هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های شستن ظروف با دست و نکات مهم
روش‌های شستن ظروف با دست و نکات مهم
1399/07/02

روش‌های شستن ظروف با دست و نکات مهم

بسیاری از افراد عاشق آشپزی در خانه هستند، اما دردناک‌ترین قسمت تهیه غذا این است که پس از تمام کردن آن، انبوهی از ظروف کثیف در سینک ظرفشویی انتظار شما را می‌کشند. آخرین کاری که بعد از چندین ساعت روی پا ماندن در آشپزخانه دوست داریم انجام دهیم، ساییدن ماهیتابه‌ها و قابلمه‌ها است. اگر شما نیز چنین هستید و ماشین ظرفشویی ندارید (که آن هم نمی‌تواند از پس تمام ظرف‌ها بربیاید) ، فرآیند شستن ظروف می‌تواند برایتان زمان‌بر و طاقت‌فرسا باشد. متاسفانه هیچ‌کس نمی‌خواهد آشپزخانه‌ای آشفته و مملو از ظروف کثیف داشته باشد، بنابراین ما چاره‌ای جز پذیرش باز کردن شیر آب و کفی کردن ظروف نداریم. با این‌حال، اگر از آن دسته از افرادی هستید که مرتبا آشپزی می‌کنند، بهتر است از تمام کارهایی که می‌توانید برای سهولت و کارآیی بیشتر شستن ظروف انجام دهید مطلع باشید. استفاده از پیشنهادهای هوم پلاس درباره شستن ظروف، می‌تواند به نرم‌تر و سریع‌تر پیش رفتن این روند غالبا آزاردهنده کمک کند. دفعه بعدی که با انبوهی از کاسه‌ها و بشقاب‌های کثیف در سینک ظرفشویی مواجه شدید، از توصیه‌های زیر برای شستن سریع و کارآمد ظروف استفاده کنید.

مراحل شستن ظروف آشپزخانه

مراحل شستن ظروف آشپزخانه

برای شستن ظروف با دست، می‌توانید از دو روش استفاده کنید. یکی به سینک ظرفشویی دوتایی نیاز دارد و دیگری مناسب کسانی است که تنها یک سینک ظرفشویی در آشپزخانه دارند. هرچند، در هر دو حالت کارهایی که بایستی انجام دهید تقریبا یکسان است. قبل از شروع فرآیند شستشو، باید ته‌مانده موادغذایی را در سطل زباله خالی کنید.

سینک را با آب داغ پر کنید

برای شستن ظروف از داغ‌ترین آبی که دست‌هایتان را نمی‌سوزاند استفاده کنید. سینک ظرفشویی را تا انتها پر نکنید، زیرا برای ریختن ظرف‌ها به مقداری فضای خالی نیاز است. آن را تقریبا نیمه پر کنید. اگر دوست دارید می‌توانید به‌جای سینک از یک کاسه بزرگ نیز استفاده کنید. این‌کار عوض کردن آب را نیز راحت‌تر می‌کند.

ماهیتابه‌ها و قابلمه‌ها را خیس کنید

اگر ظروفی وجود دارند که روی آن‌ها باقی‌مانده موادغذایی چسبیده و پاک کردن آن دشوار است، مانند قابلمه‌ها یا ماهیتابه‌ها، این ظروف را نیز با آب داغ پر کرده و روی پیشخوان قرار دهید تا دست و پایتان را نگیرند. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورند. همچنین می‌توانید ابزار و ظروف کوچکتری که روی آن‌ها نیز باقیمانده غذا وجود دارد، مانند کفگیر و چاقو، را نیز در این ظروف بزرگ‌تر قرار دهید.

مایع ظرفشویی را اضافه کنید

مقدار کمی مایع ظرفشویی به سینک اضافه کنید و آن را با دستان خود هم بزنید تا یک محلول یکنواخت با حباب‌های زیاد ایجاد شود. اگر پوست دست‌ شما به صابون حساس است، می‌توانید یک جفت دستکش لاستیکی بپوشید. این‌کار از دست شما در برابر خطر بریدگی نیز محافظت می‌کند. «در استفاده از مایع ظرفشویی مراقب کودکان‌تان باشید: مقاله "عوارض خوردن مایع ظرفشویی" را مطالعه کنید!»

