هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / بهترین روش برای استفاده از مایع سفیدکننده
بهترین روش برای استفاده از مایع سفیدکننده
1399/07/08

بهترین روش برای استفاده از مایع سفیدکننده

بهترین روش برای استفاده از مایع سفیدکننده بدون شک روشن نگه داشتن لباس‌های سفید کاری دشوار است، چرا که این لباس‌ها به ‌دلیل تمایلی که به جذب لکه‌ها دارند، پس از مدتی روشنایی خود را از دست داده و کدر می‌شوند. اما آیا می‌دانستید مجبور نیستید از آن‌ها قطع امید کنید؟ اگر مایل باشید، می‌توانید همان سفیدی روز خرید را به لباس‌هایتان بازگردانید! چگونه؟

ترفندهای ایمنی مختلفی برای استفاده از سفید کننده وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون آسیب رساندن به لباس خود، از شر لکه‌ها و کدر بودن لباس خود خلاص شوید. از سفید کردن لباس با دست (خیساندن) گرفته تا استفاده از ماشین لباسشویی.

هوم پلاس در این راهنمای استفاده از سفید کننده، مهم‌ترین نکات در مورد انواع مایع سفید کننده و نحوه استفاده از آن‌ها برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباس‌ها را برای شما آماده کرده است.

سفید کننده‌ها چه موادی هستند؟

انواع سفید کننده‌های لباس

به‌ طور کلی دو نوع سفید کننده مایع وجود دارد که می‌توان برای شستشوی لباس از آن‌ها استفاده کرد. برای حفظ سلامت لباس‌ها، مهم است که بدانید از کدام نوع سفید کننده روی کدام نوع پارچه استفاده می‌کنید. اطلاعات روی بسته‌بندی مایع سفید کننده را با دقت بخوانید تا نوع سفید کننده مشخص شود.

سفید کننده کلرین

سفید کننده کلرین، که با نام سفید کننده خانگی یا سفید کننده هیپوکلریت سدیم نیز شناخته می‌شود، نوعی شوینده است که برای پارچه‌های سفید استفاده می‌شود. این سفید کننده پارچه را ضدعفونی، تمیز و سفید می‌کند. از این نوع سفید کننده نباید روی پشم، ابریشم، پارچه کشی، ترمه یا چرم استفاده کرد.

سفید کننده غیر کلرین

سفید کننده غیر کلرین، که با نام سفید کننده اکسیژنه یا سفید کننده ایمن برای رنگ نیز شناخته می‌شود، می‌تواند تقریبا روی هر پارچه قابل شستشویی، حتی پارچه‌های رنگی و مشکی، استفاده شود و به ازبین بردن لکه‌ها و بازگرداندن روشنایی به پارچه کمک می‌کند.

مزایای استفاده از سفیدکننده ها

مزایای استفاده از سفیدکننده ها

مهم‌تر از همه: سفید کننده علاوه بر پاک کننده، ضدعفونی کننده نیز هست. سفید کننده کار خارق‌العاده‌ای در ازبین بردن میکروب‌ها انجام می‌دهد. لکه‌های سرسخت را ازبین می‌برد و لباس‌ها را سفید می‌کند.

در واقع، سفید کننده آلودگی و ذرات روی سطح لباس را تمیز نمی‌کند. برای انجام این‌ کار بایستی ابتدا سطح لباس را شسته و آبکشی نمایید و سپس سفید کننده را اضافه کنید.

بیشتر ما وقتی بوی سفید کننده را استشمام می‌کنیم، تصور می‌کنیم از آن برای تمیز کردن سطوح استفاده شده است؛ اما در واقع از سفید کننده برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از مواد سفید کننده برای پاک کردن سرویس بهداشتی و حمام خود استفاده می‌کنند. این مناطق، نقاطی از خانه هستند که بسیار مستعد رشد میکروب هستند. اگر لکه‌ای روی سینک ظرفشویی وجود داشته باشد، ممکن است سفید کننده آن را پاک نکند، اما قطعا میکروب‌های سطح را ازبین می‌برد.

هشدار

برای بسیاری مشاغل نظافت منازل، استفاده از سفید کننده راه‌حل مناسبی برای تمیزکاری نیست. این ماده دارای بخارات سنگینی است که می‌تواند شما را بیمار کند. تماس با سفید کننده برای پوست دست تحریک‌کننده است و می‌تواند بسیار مضر باشد. مخلوط کردن سفید کننده با بسیاری از پاک‌کننده‌های دیگر می‌تواند محلول‌های بسیار سمی ایجاد کند. همچنین سفید کننده می‌تواند به سطوح آسیب رسانده و رنگ را ازبین ببرد.

