هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تمیز کردن اتو؛ ترفندهای کاملا کاربردی که باید بدانید
1399/09/09

تمیز کردن اتو؛ ترفندهای کاملا کاربردی که باید بدانید

اگر اتوی بخار شما کهنه یا سوخته به نظر می‌رسد، احتمالا از خود خواهید پرسید که چگونه می‌توان بدون سوزاندن انگشتان دست، یک اتوی جرم گرفته و کثیف را تمیز کرد. چنین کاری آنقدرها هم که فکرش را می‌کنید دشوار نیست. در صورت استفاده از روش صحیح، می‌توانید کف اتوی خود را از شر سوختگی پارچه خلاص کرده، سوراخ‌های آن را مجددا باز کرده و آن را به کارآمدی روز نخست بازگردانید. هوم پلاس در این راهنما بهترین روش‌ جرم گیری اتو و مواد طبیعی مناسب برای تمیز کردن اتو بخار را به شما معرفی می‌کند.

علل جرم گرفتن داخل مخزن اتو بخار

اتو بخار از آب استفاده می‌کند و آب حاوی آهک است. با گذشت زمان، رسوبات آهک باعث جرم گرفتگی در داخل مخزن می‌شود. همچنین هنگام اتو کردن، آهک حاصل از اتو می‌تواند سوراخ‌های اتو را مسدود کرده و منجر به تشکیل زنگ شود. علاوه بر این، آهک حاصل از اتو می‌تواند باعث به ‌جا ماندن لکه‌های قهوه‌ای روی لباس شما شود. شما باید حداقل هر ۳ ماه یک ‌بار اقدام به رسوب‌زدایی از اتو بخار کنید تا اتو شما همچنان قدرتمند باقی مانده و از عمر مفید آن کاسته نشود.

استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین

 

استفاده از آب و جوش شیرین برای تمیز کردن اتو

 

جوش شیرین یک ماده معجزه‌گر است که همه چیز را، از اجاق گاز گرفته تا ماشین ظرفشویی، تمیز می‌کند. جوش شیرین همچنین می‌تواند اتو بخار شما را نیز به خوبی تمیز کند. با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آب، یک خمیر ضدلک ایجاد کنید، این خمیر را با دقت به کف اتو بمالید، اما سعی کنید جوش شیرین در سوراخ‌های بخار قرار نگیرد. اگر خمیر در سوراخ‌های بخار قرار گرفت، مطمئن شوید که با استفاده از گوش پاک‌کن آن‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن اتو با محلول نمک و سرکه

 

سرکه سفید و نمک را به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و مخلوط حاصل را روی حرارت ملایم قرار دهید تا نمک کاملا حل شود؛ اما اجازه ندهید که سرکه بجوشد. هشدار: احتمالا از بوی تولید شده در هنگام گرم کردن سکه خوشتان نخواهد آمد، اما به یاد داشته باشید که تمام این کارها قرار است اتو بخار شما را به بهترین نحو تمیز کند. پس از حل شدن نمک، اجازه دهید محلول سرکه و نمک کمی خنک شود. با استفاده از دستکش، پارچه‌ای را با محلول خیس کرده و کف اتو را تمیز کنید.

تمیز کردن اتو از پارچه‌های چسبیده سوخته شده

 

تمیز کردن اتو از پارچه‌های چسبیده سوخته شده

 
  • اتو را به برق وصل کرده و آن را روی کمترین میزان گرما تنظیم کنید. صبر کنید تا اتو گرم شود. با گرم شدن کف اتو، پارچه‌های سوخته شروع به نرم شدن می‌کنند.
  • پارچه سوخته را با کاردک چوبی یا ابزار چوبی دارای لبه تخت، از روی صفحه اتو بتراشید. اگر صفحه کف اتو نچسب است، به جای آن از یک پد مشبک نایلونی مرطوب استفاده کنید.
  • در صورت باقی ماندن پارچه سوخته، جوش شیرین و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. پارچه‌ای را به محلول آغشته کرده و با استفاده از آن سوختگی را پاک کنید. اگر پارچه سوخته از جنس پلی استر باشد، می‌توانید با استفاده از لاک پاک‌کن استونی از شر پارچه سوخته خلاص شوید.
  • مقداری نمک را روی یک ورق کاغذ ساده بپاشید. اتو را چند بار روی کاغذ نمک‌دار حرکت دهید تا پارچه باقی‌مانده از بین برود.
  • اتو را از برق کشیده و بگذارید خنک شود. سپس کف آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید تا آثار نمک، جوش شیرین یا بقیه مواد از بین برود.

