هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / علت بوی بد ماشین و راهکارهای تمیز کردن خودرو
علت بوی بد ماشین و راهکارهای تمیز کردن خودرو
1399/12/13

علت بوی بد ماشین و راهکارهای تمیز کردن خودرو

وقتی صاحب خودرو باشید، بعد از مدتی می‌فهمید که حتی اگر تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن اتومبیل به خرج دهید، باز هم بالاخره با بوی بد در ماشین خود مواجه خواهید شد. وجود بوی بد، جو ناخوشایندی را در ماشین ایجاد می‌کند. هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها و محصولات تمیزکننده برای از بین بردن بوی بد ماشین را در اختیار شما قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید: راه‌های از بین بردن بوی بد آشپزخانه

علت بوی بد ماشین چیست؟

اگر ماشین شما بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد

دلیل احتمالی:مبدل کاتالیستی اگزوز

بوی گوگرد می‌تواند نشان‌دهنده عدم وجود تعادل بین هوا و سوخت در موتور خودرو باشد. اگر خودرو شما با مشکلات تزریق سوخت مواجه باشد، بنزین سوخته می‌تواند مبدل کاتالیستی شما را مسدود کرده و مسیر خروجی اگزوز را ببندد. نتیجه نهایی مسدود شدن اگزوز نیز خاموش شدن ماشین شما خواهد بود.

راه حل: سریعا به مکانیک خود مراجعه کنید. اگر مشکل را در مراحل ابتدایی آن تشخیص دهید، می‌توانید مبدل کاتالیستی خود را نیز نجات دهید.

اگر ماشین شما بوی کپک یا قارچ می‌دهد

دلیل احتمالی: تهویه هوا سیستم تهویه هوای اتومبیل، با بیرون کشیدن رطوبت از هوا کار می‌کند. آب استخراج‌شده به درون جعبه‌ای در پشت داشبورد منتقل می‌شود که دارای دریچه تخلیه است. ممکن است در اثر گذشت زمان، برگ‌ها یا کاغذها به درون جعبه نفوذ کرده و مسیر تخلیه را مسدود کنند. آب راکد، در نبود مسیر تخلیه، کپک می‌زند که تعمیر آن پر هزینه خواهد بود (به‌علاوه، آب در نهایت راه دیگری برای خروج از جعبه پیدا می‌کند و بر روی کفپوش یا زیرپایی می‌ریزد). همچنین، رطوبت ناشی از گرفتگی مسیر تخلیه می‌تواند به درون کانال هوا نیز نفوذ کند، مگر اینکه به‌طور منظم سیستم تهویه مطبوع (A/C) را روشن کنید.

اگر ماشین شما بوی کپک یا قارچ می‌دهد

چه باید کرد: برای جلوگیری از تجمع رطوبت، حداقل ماهی یکبار سیستم تهویه مطبوع خود را برای چند دقیقه روشن کنید، حتی اگر نیازی به خنک شدن نداشته باشید. این امر همچنین به روغن‌کاری شدن مهر و موم و یاتاقان کمپرسور کمک می‌کند که باعث ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

اگر ماشین شما بوی شربت افرا یا آبنبات میوه‌ای می‌دهد

دلیل احتمالی: مایع خنک کننده به احتمال زیاد، منبع اصلی بوی شیرینی که از موتور ماشین خود می‌شنوید، مایع خنک کننده‌ای است که در حال نشت کردن از سیستم سرمایشی خودرو است. چنین اتفاقی می‌تواند آسیب زیادی به خودرو شما وارد کند و باعث گرم شدن بیش از حد موتور خودرو شود.

چه باید کرد: اگر مایع خنک کننده نشت کرده باشد، رانندگی بیشتر می‌تواند به موتور آسیب برساند. در صورت امکان، وسیله نقلیه خود را تا نزدیک‌ترین مرکز تعمیرات بکسل کنید.