شستن ظروف

  • با لیوان‌ها و بشقاب‌های ظریف، مانند ظروف دسر، شروع کنید. سپس ظروف مسطح را تمیز کرده و بعد از آن ظروف غذاخوری را بشویید؛ در نهایت به سراغ قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها و وسایل آشپزی که خیسانده بودید بروید. همواره از ظریف‌ترین ظروف شروع کنید تا احتمال شکستن و آسیب دیدن آن‌ها در فرآیند شستشو کاهش یابد. ترتیب شستن ظروف باید از ظریف‌ترین و تمیزترین ظروف به سمت کثیف‌ترین و مقاوم‌ترین ظروف باشد تا در همان ابتدای فرآیند شستن ظروف، سینک ظرفشویی و وسایل شستشو را کثیف نکنند.
  • برای شروع شستشو، کافی است ظرف‌ها را در آب غوطه‌ور کرده و هرگونه چربی، سس یا باقیمانده غذا را با استفاده از فرچه آشپزخانه، اسفنج یا سیم ظرفشویی بشویید. از آن‌جا که سیم ظرفشویی می‌تواند ساینده باشد، از آن روی ظروف ساخته شده از مواد ظریف، مانند استیل ضدزنگ استفاده نکنید. برای شستن چنگال‌ها، از گوشه اسفنج یا پد شستشو استفاده کنید تا فضای بین سری‌های چنگال نیز شسته شود.
  • اطمبنان حاصل کنید که تمام بخش‌های هر ظرف، مانند دسته‌ فنجان‌ها و لبه‌های باریک ظرف سس، به دقت شسته شوند. ظرف‌ها باید آنقدر تمیز شوند که با کشیدن دست روی آن‌ها صدایی شبیه به جیرجیرک بشنوید.
  • اگر غذای سوخته پس از خیساندن و ساییدن هنوز هم پاک نشده بود، این فرآیند را تکرار کرده یا از مواد جایگزینی که در ادامه پیشنهاد می‌دهیم برای شستشو استفاده کنید.
  • هر زمان که سینک خیلی کثیف یا آب سرد شد، آب را تعویض کرده و به آن مایع ظرفشویی اضافه کنید تا دوباره محلولی داغ و کفی ایجاد شود.

آبکشی ظروف

پس از تمیز کردن هر ظرف، آن را زیر شیر آب برده و تا از بین رفتن هرگونه ردی از مایع ظرفشویی به آبکشی ادامه دهید؛ و یا اگر از روش دو سینک استفاده می‌کنید، ظرف‌های شسته شده را در سینک دوم قرار دهید. در این روش می‌توانید سینک دوم را با آب ولرم پر کرده و برای آبکشی ظرف‌ها را در آن قرار داده و هر چند وقت یک‌بار آب سینک را عوض کنید. اگر سینک دوم ندارید، کافی است ظرف‌ها را زیر شیر آب آبکشی کنید. ممکن است لازم باشد در حین انجام این‌کار کمی از آب موجود در سینک را تخلیه کنید. استفاده از آب ولرم برای آبکشی کافی است. اگر آبی که برای شستشو استفاده می‌کنید دارای املاح معدنی است، می‌توانید یک فنجان سرکه سفید به سینک ظرفشویی اضافه کنید تا اسید آن از ته نشین شدن رسوبات معدنی روی ظروف شما جلوگیری کند.

چک کردن ظروف

بعد از آبکشی هر ظرف، تمیز بودن آن را به‌طور کامل بررسی کنید. تشخیص باقیمانده سس یا غذا بسیار آسان است، اما برای تشخیص چربی‌های باقیمانده، ممکن است مجبور شوید دستکش خود را دربیاورید. در صورت باقی‌ ماندن آلودگی، مراحل چهار و پنج را تکرار کنید. اگر ظرف‌ها باز هم تمیز نشدند، می‌توانید مدت بیشتری آن‌ها را خیسانده و یا از یک محلول شوینده قوی‌تر استفاده کنید.

خشک کردن ظروف

پس از اطمینان از تمیز بودن تمام ظروف، دستان خود را بشویید تا آن‌ها نیز تمیز شوند؛ سپس ظروف را با استفاده از یک حوله‌ ظرف تازه خشک کنید. برای این‌کار از حوله حمام یا حوله دست استفاده نکنید، زیرا ممکن است پرز‌ها به ظروف شما بچسبند. بهتر است خشک کردن ظروف را به موازات شستن ظروف انجام دهید، چرا که نگه داشتن همه آن‌ها برای پایان می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ناشی از رطوبت روی ظروف شود. اگر می‌توانید، از یکی از دوستان خود بخواهید تا در کنار شما به خشک کردن ظروف بپردازد. این کار بسیار آسان است و قول می‌دهیم پس از پایان کار همچنان دوست شما خواهند بود. اگر چنین گزینه‌ای ندارید، می‌توانید ظروف را در یک قفسه خشک‌کن قرار دهید تا خشک شوند. حتما کاسه‌ها و لیوان‌ها را به صورت وارونه در قفسه قرار دهید تا در آن‌ها آب جمع نشود.

