هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس، مبل و فرش
1399/05/26

پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس، مبل و فرش

سر درآوردن از فوت و فن پاک کردن لکه چربی می‌تواند برای نجات دادن لباس‌، مبل و فرش از اهمیتی حیاتی برخوردار باشد. گاهی مرز میان دور انداختن یا تمیز کردن لباسی که دوستش داریم، یکی دو نکته‌ی ساده اما پر اهمیت است. اگر بتوانید هنگام وقوع فاجعه آرامش خود را حفظ کنید، خلاص شدن از شر لکه چربی آن‌قدرها هم سخت نیست. حتی اگر زمان طلاییِ اولیه را از دست داده باشید و لکه روی پارچه تثبیت شده باشد، هنوز هم می‌توانید با مقداری تلاش، لباس، مبل یا فرش خود را نجات دهید. در این مطلب، راهنمایی کامل و درعین حال کاربردی را برای باید و نبایدهای پاک کردن لکه روغن برایتان آماده کرده‌ایم.


بیشتر بخوانید: پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و پارچه

چگونه لکه‌های روغنی را پاک کنیم؟

افسانه لکه چربی و روغن

یک تصور غلط و درعین حال رایج وجود دارد که بیان می‌کند پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس غیرممکن است. به هیچ عنوان! هرچند شاید روغن و پارچه دوستان خوبی نباشند، اما می‌توانید روش‌های متنوعی را برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس امتحان کنید. فوت کوزه‌گری کار در این است که وحشت نکنید و مرتکب اشتباهی نشوید که همه چیز را بدتر کند. اشتباهاتی همچون مالیدن و گسترش بیشتر لکه در الیاف پارچه. دلیل اینکه لکه چربی و روغن اینقدر بدنام است در این واقعیت نهفته است که چربی و لباس با هم ترکیب نمی‌شوند، یا به بیان بهتر، چربی و آب با هم ترکیب نمی‌شوند. ما لباس‌های خود را با آب می‌شوییم، و از آنجا که چربی ماده‌ای آب‌گریز است، به‌این معنی که مولکول‌های چربی با مولکو‌ل‌های آب پیوندی شکل نمی‌دهند، تمیز کردن لکه چربی با آب دشوار است... حداقل بدون استفاده از کمک‌های اضافی.

نبرد با لکه چربی : سلاح سری

نبرد با لکه چربی : سلاح سری خب، سلاح سری که قرار است سرنوشت نبرد با این لکه‌های بدنام را به نفعمان تغییر دهد چیست؟ ساده است: جذب. فراموش نکنید که چربی و روغن، چرب و روغنی هستند و باید تلاش کنیم پیش از شروع فرآیند پاک کردن لکه روغن، تا جای ممکن چربی و روغن را از بافت موردنظر جدا کنیم تا شستشو آسان‌تر شود. در برخورد با لکه‌های کوچک، ممکن است بتوانید به‌سادگی لکه چربی و روغن را با یک تکه پارچه جذب کنید، اما در مورد لکه‌های بزرگتر شاید بهتر باشد از یک پودر جاذب برای جذب روغن کمک بگیرید. گزینه‌های زیادی وجود دارند، و ممکن همین حالا چیزهای به‌دردبخوری در خانه داشته باشید که برای این کار مناسب باشند (بیکینگ پودر و پودر تالک گزینه‌های بسیار خوبی هستند). پودر را برای یک شب روی لکه بگذارید و صبح آن را دور بریزید.


دوست دارید در مورد نحوه‌ی پاک کردن لکه‌های خون از روی لباس نیز بدانید؟ مقاله "پاک کردن لکه‌ خون از روی لباس و فرش" هوم پلاس را از دست ندهید!


نکات قابل توجه قبل از شروع لکه بری

به‌یاد داشته باشید، هنگامی که یه لکه چربی ایجاد می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از یک دستمال توالت یا دستمال کاغذی برای جذب کردن روغن تا جای ممکن است. این کار پاک کردن لکه روغن را آسان‌تر می‌کند. هرگز یک لباس آغشته به روغن را درون خشک‌کن قرار ندهید. دمای بالا، روغن را به الیاف پارچه متصل کرده و جدا کردن آن را بسیار دشوار می‌کند. نکاتی که ذکر کردیم، تنها برای پارچه‌های قابل شستشو که به لکه‌ چربی آلوده شده‌اند کاربرد دارند. اگر با لکه چربی روی پارچه‌ی غیرقابل شستشو مواجه هستید، به خشکشویی مراجعه کرده یا از مواد مناسب خشکشویی در منزل استفاده کنید.

