هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های رفع بخار شیشه ماشین در زمستان
1399/09/02

روش‌های رفع بخار شیشه ماشین در زمستان

مهم نیست که در چه آب و هوایی زندگی می‌کنید؛ راحت بودن در داخل ماشین همواره ممکن است به معنای مبارزه با شیشه‌های بخار گرفته باشد. اگر در آب و هوایی با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید، اغلب از بخاری برای گرم ماندن در ماشین خود استفاده می‌کنید که در نتیجه باعث بخار گرفتن شیشه‌های ماشین شما می‌شود. در مناطق گرم و شرجی، روشن کردن تهویه مطبوع (AC) می‌تواند عکس این مشکل را ایجاد کند: بخار شیشه‌های ماشین شما را از بیرون بپوشاند. به منظور کاهش یا از بین بردن بخار یا تراکم هوا، باید سعی کنید دمای داخل خودرو را طوری تنظیم کنید که تا حد ممکن با دمای بیرون مطابقت داشته باشد. هوم پلاس در این مقاله، بهترین روش‌ها برای رفع بخار شیشه ماشین و جلوگیری از بازگشت آن را به شما آموزش خواهد داد.

علت بخار گرفتگی شیشه ماشین در زمستان

  بخار گرفتگی شیشه ماشین  

برای درک چگونگی رفع بخار شیشه اتومبیل، ابتدا باید دلیل تشکیل این بخار را بدانید: هنگامی که هوای گرم و مرطوب با یک سطح خنک برخورد می‌کند، میعان (تبدیل حالت گاز به مایع) رخ می‌دهد. برای مثال، وقتی افراد در هوای بسیار سرد سوار ماشین می‌شوند، هوای گرم و مرطوب تنفس آن‌ها با شیشه سرد جلو تماس پیدا کرده و روی شیشه رطوبت ایجاد می‌شود. همچنین این روند می‌تواند در صورت گرم شدن رطوبت درون ماشین (به عنوان مثال صندلی‌های مرطوب، فنجان چای استفاده شده و حتی مواد غذایی دور ریخته شده) در اثر تابش نور خورشید نیز رخ دهد. در این حالت فضای داخلی ماشین به عنوان گلخانه عمل می‌کند. بدون تهویه مناسب، رطوبت در حال افزایش نمی‌تواند از اتاقک ماشین فرار کند و در نتیجه برخورد با شیشه به آب تبدیل می‌شود. حالا ما می‌دانیم که چه چیزی باعث میعان می‌شود. اما چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بخار درون ماشین:

  • لباس، کفش، چکمه و دیگر لباس‌های خیس
  • تنفس انسان (بله، تنفس عادی نیز واقعا رطوبت ایجاد می‌کند)
  • روکش‌های مرطوب
  •  نشتی از سانروف، سیستم دریچه، درها یا شیشه‌ها (بررسی کنید که آیا قسمت‌هایی از کف ماشین یا صندوق عقب خیس هستند یا نه)
  •  غذا یا نوشیدنی‌های گرم، مواد بخارپز
  •  نشت مایع خنک کننده از منبع بخاری به درون خودرو
  •  باقی ماندن زباله درون ماشین

رفع بخار شیشه اتومبیل در سرما

اگر تصمیمتان برای رفع بخار شیشه ماشین جدی است، باید از چند زاویه متفاوت به این مشکل حمله کنید. تحت دو حالت میعان رخ نخواهد داد: یا هوای درون اتومبیل شما به اندازه کافی گرم است تا باعث شود که رطوبت از حالت گازی خارج نشود، یا به طور کلی آنقدر رطوبت کمی دارد که میعان رخ ندهد. بنابراین برای خلاص شدن از شر بخار شیشه اتومبیل، باید هوا را گرم کنید و رطوبت آن را کاهش دهید.

