هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه لاک روی لباس را از بین ببریم؟
چگونه لاک روی لباس را از بین ببریم؟
1400/03/01

چگونه لاک روی لباس را از بین ببریم؟

لاک ناخن یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی است که در رنگ‌های متنوعی یافت می‌شود، اما وقتی لاک ناخن بر روی الیاف لباس می‌ریزد، با چیزی بیشتر از یک لکه ساده سروکار خواهید داشت. از آنجا که لاک ناخن از مواد شیمیایی قدرتمندی تشکیل شده است، هنگام خشک شدن بر روی الیاف پارچه تثبیت شده و پس از خشک شدن، پاک کردن لاک از روی لباس مشکل می‌شود. اگر فکر می‌کنید برای از بین بردن لاک از روی لباس، باید پیراهن موردعلاقه خود را دور انداخته یا از حلال‌های قوی استفاده کنید، این مطلب بهترین راهنما برای شما خواهد بود. هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها برای پاک کردن لاک از روی لباس را در اختیار شما قرار می‌دهد.

لوازم مورد نیاز برای پاک کردن لکه لاک از روی لباس

برای از بین بردن لاک از روی لباس، نیازی به استفاده مواد شیمیایی قوی که می‌توانند به الیاف لباس شما آسیب برسانند نیست. اگر قرار باشد نجات دادن لباس از شر لکه لاک به قیمت خراب شدن لباس‌مان تمام شود، اصلا چرا باید چنین بلایی را بر سر لباس خود بیاوریم؟ برای پاک کردن لکه لاک از روی لباس، بدون آسیب رساندن به الیاف پارچه، به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

 
  • یک کارت اعتباری قدیمی یا چاقوی کره‌خوری
  • قطره چکان (اختیاری)
  • جاروبرقی
  • پاک کننده ناخن بر پایه استون
  • پارچه سفید یا حوله کاغذی جاذب
  • پنبه
  • الکل مالشی یا حلال خشکشویی
  • آب اکسیژنه (اختیاری)

«مقاله مرتبط: چگونه کتانی سفید را تمیز کنیم؟»

روش‌‌های از بین بردن لاک از روی لباس و پارچه

قبل از انجام هر کاری برای از بین بردن لاک از روی لباس، برچسب مراقبتی لباس خود را پیدا کرده و بخوانید. اگر لباس شما دارای الیاف استات، تری استات یا موداکریلیک است، سعی نکنید لکه را در خانه پاک کنید. از آنجا که هیچ روشی برای پاک کردن لاک از روی لباس استات بی‌خطر نیست، لباس خود را به خشکشویی بسپارید. پاک کننده لاک (استون) این پارچه‌ها را حل کرده و حفره‌هایی ایجاد می‌کند که قابل ترمیم نیستند.

هشدار: استون و حلال خشکشویی موادی بسیار سمی هستند و بنابراین از تماس این مواد با پوست جلوگیری کرده کرده و اطمینان حاصل کنید که در طول فرآیند پاک کردن لاک از روی لباس، تهویه مناسبی وجود دارد.

پاک کردن لاک از روی لباس های قابل شستشو

برای تمام پارچه‌های قابل شستشو، به جز استات یا موآکریلیک، به پاک کننده لاک بر پایه استون یا استون خالص و چند پارچه سفید جاذب نیاز دارید.