۳ نکته اصلی در پاک کردن لکه روغن

3 نکته اصلی در پاک کردن لکه روغن سریع عمل کنید

هرچه زودتر اقدام به پاک کردن لکه روغن کنید، از شانس بیشتری برای خلاص شدن از شر لکه چربی برخوردار هستید. اجازه ندهید لکه روی بافت پارچه تثبیت شود. واکنش سریع، رمز موفقیت در مقابله با لکه چربی است

از آب دوری کنید

سعی نکنید لکه چربی را به آب آغشته کنید (مگر آنکه آن را با یک ماده شوینده مناسب ترکیب کرده باشید). روغن با آب مخلوط نمی‌شود و در واقع ممکن است تنها اوضاع را بدتر کنید.

 به جنس پارچه دقت کنید

همیشه برچسب روی لباس را چک کنید. دستورالعمل‌های مندرج روی این برچسب‌ها نقش خال حکم را در بازی شستشو دارند. اگر با پارچه‌ای حساس به آب مواجه هستید، بهترین کاری که از دستتان برمی‌آید مراجعه به یک خشکشویی حرفه‌ای است. همچنین، استفاده از مواد شوینده‌ای که در ادامه ذکر خواهیم کرد، روی الیاف ظریف و حساس، مانند ابریشم، جیر یا مخمل ایده‌ی خوبی نیست.

مایع ظرفشویی : شیوه‌ی مورد علاقه‌ی ما برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس‌ها

مایع ظرفشویی : شیوه‌ی مورد علاقه‌ی ما برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس‌ها کمی که مساله را بالا پایین کنید، متوجه می‌شوید این کامل‌ترین روش برای مقابله با لکه چربی است. مایع ظرفشویی اساسا برای پاک کردن چربی طراحی شده است، بنابراین چه چیزی مانع از آن خواهد شد که همان کاری را که با بشقاب شام‌تان می‌کند، با پیراهن‌تان انجام دهد؟ هیج چیز! کافی است مقداری از مایع ظرفشویی را روی لکه ریخته و صبر کنید تا به درون بافت پارچه نفوذ کند. سپس پارچه را با آب بشویید. پس از پایان چرخه‌ شستشو، لکه را بررسی کنید. اگر نتوانستید آن را ببینید (که احتمالا نخواهید توانست!)، می‌توانید لباس را درون خشک‌کن قرار دهید. نکته: این روش حتی روی لکه‌های قدیمی نیز جواب می‌دهد. همان‌ لباس‌هایی که بارها شسته و خشک شده اند!

استفاده از لکه‌بر و نمک

استفاده از لکه‌بر و نمک

بهتر است همواره در میان مواد شوینده‌ی خود، یک ماده لکه‌بر نیز داشته باشید. همین حالا آن را تهیه کنید تا هنگام بروز بحران دم دستتان باشد. اگر هنگام غذا خوردن لباس‌تان به لکه چربی آلوده شد، لکه را با نمک بپوشانید (نمک مانند بیکینگ پودر به جذب و جدا کردن لکه چربی از روی پارچه کمک می‌کند). هنگامی که آماده شستشو شدید، ماده لکه‌بر را روی لکه چربی اسپری کنید تا کف کند. سپس با گرم‌ترین آبی که برای پارچه خطر ندارد آن را بشویید. قبل از خشک کردن، از محو شدنِ کامل لکه چربی مطمئن شوید.

استفاده از اسپری دبلیو دی ۴۰

هرچند شاید عجیب به‌نظر برسد، اما اسپری دبلیو دی ۴۰ می‌تواند لکه چربی را نیز از روی الیاف پارچه پاک کند. هرچند مشکل اصلی این است که پس از پاک کردن لکه چربی، چگونه باقیمانده دبلیو دی ۴۰ را از روی پارچه پاک کنیم، چرا که گاهی اوقات این ماده ردی از خود را روی پارچه باقی می‌گذارد. از آنجا که دبلیو دی ۴۰ از نظر ملاحظات زیست محیطی، گزینه‌ی مناسبی برای پاک کردن لکه روغن نیست، شاید بهتر باشد به گزینه‌ی مایع ظرفشویی بازگردید.

استفاده از پودر بچه

اگر نمی‌دانید چگونه از شر لکه چربی خلاص شوید، استفاده از پودر بچه احتمالا آسان‌ترین و مفیدترین راه‌حلی باشد که در دسترستان است. آشپزی، و خصوصا سرخ کردن مواد غذایی، می‌تواند کابوس هر لباسی باشد. اگر مقداری روغن بر روی لباستان پاشیده شد، سعی کنید با استفاده از پد پنکیک لکه چربی را به پودر بچه آغشته کنید. پس از اطمینان از مالش کافی، با استفاده از مسواک هرگونه پودر اضافی را از روی پارچه پاک کنید. تا پاک شدن لکه روغن به‌طور کامل، این فرآیند را تکرار کنید.

