هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / ترفندهای برق انداختن و تمیز کردن سینک ظرفشویی و شیرآلات
1399/06/05

ترفندهای برق انداختن و تمیز کردن سینک ظرفشویی و شیرآلات

این روزها کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که فلزات مختلفی را در دکوراسیون و تجهیزات آشپزخانه خود نداشته باشند اما محبوب‌ترین این فلزات , استیل یا همان فولاد ضد زنگ است که با ظاهر نقره‌ای و صیقلی‌اش کاربردهای فراوانی پیدا کرده است. اما این ظاهر براق فولادی در عین زیبایی و چشم گیر بودن، لکه ها را خیلی واضح نشان می دهد. در این مقاله با هوم پلاس همراه باشید تا با روش‌های تمیز کردن و برق انداختن سطوح استیل آشپزخانه آشنا شوید.

روش‌های نگهداری از سطوح استیل سینک ظرفشویی

در مجموع بیش از ۱۵۰ نوع استیل وجود دارد که بعضی از آنها بیش از دیگری احتمال خوردگی دارند. بهترین روش برای نگهداری از استیل، عدم تماس با شوینده‌های سخت مانند شوینده‌های اسیدی و سایشی است. عمر استیل می‌تواند با جلوگیری از تماس با مواد خورنده افزایش یابد.

همچنین به طور کل معمول‌ترین اشتباه در محافظت از سطوح استیل، استفاده از مواد خورنده , برای تمیز کردن آن است. استیل به صورت مرتب باید تمیز شود تا پیوستگی ساختاری و ظاهر اولیه‌اش را حفظ کند. با نگهداری مناسب و انتخاب روش درست، استیل می‌تواند در مقابل خوردگی حفظ شود.

باید توجه داشته باشید که نباید از شوینده‌های حاوی آمونیاک و مواد ساینده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اسکاچ ظرفشویی و چیزهایی شبیه به این، دشمن سرسخت سطوح صیقلی و استیل هستند. حتما از پارچه‌‌ای نرم و لطیف برای نظافت استفاده کنید و چنانچه روی پارچه‌ای که استفاده می‌کنید از نظافت قبلی , مواد غذایی یا مواد شوینده باقی مانده باشد، می‌تواند روی پوشش محافظ استیل اثر بگذارد.

این روزها که بیشتر تجهیزات الکترونیکی آشپزخانه با ورق‌های استیل پوشانده شده، نیاز به لکه‌بری و تمیز کردن این سطوح بیشتر از گذشته شده است.

سینک‌ظرفشویی، دیگر وسیله کاربردی در آشپزخانه است که بیشتر آنها هم از جنس استیل تهیه شده‌اند. نظافت سینک ظرفشویی بسیار مهم است چون محل شستشوی ظروف است و غیر مستقیم با غذایی که می خوریم و سلامتی ما در ارتباط است. به علاوه همواره در معرض دید است و از نظر زیبایی حائز اهمیت است. هر چقدر هم در شست‌وشو دقت داشته باشید، بالاخره هر از گاهی سینک شما نیاز به تمیز کردن  اساسی دارد. کثیفی سینک محل مناسبی برای رشد و انتشار باکتری‌ها فراهم می‌کند و سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آب خالی نمی‌تواند آلودگی را از بین ببرد و بلعکس می‌تواند رشد باکتری‌ها را تسریع ببخشد و رطوبت کافی برای تکثیر آن‌ها را فراهم کند.

اگر سینک آشپزخانه شما از جنس استیل است نباید ازجرم‌گیر اسیدی برای تمیز کردن آن استفاده کنید چون رنگ استیل آن کدر می شود. البته استفاده از سفیدکننده‌های غلیظ میان خانم‌ها برای از بین بردن بوی نامطبوع برخی از مواد غذایی که روی ظروف و سینک مانده، رایج است .

تمیز کردن سینک ظرفشویی قبل از برق انداختن

محافظت از سینک و نظافت آن تقریبا برای خانم‌های خانه مهم است چراکه دائما با آن سروکار دارند و به نوعی نظافت آن , با سلامت خودشان درارتباط مستقیم است به همین خاطر داشتن یک سینک تمیز و بدون آلودگی اهمیت خاصی دارد. برای نظافت سینک بهتر است پس از شست و شوی ظروف، سطح سینک را کاملا با دستمال خشک کنید و چنانچه لکه‌ای باقی ماند می‌توانید از شیشه‌پاک‌کن برای برطرف کردن لکه‌ها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا قطره‌های باقی مانده آب ایجاد رسوب نکند و چنانچه از مواد شوینده باقی مانده باشد، جهت جلوگیری از آلودگی به خوبی از سطح جمع شود. پس از نظافت هم اگر احساس کردید که بوی ناخوشایندی از درون لوله چاه سینک بیرون می‌آید، می‌توانید از سفیدکننده‌های غلیظ هوم پلاس برای حذف این بوها استفاده کنید. استفاده از سفید کننده غلیظ به جهت عدم جاری شدن سریع آن , کاملا اقتصادی بوده و زمان کافی جهت تاثیر آن بر آلودگی ها را فراهم می کند. ضمن اینکه این محصول با رایحه خوب خود , حس خوشایند تمیزی را به ارمغان می آورد.

