هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش صحیح شستشوی ماشین در خانه به همراه نکات مهم
روش صحیح شستشوی ماشین در خانه به همراه نکات مهم
1399/06/22

روش صحیح شستشوی ماشین در خانه به همراه نکات مهم

ماشین خوشحال، ماشین تمیز است. این ضرب‌المثل هم راجع به بیرون و هم راجع به داخل ماشین شما صدق می‌کند. شما می‌خواهید ماشین‌تان خوشحال باشد، مگر نه؟ ایده شستشوی ماشین، از آن فکرهایی است که شاید در وهله اول چندان خوشایند نباشد. اما برای عده‌ای دیگر، نوعی تخلیه روانی و راهی برای ارضای وسواس پاکیزگی است. چه آن را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، دشوارترین قسمت شستشوی ماشین، بلند شدن و شروع کردن آن است. تمیز کردن نمای بیرونی خودرو، دارای مزایای گسترده‌ای است، از افزایش ارزش مالی ماشین تا طولانی‌تر شدن عمر مفید آن. آیا ذکر کردیم که باعث خوشحال شدن ماشین‌تان نیز می‌شود؟ چند ساعت (حتی کمتر، اگر حرفه‌ای باشید) کار، به همراه تجهیزات و روش‌های مناسب، به یک خودرو خوشحال و براق منجر می‌شود. هوم پلاس در این مطلب مهم‌ترین نکات و روش‌های شستشوی ماشین را برای شما آماده کرده است. مطلب زیر شامل بهترین روش‌ها برای اطمینان از تمیز شدن، محافظت از رنگ ماشین و عدم ایجاد خراش هنگام شستشوی ماشین است.

بهترین زمان برای شستشوی ماشین

 
  • ماشین خود را بلافاصله پس از رانندگی، یا پس از مدتی باقی ماندن زیر آفتاب گرم نشویید. سطح گرم خودرو باعث خشک شدن سریع آب و صابون شده و در پایان شستشو، یک ماشین کدر و پر از لکه را روی دستتان می‌گذارد. احتمال ایجاد لکه و رسوبات روی سطح گرم به مراتب بیشتر است.
  • اگر می‌توانید، ماشین خود را در سایه، یا حداقل خارج از نور مستقیم خورشید، بشویید. در پایان شستشو، نه تنها درخشندگی بیشتری خواهید داشت، بلکه تحمل روزهای گرم تابستان نیز برایتان آسان‌تر خواهد بود.
  • ماشین خود را در روزهای طوفانی نشویید. هنگام شستشو، باد می‌تواند ذرات ریز شن و ماسه را به سطح مرطوب ماشین چسبانده و باعث ایجاد خراشیدگی شود.

وسایل مورد نیاز برای شستشوی ماشین

وسایل مورد نیاز برای شستشوی ماشین

برای اینکه ماشین شما همواره در بهترین حالت خود باقی بماند، داشتن ابزار تمیز کننده مناسب ضرورری است. این ابزار‌های اولیه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یک شلنگ به همراه یک نازل قابل تنظیم
  • یک اسفنج نرم و/یا دستکش شستشوی ماشین
  • مقداری مایع شستشوی ماشین
  • برس مخصوص چرخ
  • چند پارچه میکروفایبر و حداقل یه حوله میکروفایبر بزرگ برای خشک کردن
  • جاروبرقی برای فضای داخلی
  • دستکش لاستیکی
  • ماسع شستشوی چرخ
  •  دستمال توالت
  • شیشه پاک‌کن

از طرف دیگر، از صابون دست و صورت، مایع ظرفشویی یا هر چیز دیگری غیر از مواد شوینده مناسب اتومبیل برای شستشوی نمای بیرونی ماشین خود استفاده نکنید. محصولات شستشوی ماشین، به طور خاص برای جلوگیری از خراشیده شدن رنگ ماشین شما توسط شن و ماسه، دارای میزانی کافی از روان‌کننده هستند و در عین حال به اند‌ازه‌ای ملایم هستند که واکس از پیش موجود روی خودرو را ازبین نبرند. در انتها، به دو سطل احتیاج خواهید داشت. این نکته‌ای فوق‌العاده مهم است. یکی از بزرگترین اشتباهات در شستشوی ماشین، آبکشی اسفنج کثیف در سطل آب تمیز است. وقتی این کار را انجام می‌دهید، خاک را از روی ماشین تمیز نمی‌کنید؛ فقط همان شن و ماسه را دوباره روی ماشین ریخته و آن را در تمام سطح ماشین پخش می‌کنید. بنابراین از دو سطل آب استفاده کنید. یکی برای آب صابونی تمیز، و یکی هم (پر از آب تمیز) برای آبکشی اسفنج کثیف. وقتی اسفنج کاملا تمیز شد، آن را دوباره در آب صابونی فرو کرده و شستشو را ادامه دهید.

