هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / دلایل سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی و روش‌های رفع آن
1399/10/10

دلایل سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی و روش‌های رفع آن

لکه‌ سفید روی لباس‌ شسته شده، یکی از مشکلات شایع اکثر خانم‌ها به حساب می‌آید. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از شستن لباس‌ها متوجه سفیدک زدن آن‌ها شوید. اغلب لکه‌‌های سفید روی لباس به صورت خال یا رگه روی لباس ظاهر می‌شوند. اکنون این سوال پیش می‌آید که علت سفیدک زدن لباس شسته شده چیست؟ در این مقاله، هوم پلاس قصد دارد تا در زمینه لکه‌ سفید روی لباس تیره و لکه‌های رنگی روی لباس روشن صحبت کند. سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی، هرکسی را ناامید می‌کند. ایجاد لکه‌ سفید، چندین دلیل متفاوت دارد. شاید از نظر بعضی افراد، این لکه‌ها چیز مهمی نباشد. اما به دلایل بهداشتی، بهتر است به دنبال علت سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی و رفع آن‌ها باشید.

دلایل سفیدک زدن لباس پس از شستشو چیست؟

علت لکه سفید روی لباس، تنها پودر ماشین لباسشویی نیست. ماشین لباسشویی مانند هر وسیله برقی دیگر، نیاز به مراقبت و رعایت یک سری اصول مراقبتی دارد. در زیر دلایل سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی به ترتیب بیان شده است:

  • وجود کثیفی و جرم در مخزن ماشین لباسشویی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رایج‌ترین علت ایجاد لکه سفید روی لباس، آلودگی ناشی از سختی آب است. ماشین لباسشویی مانند هر دستگاه برقی دیگر نیاز به جرم‌زدایی دارد. در صورت بی‌اعتنایی به جرم‌گیری، جرم و کثیفی درون ماشین لباسشویی می‌ماند و در شستشو‌ی بعدی به لباس‌ها می‌چسبد و باعث ایجاد سفیدک روی لباس می‌شود. یکی دیگر از دلایل سفیدک زدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، سختی بالای آب است. آب با سختی بالا در هنگام مواجه با مواد شوینده، رسوبات خود را روی لباس‌ها رها می‌کند و منجر به لکه سفید روی لباس می‌شود.

  • ریختن پودر ماشین لباسشویی در جای اشتباه

همه ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک، دارای ۳ قسمت مخصوص پودر، مایع و نرم‌کننده هستند. گاهی افراد پودر ماشین لباسشویی را در منطقه مخصوص نرم‌کننده می‌ریزند.

 

ریختن پودر در جای اشتباه

 

از آن جهت که نرم‌کننده لباس در لحظات پایانی به لباس‌ها اضافه می‌گردد، پر شدن محفظه نرم‌کننده با پودر ماشین لباسشویی باعث می‌شود پودر در لحظات پایانی شستشو به لباس‌ها اضافه شود و زمان کافی برای حل شدن در آب را نداشته باشد.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، ماشین لباسشویی دارای محفظه‌ای برای ریختن پودر است. با شروع کارکردن ماشین لباسشویی، موادشوینده به کمک شیر آب تعبیه شده در این محفظه، به سایر قسمت‌ها منتقل می‌شوند. خرابی شیرآب، مانع از انتقال، با سرعت بالا می‌شود. همین امر، موجب می‌شود که انتقال مواد شوینده با مشکل مواجه شود و مقداری از موادشوینده در لحظات پایانی شستشو یا آبکشی، دیرتر به دیگ برسد. می‌توان نتیجه گرفت که خرابی شیرآب موجب دیر و نامنظم رسیدن مواد شوینده به دیگ و باقی ماندن آ‌ن‌ها برروی لباس می‌شود.

  • ریختن بیش از ظرفیت، لباس در ماشین لباسشویی

ظرفیت ماشین لباسشویی اغلب ۵، ۷، ۸ است و ریختن لباس بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی، فضای کافی برای گردش لباس‌ها را از بین می‌برد. هنگامی که لباس‌ها به خوبی روی هم ساییده نشوند، مقداری پودر حل نشده در لابه‌لای لباس‌ها باقی می‌ماند و موجب ایجاد لکه‌ سفید روی لباس شسته شده، می‌شود. به همین دلیل، توصیه هوم‌ پلاس این است که براساس ظرفیت و حجم ماشین لباسشویی در داخل آن لباس بریزید.

