هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشوی لباس / چگونه لباس‌های مشکی و تیره را شستشو دهیم؟
چگونه لباس‌های مشکی و تیره را شستشو دهیم؟
1400/04/19

چگونه لباس‌های مشکی و تیره را شستشو دهیم؟

برای بسیاری از افراد، لباس‌های تیره یا مشکی بخش اصلی کمد لباس را تشکیل می‌دهد؛ لباس‌های تیره برای هر موقعیتی مناسب هستند، ظاهری زیبا دارند و هرگز از مد نمی‌افتد. اما مشکل اصلی این دسته از لباس‌ها این است که شستن لباس مشکی در بلند مدت باعث بور شدن و محو شدن رنگ آن‌ها می‌شود.

هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها برای شستن لباس مشکی، نحوه جلوگیری از براق شدن لباس مشکی و حفظ رنگ این لباس‌های زیبا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چگونه از بور شدن لباس مشکی جلوگیری کنیم؟

لباس‌های مشکی و تیره معمولا حساس‌ترین چیزی هستند که در هر کمد لباسی یافت می‌شود، بنابراین به‌نظر می‌رسد که این لباس‌ها باید در برابر بور شدن و از دست دادن رنگ خود مقاوم باشند، درست است؟ متاسفانه خیر، حتی باکیفیت‌ترین لباس‌های تیره نیز به مرور زمان رنگ خود را از دست می‌دهند. خوشبختانه شما مجبور نیستید دست رو دست گذاشته و براق شدن لباس مشکی خود را مشاهده کنید. با رعایت ترفندهای زیر در هنگام شستن لباس مشکی، لباس‌های مورد علاقه خود را برای مدت طولانی‌تری نو و پررنگ نگه دارید.

چگونه از بور شدن لباس مشکی جلوگیری کنیم؟
  1. لباس‌های مشکی را در معرض نور خورشید قرار ندهید

قرار دادن لباس در معرض نور خورشید، قطعی‌ترین راه برای اطمینان از براق شدن لباس مشکی است. در روزهای آفتابی، لباس‌های مشکی خود را در کمد نگه دارید و علاوه بر جلوگیری از براق شدن لباس مشکی مورد علاقه خود، از گرم شدن بیش از حد بدن خود نیز جلوگیری کنید.

  1. برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید

با مطالعه دقیق برچسب مراقبتی لباس خود، از بهترین شیوه شستشو و نگهداری لباس خود مطلع شده و از کمرنگ شدن زودرس لباس‌های مشکی جلوگیری کنید.

  1. لباس‌ها را پشت و رو کنید

پشت و رو کردن لباس‌‌های مشکی پیش از شستشو باعث می‌شود این لباس‌ها به طور مستقیم به یکدیگر ساییده نشده و همچنین با مواد شوینده‌ای که می‌توانند رنگ موجود بر روی الیاف را از بین ببرند، تماس مستقیم نداشته باشند.

  1. از شوینده مناسب استفاده کنید

برخی از مواد شوینده لباس، به طور مشخص برای شستن لباس مشکی و تیره فرموله شده‌اند، بنابراین توصیه می‌شود از شوینده‌های مخصوص لباس مشکی استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده شوینده معمولی، اطمینان حاصل کنید که میزان شوینده مورد استفاده، کمتر از حد معمول باشد تا از شستشوی بیش از حد لباس‌ها، و در نتیجه کمرنگ شدن آن‌ها، جلوگیری شود.

  1. چرخه‌های شستشو را کوتاه‌تر کنید

هر چه زمان شستن لباس مشکی کوتاه‌تر باشد، احتمال کمرنگ شدن آن نیز کمتر خواهد بود. همچنین، تسلیم وسوسه شستشوی مداوم و روزانه لباس‌های مشکی خود نشوید؛ خوشبختانه، راه‌های زیادی برای لکه‌بری موضعی و از بین بردن بوی نامطبوع، بدون شستن کامل لباس‌های مورد علاقه شما وجود دارد.

  1. از آب سرد استفاده کنید

شستن لباس مشکی در آب سرد، از تجزیه شدن و از بین رفتن رنگ الیاف جلوگیری می‌کند (به علاوه با محیط زیست نیز سازگارتر است).


