هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / علت بوی بد ماشین لباسشویی و راه‌های از بین بردن آن
1399/11/08

علت بوی بد ماشین لباسشویی و راه‌های از بین بردن آن

همه لوازم برقی مورد استفاده، نیاز به تمیز شدن و جرم‌گیری به صورت منظم دارند. به خصوص، ماشین لباسشویی که در تماس با آلودگی لباس‌ها و مواد شوینده قرار دارد. بنابراین، لازم است که به طور مداوم تمیز و ضدعفونی شود. تمیز کردن ماشین ‌لباسشویی، شامل رسوب‌زدایی، ضدعفونی و گردگیری بخش‌های مختلف دستگاه می‌شود. محیط تاریک و مرطوب ماشین‌ لباسشویی، محیطی مناسب جهت رشد کپک و انتشار قارچ‌ است که همین موضوع موجب بوی بد ماشین ‌لباسشویی می‌شود. با جرم‌گیری و ضدعفونی کردن دستگاه به صورت منظم، از شر بوی بد ماشین‌ لباسشویی خلاص خواهید شد و از آسیب‌های احتمالی ماشین پیشگیری خواهید کرد.

 

علت بوی بد ماشین لباسشویی

خارج نکردن لباس‌های خیس

رطوبت و بخار یکی از عوامل موثر در رشد باکتری‌ها در فضای تاریک است. خارج نکردن لباس‌های خیس، بعد از شستشو توسط ماشین ‌لباسشویی، باعث ایجاد محیط مساعد جهت رشد میکروب و باکتری‌ها می‌شود. لباس‌ها در تماس مستقیم با پوست هستند. در صورت رها کردن لباس‌های خیس در ماشین و بسته نگه‌داشتن درب محفظه، زمینه برای رشد و تکثیر قارچ بر روی لباس‌ها فراهم می‌شود. این قارچ‌ها علاوه بر ایجاد بیماری‌های پوستی، می‌توانند باعث ایجاد بوی بد لباس‌ها و ماشین ‌لباسشویی شوند.

بستن درب ماشین ‌لباسشویی بعد از پایان شستشو

محیط مرطوب ماشین ‌لباسشویی، یکی از مکان‌های مناسب جهت رشد باکتری‌ها است. بنابراین، بعد از هربار شستشو درون ماشین لباسشویی را با دقت خشک کنید.

علت بوی بد ماشین لباسشویی

بستن درب ماشین ‌لباسشویی بعد از اتمام کار، باعث حفظ رطوبت محیط برای طولانی‌مدت می‌شود. به همین‌ خاطر، بعد از پایان شستشو درب را باز بگذارید و با یک دستمال به آرامی فضا دیگ را خشک کنید.

دمای پایین آب برای شستشو

شستن لباس‌ها با دمای پایین چند مزیت دارد؛ اول اینکه باعث صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌ها می‌شود. همچنین، آب سرد مانع از وارد شدن آسیب به لباس‌های ظریف و حساس می‌شود. در صورتی که استفاده از دمای پایین در شستشو تبدیل به عادت شود و به طور متداول انجام گیرد، باعث ایجاد باکتری و بوی نامطبوع درون فضای ماشین ‌لباسشویی می‌شود. باکتری‌ها قادر به ادامه حیات در آب سرد هستند. به همین‌خاطر، قبل از شستن لباس‌ها با آب سرد، محیط درون دیگ را با مواد مناسب، ضدعفونی کنید. اگر برای زمانی طولانی از آب سرد جهت شستن لباس‌ها استفاده کرده‌اید، بهتر است برای رفع بوی بد ماشین ‌لباسشویی، آب داغ را جایگزین آب سرد کنید تا منبع بوی بد ماشین‌ لباسشویی به طور کامل از بین برود.

کثیف بودن اجزا ماشین ‌لباسشویی

بسیاری از افراد از بررسی لاستیک دور درب، جا پودری، فیلتر پمپ تخلیه، لاستیک دور درب، شیلنگ ورودی و خروجی و... غافل می‌شوند. یکی از علل بوی بد ماشین لباسشویی، تمیز نبودن اجزاء آن است. اجزاء ماشین ‌لباسشویی باید عاری از هر آلودگی و باکتری باشند. بنابراین، پاکسازی و ضدعفونی کردن اجزاء گوناگون ماشین الزامی است.

