هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / شستن و ضدعفونی انواع اسباب بازی کودکان
شستن و ضدعفونی انواع اسباب بازی کودکان
1399/12/20

شستن و ضدعفونی انواع اسباب بازی کودکان

نگهداری از یک نوزاد یا کودک در منزل، یک شغل تمام وقت است. از آنجا که رسیدگی به شیشه‌‌های شیر، پوشک‌ها و وعده‌های غذایی برای گرفتن تمام وقت شما کافی است، این پرسش اهمیت پیدا می‌کند که در مواجه با اسباب بازی‌هایی که در تمام خانه پخش شده‌اند چه باید کرد؟ اسباب بازی‌هایی که فرزند شما آن‌ها را بر روی زمین می‌کشد، از منزل خارج می‌کند و سپس در دهان خود می‌گذارد. این اسباب‌ بازی‌ها به مراقبت‌های خاصی نیازمندند، چرا که باکتری‌ها و ویروس‌ها، دقیقا به اندازه کودک شما اسباب بازی‌ها را دوست دارند. برای اطمینان از تمیز و امن بودن آن‌ها، شستن اسباب بازی کودکان به‌صورت ماهیانه امری ضروری است. هوم پلاس در این مقاله نحوه شستن و ضدعفونی کردن انواع اسباب بازی‌ها و مواد مناسب برای انجام این‌کار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نحوه شستن و ضدعفونی اسباب بازی کودکان

همانند شستن ساده دست‌ها با آب و صابون، که راهی عالی برای جلوگیری از انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها است، شستن اسباب بازی کودکان با آب و صابون نیز ساده‌ترین و موثرترین راه برای شستن و ضدعفونی اسباب بازی کودکان به شمار می‌رود. اسباب‌ بازی‌هایی مانند بلوک‌های پلاستیکی، جغجغه نوزادان و دندانگیرها را می‌توان به‌راحتی با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم در سینک ظرفشویی تمیز کرد.

با این حال، شستن اسباب بازی‌های الکترونیکی که در برابر آب مقاوم نیستند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. حتی اسباب بازی‌های باطری‌خور که دارای نور یا صدا هستند نیز هرگز نباید در محلول آب صابونی غوطه‌ور شوند. حتی میزان کمی آب که وارد قطعات الکترونیکی اسباب بازی شده است، می‌تواند باعث اتصال کوتاه در مدار و از کار افتادن اسباب بازی شود.

  نحوه شستن و ضدعفونی اسباب بازی کودکان

روش‌های ضدعفونی کردن اسباب بازی کودکان

قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها به توسعه سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند؛ در واقع، سیستم ایمنی بدن کودک می‌آموزد که چگونه از خود در برابر میکروب‌های بدی که می‌توانند کودک را مریض کنند دفاع کند. گربه‌ای خانگی که صورت کودک شما را لیس می‌زند یا پستانکی که روی زمین می‌افتد، احتمالا هیچ آسیبی به کودک شما نمی‌رساند. اما از آنجا که کودکان به‌طور حتم در معرض میکروب‌های مضر نیز قرار می‌گیرند، باید به‌طور کامل از اصول ضدعفونی اسباب بازی اطلاع داشته باشید. تمیز نگه داشتن اسباب بازی‌های کودکان کار خوبی است، اما بین تمیز کردن و ضدعفونی کردن یک شی تفاوت وجود دارد. تمیز کردن عبارت است از حذف فیزیکی میکروب‌ها و آلودگی‌ها با استفاده از پاک کننده یا آب؛ در مقابل، فرآیند ضدعفونی اسباب بازی میکروب‌ها را با استفاده از مواد شیمیایی از بین می‌برد. هر چند هر دوی این کارها خطر عفونت را کاهش می‌دهند، ضدعفونی کردن اسباب بازی میکروب‌ها و ویروس‌ها را به‌طرز موثرتری ازبین می‌برد. اگر می‌خواهید فرآیند ضدعفونی اسباب بازی کودک شما دارای تاثیر بیشتری باشد، همواره ابتدا اسباب بازی‌ها را تمیز کرده و سپس به‌سراغ ضدعفونی کردن بروید.