«مقاله "روش‌های تمیز کردن مایکروفر" هوم پلاس را از دست ندهید!»


روش‌های دیگر برای تمیز کردن اتو

استفاده از ترکیب آب لیمو و جوش شیرین

آب لیمو در جدا کردن آثار سوختگی از اتو بسیار خوب عمل می‌کند. اسید موجود در لیمو و خاصیت سایشی ملایم جوش شیرین باعث می‌شود اتو بخار شما تازگی روز نخست خود را بازیابد.

  • خیلی ساده یک لیمو را چلانده و با اضافه کردن جوش شیرین به مقدار کافی یک خمیر درست کنید.
  • خمیر را روی مناطق آلوده اتو قرار دهید.
  • خمیر را برای حداقل ۵ دقیقه روی سطح (سرد ) اتو باقی بگذارید.
  • بعد از ۵ دقیقه امتحان کنید که آیا خمیر در حال از بین بردن لکه‌ها است یا نه.
  • خمیر آب لیمو و جوش شیرین را به آرامی روی صفحه اتو مالش دهید تا صفحه فلزی اتو کاملا تمیز شود.
  • خمیر اضافی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و اجازه دهید صفحه اتو کاملا خشک شود.

نحوه تمیز کردن اتو با خمیر دندان

تمیز کردن دندان‌های خود را فراموش کنید، خمیر دندان یک تمیز کننده شگفت‌انگیز برای سطوح مختلف خانه است که در تمیز کردن اتو بخار نیز عملکردی چشمگیر از خود نشان می‌دهد. وقتی نوبت به استفاده از آن روی اتو می‌رسد، تنها کاری که باید انجام دهید این است: • مقدار کمی خمیر دندان سفید را روی مناطق آسیب‌دیده کف اتو بمالید. • خمیر دندان را برای یک دقیقه روی سطح فلزی باقی بگذارید و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز خمیر دندان را پاک کنید. • برای پایان کار، مخزن آب اتو خود را پر کرده و اتو را روی یک حوله قدیمی یا موارد مشابه بکشید. اتو را روی حالت بخار تنظیم کرده و بگذارید چند دقیقه کار کند.

اتو کشیدن روی روزنامه و نمک

باور کنید یا نه، ترکیب نمک و روزنامه نیز می‌تواند اتو بخار شما را نجات دهد. اتوی خود را روی گرم‌ترین حالت تنظیم کرده و یک روزنامه را روی میز اتو قرار دهید. مقدار مناسبی نمک روی روزنامه پاشیده و روزنامه نمکی را به صورت دایره‌ای اتو کنید تا کف اتو تمیز شود. اگر روزنامه ندارید، می‌توانید از یک کیسه کاغذی قهوه‌ای استفاده کنید. در واقع تقریبا هر نوع کاغذی کار شما را راه خواهد انداخت.


«مقاله "راهنمای کامل استفاده از ماشین ظرفشویی" هوم پلاس را از دست ندهید!»


استفاده از مایع ظرفشویی

اگر نمی‌خواهید با استفاده از مواد ساینده مانند نمک یا جوش شیرین برای اتو خود خطری ایجاد کنید، بهتر است این روش را امتحان کنید. ۲ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را در یک کاسه بزرگ آب گرم حل کنید. یک حوله یا پارچه کهنه را درون مخلوط قرار داده و آن را کاملا خیس کنید. سپس پارچه را درون یک لگن پهن کرده و اتوی خود را برای چند ساعت روی پارچه قرار دهید تا خیس بخورد. سپس صفحه فلزی را با اسفنج تمیز کرده و بقایای مایع ظرفشویی را با یک پارچه مرطوب از روی اتو پاک کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.