 
  1. پارچه را تست کنید یک قسمت پنهان و کوچک را روی پارچه لباس خود پیدا کنید، سپس آن را به مقداری پاک کننده لاک استونی آغشته کنید تا مطمئن شوید که رنگ پارچه تغییر نمی‌کند.
  2. لاک اضافی را پاک کنید لکه را مالش نداده و سعی نکنید آن را با یک پارچه دیگر پاک کنید، این امر می‌تواند لاک را به عمق پارچه فرو ببرد و وضعیت آن را بدتر کند. اگر لکه لاک بزرگ و برآمده است، در اسرع وقت با استفاده از یک اعتباری قدیمی یا چاقوی کره‌خوری آن را از روی پارچه بلند کنید.
  3. لکه را با استون محو کنید مقداری حوله کاغذی سفید را زیر لکه قرار دهید تا استون اضافی را جذب کند. یک پارچه سفید یا مقداری پنبه را به استون آغشته کنید. از بیرون لکه شروع کرده و به سمت داخل حرکت کنید تا از گسترش بیشتر لکه جلوگیری شود. همچنان که لاک از روی لباس به پارچه یا پنبه منتقل می‌شود، به زدن ضربه‌های آرام و سطحی بر روی لکه ادامه دهید. به تدریج پارچه را بچرخانید و از قسمت‌های تمیز آن استفاده کنید و یا گلوله پنبه را عوض کنید. به کار خود ادامه دهید تا تمام آثار لاک از بین برود.
  4. آثار باقیمانده لکه لاک را با الکل از بین ببرید در صورت باقی ماندن آثار لاک، سعی کنید از الکل مالشی یا حلال خشکشویی استفاده کنید. پنبه را به مقداری الکل یا حلال آغشته کرده و با ضربات تند و سطحی آثار لکه را از بین ببرید. اگر لباس شما سفید است، از چند قطره آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) استفاده کنید تا رنگ محل لکه به آرامی سفید شود. هشدار: نکته اصلی در پاک کردن لاک از روی لباس، کار آرام و باحوصله است. برای جلوگیری از آسیب دیدن پارچه، از حرکات ملایم و سریع استفاده کنید.
  5. لباس را بشویید پس از پاک کردن لاک از روی لباس، آن را به‌صورت عادی بشویید تا آثار محلول تمیز کننده نیز پاک شود.

«مقاله مرتبط: روش‌های ضدعفونی و استریل کردن لوازم آرایشی»

از بین بردن لاک از روی لباس های دارای برچسب "فقط خشکشویی"

اگر لباس شما دارای برچسب مراقبتیِ "فقط خشکشویی" است، مطمئن‌ترین کار این است که آن را به یک خشکشویی حرفه‌ای رسانده و در اسرع وقت لکه لاک را از بین ببرید. اما پاک کردن لاک از روی لباس در خانه نیز قابل انجام است؛ برای انجام دادن این کار به مقداری حلال خشکشویی یا الکل مالشی احتیاج دارید.

  1. پارچه را تست کنید یک قسمت کوچک و دور از دید را روی لباس خود پیدا کنید، سپس آن را به مقداری حلال خشکشویی یا الکل آغشته کنید تا مطمئن شوید که رنگ پارچه تغییر نمی‌کند.
  2. لاک اضافی را از بین ببرید با استفاده از کارت اعتباری قدیمی یا چاقوی کره‌خوری، با دقت و ظرافت لکه لاک را تا جای ممکن از روی لباس جدا کنید.
  3. لکه را با حلال پاک کنید لکه را به مقداری حلال خشکشویی که بر روی پنبه یا حوله کاغذی سفید ریخته شده است آغشته کنید. در صورت انتقال رنگ به پنبه، از یک پنبه جدید و حلال اضافی استفاده کنید. پس از اتمام، اجازه دهید حلال کاملا تبخیر شود.

پاک کردن لاک از روی لباس های ظریف

در صورت نیاز به پاک کردن لاک از روی لباس های حاوی استات، باید توجه بیشتری به‌خرج دهید. خوشبختانه، از آنجا که استات بسیار لوکس است، جزو الیاف رایج محسوب نشده و معمولا تنها در لباس‌های مهمانی و لباس عروس یافت می‌شود. اگر لباس شما دارای الیاف استات است، به خاطر داشته باشید که پاک کننده لاک استونی می‌تواند الیاف لباس شما را حل کند. خبر خوب این است از بین بردن لاک از روی پارچه ساتن و استات هنوز هم ممکن است. می‌توانید مراحل بالا را با استفاده از پاک کننده‌های لاک غیراستونی انجام دهید؛ همچنین، می‌توانید مقداری اسپری موی حاوی الکل را روی لکه پاشیده و با استفاده از یک مسواک قدیمی لکه لاک را به‌آرامی مالش دهید. سپس لباس خود را به شیوع معمول بشویید تا آثار مواد پاک کننده نیز از بین برود. با این حال، در مواجه با لباس‌های بسیار ظریف بهتر است قبل از اینکه خودتان به سراغ از بین بردن لاک از روی لباس بروید، با یک متخصص خشکشویی مشورت کنید. همیشه ابتدا مواد پاک کننده را در نقطه‌ای دور از دید امتحان کنید، از تهویه مناسب استفاده کنید و اگر در مورد جنس لباس خود مطمئن نیستید، دست به کارهای عجولانه نزنید.