نفس کشیدن در اتومبیل سرد

بازدم شما، هنگام خروج از بدن، حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد دما دارد و حاوی رطوبت زیادی است. وقتی بازدم گرم با یک سطح سرد (مانند شیشه اتومبیل) تماس پیدا کند، متراکم شده و باعث ایجاد بخار روی شیشه می‌شود. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است شیشه جلو اتومبیل خود را تمیز کنید (البته فقط در صورتی که انجام این کار خطری نداشته باشد). ساده‌ترین کار روشن کردن دکمه یخ‌زدایی است که هم گرما و سیستم تهویه هوا رو روشن می‌کند. ممکن است فکر کنید که روشن کردن تهویه مطبوع، در حالی که هوای بیرون سرد است، عجیب است. اما ایده اصلی این است که تهویه هوا رطوبت موجود در اتاقک را از بین می‌برد و باعث می‌شود تا شیشه اتومبیل شما بخار نگیرد. به همین دلیل است که بعضی اوقات وقتی تهویه هوا در یک روز گرم و مرطوب کار می‌کند، ممکن است یک گودال کوچک آب در زیر ماشین شما ایجاد شود. اگر این گزینه برایتان کار نکرد (یا اگر تهویه هوا در اتومبیل ندارد)، راه‌حل‌های دیگری را نیز به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها اقدام به رفع بخار شیشه اتومبیل خود کنید.


«مقاله "روش‌های تمیز کردن پنجره دوجداره" هوم پلاس را از دست ندهید!»

خرید جاذب رطوبت

  جاذب رطوبت بخرید  

جاذب رطوبت از ساده‌ترین و کارآمدترین گزینه‌ها برای رفع بخار شیشه ماشین است و در جذب و چگالش آب بسیار عالی عمل می‌کند. تنها کافی است اطمینان حاصل کنید که جاذب رطوبت در جایی امن قرار گرفته و سقوط نمی‌کند (شاید جیب درب گزینه مناسبی باشد). با شروع به پر شدن جاذب رطوبت، به طور روزانه آن را تخلیه کنید. با گذشت زمان، متوجه کاهش چشمگیر بخار درون اتاقک اتومبیل خواهد شد.

چگونه ماشین خود را خشک و بدون رطوبت نگه داریم؟

رفع نشانه‌های نم

از آنجا که در اثر تماس هوای گرم درون اتومبیل با شیشه سرد جلو، بخار روی شیشه تشکیل می‌شود، مهم است که تا حد ممکن منابع رطوبت را از بین ببرید. گرچه ممکن است واضح به نظر برسد، اما هر چیزی که درون اتومبیل رطوبت داشته باشد، آبی را تامین می‌کند که در ادامه به بخار و سپس مه تبدیل می‌شود. نشتی را بررسی کنید. به خصوص در صندلی پشتی یا صندوق عقب. روکش عقب را بلند کرده و مطمئن شوید که جای چرخ زاپاس دارای نم یا پر از آب نیست. اگر در صندوق عقب آب وجود داشته باشد، احتمال نشتی و ایجاد بخار درون اتاقک راننده نیز بسیار زیاد خواهد بود. اگر حفره درون لاستیک زاپاس پر از آب است، از یک فنجان برای خالی کردن آن استفاده کنید و سپس از یک حوله برای جذب آخرین قطرات آب استفاده کنید. سپس علت نشت آب را پیدا کرده و آن را مهر و موم کنید.

باز گذاشتن پنجره‌ها در روزهای گرم یا آفتابی

در روزهای گرم تابستان اگر تعدادی از پنجره‌های خود را نیمه باز بگذارید، اجازه می‌دهید که خورشید فضای داخلی خودرو را گرم کرده و رطوبت خودرو شما را به گردش در‌آورد. فقط از بسته شدن پنجره در شب اطمینان حاصل کنید تا از پر شدن اتومبیل از شبنم جلوگیری کنید.

بستن پنجره‌ها در روزهای مرطوب

این مورد نیز احتمالا بدیهی به نظر می‌رسد، اما همه ما حداقل یک بار فراموش کرده‌ایم که شیشه یا سانروف را به درستی ببندیم و بهای آن را نیز پرداخته‌ایم. دور نگه داشتن رطوبت از اتومبیل اولین قدم برای دور نگه داشتن بخار از شیشه جلو اتومبیل است.

