هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های ضدعفونی و استریل کردن لوازم آرایشی
روش‌های ضدعفونی و استریل کردن لوازم آرایشی
1399/11/11

روش‌های ضدعفونی و استریل کردن لوازم آرایشی

امروزه، لوازم آرایشی و محصولات زیبایی در هر خانه‌ای به وفور پیدا می‌شود. اغلب خانم‌ها همیشه تعدادی وسایل آرایشی همراه خود دارند. این وسایل به طور مستقیم با مو، پوست، چشم و دهان در ارتباط است. کرم‌های محافظت کننده از پوست، لوسیون‌ها، رژلب‌ها، مواد آرایشی چشم و صورت، ژل مو و تمام موادی که به منظور افزایش زیبایی ظاهر استفاده می‌شود را لوازم آرایشی می‌گویند. سازمان غذا و دارو (FDA)، محصولات آرایشی را به این صورت تعریف می‌کند: "محصولات در نظر گرفته شده برای استفاده در بدن انسان برای پاک‌سازی، زیباسازی، ارتقا جذابیت یا تغییر ظاهر بدون تأثیر در ساختار بدن یا عملکردهای آن."

چرا لوازم آرایشی باید ضدعفونی شوند؟

ساختار لوازم آرایشی به گونه‌ای است که قادر به جذب سلول‌های مرده و باکتری‌ها می‌باشد. از سوی دیگر، محیط مرطوب و نمدار این لوازم، مکانی مناسب جهت رشد و انتشار باکتری‌ها است. اگر لوازم ‌آرایشی به صورت منظم ضد عفونی و تمیز نشوند، می‌توانند باعث بیماری‌هایی از قبیل عفونت چشم، گل‌مژه، اگزما، جوش‌های مختلف و تحریک پوست شوند. به همین خاطر، استریل کردن لوازم آرایشی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  چرا لوازم آرایشی باید ضدعفونی شوند؟

لوازم آرایشی را هرچند وقت یک‌بار باید ضدعفونی کرد؟‌

پاسخ این سوال بستگی به نوع لوازم آرایشی دارد. اما یک اصل کلی در این رابطه وجود دارد و آن این است که ۶ ماه تا ۱سال بعد از اولین استفاده، باید لوازم آرایشی را تعویض کرد. برخی از لوازم آرایشی مانند کرم‌ پودر، کانسیلر، خط چشم و... که حالتی مایع دارند را نمی‌توانید ضدعفونی کنید و در صورت آلوده شدن، باید برای همیشه با آن‌ها خداحافظی کنید. بهترین راهکار برای این دسته از لوازم، پیشگیری از آلوده شدن است.

روش‌های تمیز کردن انواع لوازم آرایشی

به طور کلی، دسته‌بندی لوازم آرایشی به شرح زیر است:

  • لوازم آرایش جامد
  • لوازم آرایشی بر پایه پودر
  • لوازم آرایشی بر پایه کرم
  • لوازم آرایشی بر پایه مایع
روش‌های تمیز کردن انواع لوازم آرایشی  

در زیر، به معرفی روش‌های تمیز کردن لوازم آرایش، مدت زمان استفاده و بازه زمانی استاندارد جهت ضدعفونی‌کردن لوازم آرایش پرداخته‌ایم.

تمیز کردن کرم ‌پودرهای مایع بدون پمپ

کرم‌ پودرهای بدون پمپ، بسیار در معرض آلودگی قرار دارند. تنها کافی است با دستی آلوده یا قلم‌مو کثیف آن‌ها را لمس کنید تا میکروب‌ها به سرعت به شیشه کرم ‌پودر وارد شوند. متاسفانه در چنین حالتی دیگر کاری نمی‌توان انجام داد تا کرم ‌پودر مورد علاقه‌تان مجددا قابل استفاده شود. بهترین راهکار، پیشگیری از آلوده شدن این دسته از لوازم ‌آرایش است. استفاده از کرم‌ پودرهای آلوده باعث مشکلات پوستی می‌شود. بنابراین، قبل از استفاده از کرم ‌پودرهای بدون پمپ از تمیز بودن دست‌ها و قلم‌مو مطمئن شوید.


معرفی کامل چند منظوره ضد عفونی کننده را اینجا بخوانید.


تمیز کردن محصولاتی که دارای برس یا قلم‌مو

برخی از لوازم آرایشی مانند خط چشم‌ها، دارای برس هستند. برای تمیز کردن برس لوازم آرایشی یا قلم‌مو‌ها کافی است که از یک دستمال آغشته با الکل استفاده کنید.

تمیز کردن لوازم آرایش مایع؛ برق‌لب، خط ‌چشم‌ و ریمل‌

این دسته از لوازم‌‌ آرایشی، مانند کرم‌ پودرهای بدون پمپ هستند و در صورت آلوده شدن، راهی برای ضدعفونی کردنشان وجود ندارد. پس، مراقبت و پیشگیری از آلودگی بهترین راه‌حل است. به‌طور کلی، لوازم‌آرایشی برای استفاده شخصی هستند.