هرچند سفید کننده ضدعفونی کننده و پاک کننده لکه خوبی است، اما به‌طور کلی یک پاک‌ کننده عمومی عالی به‌ شمار نمی‌رود. بنابراین تنها در صورت لزوم و با رعایت نکات ایمنی از این ماده استفاده کنید.


«با ترفندهای برق انداختن سینک ظرفشویی بیشتر آشنا شوید...»


 

نکاتی که در استفاده از سفیدکننده ها باید رعایت کنیم (روی چه لباسایی استفاده نکنیم)

سفید کننده غیر کلرین: دوست لباس‌های رنگی

برای چشمگیر نگه داشتن لباس‌های رنگی خود، از سفید کننده اکسیژنه که بدون کلر و دوست‌دار رنگ است استفاده کنید. هرچند این سفید کننده مشابه سفید کننده کلرین است، اما بایستی توجه داشت که سفید کننده غیر کلرین به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی متفاوت، کمی کندتر عمل می‌کند. مراقب باشید برای اینکه سفید کننده سریع‌تر عمل کند، مقدار بیشتری از آن را به لباس‌ها اضافه نکنید، چرا که این‌ کار می‌تواند منجر به آسیب دیدن الیاف پارچه‌ شود. همچنین هرگز از مایع سفید کننده غیر کلرین روی ابریشم، استات، پشم، پارچه کشی، پلی پروپیلن و پارچه‌های نسوز استفاده نکنید.

قبل از اضافه کردن سفید کننده غیر کلرین به ماشین لباسشویی، برچسب روی لباس خود را چک کنید تا از مقاوم بودن آن در برابر سفید کننده‌های غیر کلرین مطمئن شوید. به سادگی و با توجه به دستورالعمل مندرج روی بطری، سفید کننده را به مخزن مخصوص سفید کننده ماشین لباسشویی اضافه کنید. اگر ماشین لباسشویی شما دارای مخزن مخصوص سفید کننده نیست، پس از پر شدن وان، ۴/۳ فنجان سفید کننده را در آن بریزید.

برای استفاده از سفید کننده، این نکات را به یاد بسپارید:

  • برای ازبین بردن لکه‌های نقطه‌ای، سفید کننده غیر کلرین را رقیق کنید. همانند سفید کننده کلرین، این سفید کننده‌ها نیز برای تماس مستقیم با پارچه بیش از حد قوی هستند.
  • برای یک لباس کامل، محلول رقیق‌شده سفید کننده و آب تهیه کرده و لباس خود را یک شب در آن خیس کنید. روز بعد لباس خود را به‌طور معمول بشویید. برای افزایش قدرت درخشان‌ کنندگی، می‌توانید  ۲/۱ فنجان سرکه سفید به محلول رقیق‌شده اضافه کنید.

نحوه‌ی استفاده از سفیدکننده‌ها

نحوه‌ی استفاده از سفیدکننده‌ها

لباس‌های سفید خود را در یک سطل پر از آب سرد خیس کرده و مقداری سفید کننده به آن اضافه کنید. لباس‌ها را برای حدود ۱۰ دقیقه در سطل رها کرده و نهایتا آن‌ها را برداشته و آبکشی کنید. سپس لباس‌ها را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند. برای درک بهتر فرآیند استفاده از سفید کننده، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱ - ظرفی تهیه کنید، آن را با آب سر پر کرده و لباس‌های خود را خیس کنید.

  • ظرف شستشو می‌تواند یک کاسه، سطل یا سایر ظروف محکم و مناسب باشد. اطمینان حاصل کنید که ظرفی که انتخاب کرده‌اید به اندازه کافی بزرگ باشد تا هنگام خیساندن، هم زدن و ساییدن لباس برایتان مشکلی پیش نیاید. سطل‌های مخصوص ساختمان سازی، ماشین لباسشویی یا وان حمام از جمله ظروف معمول برای چنین کاری هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که لباس سفید شما با آب پوشیده شده باشد. بایستی حداقل یک بند انگشت بالاتر از لباس آب وجود داشته باشد.
  • اگر دوست دارید، می‌توانید پیراهن سفید خود را با پارچه‌های سفید دیگر و به صورت یکجا بشویید. این‌ کار می‌تواند فرآیند سفید کردن را کارآمدتر کند.