«با دلایل سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی و روش‌های رفع آن آشنا شوید.»
  1. از خشک‌کن استفاده نکنید

گرما همچنین روند محو شدن رنگ لباس را نیز تسریع می‌کند، بنابراین سعی کنید لباس‌های خود را در معرض هوای آزاد خشک کنید. خشک کردن لباس‌های تیره و مشکی بدون استفاده از خشک کن، از کوچک شدن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

  1. از نمک کمک بگیرید

چند قاشق غذاخوری نمک، از لباس‌های مشکی شما در برابر کمرنگ شدن محافظت می‌کند. کلرید موجود در نمک به حفظ رنگ لباس کمک می کند. افزودن مستقیم سرکه به محفظه شوینده ماشین لباسشویی نیز تأثیر مشابهی دارد و باعث نرم شدن لباس شما نیز می‌شود.

روش‌های شستن لباس مشکی و تیره

با دنبال کردن مراحل زیر، علاوه بر شستن لباس مشکی به شیوه صحیح، از رنگ این لباس‌ها نیز محافظت کرده و لباس‌های تیره و مشکی خود را برای مدت طولانی‌تری تازه و پررنگ نگه دارید.

  • لباس‌های تیره را از لباس‌های روشن جدا کنید

برای شستن لباس‌ مشکی، بدون محو شدن رنگ آن، همیشه لباس‌های تیره را از لباس‌های روشن جدا کرده و هر یک را به‌طور جداگانه بشویید. این که برای روشن نگه داشتن لباس‌های سفید، باید آن‌ها را با هم بشویم، نکته‌ای بدیهی محسوب می‌شود. اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که لباس‌های تیره نیز باید با هم شسته شوند تا رنگ خود را حفظ کنند. ​

لباس‌های تیره را از لباس‌های روشن جدا کنید
  • لباس‌های تیره‌ای که با لباس‌های رنگی و یا روشن شسته می‌شوند، کم‌کم بور شده، یا رنگ خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، بهتر است که شستن لباس مشکی به‌طور جداگانه انجام شود.
  • در حالت ایده‌آل، حتی می‌توانید لباس‌های تیره را نیز از لباس‌های کاملا مشکی جدا کنید. ‏

نکته مهم:همیشه جیب‌ها را خالی کنید. لباس‌های مشکی در طول شستشو به یک توده بزرگ تبدیل می‌شوند. حتی اگر یک دستمال کاغذی فراموش‌شده درجیب یکی از لباس‌ها باقی مانده باشد، برای خلاص شدن از شر پس‌مانده سفید آن، کار سختی خواهید داشت. ​

  • به برچسب مراقبتی روی لباس توجه کنید

قبل از شستن لباس‌های خود با یکدیگر، برچسب‌های مراقبتی آن‌ها را بررسی کنید. این کار ممکن است وقت تلف کردن به نظر برسد، اما می‌تواند شما را از برخی مشکلات مهم در شستن لباس مشکی حفظ کند و به لباس‌های شما کمک کند تا برای مدتی طولانی‌تر نو به نظر برسند. برای مثال، آیا می‌دانستید که توصیه می‌شود لباس‌های قرمز را با دست بشویید، زیرا رنگ قرمز تمایل بیشتری به شره کردن و محو شدن در اثر شستشوی خشن دارد؟


«راهنمای کامل شستن لباس با دست را در این مقاله هوم پلاس بخوانید.»
  • همه لباس‌ها برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب نیستند و ممکن است نیاز داشته باشید که آن‌ها را با دست شست و یا در صورت امکان از چرخه "شستشوی دستی" در ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.
  • ابریشم، کشمیر و الیاف ظریف دیگر، اغلب باید به خشکشویی سپرده شوند.
  • لباس‌هایی ظریف، مانند لباس‌های زیر، باید به طور جداگانه شسته شوند.

نکته مهم: برای جلوگیری از بور شدن لباس مشکی خود، همیشه از کوتاه‌ترین چرخه شستشوی ممکن استفاده کنید.

  • شستشو را در دمای مناسب انجام دهید

وقتی صحبت از شستن لباس مشکی می‌شود، دمای شستشو در حفظ رنگ این لباس‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. اغلب این گرمای زیاد فرایند شستشو است که می‌تواند باعث محو شدن یا براق شدن لباس مشکی شود، بنابراین توصیه می‌شود که لباس‌ مشکی خود را در آب سرد بشویید تا از بور شدن و آسیب دیدن رنگ آن جلوگیری شود.