«درباره روش صحیح شستشوی لباس عروس در خانه و نگهداری آن بخوانید.»

از بین بردن لاک از روی لباس های الیاف مصنوعی

اگر برچسب مراقبتی لباس شما نشان می‌دهد که با یک پارچه مصنوعی معمول، مانند نایلون یا پلی‌استر، سروکار دارید، می‌توانید مراحل بالا را دنبال کنید. از بین لکه لاک روی چادر مشکی یا هر پارچه مصنوعی دیگری می‌تواند به همین سادگی باشد.

نکات مهم در مورد پاک کردن لاک از روی لباس

با کمی تحقیق در مورد روش‌های پاک کردن لاک از روی لباس، با روش‌های مختلف و بعضا عجیبی مواجه می‌شوید که می‌توانند به لباس شما آسیب برسانند. اطلاع از مواد مناسب و روش‌های مناسب برای این کار از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا یک گام اشتباه می‌تواند به آسیب دیدن لباس مورد علاقه شما منتهی شود. برای اطلاع از نکات مهم در مورد پاک کردن لاک از روی لباس، موارد زیر را مطالعه کنید.

نکات مهم در مورد پاک کردن لاک از روی لباس

آیا می‌توان برای پاک کردن لاک از اسپری مو استفاده کرد؟

بله، اسپری مو ممکن است بتواند بدون سفید کردن یا تغییر رنگ پارچه، از بین بردن لاک خشک شده روی لباس را برای شما انجام دهد. آن را روی لکه اسپری کنید، بگذارید خشک شود و سپس پس‌مانده آن را خراش دهید.

آیا می‌توان برای از بین بردن لک از روی لباس از آب اکسیژنه استفاده کرد؟

بله، می‌توانید از آب اکسیژنه برای از بین بردن لاک خشک شده روی لباس استفاده کنید، اما ابتدا آن را بر روی یک گوشه دور از دید امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ لباس شما تغییر نمی‌کند.

آیا می‌توان از لاک پاک کن بر روی لباس استفاده کرد؟

بله، می‌توانید برای پاک کردن لاک از روی لباس از لاک پاک‌کن‌های موجود در بازار استفاده کنید. اما در ابتدا اطمینان حاصل کنید که لاک پاک‌کن شما بر پایه استون یا حاوی استون خالص است، زیرا برخی از پاک کننده‌های لاک حاوی مواد نرم کننده هستند که می‌توانند بقایای روغنی بر جای بگذارند. همچنین بهتر است اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده رنگی در لاک پاک‌کن شما وجود ندارد، زیرا ممکن است لباس شما را لکه‌دار کند.

آیا می‌توان برای پاک کردن لاک از روی لباس از سرکه استفاده کرد؟

معمولا نه. سرکه اغلب به عنوان یک محصول تمیز کننده خانگی همه‌کار شناخته می‌شود که می‌تواند به از بین بردن بسیاری از لکه‌ها کمک کند، اما در این مورد بهترین راه‌حل نیست. سرکه بسیار ملایم‌تر از آن است که بتواند برای پاک کردن لاک ناخن از روی لباس کاری خاصی انجام دهد.

سوالات متداول |پاک کردن لکه لاک

چگونه لاک را از روی لباس بدون استون پاک کنیم؟

برای تمام پارچه‌های قابل شستشو، به جز استات یا موآکریلیک، به پاک کننده لاک بر پایه استون یا استون خالص و چند پارچه سفید جاذب نیاز دارید.

چگونه لکه لاک را از روی پارچه حریر پاک کنیم؟

می‌توانید دیگر روش های گفته شده در مقاله را انجام دهید اما از پاک کننده‌های لاک غیراستونی استفاده کنید؛ همچنین، می‌توانید مقداری اسپری موی حاوی الکل را روی لکه پاشیده و با استفاده از یک مسواک قدیمی لکه لاک را به‌ آرامی مالش دهید. سپس لباس خود را به شیوه معمول بشویید تا آثار مواد پاک کننده نیز از بین برود.  
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.