 

کثیف بودن اجزا ماشین ‌لباسشویی

اختلال در انتقال پودر به دستگاه

هنگام کار با ماشین لباسشویی باید متناسب با لباس‌ها از مواد شوینده استفاده کنید؛ زیرا، نرسیدن پودر ماشین لباسشویی کافی به لباس‌ها مانع از تمیزی آن‌ها می‌شود. از طرف دیگر، انباشته شدن پودر در محفظه جا پودری یا ایجاد رسوب درمسیر، مانع از رسیدن پودر کافی به لباس‌ها می‌شود و در فرآیند شستشو اختلال ایجاد می‌کند. آلودگی لباس‌ها و ایجاد رسوب در بخش‌های مختلف دستگاه از دیگر دلایل بوی بد ماشین ‌لباسشویی است که به راحتی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و مواد جرم‌گیر می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

یکی از رایج‌ترین عوامل ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی، استفاده بیش از حد از مواد شوینده است. از سوی دیگر، اگر مقدار آب ورودی به دستگاه کم باشد، مواد شوینده به خوبی در آب حل نمی‌شود. بنابراین، مواد شوینده درون ماشین روی لباس‌ها رسوب می‌کنند و باعث بوی بد لباس و دستگاه می‌شوند.

 

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده زیاد از پودر لباسشویی در تمیزی بیشتر لباس‌ها موثر است. در صورتی که این‌ کار، تنها باعث بوی بد لباس‌ها و وارد شدن آسیب به دستگاه می‌شود. با کنترل مواد شوینده در مقایسه با آب ورودی، می‌توانید علت بوی بد ماشین‌ لباسشویی را از بین ببرید.

اختلال در تخلیه صحیح

احتمال دارد در اثر ایجاد رسوب یا توسط یک جسم کوچک، شلنگ تخلیه یا فیلتر تخلیه مسدود شود و دچار نقض در ماشین شود. اگر تخلیه ماشین لباسشویی به خوبی انجام نشود، آب راکد درون ماشین جمع شده و زمینه را برای رشد باکتری یا تکثیر قارچ‌ها در آب فراهم می‌کند.

  اختلال در تخلیه صحیح

انتخاب شوینده اشتباه و بی‌کیفیت

یکی از ارکان مهم در شستشو، انتخاب مواد شوینده مناسب و با کیفیت است. به خصوص زمانی که پای ماشین‌ لباسشویی در میان است. مواد شوینده بی‌کیفیت باعث ایجاد رسوب و کاهش طول عمر ماشین‌ لباسشویی می‌شود. قیمت محصولات شوینده هیچ ارتباطی با کیفیت آن ندارد. بنابراین، محصولات را براساس تجربه و قدمت انتخاب کنید.


 پیشنهاد مقاله: علت سفیدک زدن لباس در لباسشویی و رفع آن


در ماه چندبار باید ماشین ‌لباسشویی را تمیز کنیم؟

اغلب افراد تصور می‌کنند که ماشین ‌لباسشویی چون وسیله‌ای برای تمیز کردن است، دیگر نیاز به تمیز شدن و ضدعفونی کردن ندارد. در صورتی که ماشین ‌لباسشویی باید به طور منظم تمیز و ضدعفونی شود. آلودگی محفظه ماشین ‌لباسشویی، محیطی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، عملکرد دستگاه‌ را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین، ایجاد سفیدک بر روی لباس‌ها از دیگر دلایل آلودگی و کثیفی ماشین ‌لباسشویی است. به همین‌خاطر، بهتر است بعد از ۱۰ بار شستشو، فیلتر پمپ تخلیه را با دقت تمیز کنید.

 

در ماه چندبار باید ماشین ‌لباسشویی را تمیز کنیم؟ از سوی دیگر، حداقل هر شش ماه یک‌بار، باید جا پودری یا محفظه مواد شوینده را تمیز کنید. به خصوص اگر از مایع نرم‌کننده و مایع لباسشویی استفاده می‌کنید؛ زیرا، همیشه مقداری از مواد شوینده در محفظه باقی می‌ماند و باعث بوی بد ماشین ‌لباسشویی می‌شود.