برای ضدعفونی اسباب بازی ها از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

اگر اسباب بازی کودک شما برای شستشو در ماشین ظرفشویی مناسب است، آن را هفته‌ای یک بار در ماشین ظرفشویی بشویید. این کار برای جغجغه‌ها، لگوهای پلاستیکی و برخی از اسباب بازی‌های حمامی بسیار مفید است. اسباب بازی‌های کوچک را در قفسه کارد و چنگال‌ها یا درون یک کیسه مشبک قرار دهید تا در طول شستشو از بین قفسه‌ها سقوط نکنند. اسباب بازی‌های حاوی پارچه، دکمه یا اجزای الکتریکی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

با استفاده از ماشین لباسشویی اسباب بازی‌ها را ضدعفونی کنید

اسباب بازی‌های پرشده، همانند پتوها، بالش‌ها و سایر اشیا پارچه‌ای در چرخه شستشوی داغِ ماشین لباسشویی ضدعفونی می شوند. برای سالم نگه داشتن حیوانات عروسکی در طول چرخه شستشو، آن‌ها را در یک بالش قرار دهید.

اسباب بازی‌ها را با استفاده از مواد طبیعی ضدعفونی کنید

سرکه سفید یک از بهترین روش‌ها برای ضدعفونی اسباب بازی کودکان است. سرکه یک پاک کننده چندمنظوره ایمن و ثابت‌شده است و به ‌دلیل خاصیت اسیدی بالا برای ضدعفونی اسباب بازی‌ها بسیار مناسب است. این آچار فرانسه خانگی برای ضدعفونی کردن اکثر سطوح مناسب است و می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. البته این نکته را فراموش نکنید که سرکه سفید به اندازه کافی قوی نیست تا تمام انواع ویروس‌ها را ازبین ببرد.

از آفتاب کمک بگیرید

نور خورشید قاتل طبیعی باکتری‌ها است. در روز‌های آفتابی، اسباب بازی‌های فرزند خود را بیرون گذاشته و اجازه دهید تا اشعه ماورا بنفش (UV) آن‌ها را ضدعفونی کند. همچنین این روش به ازبین بردن بوی بد اسباب بازی‌ها نیز کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: روش‌های استریل کردن و ضدعفونی لوازم آرایشی

شستشوی اسباب بازی های پلاستیکی

اسباب بازی‌های پلاستیکی و لاستیکی نرم‌تر

بهتر است این اسباب بازی‌ها را به‌جای ماشین ظرفشویی در سینک بشویید، زیرا امکان دارد این مواد در تماس با آب داغ برای مدت طولانی، ذوب شده و یا خراب شوند. برای شستن اسباب بازی کودکان، کافی است چند قطره مایع ظرفشویی را به یک سینک، سطل یا لگن پر از آب گرم اضافه کنید. سپس، با استفاده از یک مسواک قدیمی یا پارچه نرم، اسباب بازی را تمیز کرده و در نهایت با آب سرد فراوان آبکشی کنید. حالا برای ضدعفونی اسباب باز‌ی‌ها، مخلوط 50/50 الکل و آب را بر روی آن‌ها اسپری کرده و بگذارید یک دقیقه بماند. سپس مجددا اسباب بازی‌ها را آبکشی کرده و برای خشک شدن بر روی پارچه قرار دهید. توجه داشته باشید که ترکیب مایع ظرفشویی و آب گرم برای شستن و ضدعفونی اسباب بازی کاملا کافی است و نیازی به استفاده مواد قوی‌تر، مانند وایتکس، نیست.

اسباب بازی‌های پلاستیکی سخت

اسباب بازی‌هایی مانند جغجغه، لگو و ... را در کیسه‌ای مشبک قرار داده و آن را در ردیف بالایی ماشین ظرفشویی بگذارید. تنظیمات دستگاه را بر روی چرخه ضدعفونی با آب خالی قرار دهید و پس از اتمام شستشو اسباب بازی ها را در هوای آزاد خشک کنید.

اسباب بازی‌های سیلیکونی

این نوع از اسباب بازی‌ها را می‌توان با استفاده از روش بالا در ماشین ظرفشویی قرار داد، یا برای اطمینان بیشتر از تمیز شدن و ضدعفونی در یک ظرف آب جوشاند.

ضدعفونی کردن اسباب بازی‌های فلزی

اسباب بازی‌های فلزی را نباید با مواد سفیدکننده تمیز کرد، زیرا با گذشت زمان واکنش شیمیایی بین فلز و مواد سفیدکننده باعث ضعیف شدن فلز می‌شود. به‌علاوه، اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی‌های فلزی بلافاصله پس از خیس شدن خشک شوند تا زنگ نزنند.