  • سردترین چرخه شستشوی ممکن را برای شستن لباس مشکی خود انتخاب کنید.
  • بهتر است قبل از شستن لباس‌های تیره و کثیف، آن‌ها را در آب سرد خیس کنید تا اینکه آن‌ها را در آب داغ قرار دهید. شستشوی با آب داغ می‌تواند به ساختار الیاف لباس، اندازه و رنگ آن آسیب بزند.
  • برای آنکه شلوار جین سیاه خود را سیاه نگه دارید، کافی است آن را در آب سرد شسته و رنگ آن را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.
  • از شوینده مناسب استفاده کنید

هنگام شستن لباس‌ مشکی، شوینده‌ای را انتخاب کنید که برای رنگ‌های تیره مناسب باشد و همواره از افزودنی‌هایی مانند سفید کننده، که می‌تواند منجر به براق شدن لباس مشکی شود، اجتناب کنید.

  • بسته‌بندی ماده شوینده خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا برای استفاده در آب سرد نیز مناسب است یا نه. به عنوان یک قاعده کلی، مایعات تمایل دارند که در آب سرد بهتر کار کنند، در حالی که پودرها همیشه به درستی در مایعات سرد حل نمی‌شوند.
  • اگر برخی از لباس‌های تیره شما بسیار کثیف هستند، می‌توانید در ابتدا لکه‌ها را با یک پارچه مرطوب و یک قطره از ماده شوینده تمیز کرده و یا لباس خود را در آب سرد خیس کنید.

«10 روش ساده برای تمیز کردن لکه روغن و چربی از روی لباس»
  • لباس‌ها را پیش از شستشو پشت و رو کنید

اگر به این فکر می‌کنید که چطور شلوار جین مشکی خود را بدون خطر کمرنگ شدن بشویید، پاسخ این است که آن‌ را پشت و رو کنید. این ترفند ساده به جلوگیری از بور شدن لباس مشکی کمک می‌کند، زیرا:

  • آب و مواد شوینده ابتدا بر روی لایه خارجی لباس عمل می‌کند (‏که اگر لباس خود را پشت و رو کنید، لایه داخلی لباس به لایه خارجی تبدیل می‌شود)‏ و اغلب باعث محو شدن رنگ این لایه می‌شوند. ​
  • همچنین، می‌توانید از این ترفند برای هر لباس تیره‌ای که می‌خواهید کیفیت و رنگ آن حفظ شود، استفاده کنید.

نکته مهم: سعی کنید به هنگام بیرون آوردن شلوار جین و یا لباس‌های تیره خود و قرار دادن آن‌ها در سبد لباس‌شویی، خیلی زود به عادات خوبی دست پیدا کنید.​

  1. از خشک‌کن دوری کنید

در حالی که خشک کردن لباس‌های تیره در خشک‌کن، همیشه به محو شدن رنگ این لباس‌ها منجر نخواهد شد، اما می‌توان با اطمینان گفت که خشک کردن لباس‌های مشکی در خشک‌کن می‌تواند یک عامل موثر در براق شدن لباس مشکی باشد. دلیل این امر این است که:

  • گرما و اصطکاک می‌تواند، مانند چرخه شستشو در ماشین لباسشویی، منجر به این شود که الیاف لباس آسیب دیده و رنگ لباس تیره شما محو شود. بسیاری از افراد خاطره بدی از تبدیل شدن رنگ جین مشکی به خاکستری مات، پس از قرار دادن آن در خشک‌کن دارند. ​
  • هر چند برخی از لباس‌ها مقاومت بیشتری در برابر آسیب دیدن در خشک‌کن دارند (‏برای مثال، جوراب، پیراهن، و لباس‌های پنبه‌ای‌برای مقاومت بیشتر در برابر کم رنگ شدن طراحی شده‌اند)‏، توصیه می‌شود شلوار جین و دیگر لباس‌های تیره و سنگین خود را در معرض هوای آزاد خشک کرده و به حفظ رنگ و شکل آن‌ها کمک کنید.

نکته مهم: اگر تصمیم گرفتید لباس‌های خود را در معرض هوای آزاد خشک کنید، مطمئن شوید که برای جلوگیری از محو شدن، لباس‌ها دور از نور مستقیم خورشید آویزان شوند.