روش‌های رفع بوی بد ماشین ‌لباسشویی

پیش‌تر عواملی که باعث ایجاد بوی بد ماشین ‌لباسشویی می‌شود را بیان کردیم. بیشتر اوقات بوی بد ماشین‌ لباسشویی در اثر مسدود شدن و یا آلودگی بخش‌های مختلف ماشین ‌لباسشویی ایجاد می‌شود. در زیر، راهکارهای موثر جهت از بین بردن بوی بد ماشین ‌لباسشویی معرفی شده است:

رفع بوی بد ماشین ‌لباسشویی با جوش‌شیرین و سرکه

یکی از بهترین راه‌ها برای رفع بوی بد ماشین ‌لباسشویی، شستشو ماشین با سرکه سفید است. هر ۶ ماه یک‌بار، ۲ لیوان سرکه را به مدت ۱۵ دقیقه درون دیگ ماشین ‌لباسشویی بریزید و درب را محکم ببندید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مواد سفیدکننده برای ماشین ‌لباسشویی استفاده کنند. اما توصیه ما استفاده از جوش‌شیرین است. ۱/۴ لیوان جوش‌شیرین را با ۱/۲ لیوان آب ترکیب کنید و درون مخزن پودرلباسشویی بریزید. سپس، برنامه ماشین را روی آب با بالاترین دما و طولانی‌ترین زمان شستشو تنظیم کنید. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید ماشین‌ لباسشویی را بشویید، احتمال دارد بعد از شستشو با جوش‌شیرین، همچنان آثاری از بوی بد ماشین لباسشویی باقی بماند. اما اصلا نگران نباشید! با روش زیر، به طور قطع، مشکل بوی بد و آلودگی رفع خواهد شد.

 

برای رفع بوی فاضلاب از ماشین ‌لباسشویی، مقداری جوش‌شیرین به سرکه سفید اضافه کنید. محلول به دست آمده را درون دیگ ماشین بریزید. این محلول به راحتی چربی‌ها، دوده‌ها، چرک، آلودگی، روغن‌ها و سایر مواد باقی‌مانده در دیگ ماشین را از بین خواهد برد. سپس، ۲ فنجان سرکه در مخزن اصلی ماشین ریخته و تنظیمات شستشو را روی داغ‌ترین حالت آب قرار دهید. بعد از اتمام شستشو، از شر تمامی بوها خلاص خواهید شد و دیگر خبری از بوی فاضلاب و آلودگی نخواهد بود.

رفع بوی فاضلاب از ماشین‌ لباسشویی

بوی فاضلاب ماشین‌ لباسشویی در فضای آشپزخانه بسیار زننده است. برای رفع بوی فاضلاب از ماشین ‌لباسشویی، از راهکارهای زیر استفاده کنید.

استفاده از آب گرم

همان‌طور که در بالا ذکر شده است، استفاده از آب سرد یکی از دلایل بوی بد ماشین ‌لباسشویی است. بسیار اهمیت دارد که آخرین شستشو توسط ماشین با آب گرم انجام شده باشد. آب‌گرم موجب از بین رفتن آلودگی و مواد باقی‌مانده در دیگ ماشین ‌لباسشویی می‌شود.

استفاه از محصولات مناسب و باکیفیت

انتخاب شوینده مناسب برای ماشین‌ لباسشویی نیاز به صرف وقت کافی دارد. محصولات بی‌کیفیت علاوه بر واردن کردن آسیب به ماشین ‌لباسشویی، موجب بوی بد ماشین می‌شود. برای مثال، محصولاتی که کف‌کنندگی پایینی دارند، مقدار کمی از مواد شوینده را در پایان فرآیند شستشو درون دستگاه باقی می‌گذارند. بنابراین، بهتر است بعد از اتمام شستشو، محفظه نرم کننده را جدا کرده و با دقت تمیز کنید. تمیز کردن جاپودری یکی دیگر از راهکارهای موثر جهت رفع بوی بد ماشین ‌لباسشویی است که نباید از آن غافل شوید.


معرفی کامل مایع سفید کننده هوم پلاس را اینجا بخوانید.


تمیز کردن واشرها

واشرها، یکی از قسمت‌های مهم دستگاه هستند که با بوی بد ماشین ‌لباسشویی، رابطه مستقیم دارند. واشرهای اطراف ورودی و خروجی آب دستگاه و واشر اطراف محفظه، در تماس مستقیم با مواد آلاینده هستند. بنابراین، پلاستیک‌های دستگاه بهترین مکان جهت رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها به حساب می‌آیند.

اگر تمیزکردن واشرها را جدی نگیرید، به مرور زمان لایه‌ای بر سطح آن‌ها تشکیل خواهد شد که مملو از قارچ و باکتری است. به همین دلیل، لازم است که با استفاده از مواد شوینده مخصوص، واشرها را با دقت تمیز کنید. مقدار زیادی مواد شوینده بر روی سطوح واشرها قرار دهید. سپس، تنظیمات ماشین را روی دور تند و آب داغ بگذارید. در این فرآیند، باید حجم آب ورودی را حدود ۳ برابر افزایش دهید. بعد از اتمام کار، منبع اصلی بوی فاضلاب از بین خواهد رفت.

