هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / بهترین روش‌های ضدعفونی کردن خودرو
بهترین روش‌های ضدعفونی کردن خودرو
1399/10/22

بهترین روش‌های ضدعفونی کردن خودرو

بدون شک، خودرو شخصی یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه است که در صورت آلوده بودن آن، احتمال انتقال ویروس به منزل یا محیط کار افزایش پیدا می‌کند. شاید جالب باشد که بدانید، ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی پلاستیک و فولاد زنده بماند. تماس دست با قسمت‌های آلوده خودرو و سپس با دهان، بینی یا چشم‌ها منجر به بیماری می‌شود.با توجه به استفاده از پلاستیک و فلز در ساختار بیرونی و داخلی ماشین، اگر فرایند ضدعفونی کردن خودرو به طور صحیح انجام ندهید باعث انتشار بیماری کرونا می‌شود. صندلی‌، دستگیره داخلی و خارجی درب، کمربند ایمنی، انواع دکمه‌های اتوماتیک و پنجره‌ها در معرض آلودگی به ویروس کرونا هستند. شاید این آلودگی‌ها با چشم قابل مشاهده نباشد، اما به معنای عاری از ویروس بودن سطوح نیست.

  بهترین روش‌های ضدعفونی کردن خودرو

اهمیت ضدعفونی کردن خودرو

با شیوع کرونا، نقش وسایل نقلیه برای رفت‌ و آمد پررنگ‌تر شده است. همه ما از وسایل نقلیه برای خرید اقلام مهم خانه استفاده می‌کنیم. گاهی هم در زمان برگشت به خانه، دوستانمان در مسیر همراه ما خواهند آمد. همین عوامل، موجب آلودگی ماشین و افزایش احتمال انتقال ویروس کرونا به دیگران می‌شود. بعد از هر بار خرید کردن و معاشرت با دیگر افراد، دست‌ها و لباس‌ها آلوده به ویروس می‌شوند و با نشستن در خودرو و دست زدن به سطوح داخلی ماشین، آلودگی به درون ماشین یا حتی به درون خانه راه پیدا خواهد کرد. اغلب افراد به شستن همیشگی دست‌ها و سطوح عادت کرده‌اند. اما ضدعفونی کردن ماشین‌ را فراموش می‌کنند یا به نحوه صحیح ضدعفونی کردن ماشین و تهویه هوای داخل خودرو آگاهی ندارند. طبق تحقیقات انجام شده، تجمع آلودگی روی سطوح فرمان ماشین نسبت به سرویس بهداشتی منزل، بیشتر است. بنابراین، بهترین راهکار برای کنترل و پیشگیری از انتقال بیماری، ضدعفونی کردن خودرو به طور منظم است.

 

اهمیت ضدعفونی کردن خودرو

 

زمانی که با خودرو به بیرون از منزل رفته‌اید، با پایین کشیدن شیشه در مکان‌های خلوت به تهویه هوای داخل ماشین کمک زیادی می‌کنید. اما چه ایده‌ای برای ضدعفونی کردن صندلی‌ها و کف ماشین دارید؟ کف خودرو در تماس مستقیم با کفش‌ها است. به همین دلیل، یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های خودرو به حساب می‌آید. اگر با همان ماشین آلوده به منزل برگردید، سلامتی خانواده نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در چنین حالتی بهتر است قبل از بازگشت به خانه تمام بخش‌های خودرو را ضدعفونی کنید.

روش‌های صحیح ضدعفونی کردن خودرو

تجهیزات خودرو مقاومت کمتری نسبت به وسایل خانه دارند. بنابراین استفاده از شوینده نامناسب یا انتخاب روشی اشتباه برای تمیزکاری آن، باعث آسیب دیدن بافت، رنگ و سطوح کابین خودرو می‌شود. بهتر است قبل از اقدام به ضدعفونی‌ کردن خودرو، جنس لوازم و جزئیات خودرو را در نظر بگیرد و شوینده خود را متناسب با آن انتخاب کنید.

سیستم تهویه

شاید تا سال‌های قبل نسبت به ضدعفونی کردن خودرو بی‌توجه بودید. اما امروزه، به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، بهتر است حداقل یکبار در هفته ماشین و فضای داخلی آن ضدعفونی شود. برای شروع، زمانی که در مکانی خلوت قرار دارید، شیشه‌ها را پایین بکشید تا هوای تمیز به درون ماشین جریان پیدا کند. به هیچ عنوان شیشه‌ها را در فضای بسته پارکینگ، پایین نگه ندارید؛ زیرا در صورت آلوده بودن هوای خودرو، ویروس به فضای پارکینگ راه پیدا خواهد کرد. قدم دوم، ضدعفونی کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو HVAC یا همان سیستم تهویه خودرو باعث گردش هوا در فضای داخلی خودرو می‌شود. اگر فیلتر این سیستم آلوده به ویروس باشد، HVAC تبدیل به یک حامل ویروس می‌شود. در حالت عادی، فیلترها تا حدودی از ورود میکروارگانیسم‌های بیماری به فضای خودرو جلوگیری می‌کنند. بنابراین بهتر است که به موقع آن را تعویض کنید تا باعث سلامتی خود و خانواده شوید.