شستن لباس مشکی با مایع ظرفشویی

شستن لباس مشکی با مایع ظرفشویی بسیار آسان و کارآمد است:

  • لباس‌های کثیف را مانند همیشه در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  • 1 تا 3 قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی به محفظه شسشتو اضافه کنید. به دلیل کف بیشتر شوینده‌های ظرف نسبت به شوینده‌های لباس، توصیه ما استفاده از مایع ظرفشویی هوم پلاس است. مایع ظرفشویی هوم پلاس با ترکیب منحصر به فرد خود، نه آنقدر غلیظ است تا پس از آبکشی روی الیاف لباس باقی بماند و نه بیش از حد کف می‌کند؛ کف بیش از حد نیز، همچون غلظت زیاد، فرایند آبکشی را دشوار می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه، مایع ظرفشویی هوم‌ پلاس به دلیل نداشتن فسفات و تریکلوزان، باعث تحریک پوست نمی‌شود.
  • در صورت تمایل، 1 فنجان سرکه نیز به محفظه شوینده اضافه کنید تا به نرم شدن الیاف لباس و تثبیت رنگ آن کمک کند.
  • تنظیمات شستشوی را روی کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین دما قرار دهید.
  • پس از آبکشی، لباس‌ها را در معرض هوای آزاد خشک کنید.

شستن لباس مشکی با جوش شیرین

تصور نکنید که مواد طبیعی و آلی در شستشوی موثر لباس‌ها ضعیف عمل می‌کنند. شستن لباس مشکی با جوش شیرین، یکی از قدیمی‌ترین ترفندها برای حفظ و تثبیت رنگ لباس‌ است. وقتی نوبت به شستن لباس مشکی می رسد، جوش شیرین علاوه بر تمیز کردن لباس‌ها، با از بین بردن هرگونه بوی نامطبوع، تازگی را به لباس‌های مورد علاقه شما بازمی‌گرداند. برای شاداب نگه داشتن رنگ لباس‌های تیره و مشکی خود، 2/1 فنجان جوش شیرین را به همراه 4/1 فنجان نمک و 1 فنجان سرکه سفید مقطر به محفظه شستشو اضافه کنید.

شستن لباس مشکی با سرکه

براق شدن لباس مشکی در اثر شستشوی مکرر اتفاقی عادی است. رنگ لباس در طی چرخه شستشو از پارچه آزاد می‌شود، که نه تنها رنگ لباس شما را تغییر می‌دهد، بلکه می‌تواند به سایر لباس‌های موجود در ماشین لباسشویی نیز منتقل شود. شستن لباس مشکی با سرکه، به حفظ رنگ و جلوگیری از بور شدن لباس مشکی کمک می‌کند.

  • ماشین لباسشویی خود را بر روی کمترین سطح آب سرد تنظیم کرده و پس از پر شدن، 2 فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید.
  • لباس‌های مشکی و تیره را درون ماشین لباسشویی قرار دهید تا کاملا در محلول آب و سرکه غوطه‌ور شوند. اجازه دهید لباس‌ها برای حداقل یک ساعت خیس بخورند.
  • ماشین لباسشویی را روشن کرده و چرخه شستشو را بدون اضافه کردن مواد شوینده اجرا کنید. به ماشین لباسشویی اجازه دهید تا یک چرخه شستشو و آبکشی کامل را اجرا کند، سپس لباس‌ها را در معرض هوای آزاد خشک کنید.
  • برای شستشوهای بعدی، هر بار 1 فنجان سرکه سفید به چرخه شستشو اضافه کنید. شستن لباس مشکی با سرکه، به حفظ رنگ لباس و جلوگیری از بور شدن لباس مشکی کمک می‌کند.

روش شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی

جز در حالتی که لباس‌های تیره شما به شدت کثیف باشند، استفاده از یک چرخه شستشوی ملایم یا فشار دائمی برای شستن لباس مشکی کافی است. این چرخه‌ها، زمان شستشوی کوتاه‌تر را با چرخش و لرزش کمتر ترکیب می‌کنند. شستشوی طولانی و چرخش بی از حد می‌تواند به الیاف لباس آسیب رسانده و باعث شود که لباس مشکی شما ساییده شده و محو به نظر برسد. همچنین، آهسته‌ترین آبکشی نهایی را انتخاب کنید تا از شکسته شدن الیاف لباس جلوگیری شود. ​