بهبود بخشیدن جریان هوا

جریان هوای آزاد به خشک شدن اجزا داخلی ماشین ‌لباسشویی کمک می‌کند. بلافاصله پس از اتمام فرآیند شستشو، لباس‌های خیس را از ماشین بیرون آورده و درب محفظه را باز بگذارید تا رطوبت داخل آن به طور کامل تبخیر شود. می‌توانید با نصب یک فن تهویه در محیطی که ماشین ‌لباسشویی قرار دارد، باعث تسریع سرعت خشک شدن محفظه شوید.

سرویس‌ لباسشویی برای رفع عیب بوی بد لباسشویی

عدم رسیدگی و سرویس سالانه ماشین ‌لباسشویی باعث ایجاد بوی نامطلوب و آزادهنده ماشین ‌لباسشویی می‌شود. سعی کنید که حداقل یکبار در سال، ماشین ‌لباسشویی را سرویس کنید تا از ایجاد بو و مشکل برای دستگاه پیشگیری کنید. هنگام سرویس کردن، احتمال دارد جوراب یا شئ کوچکی که در قسمت فیلتر پمپ تخلیه گیر کرده است را پیدا کنید. همین اشیاء کوچک می‌توانند علت اصلی بوی بد ماشین ‌لباسشویی باشند.

جرم‌گیری منظم ماشین‌ لباسشویی

هنگامی که تصمیم به جرم‌گیری این دستگاه برقی می‌گیرید، اول از همه باید به سراغ جا پودری بروید و رسوب‌های محفظه مواد شوینده را برطرف کنید. برای تمیز کردن محفظه مواد شوینده، تنها کافی است که محلولی از نوشابه و سرکه تهیه کرده و در درام لباسشویی بریزید. همچنین، مقداری سرکه در محفظه مواد شوینده و مقداری نوشابه گازدار در محفظه نرم‌کننده بریزید. سپس، ماشین را به مدت ۵ دقیقه روشن کنید. گام بعد در جرم‌گیری، تمیزکردن فیلترها است. فیلترها از آلوده‌ترین قسمت‌های ماشین ‌لباسشویی محسوب می‌شوند. ابتدا باید فیلترها را از دستگاه خارج کنید. سپس، با یک مسواک آغشته به مواد شوینده، فیلترها را با دقت بشویید. فرآیند شستن فیلتر را تا زمانی که آب تمیز از آن خارج شود، ادامه دهید.

تنها جرم‌گیری دستگاه کافی نیست. علاوه بر جرم‌گیری، باید هر چند وقت یک‌بار دستگاه را ضدعفونی کنید. درام ماشین ‌لباسشویی حفره‌های زیادی دارد که مکان مناسبی برای تجمع آلودگی است. یکی دیگر از راهکارهای مفید جهت از بین بردن بوی بد ماشین ‌لباسشویی، استفاده از قرص‌های تمیزکننده مخصوص ماشین ‌لباسشویی است. این قرص‌ها حاوی پراکسید هیدرات کربنات سدیم، کربنات سدیم، بوریک اسید و.. است که باعث حذف بوی بد، جرم و آلودگی از دستگاه می‌شود.

نکته: قرص‌های جرم‌گیر باید در درام ماشین قرار بگیرند. توجه کنید که قرار دادن این قرص‌ها در محفظه موادشوینده، باعث آسیب دیدن ماشین می‌شود. پراکسید هیدروژن، یکی از محلول‌های موثر جهت جرم‌گیری و رفع آهک است. محلولی از آب و پراکسید هیدروژن تهیه کنید و در محفظه ماشین‌ لباسشویی بریزید. سپس، برنامه دستگاه را روی برنامه آب داغ و دور متوسط تنظیم کنید. بعد از اتمام کار، اجازه دهید تا محلول به مدت ۳ ساعت درون محفظه بماند.

جرم‌گیری بدنه ماشین ‌لباسشویی

 

جرم‌گیری بدنه ماشین ‌لباسشویی باعث می‌شود که همیشه مانند روز اول تمیز و زیبا بماند. به راحتی، با استفاده از اسفنجی آغشته به مواد شوینده ملایم، می‌توانید تمامی لکه‌ها را از روی ماشین‌ لباسشویی پاک کنید. تحت هیچ شرایطی از الکل یا شوینده‌های حاوی الکل جهت تمیز کردن بدنه ماشین‌ لباسشویی استفاده نکنید. همچنین، استفاده از سیم ظرفشویی یا اسکاچ‌های خشن باعث ایجاد خط و خش بر روی دستگاه می‌شوند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.