اگر ماشین شما بوی دود سوزش‌آور یا روغن سوخته می‌دهد

دلیل احتمالی: نشت روغن نشت روغن به دو دلیل خطرناک است؛ اولا، اگر به اگزوز برخورد کند، باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شود. همچنین سطح پایین روغن می‌تواند به موتور خودرو آسیب برساند. اگر مدتی بعد از تعویض روغن متوجه بوی آن شدید، ممکن است نشتی ناشی از شل بودن توپیِ تخلیه یا عدم اتصال درست فیلتر تخلیه باشد. شاید هم درپوش روغن به اندازه کافی محکم پیچ نشده باشد. نشت روغن از واشر یا آب‌بندی ضعیف می‌تواند مشکلاتی مانند قطره‌ قطره چکه کردن روغن روی تسمه تایم یا مهر و موم میل لنگ را ایجاد کند. در هر صورت، نشت روغن چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

چه باید کرد: اتومبیل خود را نزد مکانیک برده و سطح روغن موتور را بررسی کنید.

اگر ماشین شما بوی فرش سوخته می‌دهد

دلیل احتمالی: داغ شدن بیش از حد لنت ترمز یا پروانه اگر از یک تپه شیب‌دار پایین بروید و پای خود را، حتی به آرامی، روی ترمز نگه دارید، این بو ممکن است نشان‌دهنده داغ شدن بیش از حد لنت‌های ترمز یا پروانه باشد. این امر می‌تواند باعث سایش زودرس لنت ترمز و یا در موارد شدیدتر، خرابی ترمز شود. این بو همچنین می‌تواند در اثر کشیدن یا چسباندن کولیس‌های ترمز یا لنت‌های خیلی نازک ایجاد شود. (در چنین حالتی ممکن است احساس کنید که ترمز‌ها اسفنجی هستند). اگر بوی بد همچنان ادامه دارد و شما در حال رانندگی کردن در ترافیک کند یا سراشیبی طولانی نیستید، ترمزهای اتومبیل خود را بررسی کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر لنت‌های ترمز خود را به تازگی جایگزین کرده‌اید، طبیعی است که در چند کیلومتر اول رانندگی بوی داغ شدن لنت‌ها را حس کنید.

چه باید کرد: هنگام پایین آمدن از سراشیبی، ترمز را دائما فشار نداده و گاهی آن را آزاد کنید.


بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های ضدعفونی کردن خودرو

اگر ماشین شما بوی اگزوز یا دود می‌دهد

دلیل احتمالی: نشت اگزوز نشت اگزوز که به داخل خودرو وارد می‌شود می‌تواند به سرعت مقدار مونواکسیدکربن را به سطح خطرناک برساند.

چه باید کرد: بلافاصله شیشه‌ها را پایین آورده و در صورت امکان ماشین را از جاده خارج کرده و موتور را خاموش کنید. سپس ماشین را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه منتقل کنید.

اگر ماشین شما بوی لاستیک سوخته می‌دهد

دلیل احتمالی: داغ شدن نوار لاستیکی یا لغزش تسمه موتور دلیل چنین بویی می‌تواند لغزش تسمه موتور باشد. همچنین امکان دارد شلنگی از سیستم خنک‌کننده یا فرمان برقی بر روی تسمه ساییده شده و در حال ذوب شدن باشد.

چه باید کرد: صبر کنید تا ماشین شما خنک شود، سپس کاپوت را باز کرده و تسمه‌ها و شلنگ‌ها را بررسی کنید. در صورت ادامه یافتن بو، اتومبیل خود را نزد تعمیرکار ببرید.

اگر ماشین شما بوی سوختن پلاستیک می‌دهد

دلیل احتمالی: اتصال کوتاه در سیم‌کشی وقتی عایق پلاستیکی فرسوده شود (یا توسط حیوانی که وارد موتور شده است جویده شود)، امکان دارد سیم‌های لخت با یکدیگر تماس پیدا کرده و اتصال کوتاه ایجاد کنند که می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. انواع دیگر اتصال کوتاه می‌تواند پلاستیک را مستقیما ذوب کرده یا بسوزاند. با این حال، ممکن است دلیل چنین بویی یک کیسه پلاستیکی باشد که روی اگزوز قرار گرفته و از گرما ذوب شده است.

چه باید کرد: ابتدا اتومبیل خود را خاموش کنید. اگر مشکل از کیسه پلاستیکی یا شی دیگری در اگزوز است، بلافاصله به آن دست نزنید، زیرا احتمالا بسیار داغ است. اگر نمی‌توانید منشا بو را پیدا کنید، اتومبیل خود را نزد تعمیرکار ببرید.