بهترین روش های ضدعفونی کردن اسباب بازی‌ فلزی

  • آب و صابون
  • سرکه سفید مقطر
  • جوش شیرین
  • دستمال مرطوب

شستن و ضدعفونی اسباب بازی‌های چوبی

چوب دارای خواص ضدباکتریایی طبیعی است و به همین دلیل محبوب‌ترین ماده اولیه برای ساخت تخته‌های آشپزی است. اسباب بازی‌های چوبی، با کمی دقت، سال‌ها دوام می‌آورند. اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی‌های چوبی از آب دور نگه داشته شده و پس از شستشو کاملا خشک می‌شوند. برای ضدعفونی اسباب بازی چوبی، پارچه‌ای را در سرکه سفید خیس کرده و با استفاده از آن سطح اسباب بازی را مالش دهید. سرکه اسباب بازی را تمیز کرده و به‌عنوان یک ضدعفونی کننده ملایم عمل خواهد کرد. نگران نفوذ بوی سرکه در چوب نباشید، چرا که بوی سرکه نیز پس از چند دقیقه ازبین خواهد رفت.


بیشتر بخوانید: نکات مهم در شستن و ضدعفونی‌ کردن توت فرنگی

ضدعفونی کردن اسباب بازی‌های پارچه‌ای

بیشتر اسباب بازی‌های پارچه‌ای دارای برچسب مراقبت هستند و برای تعیین روش تمیز کردن مناسب باید آن‌ها را بررسی کرد. بهترین روش برای شستن و ضدعفونی اسباب بازی‌های پارچه، شستشو با دست است. با این حال، در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را در ماشین لباسشویی نیز قرار دهید. اگر اسباب بازی کودک شما نیازی به شستشو ندارد و تنها کمی گرد و غبار گرفته است، می‌توانید با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کنید. کافی است یک جوراب شلواری قدیمی را بر روی دهانه جاروبرقی قرار داده و گرد و غبار موجود در اسباب بازی را بیرون بکشید. اگر اسباب بازی به تمیز شدن عمیق‌تری احتیاج‌ داشته باشد، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر آن را بشویید.

کدام اسباب بازی‌های پارچه‌ای را نباید در ماشین لباسشویی قرار داد؟

  1. اسباب بازی‌های دارای جعبه موسیقی
  2. اسباب بازی‌های قدیمی یا ظریف
  3. اسباب بازی‌های دارای پولک، روبان و ... که با چسب به اسباب بازی متصل شده‌اند. با این حال، چشمان چسبیده احتمالا از پس یک شستشوی عادی برمی‌آیند.
  4. اسباب بازی‌های دارای اجزای ظریف که قابل جدا کردن نیستند (لباس‌های کوچک یا لوازم جانبی)
  5. اسباب بازی‌هایی که با هرچیز دیگری به جز خمیر پلی‌استر پر شده اند.

استفاده از ماشین لباسشویی

به خاطر داشته باشید که ماشین‌های لباسشویی درب از بالا، به دلیل داشتن همزن، ممکن است پنبه حلاجی شده درون عروسک را جابه‌جا کنند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای شستن اسباب بازی کودکان از ماشین‌های لباسشویی درب از جلو استفاده کنید. بهتر است برای شستشو از یک ماده شوینده ایمن برای کودکان استفاده کنید. در صورت لکه‌دار یا بدبو بودن اسباب بازی، یک پیمانه پودر سفیدکننده بر پایه اکسیژن به محفظه شوینده اضافه کنید. سپس، یک روبالشتی قدیمی برداشته و اسباب بازی‌های پارچه‌ای را در آن قرار دهید. آن را با یک پارچه تمیز بسته و در ماشین لباسشویی قرار دهید. توصیه می‌شود از یک چرخه شستشوی ظریف یا ملایم با آب سرد یا ولرم (نه داغ) استفاده کنید. وقتی چرخه شستشو به پایان رسید، اسباب بازی‌ها را بیرون آورده و سطح مخملی عروسک را با یک شانه دندانه ریز مالش دهید تا دوباره پف کند.