  • استفاده از پودر ماشین لباسشویی نامرغوب

استفاده از مواد شوینده نامرغوب، یکی دیگر از دلایل سفیدک زدن لباس‌ها است. اغلب افراد تصور می‌کنند که کیفیت شوینده‌ها تاثیری بر نتیجه شستشو ندارد. در صورتی که پودر ماشین ‌لباسشویی نقش مهمی در طول عمر ماشین ‌لباسشویی و تمیزی بیشتر لباس‌ها را دارد. هنگام استفاده از پودر ماشین‌‌ لباسشویی نامرغوب و بی‌کیفیت، این امکان وجود دارد که پودر به خوبی در آب حل نشود. همین امر، موجب باقی ‌ماندن مواد شوینده و ایجاد لکه سفید روی لباس می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه لباس‌های مشکی و تیره را شستشو دهیم؟
  • استفاده بیش‌ از اندازه از مواد شوینده و نرم کننده لباس

برخی از افراد بر این باور هستند که استفاده بیشتر از مواد شوینده باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها می‌شود؛ این‌کار، نتیجه‌ای جز سفیدک ‌زدن لباس شسته شده ندارد. استفاده بیش از اندازه از پودر شوینده، یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد لکه سفید روی لباس است. امروزه، ماشین‌های لباسشویی به دلیل کم مصرف بودن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با حداقل مصرف آب، بیشترین کارایی را داشته باشند. به همین دلیل، مصرف بیش از اندازه از شوینده‌ها موجب سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی می‌شود. اگر به منظور لطافت بیشتر لباس‌ها قصد استفاده از نرم‌کننده لباس را دارید، بهتر است از نرم‌کننده در ماشین لباسشویی غیر‌اتوماتیک استفاده نکنید؛ زیرا در ماشین لباسشویی معمولی، نرم‌کننده لباس به درستی در آب مخلوط نمی‌شود و باعث باقی‌ماندن لکه سفید روی لباس می‌شود.

  • خرابی پمپ آب ماشین لباسشویی

موتور لباسشویی وظیفه شستشو، آبکشی و چرخاندن دیگ را بر عهده دارد؛ خرابی آن یکی دیگر از دلایل ایجاد سفیدک روی لباس است. عملکرد ناقص موتور ماشین ‌لباسشویی منجر به ایجاد اختلال در چرخش و شستشو می‌شود.

  • دمای پایین آب

اکثر شوینده‌ها در دمای حداقل ۶۰درجه در آب حل می‌شوند. پس، هنگامی که دمای آب ماشین لباسشویی پایین باشد، احتمال دارد پودر ماشین لباسشویی به درستی حل نشود و باعث ایجاد لکه سفید روی لباس می‌شود.

 

دمای پایین آب

در تمامی مدل‌های ماشین لباسشویی، یک المنت جهت تنظیم دمای آب نصب شده است. در آب‌و‌هوای سرد و هنگامی که آب گرم در دسترس نیست، المنت به رسیدن آب به دمای مطلوب کمک می‌کند. خرابی المنت ماشین لباسشویی، یکی از عوامل تاثیرگذار در دمای آب ماشین لباسشویی است؛ زیرا مانع تمیزی لباس‌ها می‌شود.

  • وجود دستمال‌کاغذی در ماشین لباسشویی

هنگام قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، جیب‌ها را با دقت بگردید. تکه‌های کاغذ یا دستمال‌کاغذی در ماشین لباسشویی موجب ایجاد لکه‌ سفید روی لباس‌های تیره می‌شود.


«مقاله "پاک کردن انواع لکه رنگ از روی لباس" هوم پلاس را از دست ندهید!»