از چه مایعی برای شستن ماشین استفاده کنیم؟

  • برای شستشوی ماشین خود از پارچه‌های معمولی، پارچه‌های شستشو یا تکه لباس‌های ژنده استفاده نکنید. اگرچه ممکن است این پارچه‌ها هنگام لمس نرم به‌نظر برسند، اما می‌توانند ساینده باشند و باعث ایجاد خطوط مویی روی سطح ماشین شوند.
  • از اسفنج طبیعی یا دستمال شستشوی ساخته‌شده از میکروفایبر استفاده کنید. این مواد نه تنها نرم و غیرساینده اند، بلکه آب صابونی بسیاری را به خود جذب می‌کنند که هنگام شستشو، به روان‌ شدن حرکت پارچه روی سطح رنگ کمک می‌کند.
  • برای شستن ماشین خود از پاک‌کننده‌های خانگی معمول استفاده نکنید. بسیاری از افراد، از مایع ظرفشویی برای شستشوی ماشین خود استفاده می‌کنند. اما چرا این کار ایده خوبی نیست؟ مایع ظرفشویی برای شکستن چربی طراحی شده است. بنابراین می‌تواند واکس روی سطح ماشین شما را از بین برده و قالب‌های پلاستیکی را خشک کند.
  • از صابون‌ها و شامپوهای مخصوص شستشوی ماشین استفاده کنید. آن‌ها نسبت به صابون‌های خانگی ملایم‌تر هستند و به‌طور خاص برای استفاده روی رنگ خودرو ساخته شده‌اند. ممکن است برای مقابله با رسوبات قیر و حشرات، که در اطراف دیواره لاستیک و به موازات لبه پایینی ماشین ایجاد می‌شوند، به محصولی قوی‌تر احتیاج داشته باشید.
  • برای چرخ‌ها از یک تمیزکننده مخصوص لاستیک استفاده کنید؛ اما اطمینان حاصل کنید که نوع خریداری شده شما با پوشش چرخ (کروم، روکش روشن، رنگ و غیره) سازگار باشد. اگر از جنس پوشش چرخ خود مطمئن نیستید، از یک تمیزکننده همه‌کاره‌ی لاستیک با برچسب "امن برای تمام انواع چرخ‌ها‌" استفاده کنید.

بهترین روش شستشوی ماشین در خانه

بهترین روش شستشوی ماشین در خانه
  • از شستشوی اولیه نگذرید. این کار باعث ازبین رفتن آلودگی‌های سستی می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد خراش شوند.
  • شستشو را از بالای ماشین شروع کرده و به سمت پایین ادامه دهید. برای این‌کار نه تنها دلیل واضحی وجود دارد (به هر حال آب، صابون و خاک از بالا به پایین هل داده می‌شوند)، بلکه قسمت‌های پایینی ماشین دارای کثیف‌ترین و سرسخت‌ترین لکه‌ها هستند. شروع از قسمت پایین ماشین می‌تواند باعث انتقال این ذرات ناخوشایند به سمت بالا شود که نتیجه‌ش خراشیده‌ شدن سطح ماشین است.
  • هنگام شستشو از حرکت دورانی استفاده نکنید. چرا؟ اگر به ماشین‌های قدیمی در زیر نور خورشید نگاه کنید، احتمالا متوجه خراش‌های دایره‌ای روی سطح رنگ می‌شوید. به این علائم مارپیچ گفته می‌شوند و تا حدی به دلیل حرکت دورانی هنگام شستشو ایجاد می‌شوند. در عوض، شما باید اسفنج یا دستکش شستشو را به درازا و طولی حرکت دهید.
  • هر بار بر روی یک قسمت از ماشین کار کنید؛ قبل از حرکت از یک قسمت به قسمت بعدی، آن را شسته و آبکشی نمایید. به این ترتیب صابون قبل از آنکه وقتی برای شستشو داشته باشد خشک نمی‌شود. هنگام آبکشی از شلنگ بدون نازل یا درجه‌ی باز نازل استفاده کنید. اجازه دهید آب از بالا به پایین روی سطح ماشین حرکت کند. به این ترتیب، آب جای گلوله گلوله بودن، به‌صورت ورقه‌ای حرکت کرده و باعث کاهش زمان خشک شدن و احتمال ایجاد لکه‌های آب می‌شود.
  • مقدار زیاد آب صابونی تهیه کنید. این‌کار باعث روان‌ شدن سطح رنگ می‌شود. برای حل کردن مایع شوینده در آب، از یک نازل آب قوی روی شلنگ استفاده کنید.
  • اسفنج یا دستکش شستشو را مرتب در سطل آب جداگانه‌ای آبکشی کنید. این کار باعث می‌شود خاک به داخل محلول غلیظ شستشو وارد نشده و روی سطح ماشین مالیده نشود. برای محافظت بیشتر، از محافظ شن در هر دو سطل استفاده کنید. این محافظ‌ها، توری‌های پلاستیکی هستند که با فاصله کمی دقیقا بالای کف سطل قرار می‌گیرند. خاک در پایین سطل ته‌نشین شده و توری‌ها از بازگشت آن به درون اسفنج یا دستکش شستشو جلوگیری می‌کنند.
  • از اسفنج یا دستکشی که بعد از افتادن روی زمین، کاملا آبکشی نشده باشد استفاده نکنید. ممکن است ذرات کثیفی که می‌توانند رنگ را خراش دهند به آن چسبیده باشند.
  • برای کثیف‌ترین قسمت‌های ماشین، لبه‌های پایینی و اطراف حفره‌های لاستیک، از یک اسفنج یا پارچه غیرساینده جداگانه استفاده کنید. این نقاط ممکن است با گل و لای، شن و ماسه، گرد و غبار ترمز و سایر ذراتی پوشیده شده باشند که می‌توانند باغث خراشیدگی و تیرگی سطح ماشین شوند. اگر این مناطق واقعا کثیف هستند، شاید بهتر باشد پس از شستشوی این قسمت‌ها محلول آب صابونی را تعویض کنید.