از بین بردن لکه‌های آهکی روی سینک

لکههای آهکی شکل گرفته بر روی سینک معمولا به راحتی در آب حل می‌شوند. اما برخی لکه‌ها به مرور زمان قدیمی شده و ضخامت رسوبات تشکیل شده بیشتر و بیشتر می‌شود. برخی از محصولات شیمیایی برای این کار مناسب است اما محصولی که به راحتی در سبد شوینده‌های هر خانه‌ای پیدا می‌شود و می‌تواند به حذف این رسوبات کمک کند، چند منظوره است که با قدرت حل‌کنندگی خود به برطرف کردن رسوبات کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  •  یک دستمال تمیز را با الکل یا سرکه سفید مرطوب و آغشته کنید. پارچه‌را بر لکه‌های سخت و آهکی آب بکشید. اجازه دهید الکل یا سرکه به مدت پنج دقیقه لکه‌ها را خیس و آن ها را سست کند، سپس لکه ها را با دستمال پاک کنید.
  •  روش دیگر ، استفاده از محلول جوش شیرین و آب به عنوان یک پاک کننده لکه‌های سخت است. حلال را به آرامی با یک اسفنج مرطوب روی لکه‌های آب بکشید تا از بین بروند. بعد از آن سینک ظرفشویی با شیر آلات را با آب تمیز بشویید.

ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی

نکته ۱: سینک ظرفشویی را بعد از هر بار استفاده با یک دستمال تمیز خشک کنید. لکه های آب فقط در صورت تشکیل قطره های آب روی سطوح، تبدیل به لکه‌های سخت املاح روی سطوح فولادی و استیل می‌شوند.

نکته ۲: بعد از هر بار شستشوی ظروف در آشپزخانه یا گرفتن دوش در حمام، سعی کنید سطوح خیس را از لکه‌های آب پاک کنید. به این ترتیب از افزایش میزان املاح قطره‌ های آب و سخت تر شدن آن ها به مرور جلوگیری می شود.

نکته ۳: برای زدودن رسوبات درون لوله سینک ظرفشویی می‌توان از سفیدکننده غلیظ هوم پلاس استفاده کرد.

ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی

برای ضدعفونی‌کردن داخل سینک بهتر است از سفیدکننده‌ها استفاده کنید. البته شوینده‌هایی چون مایع ظرفشویی هم توانایی از بین بردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مانند میکروب‌ها و... را دارند اما اگر می‌خواهید خیالتان از جهت ضدعفونی کردن , راحت باشد می‌توانید سفیدکننده را هم امتحان کنید. این محصول با داشتن کلر فعال، قابلیت از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها را دارد . برای این کار بهتر است مقدار از سفیدکننده هوم‌پلاس را رقیق کرده و درون سینک ریخته و پس از حدود ۵ دقیقه آبکشی انجام دهید.

محصولات هوم‌پلاس در تمیز کردن سینک و شیرآلات استیل آشپزخانه

امروزه شوینده‌های مخصوص سطوح فلزی به وفور یافت می شوند. حتی شوینده‌هایی که ویژه ی استیل هستند نیز موجود است، اما به جای استفاده از این محصولات بهتر است از چند منظوره ضدعفونی کننده هوم ‌پلاس استفاده کنید. این محصول علاوه بر نظافت و از بین بردن چربی‌ها، با رایحه مناسب , بوهای نامطبوع را از بین می برد. ضمنا با داشتن خاصیت ضد گرد و غبار، از سطوح فلزی آشپزخانه شما محافظت می‌کند. این محصول علاوه بر این که یک سطح درخشان و تمیز برای شما به جای می گذارد، صدمه ای هم به سطح استیل وارد نمی کند.

با توجه به پاندمی ویروس کرونا، علاوه بر نظافت، ضد عفونی کردن سطوح فلزی و استیل از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.

توصیه ما به شما استفاده از پاک کننده چند منظوره هوم پلاس ضد میکروب می باشد که بدون هیچ آسیبی به سطوح استیل , در تمیزی و مراقبت کامل از آنها بسیار موثر است و آنها را کاملا ضدعفونی می نماید .

با استفاده از این محصول و گذشت زمان ۱۰ دقیقه پس از مصرف ۹۹٫۹۹ درصد از باکتریها و ویروسهای بیماری زا (از جمله کووید ۱۹) از بین رفته و به شما اطمینان می دهد تا ۲۴ ساعت هیچ باکتری و یا ویروسی روی آن امکان زنده ماندن نخواهد داشت.

گردآوری: ‌علیرضا جمیلی، عرفان خماند – واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.