روش‌های پاک‌کردن لکه‌های سفید روی لباس پس از شستشو

 
  1. پاک‌کردن لکه سفید روی لباس، ناشی از وجود جرم و کثیفی در مخزن ماشین لباسشویی اگر شاهد باقی ماندن مقداری جرم بر روی لباس‌های شسته شده بودید، بهتر است به فکر جرم‌زدایی اساسی ماشین لباسشویی دراسرع وقت باشید. اگر تا به حال به فکر جرم‌گیری ماشین لباسشویی نبوده‌اید، پس به طور قطع املاح معدنی، ذرات کثیفی لباس و باقی‌مانده پودر شوینده در ماشین لباسشویی جمع شده است. بعضی از ماشین‌های‌ لباسشویی دارای مواد مخصوصی برای جرم‌گیری و تمیز کردن مخزن هستند که استفاده منظم از آن‌ها باعث تمیزشدن مخزن و محفظه شوینده می‌شود.با استفاده از یک چراغ‌قوه، کثیف بودن مخزن ماشین لباسشویی را بررسی کنید. اگر متوجه کپک یا جرم در مخزن شدید، ماشین لباسشویی شما نیاز به سرویس دوره‌ای دارد.
  2. رفع لکه سفید ناشی از استفاده بیش از اندازه پودر ماشین لباسشویی استفاده بیش‌ از اندازه از پودر ماشین لباسشویی، نه تنها باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها نمی‌شود، بلکه موجب سفیدک زدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی می‌شود. مقدار پودر و آب مصرفی را متناسب با مقدار لباسی که قرار است شسته شود تنظیم کنید.
  3. رفع لکه سفید ناشی از استفاده بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی برای تمیزی بیشتر لباس‌ها، ماشین لباسشویی باید به اندازه کافی چرخش داشته باشد تا لباس‌ها روی یکدیگر ساییده شوند. قراردادن لباس، بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی، مانع از چرخش آن می‌شود و شاهد لکه سفید روی لباس‌ها خواهید بود. در چنین شرایطی، شستن دوباره لباس‌ها موجب پاک شدن لکه سفید روی لباس می‌شود. اگر چرخش ماشین لباسشویی با مشکل مواجه شد، بهتر است با شرکت تعمیر ماشین لباسشویی تماس بگیرید.
  4. رفع لکه سفید روی لباس ناشی از جا ماندن دستمال کاغذی در ماشین لباسشویی اگر فراموش کرده‌اید که قبل از شستشو لباس‌ها، جیب‌ها را بگردید، ممکن است با لکه‌های سفید ناشی از چسبیدن تیکه‌های کاغذ و دستمال مواجه شوید. در چنین شرایطی، جهت پاک کردن لکه سفید روی لباس کافی است لباس‌ها را در خشک‌کن ماشین لباسشویی بیاندازید. بعد از شروع به کارکردن خشک‌کن، هر ۱۰ دقیقه یکبار، صافی کرک و پرز را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ تکه دستمالی به آن نچسبیده است. تمیز کردن صافی پرز به صورت منظم، مانع از ایجاد نقض در عملکرد آن خواهد شد.
  5. پاک‌کردن لکه سفید روی لباس، ناشی از خرابی المنت اگر المنت ماشین لباسشویی با مشکل مواجه شود، دمای آب بالا نخواهد رفت. برای بررسی دمای آب، کافی است هنگام کار کردن ماشین لباسشویی، درب جلویی و شیشه ماشین را لمس کنید . اگر گرمایی احساس نکردید، احتمال دارد المنت ماشین لباسشویی با مشکل مواجه شده باشد. برای رفع این مشکل بهتر است برای تعویض المنت با شرکت تعمیرات ماشین لباسشویی تماس حاصل فرمایید.

«مقاله "شستن ظروف و لباس بیماران مبتلا به کرونا و ضدعفونی کردن آن‌ها" هوم پلاس را از دست ندهید!»


نکات پایانی برای پاک‌کردن لکه‌های سفید روی لباس پس از شستشو

اگر ماشین لباسشویی دارای قابلیت توزیع خودکار شوینده باشد، احتمال دارد مقداری مواد شوینده و نرم‌کننده در محفظه باقی بماند. برای رفع این مواد انباشته شده، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. محلولی از آب‌گرم و دو پیمانه سرکه سفید درست کنید.
  2. محفظه توزیع خودکار شوینده را از ماشین ‌لباسشویی جدا کنید.
  3. محفظه را به مدت ۵ دقیقه درون محلول قرار دهید.

اگر محفظه ماشین لباسشویی قابل جداشدن نباشد از روش زیر عمل کنید:

  1.  مقداری سرکه سفید تقطیر شده را گرم کنید.
  2. محلول را به مدت ۳۰ دقیقه در قسمت‌های مخصوص شوینده و نرم‌کننده رها کنید.
  3. ماشین لباسشویی را بدون هیچ لباسی روشن کنید تا محفظه شوینده تمیز شود.( ماشین لباسشویی را روی یک برنامه کوتاه مدت تنظیم کنید.)

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.