 پیشنهاد مقاله: روش صحیح شستشوی ماشین در خانه


کابین خودرو

فرمان ماشین، مکان مناسبی برای تجمع گرد و غبار و آلودگی است. فرمان خودرو به طور کامل با دست‌ها در تماس است. در شرایط عادی، می‌توانستید با استفاده از یک دستمال مرطوب فرمان و شیشه‌ها را تمیز کنید اما در شرایط کنونی، برای تمیزکردن و ضدعفونی کابین خودرو به چیزی فراتر از دستمال مرطوب نیاز دارید.

  کابین خودرو  

قبل از شروع به ضدعفونی درون ماشین، شیشه‌ها را کاملا پایین بکشید تا هوا به درون کابین جریان داشته باشد. سپس، محلولی از آب و وایتکس تهیه کنید؛ این محلول باید با غلظت ۱ به ۲۰۰ تهیه شود تا قدرت خورندگی وایتکس کاهش پیدا کند. تمام کابین را مانند فرمان، دستگیره‌ها، دسته دنده، کمربند ایمنی و ... را با استفاده از این محلول، ضدعفونی کنید. از این محصول جهت ضدعفونی کردن دستگیره‌ها از بیرون نیز می‌توانید استفاده کنید. نکته: محلول را با دستمال خشک نکنید و اجازه دهید تا خودش خشک شود.

یکی دیگر از مواد ضدعفونی برای از بین بردن ویروس کرونا، محلول‌های ۷۰ درصد الکل است. این محلول‌ها بهترین و سریع‌ترین روش برای ضدعفونی کردن خودروها به حساب می‌آیند. برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی قسمت‌های مختلف کابین، می‌توانید از محصولات دست‌ساز و خانگی که در زیر بیان شده است، استفاده کنید:

  1. آب و سرکه

    برای تهیه یک محلول ضدعفونی کننده بی‌خطر، کافی است یک لیوان سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و روی سطوح کابین اسپری کنید. این محلول خورندگی بالایی ندارد. به همین دلیل، به پلاستیک و قسمت‌های متفاوت ماشین آسیب وارد نمی‌کند.
  2. جوش‌شیرین، لیمو، سرکه و آب

    اگر نیاز به محلولی قوی‌تر از آب و سرکه دارید که قدرت پاک‌کنندگی بالایی نیز داشته باشد، محلول زیر را تهیه کنید: • ۴استکان آب، ۱/۴ استکان سرکه و ۲ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید. • نصف لیمو و چند قطره روغن را به محلول اضافه کنید. با اسپری این محلول بر روی سطوح مختلف، سطح مورد نظر را ضدعفونی نمایید. سپس با یک دستمال سطوح را پاک‌کنید.

شیشه خودرو

برای پاک‌کردن شیشه‌های خودرو می‌توانید از شیشه‌پاک‌کن‌های استاندارد استفاده کنید. قبل از استفاده از شیشه ‌پاک ‌کن‌ از خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن مطمئن شوید. با توجه به داستان covid-19 و رقابت محصولات با یکدیگر، محصولات تقلبی که ادعا ضدعفونی کردن سطوح شیشه‌ای را دارند در بازار زیاد شده است. شیشه پاک ‌کن هوم ‌پلاس با خاصیت ضدبخار و ضدگرد و غبار، گزینه مناسبی برای انتخاب است.

نکته: بهتر است همه سرنشینان در خودرو از ماسک استفاده کنند و شیشه‌ها را پایین نگه‌دارند.

کف خودرو

به طور مرتب کف ماشین را جارو کنید. سپس، محلولی از آب و مواد شوینده مناسب تهیه کنید و کفی‌ها را با دقت تمیز کنید.

آیا روزانه خودرو خود را ضدعفونی کنیم؟

با توجه به ماندگاری ویروس کرونا بر سطوح فلزی و پلاستیکی تا ۷۲ ساعت لازم است برای پیشگیری از انتشار بیماری، بعد از هر بار استفاده، خودرو را ضدعفونی کنید. اگر استفاده شخصی از ماشین دارید، در صورتی که از سلامت سرنشینان اطمینان کامل دارید، نیاز به شستشوی روزانه آن نیست. اما در صورت سوار شدن فرد مبتلا، بعد از هر بار سوار یا پیاده شدن، باید تمامی سطوح را به طور دقیق ضدعفونی کنید.