اگر ماشین شما بوی بنزین می‌دهد

دلیل احتمالی: نشت بنزین این یکی از خطرناک‌ترین بوها است و می‌تواند به معنی نشتی چیزی در موتور یا نزدیک اگزوز، مانند خط سوخت، باشد. اگر سوخت خام با سیستم اگزوز داغ یا اجزای چرخان موتور تماس پیدا کند، می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. اگر اتومبیل شما دارای سابقه کارکرد طولانی باشد، استشمام بوی بنزین پس از خاموش کردن موتور طبیعی است.

چه باید کرد: اتومبیل را خاموش کرده و با استفاده از بکسل نزد تعمیرکار ببرید.

از بین بردن بوی بد ماشین با مواد طبیعی

اگر قصد دارید بوی بد ماشین خود را با استفاده از مواد طبیعی از بین ببرید، می‌توانید روش‌های استاندارد از بین بردن بوی بد ماشین را کنار گذاشته و از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد ماشین با مواد طبیعی  
  • زغال فعال: زغال فعال یک تصفیه کننده کاملا طبیعی با کاربردهای گوناگون است. کافی است یک بسته چند عددی زغال فعال آماده‌ شده را از فروشگاه‌ خریداری کنید و سپس این فیلترهای کوچک را در اتومبیل خود قرار دهید. از درب خودرو و داشبورد گرفته تا زیر صندلی‌ها و فضای زیر باک، جایی نیست که این خوشبوکننده طبیعی هوا کار نکند.
  • سرکه سفید مقطر: این محصول تقطیر شده و کاملا طبیعی، که بسیار هم ارزان است و اسطوره خنثی‌سازی بو به شمار می‌رود. فقط به این هشدار توجه داشته باشید که در صورت استفاده بیش از حد از این اکسیر جادویی، ممکن ماشین شما بوی ترشی بگیرد. برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه سرکه را در یک بطری اسپری با 50٪ آب رقیق کنید و آن را تنها روی مناطقی که می‌دانید بیشترین نیاز به پاک‌کننده بو وجود دارد اسپری کنید.
  • اسانس طبیعی: یک روغن اسانس کاملا طبیعی، بوی بد ماشین را برای مدت زمان طولانی می‌پوشاند. تنها چند قطره از روغن اسانس را روی دستمال یا پارچه بچکانید و آن را در صندوق عقب خودرو قرار دهید تا عطر اسانس برای مدتی طولانی‌تر در ماشین باقی بماند. در این روش می‌توانید بی‌نهایت ترکیب مختلف را امتحان کنید. شروع کار با ترکیب اسانس نعنا و پرتقال همیشه یک انتخاب مطمئن است.
  • جوش شیرین: از پاک کردن کف صابون و لکه‌های سرسخت گرفته تا خنثی کردن بو در یخچال و خودرو، جوش شیرین ماده‌ای با کاربردهای گوناگون محسوب می‌شود. کافی است مقداری جوش شیرین را روی زیرپایی‌ها و صندلی‌ها بپاشید و اجازه دهید حداقل 15 دقیقه روی سطوح مختلف ماشین باقی بماند. سپس با جاروبرقی صندلی‌ها و زیرپایی‌ها را کاملا تمیز کنید. برای داشتن تاثیر بیشتر و طولانی‌تر، اجازه دهید جوش شیرین یک شب قبل از جاروبرقی کشیدن، بدون مزاحمت روی صندلی‌ها باقی بماند.

در صورت تمایل به استفاده دائمی از مواد طبیعی برای از بین بردن بوی بد ماشین، می‌توانید با ترکیب کردن سرکه سفید مقطر، صابون مایع طبیعی، جوش شیرین، آبلیمو، اسانس‌های طبیعی و آب، یک محلول همه‌کاره مقابله با بو بسازید. همواره به یا داشته باشید که پیش از استفاده از مواد معطر منشا بوی بد ماشین را پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: روش‌های رفع بخار شیشه ماشین در زمستان

از بین بردن بوی سیگار در خودرو

اگر سیگاری هستید یا مسافری دارید که از سیگار استفاده می‌کند، یادتان باشد که مرتبا خاکسترها را از زیرسیگاری ماشین تخلیه کنید. به خاطر داشته باشید که دود سیگار می‌تواند به تمام نقاط ماشین سرایت کند، از جمله به دریچه‌های هو. پس از خاموش شدن سیگار، از یک اسپری خوشبو کننده ماشین برای از بین بردن بوی سیگار از روی دریچه‌های هوا و دریچه ورودی به فضای داخل کاپوت استفاده کنید. علاوه بر این، شیشه‌ها را پایین بکشید تا هوا درون ماشین جریان پیدا کند. به خاطر داشته باشید که دود سیگار در دراز مدت ماده‌ای قیر مانند و چسبنده از خود به جا می‌گذارد. پانل‌های داخلی را با محلول 50/50 آب و سرکه پاک کنید. اگر بوی بد همچنان وجود داشت، مقداری مایع ظرفشویی نیز به محلول خود اضافه کنید. پس از اتمام، سطوح داخلی را خشک کنید.