تمیز کردن لوازم آرایش مایع؛ برق‌لب، خط ‌چشم‌ و ریمل‌

بهتر است که ۶ ماه بعد از باز شدن ریمل، آن را تعویض کنید. در صورت مراجعه به آرایشگاه برای میکاپ صورت، از آرایشگر بخواهید از برس‌های یکبار مصرف و ریمل تمیز استفاده کند؛ زیرا، لوازم آرایش آلوده موجب عفونت چشم، ریزش مژه و مبتلا شدن به گل‌مژه می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن و ضدعفونی کردن برس مو

تمیز کردن لوازم آرایش با بافت کرم

کرم ‌پودرهای کرمی، خط ‌چشم‌های ژلی و کانسیلر‌های کرمی از آن دسته لوازم آرایشی هستند که اگر به خوبی از آن‌ها مواظبت نکنید، دیگر باید قیدشان را برای همیشه بزنید. بهتر است هنگام کار با این لوازم، از یک کاردک تمیز استفاده کنید. در چنین حالتی، اگر لوازم آرایشی‌تان آلوده شوند، می‌توانید به راحتی سطح آلوده را جدا کرده و از پخش شدن میکروب‌ها پیشگیری کنید.

انواع برق‌ لب‌های تیوپی

احتمال آلودگی در این مدل از برق لب‌ها بسیار کم است. سطوح پلاستیکی این دسته از برق‌لب‌ها، دارای منفذی کوچک است که مایع داخل تیوپ از آن‌جا خارج می‌شود. در صورت بی‌احتیاطی و تماس این مایع با لب‌ها و بازگشت آن به درون تیوپ، آلودگی و پوسته مرده لب به تیوپ رفته و موجب پخش شدن آلودگی درون آن می‌شود.

تمیزکردن رژلب‌ها

تمیز کردن رژلب‌های جامد بسیار آسان است. تنها کافی است سر رژلب را چند دقیقه درون الکل نگه‌دارید. سپس، خارج کرده و با یک دستمال تمیز خشک کنید یا به طور برعکس آویزان کنید تا خشک شود.

تمیزکردن رژلب‌ها  

نکته: عمودی نگه‌داشت رژلب آغشته به الکل، باعث می‌شود که الکل به ته آن نفوذ کند و به مرور زمان رژلب از وسط بشکند. یکی دیگر از روش‌های از بین بردن میکروب‌های رژلب، قرار دادن آن در فریزر است.

تمیز کردن مدادهای آرایشی

مدادها را در لیوانی مملو از الکل فرو ببرید و چند ثانیه نگه‌دارید. سپس، بیرون آورده و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. به خصوص اگر مداد چشم است. برای تمیز کردن مداد تراش می‌توانید از دستمالی آغشته به الکل استفاده کنید.


معرفی کامل ساخت مواد شوینده خانگی را اینجا بخوانید.


تمیز کردن محصولات پودری

محصولات پودری شامل سایه چشم، پن‌کیک و رژگونه می‌شوند. بافت این محصولات به گونه‌ای است که باکتری‌ها نمی‌توانند به راحتی در آن رشد کنند. برای تمیز کردن این دسته از لوازم آرایش، کافی است لایه رویی را با استفاده از کاردک بردارید و دور بریزید. روغن‌های اضافی پن‌کیک و سایه‌ چشم‌ها بعد از مدتی به سطوح این محصولات می‌آیند و لایه‌ای سفید رنگ ایجاد می‌کنند. هنگام مواجه با این صحنه، با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز، سطوح لوازم آرایش پودری را تمیز کنید.

تمیز کردن محصولات پودری

تمیزکردن فرکننده مژه

برای پیشگیری از انتقال میکروب توسط فرمژه‌ها، لازم است که هر ۲ هفته یکبار، با استفاده از یک تکه پنبه خیس، آن را تمیز کنید تا ریمل باقی‌مانده و آلودگی را از روی سطوح فرمژه از بین ببرید. تمیز کردن فرمژه به همین‌جا ختم نمی‌شود. علاوه بر تمیز کردن آن، لازم است که هر ۶ ماه یک‌بار پد فرمژه را تعویض کنید. پد جدید باید از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار باشد.


بیشتر بخوانید: بهترین روش ضد عفونی کردن گوشی موبایل 

تمیزکردن اسفنج آرایش، برس آرایش و برس پاک‌کننده صورت

اسفنج‌ها و برس‌های آرایشی منبع تجمع باکتری‌ها هستند. به طور کلی، باید به صورت هفتگی؛ اسفنج، برس آرایشی، قلم‌مو و برس پاک‌کننده صورت را تمیز کنید. آلوده بودن اسفنج‌ و برس آرایشی باعث آلودگی لوازم آرایش، مانند کرم ‌پودر و کانسیلر می‌شود.

