی سینک و ظرف‌هایی که با دست شسته‌اید، اسکاچ ظرفشویی را به خوبی شسته و بچلانید. سپس پیش از استفاده مجدد، آن را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید. بهتر است تقریبا هر بار که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید اسفنج یا اسکاچ را نیز درون آن قرار دهید. پس از آن که یک سیکل از کار ماشین ظرفشویی به اتمام رسید، اسکاچ یا اسفنج شما کاملا تمیز شده‌ و برای استفاده دوباره در آشپزخانه آماده شده‌ است. توجه داشته‌باشید که برای تمیزشدن اسکاچ، ماشین ظرفشویی باید در حالت SaniWash/Anti-Bacterial Cycle قرار بگیرد و دمای آب به ۷۰ درجه سانتی‌گراد ( ۱۵۵ درجه فارنهایت) برسد.


«مقاله راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی را از دست ندهید.»

مایکرویو، اسفنج شما را تمیز می‌کند

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد، در آشپزخانه خود ماشین ظرفشویی نداشته‌ باشید. در اینجا داشتن مایکرویو به کمک شما‌ می‌آید. تمیز کردن اسکاچ ظرفشویی در مایکرویو یک روش سریع و کارآمد است. توجه کنید که پیش از قرار دادن اسفنج در مایکرویو حتما مواد غذایی و سایر خرده‌ریزها را از سطح آن جدا کنید و سپس آن را با آب خیس کنید. مقدار رطوبت اسفنج باید به حدی باشد که از آب اشباع شود اما چکه نکند. سپس به مدت یک تا دو دقیقه آن را در مایکرویو قرار دهید. از آن جایی که اسفنج ممکن است بسوزد، چشم از آن برندارید و در صورت نیاز آن را پیش از مدت زمان مشخص‌شده از مایکرویو خارج کنید. همچنین پیش از استفاده مجدد باید صبر کنید تا اسکاچ کاملا خشک شود.

از سرکه کمک بگیرید

اگر به فکر یک راه حل طبیعی برای ضدعفونی کردن اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی خود هستید، آن را داخل سرکه قرار دهید. بهتر است در این روش از سرکه‌ای استفاده کنید که غلظت اسید آن بالاتر از سرکه سفید معمولی باشد. یک کاسه را از سرکه پر کنید. اگر چیزی به سطح اسفنج چسبیده، آن را جدا کنید. سپس اسفنج را به خوبی شسته و بچلانید. حالا آن را درون ظرف سرکه بیندازید و اجازه دهید تا به مدت پنج دقیقه کاملا خیس بخورد. در این مرحله بار دیگر اسفنج را شستشو داده و آبش را بگیرید. بهتر است سرکه‌ای که در اینجا استفاده می‌کنید یک سرکه تند و غیر خوراکی باشد، چرا که می‌بایست غلظت اسید آن بالاتر از حد معمول باشد. از آن جایی که در حین آبکشی نهایی اسفنج، ممکن است سرکه‌ی موجود روی سطح آن، پوست دست شما را تحریک کند، بهتر است در طول فرآیند آبکشی از دستکش استفاده کنید.

برای ضدعفونی ‌کردن اسکاچ ظرفشویی از سفیدکننده استفاده کنید

سفید کننده‌ها یکی از عالی‌ترین گزینه‌های روی میز برای ضدعفونی کردن اسکاچ‌ها و اسفنج‌ها هستند. آن‌ها علاوه بر باکتری‌ها می‌توانند ویروس‌ها و کپک‌ها را نیز از بین ببرند. در ابتدا سه چهارم استکان از مایع سفید کننده را در ۳ لیتر آب حل کنید. سپس اسفنج را درون محلول انداخته و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. پس از آن که اسفنج را از ظرف محلول خارج کردید، آن را به‌خوبی با آب گرم بشویید.

نکته: سرکه‌ و مایع سفید کننده هر دو بوی بدی دارند، بنابراین هنگام به‌کارگیری آن‌ها از یک سیستم تهویه مناسب استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید که از این محلول‌ها اجتناب کنید و در عین حال لوازم خانگی همچون مایکرویو یا ماشین ظرفشویی در آشپرخانه شما نیست، نگران نباشید. ما یک راه حل دیگر نیز برای شما داریم.

به سراغ آب جوش بروید

ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی به همین سادگی است. حتی اگر امکان استفاده از روش‌های موثرتری مانند استفاده از مایکرویو را ندارید، ۲ لیوان آب را در قابلمه بجوشانید و اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی را به مدت پنج دقیقه در آب جوش قرار دهید. بعد از اینکه ظرف کاملا خنک شد اسفنج را از آن خارج کنید و آب اضافی‌اش را بگیرید. پس از استفاده از هر یک از این روش‌ها اجازه دهید تا قبل از استفاده مجدد، اسکاچ یا اسفنج شما در معرض هوای آزاد کاملا خشک شود.

 

ترفندهای ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی

توصیه می‌کنیم بعد از هر بار استفاده، اسفنج‌ها را چلانده و آن‌ها را در مکانی ذخیره کنید که بین هر بار استفاده تا دفعه بعد، خشک نگه داشته شوند. اما حتی یک اسفنج آشپزخانه تمیز نیز می‌تواند به محل رشد باکتری‌های مضر تبدیل شود. از آن بدتر، اسفنج‌ها حتی در زمانی که از بیرون خشک و تمیز به نظر می‌رسند، می‌توانند دارای رطوبت درونی باشند.

