هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کردن موی حیوانات خانگی از سطوح و فرش با روش‌های ساده
پاک کردن موی حیوانات از فرش
1399/09/16

پاک کردن موی حیوانات خانگی از سطوح و فرش با روش‌های ساده

اگر شما صاحب یک حیوان خانگی باشید، می‌توان حدس زد که سطوح و فرش شما از موی حیوانات پر شده‌است. حیوانات خانگی اغلب دارای مو هستند و این موها بی‌شک به سطوح و فرش‌های شما راه پیدا خواهند کرد. هرچند احتمالا منزل خود را به طور منظم جاروبرقی می‌کشید، اما پاک کردن موی حیوانات خانگی، وقتی درون بافت فرش نفوذ کنند، سخت‌تر از آن‌ است که فکرش را می‌کنید. فرش‌ها مستعد چسبیده شدن موهای حیوانات خانگی هستند، زیرا به دلیل بافت خود و وجود گرد و غبار، این موها را به داخل خود جذب می‌کنند. بالاخره، فرش‌ها حاوی مقادیر زیادی گرد و غبار و آلودگی هستند، و اگر در منزل خود حیوان خانگی نیز داشته باشید، احتمالا هر روز با موی این حیوانات بر روی سطوح مختلف مواجه می‌شوید. فرش‌ها ظاهر خانه شما را کامل می‌کنند، اما نکته ناراحت‌کننده این است که به همان اندازه که زیبا هستند، موی حیوانات خانگی و آلودگی‌های محیطی را نیز به خود جذب می‌کنند. همه صاحبان حیوانات خانگی، عاشق این همراهان دوست‌ داشتنی هستند، اما پیدا کردن موی حیوانات خانگی در تمام نقاط خانه، از لباس‌ها گرفته تا فرش و مبلمان، هرکسی را کلافه خواهد کرد. به جای دوری کردن از این حیوانات دوست داشتنی، بهتر است راه‌های پاک کردن موی حیوانات خانگی را یاد بگیریم. هوم پلاس در این راهنمای گام به گام، بهترین روش‌های برای پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش و سطوح را به شما معرفی می‌کند.

۱. استفاده از اسفنج آشپزخانه

  از اسفنج آشپزخانه استفاده کنید  

اگر موهای گربه شما به کف‌پوش زمین چسبیده و از بین بردن آن دشوار به نظر می‌رسد، کافیست به سراغ یکی از اسفنج‌های قدیمی آشپزخانه خود بروید و از آن کمک بگیرید. برای انجام این کار باید یک اسفنج خشک و تمیز را بر سر تا سر فرش یا موکت بکشید.

توجه: پیش از استفاده از اسفنج حتما سطح فرش را جاروبرقی کنید. اگر سطح موردنظر شما گسترده‌ است می‌توانید از تی اسفنجی استفاده کنید. به این منظور تی را اندکی نم‌دار کرده و به هر قسمتی از فرش که موی گربه در آن جا جمع شده، بکشید.

۲. استفاده از نرم کننده لباس

برای تمیز کردن فرش از موی حیوانات خانگی، می‌توانید طبق دستورالعمل زیر از نرم کننده لباس استفاده کنید.

  • آب گرم را با نرم کننده لباس به نسبت سه به یک مخلوط کنید.
  • محلول را در یک بطری خالی بریزید و بطری را به شدت تکان دهید.
  • فرش را با محلول خانگی خود اسپری کنید. نرم کننده لباس باعث می‌شود که از میزان سطح چسبندگی موهای حیوان خانگی شما کاسته شود و در نتیجه بتوان آن‌ها را ساده‌تر از فرش جدا کرد.
  • در آخر فرش را جارو برقی بکشید و به سادگی شاهد از بین رفتن موها باشید.

۳. استفاده از فرچه یا برس فرش

  فرچه یا برس فرش را امتحان کنید.  

با تهیه یک فرچه دستی مخصوص فرش و قالیچه، ابزار موثری برای از بین بردن موی حیوانات خانگی در دست خواهید داشت. این فرچه‌ها می‌توانند موهایی را که چسبندگی زیادی در میان الیاف فرش دارند نیز از بین ببرند. به این منظور برس یا فرچه را در امتداد پهنای فرش بکشید و تا جایی که ممکن است موها را از سطح فرش جدا کنید. این کار علاوه بر زدودن فرش از موی حیوان خانگی تاثیر مثبتی بر حفظ بافت‌های آن دارد.


«مقاله "روش شستن و تمیز کردن فرش کرمی و روشن" هوم پلاس را از دست ندهید!»


۴. استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نه تنها شما را از شر موهای گربه خلاص می‌کند، بلکه باعث معطر شدن بافت فرش نیز می‌شود. برای رسیدن به این هدف کافی است که:

  • روی قسمت‌هایی از فرش که مو چسبیده، جوش شیرین بپاشید.
  • اجازه بدهید جوش شیرین چند دقیقه روی سطح مورد نظر بماند و سپس روی آن جارو برقی بکشید.