استفاده از گچ

استفاده از گچ

در صورت آلوده شدن لباس یا ملحفه، گچ را روی لکه چربی مالیده و اجازه دهید روغن را جذب کند. سپس با استفاده از یک مسواک، گچ را از روی پارچه پاک کنید. اگر هنوز لکه‌ای باقی مانده بود، این فرآیند را تکرار کنید. از آنجا که گچ، روغن‌های حاوی گرد و خاک را جذب می‌کند، با این روش می‌توانید از شر لکه‌های اطراف یقه نیز خلاص شوید. کافی است پیش از شستشو، لکه‌ها را به‌شدت با گچ مالش دهید.


در مورد "روش‌های شستشوی مبل در منزل" چیزی می‌دانید؟


استفاده از نشاسته ذرت

استفاده از نشاسته ذرت حتی محتاط‌ترین آشپزها نیز نمی‌توانند از گرفتار شدن به لکه‌های گاه به گاه چربی جلوگیری کنند. نشاسته ذرت را روی یک پارچه نرم پاشیده و با آن لکه چربی را به آرامی مالش دهید. این فرآیند را تا ناپدید شدن لکه چربی ادامه دهید. نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه روغن از روی موکت نیز بسیار مناسب است. مقداری نشاسته ذرت را روی نقاط روغنی موکت پاشیده و اجازه دهید برای چند ساعت روی آن‌ها باقی بماند. سپس موکت را جارو برقی بکشید. لکه‌ها باید ناپدید شده باشند.

استفاده از کیسه کاغذی

آیا تاکنون توجه کرده‌ اید که چگونه فست‌فودهای چرب بلافاصله روی کاغذی که درون آن پیچیده‌شده ‌اند ردی از چربی به جا می‌گذارند؟ این ترفند از همان روند استفاده می‌کند، اما به صورت معکوس. برای پاک کردن لکه روغن از روی کاغذ دیواری، یک کیسه کاغذی قهوه‌ای را روی آن چسبانده و نگه دارید. در مرحله‌ بعدی، یک اتوی داغ را روی کیسه کاغذی قرار دهید تا چربی از کاغذ دیواری به درون کیسه کاغذی کشیده شود. در صورت لزوم، این فرآیند را تا ناپدید شدن لکه ادامه دهید. هربار کیسه کاغذی را تعویض کنید تا توانایی جذب چربی توسط کاغذ کاهش نیابد.

استفاده از نمک

شاید هنگام فکر کردن به راه‌حل های ممکن برای پاک کردن لکه روغن، نمک اولین چیزی نباشد که به ذهنتان می‌رسد. اما در کمال تعجب، نمک می‌تواند برای پاک کردن لکه چربی بسیار مفید باشد. نمک را با الکل با نسبت ۱ به ۴ ترکیب کرده و با فشار روی لکه چربی بمالید. اگر می‌خواهید این روش را روی فرش اعمال کنید، مراقب باشید که عمل مالش را در جهت طبیعی خواب فرش انجام دهید.


بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه چسب آکواریوم


استفاده از پودر تالک

استفاده از پودر تالک

پودر تالک، یک گزینه‌ی خانگی دیگر برای بیرون کشیدن لکه چربی از روی فرش، مبل یا لباس است. با ترکیبی از پودر تالک و صبر، می‌توانید هرنوع لکه چربی را از روی فرش پاک کنید. کافی است ناحیه آسیب دیده را با پودر تالک بپوشانید و حداقل ۶ ساعت صبر کنید تا روغن جذب پودر تالک شود. سپس با استفاده از جاروبرقی لکه را محو کنید. به جای پودر تالک می‌توانید از بیکینگ پودر، آرد ذرت یا نشاسته ذرت نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پودر تالک برای پاک کردن اثر انگشت‌های چرب از روی کاغذدیواری موردعلاقه خود نیز استفاده کنید. کافی است با استفاده یک مسواک، پودر را روی لکه چربی مالیده و اجازه دهید حداقل نیم ساعت روی آن باقی بماند. سپس پودر تالک را از روی دیوار پاک کنید.

استفاده از کرم اصلاح

به‌طور تصادفی غذای چرب را روی فرش زیبای خود ریخته‌اید؟ کرم اصلاح را روی لکه چربی مالش داده و اجازه دهید خشک شود. سپس با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب لکه را ازبین ببرید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.