استفاده از تهویه مطبوع

 

احتمالا بسیاری از شما خواهید پرسید "اما زمستان است! چه کسی در زمستان به تهویه مطبوع (AC) نیاز دارد؟". تهویه مطبوع رطوبت هوا را از بین می‌برد، بنابراین هنگامی که ماشین شما در دمای مناسب قرار دارد، آن را روشن کنید. از این گذشته، شما باید در طول زمستان حداقل هر دو هفته یک بار از تهویه مطبوع استفاده کنید تا سیستم در وضعیت کارآمد باقی بماند و از خشک شدن و نشت گاز پیشگیری شود. همچنین این کار باعث می‌شود تا هنگامی که دوباره در تابستان آن را روشن می‌کنید، بوی نامطبوعی نداشته باشد.


«در مورد "تمیز کردن رسوب آب شیشه پنجره" بیشتر بدانید...»

خشک کردن صندلی‌های مرطوب

اگر صندلی اتومبیل شما در اثر تماس با لباس، چتر خیس یا ریختن مایعات خیس شده است، بلافاصله از بخاری ماشین یا سشوار استفاده کرده و در حالی که تمام شیشه‌ها پایین هستند، آن را تا از بین رفتن تمام نشانه‌های رطوبت خشک کنید.

نشت نداشتن لوله‌های اسپری شستشوی شیشه جلو

بعضی از اتومبیل‌ها دارای لوله‌ای هستند که از قسمت اتاقک اتومبیل به جلو پنجره می‌رود. اگر این لوله شکسته شود، هربار که دکمه آبپاش را فشار می‌دهید، آب به داخل کابین خودرو پاشیده می‌شود. در برخی موارد این آب می‌تواند به دستگاه‌های مهم الکترونیکی نشت کند و به آن‌ها آسیب برساند. چنین مشکلاتی را نادیده نگیرید.

بررسی مهر و موم درب

نیازی نیست همواره مراقب نشت آب از بالای سرمان باشیم؛ هرگونه شکستگی در مهر و موم درب می‌تواند موجب نفوذ آب به درون کابین راننده شود. در صورت وجود مشکل در درزگیری درب‌ها، رطوبت می‌تواند از پایین نیز وارد کابین شود.

مسدود نبودن سوراخ‌های تخلیه سانروف و پانل‌های جلوپنجره

اطمینان حاصل کنید که تمام سوراخ‌های تخلیه سانروف و پانل‌های جلوپنجره جلو مسدود نشده باشد و از آوار و برگ پاک شده‌اند. اگر این سوراخ‌های تخلیه مسدود شوند، آب می‌تواند دوباره به درون کابین خودرو سرریز کند. این از آن دسته موضوعات است که مردم معمولا هنگام تلاش برای رفع بخار شیشه جلو در اتومبیل، از آن غافل می‌شوند.

محلول ضد بخار شیشه ماشین

نه تنها می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن شیشه و آینه استفاده کنید، بلکه سرکه سفید به عنوان محلول ضد بخار شیشه ماشین نیز به خوبی کار می‌کند. محلول سرکه را روی آینه‌ها دستشویی، شیشه ماشین و هر سطح شیشه‌ای دیگری بمالید که می‌خواهید از بخارگرفتگی در امان بمانند.

مرحله اول

ابتدا آینه یا هر سطح دیگری که می‌خواهید مه‌زدایی کنید را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که شیشه خشک و بدون رگه باشد. مهم نیست از چه محصولی برای تمیز کردن شیشه اتومبیل استفاده می‌کنید؛ حتی می‌توانید از سرکه محلول در آب سرد برای این کار استفاده کنید.

مرحله دوم

برای تهیه محلول ضد بخار شیشه ماشین، ۵۰ میلی‌لیتر سرکه سفید را با یک چهارم فنجان آب داغ در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید.

مرحله سوم

پارچه نرم خود را درون محلول ضد بخار قرار داده و مقدار اضافی آن را بچلانید. یک تی‌شرت قدیمی نیز برای این کار مناسب خواهد بود. شیشه اتومبیل، آینه یا هر سطح دیگری را که می خواهید در برابر بخار گرفتگی مقاوم شود را با محلول سرکه پاک کنید. بگذارید سرکه روی سطح شیشه باقی مانده و در هوای آزاد خشک شود.

مرحله چهارم

محلول را دوباره استفاده کنید و مراحل ۱ تا ۳ را به صورت هفتگی تکرار کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.