جوش شیرین با کاهش میزان چسبندگی موها پاک کردن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

۵. امتحان خشک کن پلاستیکی مخصوص شیشه

پاک کردن فرش و قالیچه از موی گربه با خشک کن پلاستیکی مثل آب خوردن است. تنها دغدغه شما در فرآیند استفاده از این روش، تهیه این وسیله خواهد بود. خشک کن را در امتداد فرش به سمت پایین بکشید. با این کار موها به صورت دسته‌ای جمع می‌شوند. بعد از آن می‌توانید موها را با دست بردارید یا مستقیما روی آن‌ها را جارو بکشید.

۶. پوشیدن دستکش پلاستیکی

  دستکش پلاستیکی بپوشید.  

یکی از روش‌های هوشمندانه برای جدا کردن موی حیوان خانگی از روی سطح فرش این است که دستکش پوشید و با دست فرش را بمالید. به محض شروع این کار موها به دست شما می‌چسبند. موهای گربه قابلیت بالایی در چسبیدن به سطوح پلاستیکی دارند. از این رو استفاده از این روش آن‌ها را در امان نخواهد گذاشت. بعد از چسبیدن موها به دستکش، دست خود را در تشت آب داغ فرو کنید تا دستکش تمیز شود. سپس می‌توانید به فرش برگردید و بقیه آن را نیز به همین روش موزدایی کنید.

۷. استفاده از کفش‌هایی با کف پلاستیکی

کفش‌های پلاستیکی سلاحی قدرتمند برای از این بردن موهای حیوانات خانوادگی به شمار می‌آیند.

  •  یک جفت کفش با کف پلاستیکی تهیه کنید.
  • کفش‌ها را بشورید تا به کف آن‌ها به خوبی تمیز شود. حالا بدون آن که نگران خراب شدن کف پوش خود باشید، روی آن قدم بزنید.
  • هنگام راه رفتن روی فرش توجه کنید که خواب فرش به سمت بالا باشد.
  • حالا گلوله‌های پشمی روی فرش می‌توانند به راحتی با جاروبرقی از بین بروند.

«مقاله "پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس، مبل و فرش" هوم پلاس را از دست ندهید!»


۸. استفاده از جارویی مخصوص از بین بردن موی حیوانات خانگی

  جارویی مخصوص از بین بردن موی حیوانات خانگی تهیه کنید  

این جاروبرقی‌ها به طور ویژه برای از بین بردن موی حیوانات خانگی تهیه شده‌اند. هزینه خرید این جارو کمی زیاد است، اما اگر به اندازه کافی پول دارید، در خرید این محصول قدرتمند که می‌تواند همه‌ی مشکلات شما را برای تمیز نگه داشتن خانه حل کند، شک نکنید. طراحی این محصول به گونه‌ای است که با مکش بالا و بدون گرفتگی می‌تواند میزان موهای حیوانات خانگی در سطح منزل را کاهش دهد. جاروهای مخصوص علاوه بر موها بر از بین رفتن سایر مواد حساسیت‌زا نیز تاثیرگذار هستند. اگر با وجود گربه در خانه فرصت کافی برای مراقبت از فرش خود ندارید، همواره می‌توانید از یک شرکت معتبر نظافت فرش کمک بگیرید. استفاده از آب گرم و پودرهای شستشوی مخصوص می‌تواند در تازه ماندن فرشتان تاثیر بسزایی داشته باشد. با استفاده از دانش و مهارت فنی در زمینه نگهداری از فرش‌‌ها همواره می‌توانید ظاهر تمیز و طبیعی کف‌پوش‌های خود را حفظ کنید. بسیاری از این تکنیک‌های بی نظیر در منزل و بدون نیاز به موسسات خدماتی قابل اجرا هستند.


«مقاله "پاک کردن لکه خون از روی لباس، مبل و فرش" هوم پلاس را از دست ندهید!»


چند نکته دیگر

  • اگر از خشک‌کن‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که به حد کافی بلند باشند. پلاستیک باعث می‌شود که جدا کردن موی حیوان خانگی از سطح فرش آسان تر شود.
  • برای از بین بردن موی گربه از سطح کف‌پوش‌های ضخیم ممکن است به یک برس فرش و سپس یک جاروبرقی یا قدرت مکش بالا نیاز پیدا کنید.
  • ممکن است بخواهید که جاروبرقی مخصوص از بین بردن موی حیوانات خانگی تهیه کنید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم که به محصول انیمال دایسان که به طور ویژه برای زدودن موی حیوانات اهلی طراحی شده، سری بزنید. این محصول توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.
  • اگر به اندازه کافی وقت و انرژی دارید، استفاده از دستکش پلاستیکی و کشیدن آن بر امتداد سطح فرش، روش بهینه‌ای برای از بین بردن موی حیوانات خانگی است.
  • یک بادکنک را روی سطح فرش بمالید تا موها از فرش خارج شوند.
  • در برخی موارد ممکن است به دلیل جنس الیاف فرش، زدودن موها از سطح آن بسیار دشوار باشد. اگر از هیچ یک از روش‌های موجود پاسخی نگرفتید، از موسسات خدماتی بخواهید تا با تکیه بر مهارت افراد حرفه‌ای فرش‌هایتان را تمیز کنند.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.