 

تمیزکردن اسفنج آرایش، برس آرایش و برس پاک‌کننده صورت

هفته‌ای یکبار، محلولی از آب و شامپو بچه تهیه کنید. قلم‌مو و برس‌های آرایشی را به مدت ۱۰ دقیقه درون این محلول قراردهید. سپس، وسایل را بیرون بیاورید و با استفاده از آب ولرم و شوینده ملایم بشویید. هر ۳ ماه یکبار، باید برس پاک‌کننده صورت را تعویض کنید؛ زیرا، با هر بار استفاده از لطافت آن کم می‌شود و عملکرد روز اول خود را از دست می‌دهد.

تمیز کردن کیف آرایشی

بعد از تمیز کردن لوازم آرایش، نوبت به شستن کیف آرایشی می‌رسد. اگر به طور مداوم از کیف آرایشی استفاده می‌کنید، لازم است دو بار در هفته آن را بشویید. برای استریل کردن کیف لوازم آرایش، کافی است آن را پشت و رو کنید و با استفاده از یک شوینده ملایم بشویید.

نکات بهداشتی برای تمیز کردن لوازم آرایشی

  نکات بهداشتی برای تمیز کردن لوازم آرایشی
  • استفاده از لوازم آرایش آلوده، آسیب و خسارات جبران‌ناپذیری را به انسان وارد می‌کند. در نتیجه، نه تنها زیباتر نخواهید شد، بلکه به سلامتی پوست و چشم‌ها آسیب می‌زنید.
  • به هیچ‌ عنوان از لوازم آرایشی به صورت شریکی استفاده نکنید. به خصوص لوازم‌ آرایشی مایع؛ زیرا مایعات درون تیوپ، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند.
  • بدترین کاری که می‌توانید در حق پوست خود انجام دهید، استفاده از تستر فروشگاه‌ها و مغازه‌های لوازم آرایشی است؛ زیرا، نمی‌دانید چند نفر قبل از شما از آن‌ها استفاده کرده‌اند. ممکن است نفرات قبلی دارای بیماری پوستی بوده باشند و این بیماری به شما سرایت کند.
  • سعی کنید که از استندهای مخصوص، جهت مراقبت و مرتب نگه‌داشتن لوازم آرایشی استفاده کنید. استند‌ها را در جایی قرار دهید که در تماس با گرد و خاک نباشد. همچنین، بعد از استفاده از کرم‌ها و لوازم آرایشی، درب آن‌ها را محکم ببندید.
  • در صورت استفاده از استند، هر هفته آن را همراه با سایر لوازم آرایش بشویید تا گرد و غبار و آلودگی از سطح آن پاک شود.
  • هر هفته، تمامی برس‌ها و قلم‌موهای آرایشی را با مواد شوینده ملایم تمیز کنید.
  • ریمل‌ها را بیشتر از ۶ ماه نگه ‌ندارید. مژه‌ها در اغلب موارد دارای باکتری هستند. برس ریمل، این میکروب‌ها را به فضای مرطوب و تاریک تیوپ منتقل می‌کند و باعث رشد و انتشار آن‌ها می‌شود. به همین خاطر، بهتر است ریمل‌ها را ۳ تا ۶ ماه بعد از اولین استفاده، تعویض کنید.
  • هنگام کار با کرم‌ یا لوازم آرایشی که دارای بسته‌بندی کاسه‌ای و یا فاقد پمپ هستند، از کاردک یا قاشق تمیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی ناخن

انواع مواد ضدعفونی کننده برای لوازم آرایشی

عمدتا لوازم آرایشی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ای از آن‌ها را نمی‌توانید ضد عفونی کنید. اما دسته دیگر که شامل برس مو، برس آرایشی، قیچی مو، قلم‌مو و... را می‌توانید به راحتی و با استفاده از محصول‌های مناسب، ضدعفونی کنید. این محلول‌ها به شرح زیر هستند:

انواع مواد ضدعفونی کننده برای لوازم آرایشی
  1. الکل ایزوپروپیل

    ایزوپروپیل الکل (Isopropyl Alcohol) یک محلول مناسب، جهت استریل کردن لوازم آرایشی مانند مژه‌های مصنوعی، تیغ‌های یکبار مصرف و بسته‌بندی لوازم آرایشی است. در این روش، تنها کافی است که مقداری از الکل را بر روی سطوح لوازم آرایش اسپری کنید.
  2. شامپو بچه

    شامپو بچه با مواد شیمیایی ملایم، حاوی سورفکتانت‌های آمفوتریک و مقدار کمی سولفات است. بنابراین، محلولی مناسب جهت ضدعفونی کردن اسفنج، برس آرایشی، برس مو، قلم‌مو و برس پاک‌کننده به حساب می‌آید.
  3. پراکسید هیدروژن

    هیدروژن پراکسید(H2O2) یک اکسنده متداول است که می‌توانید آن را با نسب مساوی با آب ترکیب کنید. قرار دادن برس‌های آرایشی و قلم‌مو به مدت ۱۵ دقیقه درون این محلول‌، تمامی باکتری‌ها و آلودگی‌ها را از لوازم آرایشی‌تان می‌زداید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.