ترفندهای ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی

برای ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی خود می‌توانید از یکی از 3 روش زیر استفاده کنید:

روش 1: اسکاچ ظرفشویی را مرطوب کرده و برای حداقل 2 دقیقه آن را در مایکرووویو قرار دهید.

روش 2: اسکاچ ظرفشویی را در ماشین ظرفشویی قرار داده و آن را روی چرخه‌ای تنظیم کنید که دارای حداقل دمای 68 درجه سانتی‌گراد باشد و از یک چرخه خشک و گرم پایانی نیز بهره ببرد (این چرخه شسشتو را می‌توانید تحت عنوان چرخه sani-rinse، sani-wash یا ضدعفونی کردن در تنظیمات ماشین ظرفشویی پیدا کنید).

روش 3: اسکاچ ظرفشویی خود را برای حداقل 5 دقیقه در محلول سفید کننده (4/3 فنجان سفید کننده به ازای هر 5 لیتر آب) غوطه‌ور کرده و سپس آن را کاملا بشویید. پس از استفاده از هر یک از این روش‌ها، اجازه دهید اسکاچ ظرفشویی پیش از استفاده مجدد، کاملا خشک شود. در حالت ایده‌آل بهتر است اسکاچ را روی سطحی قرار دهید که اجازه دهد هوا در هر دو طرف اسکاچ جریان پیدا کند.

نکات تمیز نگه داشتن اسکاچ ظرفشویی

گفته ‌شده که چه بخواهیم و چه نخواهیم سینک آشپرخانه یکی از کثیف‌ترین نقاط خانه است و اسکاچ‌هایی که برای شستشوی ظروف در سینک از آن‌ها کمک می‌گیریم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با رعایت نکات زیر، طول عمر اسکاچ‌های ظرفشویی خود را افزایش داده و از تجمع باکتری‌های مضر بر روی این ابزار ضروری شسشتو جلوگیری کنید.

هرچند وقت یک‌بار اسکاچ‌ها یا اسفنج‌های ظرفشویی را ضدعفونی کنیم؟

گفته ‌شده که چه بخواهیم و چه نخواهیم سینک آشپرخانه یکی از کثیف‌ترین نقاط خانه است و اسکاچ‌هایی که برای شستشوی ظروف در سینک از آن‌ها کمک می‌گیریم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم که ضدعفونی‌کردن اسکاچ ظرفشویی می‌بایست به صورت روزانه انجام شود. از آن‌جایی که اسکاچ‌ها پس از ضدعفونی‌شدن باید خشک شوند بهتر است که در آشپرخانه به‌طور همزمان چند اسفنج یا اسکاچ داشته ‌باشید. این کار باعث می‌شود که در طول روز نگران شستشوی ظرف‌هایتان با یک وسیله کثیف نباشید!

هرچند وقت یک‌بار اسکاچ‌ها یا اسفنج‌های ظرفشویی را ضدعفونی کنیم؟

چگونه می‌توانید اسفنج را تا حد ممکن تمیز نگه دارید؟

جلوگیری از کثیف ‌‌شدن اسفنج در مراحل شستشوی ظروف غیرممکن است، اما راه‌هایی نیز وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید استاندارد پاکیزگی اسکاچ و اسفنج ظرفشویی خود را افزایش دهید. ضدعفونی ‌کردن روزانه اسکاچ‌ها یکی از این راه‌ها است. به غیر از آن، توجه کنید که پس از اتمام مراحل شستشوی ظروف، هرگز اسکاچ‌ها را در قسمتی از سینک یا کانتر آشپزخانه که کثیف هستند نگذارید و اگر جای معینی برای قرار دادن آن‌ها در نظر دارید، هر بار پس از اتمام کار با اسفنج‌ها آن قسمت‌ها را نیز به‌خوبی بشویید و تمیز نگه ‌دارید تا از تجمع ذرات میکروبی جلوگیری کنید. ته سینک نیز جای مناسبی برای نگهداری از اسکاچ‌ و اسفنج نیست. همچنین پس از شستشوی اسفنج‌ها و اسکاچ‌ها اجازه دهید تا کاملا خشک شوند و تنها پس از خشک شدن کامل مجددا به سراغ استفاده از آن‌ها بروید.


«با ترفندهای برق انداختن سینک ظرفشویی آشنا شوید.»

از اسفنج‌ها برای مدت‌ زمان طولانی استفاده نکنید

تا به حال متوجه بوی بد اسکاچ ظرفشویی خود شده‌اید؟‌ این بوی بد ناشی از ایجاد کلنی توسط باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا روی سطح اسفنج یا اسکاچ است. در بهترین حالت اگر به صورت روزانه اقدام به ضدعفونی ‌کردن اسکاچ ظرفشویی کنید، می‌توانید به مدت دو هفته از آن استفاده نمایید. اسفنج‌های میکروفایبر نیز در صورت شستشوی مداوم می‌توانند تا یک ماه در آشپرخانه استفاده شوند.

از پارچه‌های نخی یا حوله‌ای مخصوص ظروف به جای اسفنج استفاده نکنید

برخی از افراد ممکن است استفاده از پارچه‌های مخصوص شستشو را به استفاده از اسفنج ترجیح بدهند. اما این کار از نظر بهداشتی درست نیست. زیرا پارچه‌ها به سرعت اسفنج خشک نمی‌شوند بنابراین احتمال رشد ذرات میکروبی نیز در آن‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین آن‌ها برای تمیز ماندن باید بسیار بیشتر شسته شده و ضدعفونی شوند، که اغلب پشت گوش انداخته می‌شود. استفاده از پارچه نه تنها نیاز به شستشوی مداوم، بلکه بعضا نیاز به تعویض روزانه نیز دارد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.