هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / لکه های مبل را چطور از بین ببریم؟
تمیز کردن لکه مبل
1398/12/13

لکه های مبل را چطور از بین ببریم؟

چیزی به سال نو نمانده است و خانواده‌های ایرانی خانه تکانی‌هایشان را شروع کرده اند. به همین دلیل خوب است که به یکی از دشوارترین بخش‌های نظافت منزل، یعنی لکه بری مبلمان پارچه‌ای بپردازیم. مبلمان خانه از آن دسته وسایلی است که در تمام مدت روز مورد استفاده‌ی همه قرار می‌گیرد و به سادگی در معرض همه جور لکه‌ای می‌تواند باشد. از چپ شدن فنجان قهوه توسط بزرگترها گرفته تا بر جا ماندن رد انگشت‌های چرب کودکی خردسال بر روی مبلمان خانه. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که مایلید خودتان برای تمیزکردن لکه مبل و خانه‌تکانی دست به کار شوید  خوب است بدانید که به طور کلی چند شیوه‌ی پرطرفدار خانگی برای تمیز کردن مبلمان منزل وجود دارد:

استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپوفرش برای تمیزکردن مبلمان بسیار رایج است. برای انجام این کار شما می‌توانید روی یک دستمال تمیز خیس مقداری شامپو فرش بریزید. سپس آن را به همه جای دستمال آغشته کنید و روی سطح مبل بکشید.

استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های سطحی از روش‌های قدیمی و مفید است. اما یک عیب کوچک دارد، آن هم بوی تند سرکه است. بنابراین هنگام کار پنجره‌ها را باز بگذارید.

استفاده از دستمال مرطوب بچه

رطوبت موجود در این دستمال‌ها لکه‌ها را نرم می‌کند و راحت‌تر پاک می‌شوند.

 

روشهایی که در بالا ذکر شد، از رایج‌ترین روش‌های تمیزکردن لکه مبلمان هستند. اما بهرحال لکه‌های متنوعی وجود دارد که روش‌های مخصوص خود را می‌طلبد. در زیر شایع‌ترین این لکه ها و روش پاک کردن آن‌ها را خواهید دید:

لکه چربی

چربی شایع‌ترین لکه‌هاست. آن را با کمی محلول نمک و الکل پاک کنید. اگر جنس پارچه‌ی مبل شما ابریشمی است، می‌توانید یک برگ کاغذ خشک کن را روی قسمت لکه شده بگذارید و سپس اتوی داغ را روی آن فشار دهید تا لکه محو شود.

لکه قهوه

قهوه نوشیدنی محبوبی است. پس بعید نیست که گاهی فنجانتان را روی مبلمان خانه چپ کنید. برای از بین بردن این لکه از صابون و گلیسیرین استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی لیوان

لکه میوه

اگر پارچه‌ی مبل سفید باشد آن را با آب و صابون بشویید. اما اگر پارچه‌ی شما پشمی بود، آب اکسیژنه ۲۰% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده و لکه را پاک کنید؛ اگر پارچه‌های ابریشمی سفید و یا رنگی بود، آب و الکل سفید ۹۰% را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و به کمک آن لکه را از بین ببرید.

لکه خون

برای پاک کردن لکه خون، کمی نشاسته را در آب مخلوط کنید تا خمیر نسبتا غلیظی درست شود. سپس لکه را با این خمیر بپوشانید. بعد از آنکه نشاسته خشک شد، آن را تراشیده و با برس، محل را پاک کنید.

لکه آب

لکه‌ی آب اغلب به دلیل بالا بودن میزان املاح آن است. می‌توانید از محلول الکل و نمک  برای پاک کردن این لکه استفاده کنید. سپس روی آن دستمال نم‌دار و بعد دستمال خشک بکشید.

اثر سوختگی یا زردی سیگار

اگر بگویم برای پاک کردن این لکه می‌توانید از یک حبه قند استفاده کنید، تعجب خواهید کرد؟ کافیست حبه قند را بر روی لکه آنقدر بکشید تا از بین برود. همچنین می‌تونید یک اسفنج  را به شیر آغشته کرده و روی لکه بمالید. اگر پارچه مبل از الیاف مصنوعی هست، از آبلیموی خالص استفاده کنید.

لکه جوهر

کافیست یک پارچه تمیز را به الکل آغشته کرده و بر روی لکه بکشید. همچنین می‌توانید از مخلوط از گلیسرین و آمونیاک بر روی لکه  استفاده کنید و سپس آن را با آب و پودردستی شست‌و‌شو بدید. از آب ژاول هم می‌توانید استفاده کنید.


با ترفندهای تمیز کردن مبل چرمی آشنا شوید.

لکه نوشابه

کمی نمک را بر روی لکه تازه بپاشید و با یک اسفنج خیس روی لکه بکشید.در پایان با آب گرم و اسفنج آبکشی کنید.

لکه لاک ناخن

از لاک پاک کن بدون استون استفاده کنید. ان را صورت ضربه‌ای با لکه تماس دهید تا لکه پاک شود. در پایان با یک پارچه سفیدرنگ مرطوب و تمیز، بقایای محلول لاک‌پاک کن را از روی مبل پاک کنید.

در پایان لازم است بدانید که قبل از استفاده از هر نوعی شوینده، آن را روی قسمتی از مبلمان که در معرض دید نیست امتحان کنید تا از صدمه ندیدن پارچه‌ی مبل مطمئن شوید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.