خشک کردن ماشین پس از شستشو

 

یک روش آسان برای خشک کردن وسیله نقلیه، استفاده از دمنده برگ برای گرفتن بیشترین میزان رطوبت از رنگ است. اگر دمنده برگ ندارید، بهتر است از حوله‌های نرم و تمیز میکروفایبر برای این‌کار استفاده کنید. یک حوله بزرگ می‌تواند آب زیادی را جذب کرده و کار را سریع و آسان کند. توصیه می‌کنیم پس پایان خشک کردن، یک ماده نگهدارنده سریع را بر روی سطح ماشین اسپری کنید. نگه‌دارنده‌ها باعث می‌شوند در عین خشک شدن، سطح ماشین روان و محافظت شده باقی بماند. هنگامی که بیشتر آب روی ماشین خشک شد، وقت آن است که آب‌های پنهان را پاک کنید. تمام نشان‌های خودرو، لبه‌های در، واشر، جلو پنجره، ضربه‌گیرها و روکش‌ها آب را در خود نگه می‌دارند. از یک دمنده دستی استفاده کنید تا آب‌های مخفی را از هر گوشه‌ای پاک کنید. تمام گوشه و کنارها و شکاف‌های خودرو را واکاوی کنید. تعجب خواهید کرد که چه مقدار آب پنهان در گوشه و کنار ماشین شما ذخیره شده است که در صورت پاک نکردن، بعدا از آن نقاط سرازیر شده و لکه‌های آب روی رنگ ماشین شما باقی می‌گذارند.

تمیز کردن داخل ماشین

می‌توانید فرآیند شستشوی ماشین خود را بعد از خشک کردن به پایان برسانید یا می‌توانید به سمت تمیز کردن داخل ماشین بروید. همه‌ چیز به میزان زمان شما بستگی دارد.

● داخل ماشین را جاروبرقی بکشید

سری بزرگ روی جاروبرقی را برداشته و از سری نازک برای چرخاندن درون قسمت‌های داخلی ماشین استفاده کنید. تشک‌های کف را بیرون آورده و آن‌ها را حسابی تکان دهید تا آلودگی‌های اضافی قبل از جاروبرقی کشیدن پاک شوند. در حالی که کف ماشین را جاروبرقی می‌کشید، آن‌ها را کنار بگذارید.

● ماشین خود را واکس بزنید

گرد و غبار را با استفاده از یک واکس خانگی و یک پارچه از روی سطح ماشین خود پاک کنید.

● از شر هرگونه زباله و خرت و پرت خلاص شوید

جعبه داشبورد و صندوق عقب را باز کرده و از شر هر چیزی که متعلق به آن‌جا نیست خلاص شوید. آشغال‌ها را بیرون ریخته و آنچه را باقی مانده است دوباره مرتب کنید. هنگام تمیز کردن صندوق عقب، اطمینان حاصل کنید که تایر و کیت‌های اضطراری شما در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.