مرحله ۲ - سفید کننده را در ظرفی که پیراهن یا لباس سفید شما در آن خیس شده است بریزید

  • برندها و انواع مختلف سفید کننده را، به دلیل تفاوت غلظت، باید به شیوه‌ها و اندازه‌های متفاوت استفاده کرد. می‌توانید دستورالعمل مندرج روی بطری سفید کننده را بررسی کنید تا بدانید چه مقدار از آن برای لباس‌های شما لازم است.
  • به عنوان یک قانون کلی، حدود یک فنجان سفید کننده برای سه و نیم لیتر آب مناسب است. برای یک لباس، چند قاشق غذاخوری سفید کننده کافی است و اگر بیش از یک لباس در سبد شستشو قرار دارد، حدود ۱ فنجان سفید کننده کافی خواهد بود.
  • اگر به دلیل آلوده بودن لباس سفید خود، به مقداری قدرت پاک‌کنندگی اضافی نیاز دارید، می‌توانید مواد دیگری مانند جوش شیرین، بوره، مایع ظرفشویی یا شوینده لباس به محلول رقیق‌شده اضافه کنید.

مرحله ۳ – لباس‌ها، سفید کننده، آب و سایر مواد موجود در ظرف را هم بزنید

  • باید اطمینان حاصل کنید که لباس‌های شما به طور یکسان و به یک اندازه خیس خورده‌اند. می‌توانید هر چند دقیقه یک‌بار با هم زدن تمام محتوای ظرف به این هدف دست پیدا کنید.
  • از یک تایمر کمک گرفته و اجازه دهید لباس‌ها حدود ۱۰ دقیقه خیس بخورند. توجه داشته باشید که خیس خوردن بیش از حد می‌تواند به پارچه شما آسیب زده و الیاف آن را تضعیف کند.

مرحله ۴ - از آب سرد برای آبکشی لباس‌ها استفاده کنید

  • پس از خیساندن لباس‌های سفید برای ۱۰ دقیقه، باید سفید کننده و سایر مواد شوینده را از روی لباس پاک کنید تا از باقی ماندن مواد ناخوشایند در میان الیاف پارچه جلوگیری شود.
  • پیراهن و سایر لباس‌های سفید را از سطل خارج کرده و قبل از خشک کردن، آن‌ها را زیر آب سرد و روان آبکشی کنید.

مرحله ۵ - آب اضافی را جذب کرده و لباس‌ها را خشک کنید

  • لباس‌ها را بچلانید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.
  • لباس‌ها را با قرار دادن روی قفسه خشک‌کن در معرض هوای آزاد خشک کرده و یا از دستگاه خشک‌کن استفاده کنید.

چگونه از کمرنگ شدن لباس‌های سفید جلوگیری کنیم

لباس‌ها را بعد از هر یک یا دو بار استفاده بشویید

حتی اگر نمی‌توانید آن‌ها را ببینید، ذرات ریز بدن و تعریق می‌توانند به مرور پارچه‌های سفید را زرد یا خاکستری کنند.

در اسرع وقت به لکه ها حمله کنید.

مساله در مورد لکه‌های غذایی مانند سس گوجه‌فرنگی یا قهوه مشخص است، اما مواردی که دیده نمی‌شوند، مانند رد تعریق، نیز باید در اولین فرصت تمیز شوند تا از تجمع آلودگی جلوگیری شود.

همیشه لباس‌های سفید و رنگی را جدا کنید.

همیشه لباس‌های سفید و رنگی را جدا کنید.

هرچند این امر بدیهی به‌نظر می‌رسد، اما شاید بد نباشد یادآوری کنیم که این کار ضروری است!

یک ماده شوینده لباس که حاوی سفید کننده است انتخاب کنید.

و یا سفید کننده‌های جایگزین‌. این محصولات در طول چرخه شستشو، لباس‌های سفید را سفیدتر می‌کنند.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس


هنگام اندازه گیری سفید کننده دقیق باشید.

استفاده بیش از حد یا کم از مواد سفید کننده می‌تواند باعث خاکستری یا مات شدن پارچه‌ها شود. دلیل این اتفاق این است شوینده‌ها هم الیاف و هم آلودگی‌ها را نرم کرده و این پدیده باعث گیر افتادن و شسته نشدن آلودگی‌ها شده و شستشو درست انجام نمی‌شود. توصیه نهایی: فقط از دستورالعمل‌های مندرج روی بطری شوینده پیروی کنید.

ماشین لباسشویی خود را بیش از حد پر نکنید.

می‌دانیم که تا وقتی فضای خالی وجود دارد، مقاومت در برابر اضافه کردن چند پیراهن دیگر دشوار است. اما باید در برابر این وسوسه مقاومت کنید. در نهایت هدف این است که لباس‌ها تمیز شود، و اگر وان خود را تا انتها پر کنید، فضای کافی برای تعامل مواد شوینده با آلودگی‌ها و عملکرد بهینه شستشو باقی نمی‌ماند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.