  آیا روزانه خودرو خود را ضدعفونی کنیم؟  

برای ضدعفونی سطوح سخت ماشین، ابتدا سطوح را با آب و مواد شوینده مناسب بشویید، سپس از محلول‌های ضدعفونی مناسب استفاده کنید.

ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی مناسب برای خودرو

انتخاب ضدعفونی‌کننده شیمیایی مناسب که آسیبی به بخش‌های مختلف ماشین وارد نکند، کار دشواری است. حفظ کیفیت چرم و پلاستیک‌های درون کابین و حفظ رنگ آن‌ها در هنگام ضدعفونی کردن خودرو اهمیت بسزایی دارد. اگر شما هم در انتخاب شوینده مناسب دچار سردرگمی می‌شوید، ما به شما برند هوم‌ پلاس را توصیه می‌کنیم. شاید در ذهن شما هم این سوال ایجاد شود که "چرا محصولات هوم ‌پلاس؟" شیشه پاک‌کن های هوم پلاس در فصول سرد سال، مانع ایستایی قطرات باران بر روی شیشه می‌شوند. این شیشه‌ پاک‌کن تمامی شیشه‌ها را برق خواهد انداخت. این محصول کاملا بی‌خطر است و باعث حفظ کیفیت و رنگ پنجره‌های خودرو می‌شود. ضدعفونی‌ کردن خودرو و کابین‌ها برای برخی از افراد کاری خسته‌کننده و زمان‌بر است. اما در صورت استفاده از یک محلول قوی و با کیفیت، تمامی آلودگی‌ها و ویروس‌ها در کوتاه‌ترین زمان از بین‌ می‌روند. چندمنظوره ضدعفونی‌کننده هوم‌ پلاس، با فرمولاسیون منحصر به فرد، دارای قابلیت از بین بردن ۹۹/۹ درصد ویروس‌ها و باکتری‌ها است. سطوحی که با این محصول تمیز شده‌اند، خاصیت ضدعفونی خود را تا ۲۴ ساعت حفظ می‌کنند؛ یعنی، هیچ ویروس و باکتری تا ۲۴ ساعت قادر به نشستن بر این سطوح نخواهد بود. برای تمیزکردن و ضدعفونی کفی خودر، کافی است ابتدا با جاروبرقی، تمام ماشین را تمیز کنید. سپس، کفی‌ها را با پودر دستی هوم‌ پلاس بشویید. این پودر با قابلیت حل‌شوندگی در آب سرد و پاک‌کنندگی بالا، تمامی لک و آلودگی‌ها را از روی کفی خودرو پاک خواهد کرد.

نکاتی درباره ضدعفونی کردن خودرو در ایام کرونایی

  نکاتی درباره ضدعفونی کردن خودرو در ایام کرونایی  
  • محلول‌های ۷۰درصد الکل را به طور مستقیم بر روی سطوح اسپری نکنید؛ زیرا ممکن است به بعضی از قسمت‌های ماشین آسیب وارد کند. ابتدا محلول را بر روی پارچه اسپری کرده، سپس با پارچه تمامی سطوح کابین را ضدعفونی کنید تا از شر تمامی موجودات مضر میکروسکوپی خلاص شوید.
  • اگر درون کابین از محصولات چرمی استفاده شده است، برای ضدعفونی کردن آن‌ها از محلول‌های الکل‌دار استفاده نکنید؛ زیرا الکل موجب کاهش کیفیت چرم می‌شود.
  • هنگام کار با محلول‌های ۷۰درصد الکل، ماشین باید کاملا خاموش باشد؛ زیرا الکل یک ماده قابل اشتعال است.
  • به هیچ‌عنوان از محصولات الکل‌دار و کلردار، به طور هم‌زمان، جهت تمیز کردن کابین خودرو استفاده نکنید؛ زیرا موجب تولید گازی سمی می‌شود.
  • تحت هیچ شرایطی از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی آمونیاک و پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی‌کردن قسمت‌های پلاستیکی خودرو استفاده نکنید.
  • برای ضدعفونی کردن صفحه لمسی درون کابین خودرو از شیشه‌ پاک‌کن استفاده نکنید؛ زیرا این ماده پوشش ضدتابش نور صفحه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند.
  • بعد از ضدعفونی کردن ماشین، شیشه‌ها را بالا کشیده و سیستم تهویه را روشن کنید تا هوای درون خودرو تهویه شود.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.