ظرف‌ها را در جای خود قرار دهید

ظرف‌ها را پس از خشک شدن در کابینت قرار دهید. بدین ترتیب یافتن دوباره آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و احتمال به زمین خوردن و شکسته شدن آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

قسمت شستشو را تمیز کنید

 

قسمت شستشو را تمیز کنید

هنگامی که ظرف‌ها در کابینت قرار گرفتند، رد ظروف را با یک دستمال مرطوب پاک کرده و سپس آن را با یک حوله خشک کنید تا از رسوب املاح معدنی موجود در آب روی پیشخوان و لبه‌های سینک جلوگیری شود. پاک کردن سینک ظرفشویی نیز ایده خوبی برای ازبین بردن باقیمانده مواد غذایی است.


«دوست دارید با روش‌های برق انداختن سینک ظرفشویی و شیرآلات آشنا شوید؟ مقاله "تمیز کردن ظرفشویی" هوم پلاس را ازدست ندهید!»


قسمت آماده‌سازی را تمیز کنید

هر زمان که ظرف کثیفی در سینک ظرفشویی وجود داشته، می‌توان مطمئن بود که غذایی تهیه شده است و احتمالا پیشخوان و اجاق گاز نیز باید پاک شوند. با استفاده از یک پارچه یا اسفنج آغشته به محلول آب و مایع ظرفشویی، خرده‌ریزها یا کثیفی‌های چسبناک را ازبین ببرید و در صورت نیاز اجاق را با تمیزکننده مخصوص پاک کنید تا اطمینان حاصل کنید که منطقه آماده‌سازی غذا برای دور بعد پخت و پز آماده است.

مواد مناسب برای شستن ظروف

بهترین دوست شما: جوش شیرین

جوش شیرین به‌عنوان یک ماده تمیزکننده بسیار قوی عمل می‌کند، زیرا جوش شیرین یک ساینده ملایم است که می‌توان باعث جدا شدن آلودگی‌های مختلف، خصوصا چربی، شود. بنابراین هرگاه در تمیز کردن لکه‌های سرسخت چربی به مشکل برخورد کردید، برای حل مشکل خود به سراغ جوش شیرین بروید. مقداری جوش شیرین و سرکه به کاسه یا سینک ظرفشویی اضافه کرده و بگذارید ظروف کثیف برای یک شب خیس بخورند. سپس در حالی که به‌راحتی آلودگی‌ها را از ظروف خود پاک می‌کنید، آن‌ها را آبکشی کنید. این ماده همچنین یک خوشبوکننده عالی به‌شمار رفته و می‌تواند جایگزین خوشبو‌کننده‌های هوای مضر شود.

برای از بین بردن لکه‌های ظروف پلاستیکی از سرکه استفاده کنید

هنگامی که نوبت به بسته‌بندی کردن موادغذایی برای قرار دادن در فریز می‌رسد، ظروف پلاستیکی بهترین انتخاب هستند. هرچند، پس از مدتی این ظروف لکه‌دار می‌شوند و این لکه‌ها با گذشت زمان گسترش می‌یابند. خبر خوب این است که نیازی نیست ظروف پلاستیکی خود را دور بریزید. ظرف پلاستیکی را با ۵۰٪ آب و ۵۰٪ سرکه سفید پر کرده و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه یا یک شب خیس بخورد. پس از آبکشی لکه‌ها محو شده و ظرف پلاستیکی شما آماده میزبانی از یک وعده غذایی دیگر است.

ترکیب نمک و لیمو می‌تواند تخته‌ برش چوبی را تمیز کند

ممکن است تاکنون متوجه این موضوع نشده باشید، اما تخته برش یکی از کثیف‌ترین نقاط خانه شما است. در اثر استفاده مکرر، تخته برش شما دچار خراش و رد چاقو می‌شود که مکانی ایده‌آل برای زندگی باکتری‌های گوش خام محسوب می‌شود. آب گرم و مایع ظرفشویی باید مشکل را برطرف کند، اما توجه داشته باشید که آب باعث ترک‌خوردگی و تا خوردن تخته برش چوبی می‌شود. در عوض، می‌توانید مقداری نمک درشت رو تخته پاشیده، یک لیمو را از وسط برش دهید و از قسمت گوشتی آن برای تمیز کردن تخته گوشت پیش از آبکشی استفاده کنید.

برای تمیز کردن ظروف چدنی خود از یک سیب زمینی استفاده کنید

احتمالا کارهای اشتباه زیادی وجود دارند که با ظروف چدنی خود انجام می‌دهید، از جمله نحوه تمیز کردن آن‌ها. یک ترفند ارزشمند برای شستن این ظروف ارزشمند، استفاده از سیب زمینی است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که سیب زمینی را وسط نصف کرده، مقداری نمک درشت روی ظرف چدنی پاشیده و سیب زمینی را از سمت صاف با حرکت دایره‌ای روی چدن بکشید. به‌ کار خود ادامه دهید تا ظرف شما کاملا تمیز شود، سپس آن را آبکشی کرده و خشک کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.