روش شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی

اینجا جای خوبی برای ذکر این نکته است که ماشین‌های لباسشویی درب از بالایی که پروانه مرکزی ندارند و ماشین‌های لباسشویی درب از جلو، نسبت به ماشین‌های لباسشویی درب از بالای استاندارد، رفتار ملایم‌تری با لباس‌ها داشته و در نتیجه به میزان کمتری منجر به بور شدن لباس‌ها می شوند. لرزش و ساییدگی کمتر، به معنای شکستگی کم‌تر الیاف است که باعث می‌شود لباس‌ها کهنه و پژمرده به نظر برسند.​

نحوه خشک کردن لباس‌های مشکی و تیره

در صورت امکان، لباس‌های تیره را آویزان کنید تا خشک شوند (‏خارج از نور مستقیم خورشید)‏، زیرا این کار به حفظ رنگ و فرم کلی آن‌ها کمک می‌کند. همچنین، دقت کنید که لباس‌هایتان بیش از حد خشک نشوند. در صورت استفاده از خشک‌کن، آن‌ها را به محض اینکه خشک شدند و یا حتی وقتی کمی مرطوب هستند از دستگاه خارج کنید. حفظ مقداری رطوبت در لباس‌ها، به کاهش احتمال آب رفتن آن‌ها کمک خواهد کرد.​

نحوه خشک کردن لباس‌های مشکی و تیره

نحوه اتو زدن لباس‌های تیره و مشکی

حتی کوچک‌ترین اثری از آهک سفید می‌تواند یک لباس مشکی کاملا بی‌عیب و نقص را نیز خراب کند. برای جلوگیری از این اتفاق، اتوی بخار خود را به طور مرتب تمیز کنید و از تشکیل آهک و رسوبات بر روی سطح آن جلوگیری کنید. سپس برای جلوگیری از بور شدن لباس مشکی، یا ایجاد لکه آهک بر روی آن، از یک ترفند بسیار ساده و در عین حال بسیار موثر استفاده کنید: کافی است قبل از اتو کردن، یک پارچه مرطوب (‏یک حوله ظرف نرم و تمیز برای این کار ایده‌آل خواهد بود) ‏را بر روی لباس مشکی خود قرار دهید. این تکنیک از براق شدن ناخواسته لباس که باعث می‌شود لباس‌های شما کهنه و فرسوده به نظر برسند، جلوگیری می‌کند.


«مقاله مرتبط: راهکارهای تمیز کردن کف اتو»
نحوه اتو زدن لباس‌های تیره و مشکی

در صورت امکان، لباس‌های مشکی خود را در کنار لباس‌های تیره دیگر نگه دارید و از قرار دادن آن‌ها در کنار لباس‌های روشن یا پشمی که ممکن است منجر به انتقال رنگ در بلند مدت شود، خودداری کنید. زمانی که لباس‌هایتان را آویزان می‌کنید، فضای کافی بین هر لباس و لباس بعدی باقی بگذارید، زیرا ازدحام لباس‌ها به سرعت منجر به ایجاد شدن چین و چروک‌های بسیار ناخوشایند در آن‌ها می‌شود.​

نکات مهم در هنگام شستن لباس‌های مشکی

  • قبل از این که لباس‌هایتان را در ماشین لباسشویی بیندازید، کمی وقت گذاشته و برچسب‌های مراقبتی آن‌ها را دوباره چک کنید و لباس‌هایی را که به شستن دستی یا خشک‌شویی نیاز دارند، کنار بگذارید. لباس‌های لکه‌دار را پیش از قرار دادن در ماشین لباسشویی لکه‌بری کنید. همچنین لباس‌های به شدت آلوده را از بقیه لباس‌ها جدا کنید تا به طور جداگانه شسته شوند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به الیاف لباس، سعی کنید لباس‌های با وزن مشابه را با هم بشویید.
  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده، می‌تواند رسوبات ناخوشایندی را بر روی لباس باقی بگذارد، رنگ‌ لباس‌ها را محو کند، و به طرز غیرمنتظره‌ای منجر به کاهش توان پاک‌کنندگی آب شود.
  • ​استفاده از مقدار دقیق و مناسب ماده شوینده، نه تنها لباس‌های شما را تمیز می‌کند، بلکه از باقی ماندن رسوب، آبکشی طولانی و محو شدن رنگ لباس‌های شما جلوگیری می‌کند.
  • حوله‌ها و ملافه‌های تیره را از بقیه لباس‌ها جدا کرده و به طور جداگانه بشویید. به دلیل ضخامت و مقاومت بیشتر این الیاف، می‌توانید از یک چرخه طولانی و گرم برای اطمینان از تمیز شدن کامل آن‌ها استفاده بکنید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.