از بین بردن بوی بد بخاری ماشین

یکی دیگر از منابع احتمالی بوی بد ماشین، سیستم تهویه مطبوع است. یکی از علائم قابل مشاهده، مرطوب شدن زیرپایی‌ها در نقاط نزدیک به دریچه بخاری است. در صورت استشمام بو از این ناحیه، دریچه جلویی را باز کرده و فیلتر را خارج کنید. برای از بین بردن هرگونه کپک، از یک پاک‌کننده قوی و جاذب بو، مانند پاک کننده چند منظوره هوم پلاس استفاده کرده و پس از تمیز کردن فیلتر، با استفاده از پنبه آن را کاملا خشک کنید. برای اطمینان از خشک شدن وسایل، بخاری اتومبیل را روشن کنید. وقتی مطمئن شدید که محل مورد نظر کاملا خشک شده است، از یک محلول ضدکپک، پاک کننده آنزیم‌دار یا جاذب بو استفاده کنید. همچنین می‌توانید روی قطعات کولر و لوازم داخلی جوش شیرین بپاشید و پس از یک روز، آن را جارو برقی بکشید. تا این زمان بو باید کاملا ازبین رفته باشد. همچنین می‌توانید زیرپایی‌ها را برداشته و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند. همچنین ممکن است به مرور زمان گرد و غبار درون دریچه‌ها جمع شده و باعث ایجاد بوی بد در ماشین شود. در این حالت، دریچه‌ها را جاروبرقی کشیده و از محلول سرکه و آب برای تمیز کردن قسمت داخلی سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد بخاری ماشین

از بین بردن بوی بد موتور ماشین

آیا اتومبیل شما بوی روغن سوخته می‌دهد؟ ابتدا خط‌کش بازدید روغن را بررسی کنید. ممکن روغن موتور شما تمام شده و یا موتور شما بیش از حد داغ کرده باشد. اگر هیچ یک از این موارد دلیل بوی بد ماشین شما نباشند، به دنبال رد نشتی روغن بر روی ورودی موتور یا اگزوز بگردید. سپس، مایع جعبه دنده را بررسی کنید. اگر کم باشد، به دلیل درست کار نکردن چرخ دنده‌ها در اثر کمبود روغن کاری ممکن است مایع جعبه دنده در سیستم انتقال قدرت بسوزد یا بیش از حد داغ شود. همچنین مطمئن شوید که از روغن موتور مناسب برای خودرو خود استفاده می‌کنید.

از بین بردن بوی بنزین در ماشین

  1. با استفاده از چند حوله قدیمی، بنزین را تا جای ممکن جمع‌آوری کنید. حوله‌ها را بعد از استفاده دور بیندازید.
  2. ماشین را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار داده و درها و صندوق عقب را کاملا باز کنید تا بخار بنزین اضافی از ماشین خارج شود. حداقل چهار تا پنج ساعت ماشین را همین‌گونه باقی بگذارید.
  3. مقداری قهوه خشک بر روی مناطق آسیب دیده بپاشید و پس از چند ساعت آن‌ها را با جاروبرقی پاک کنید.
  4. برای اطمینان از پاک‌ شدن بنزین و از بین بردن بوی آن می‌توانید از پاک کننده چند منظوره هوم پلاس برای تمیز کردن سطوح داخلی ماشین استفاده کنید.
  5. محلول پاک کننده را بر روی سطح داخلی صندوق عقب و صندلی‌ها اسپری کنید.
  6. محلول اضافی را با استفاده از چند حوله قدیمی از روی سطوح پاک کنید.
  7. به ماشین اجازه دهید تا یک بار دیگر در هوای تازه و آفتابی خشک شود.
  8. محلول خوشبوکننده طبیعی خود را بر روی مناطق آسیب‌دیده اسپری کنید تا رنگ و بویی خوشایند به ماشین شما بازگردد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.