شستن با ماشین لباسشویی

برای خشک کردن اسباب بازی‌های پارچه‌ای چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد. می‌توانید روبالشتی را در خشک‌کن و بر روی چرخه احیای کرک قرار دهید و یا عروسک‌ها را از روبالشتی خارج کرده و در هوای آزاد آویزان کنید تا در معرض آفتاب خشک شوند. با اسباب بازی‌های پارچه‌ای مانند لباس‌ رفتار کرده و در هنگام شستن اسباب بازی کودکان آن‌ها را بر اساس رنگ دسته‌بندی کنید.

شستشوی دستی

اسباب بازی‌هایی که دارای عبارت "فقط شستشوی دستی" بر روی برچسب مراقبتی خود هستند را می‌توانید با استفاده از یک شوینده ملایم و آب ولرم بشویید. کافی است یک پارچه تمیز را با مخلوط آب و مایع ظرفشویی یا شامپو کودک خیس کرده و محلول را به آرامی و به‌صورت دورانی روی اسباب بازی ماساژ دهید. سپس پارچه را به خوبی آبکشی کرده و با استفاده از آن باقی‌مانده شوینده را از روی اسباب بازی پاک کنید. در انتها، اسباب بازی پارچه‌ای را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

چگونگی تمیز کردن اسباب بازی‌های باطری‌دار

اسباب بازی‌های الکترونیکی، چه دارای باطری باشند و چه شارژی، در صورت تماس با آب آسیب می بینند. ابتدا با خارج کردن باطری‌ها یا جدا کردن اسباب بازی از برق شروع کنید. سپس پارچه‌ای را به آب صابونی آغشته کرده و قسمت بیرونی اسباب بازی را بشویید. مراقب باشید در نزدیکی جعبه باطری یا سیم‌کشی رطوبت جمع نشود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که هیچ رطوبتی به شکاف بین قطعات متحرک نفوذ نمی‌کند. برای ضدعفونی اسباب بازی، آب و الکل را به نسبت 50/50 با یکدیگر مخلوط کرده و پارچه را در آن خیس کنید. سپس، با استفاده از پارچه الکلی قسمت‌های ایمن اسباب بازی را ضدعفونی کنید. الکل مالشی به‌سرعت تبخیر می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توانید بلافاصله آن را پاک کنید تا از تشکیل رطوبت اضافی جلوگیری شود.

شستشوی اسباب بازی در ماشین لباسشویی

می‌توان کتاب‌های پارچه‌ای، حیوانات عروسکی و دیگر اسباب بازی‌های پارچه‌ای را با استفاده از ماشین لباسشویی تمیز و ضدعفونی کرد. بسیاری از اسباب بازی‌های مخمل‌دار را می‌توان با استفاده از چرخه شستشوی "ضدعفونی" شست و خشک کرد، اما بسیاری از اسباب بازی‌های پارچه‌ای دارای برچسب‌های مراقبتی هستند و بهتر است پیش از قرار دادن آن‌ها در ماشین لباسشویی، دستورالعمل سازنده برای نحوه تمیز کردن آن‌ها را بررسی کنید.


مقاله مرتبط: پاک کردن رنگ از روی لباس

برای شستن اسباب بازی کودکان در ماشین لباسشویی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا اسباب بازی‌های پارچه‌ای را در یک روبالشتی قرار دهید تا از آن‌ها محافظت شود.
  • قسمت بالایی روبالشتی را گره بزنید.
  • چرخه شستشوی آرام، با آب گرم و چرخش آهسته را انتخاب کنید.
  • اسباب بازی را، بدون خارج کردن از روبالشتی، در خشک‌کن قرار داده و خشک کنید.
  • به‌عنوان یک روش ملایم‌تر، می‌توانید اسباب بازی‌های پارچه‌ای را با استفاده از سشوار مو، روی تنظیمات سرعت و حرارت کم، خشک کنید. وقتی رطوبت عروسک تا حد زیادی ازبین رفت، سشوار را روی دمای متوسط تنظیم کنید تا پف روکش مخملی آن احیا شود.
 

به‌خاطر داشته باشید: هرگز اسباب بازی‌های پارچه‌ای دارای باطری، جعبه موسیقی یا سایر قطعات فلزی را نشویید، زیرا ممکن است آب به آن‌ها آسیب برساند. پیش از شستن اسباب بازی کودکان اطمینان حاصل کنید که تمام اجزا و دکمه‌ها به‌خوبی به هم وصل شده اند و تمام شکاف‌ها و سوراخ‌ها تعمیر شده‌اند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.