هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / علت بوی نامطبوع کولر آبی و روش‌های رفع آن
علت بوی نامطبوع کولر آبی و روش‌های رفع آن
1399/06/31

علت بوی نامطبوع کولر آبی و روش‌های رفع آن

همانطور که می‌دانید، کولر آبی با استفاده از آب پوشال‌ها را مرطوب می‌کند؛ هوا از طریق عبور از پوشال‌ها خنک شده و در عین حال مقداری رطوبت نیز به هوای خشک خانه شما اضافه می‌شود. از آنجا که پوشال‌ها دائما در معرض رطوبت قرار دارند، بعضی اوقات با گذشت زمان بوی نامطبوعی شبیه اسفنج ظرفشویی پیدا می‌کنند. احتمالا در طول تابستان کولر آبی شما بی‌وقفه کار می‌کند و بنابراین، آب دائما از پوشال‌ها عبور می‌کند. معمولا مقصر اصلی بوی ماهی مانند کولر، باکتری‌ها هستند و آخرین چیزی که هر فرد خانه‌داری می‌خواهد، دعوت کردن باکتری‌ها به درون خانه خود است. در موارد حاد، تنها راه برای ازبین بردن کامل بوی بد کولر آبی تعویض پوشال‌ها است. اما هوم پلاس در این راهنما، چند راه جایگزین را به شما معرفی می‌کند تا با استفاده از آن‌ها بوی بد کولر آبی را ازبین ببرید.

علت‌های ایجاد بوی نامطبوع کولر آبی

● نگهداری ضعیف

اگر پوشال‌ها به‌طور منظم تعویض نشوند، به دلیل تجمع باکتری‌ها، کولر آبی شما می‌تواند بوی بدی را در محیط خانه پخش کند. به‌منظور بهبود عملکرد و جلوگیری از بوی بد کولر آبی، باید سالی دو تا سه بار برای نگهداری و رسیدگی به مشکلات کولر خود، به سراغ آن بروید.

● آسیب دیدن سیستم

اگر با وجود تعویض منظم پوشال‌ها و فیلترها، کولر آبی شما همچنان بوی بدی تولید می‌کند، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد. در این مواقع، بایستی توسط یک متخصص، احتمال وجود قطعات ازبین رفته یا آسیب‌ دیده بررسی شود. شاید دلیل بوی بد کولر آبی شما، آسیب دیدگی یکی از قطعات موتور باشد.

● تغییرات محیطی

صاحب‌خانه‌هایی که در نزدیکی دریا زندگی می‌کنند، ممکن است به‌طور دوره‌ای متوجه بوی ماهی از کولر آبی خود شوند. دلیل چنین اتفاقی، هوای خارج از خانه است که به داخل کشیده می‌شود. مشابه همین پدیده ممکن است هنگام وجود دود در هوا به دلیل آتش‌سوزی رخ دهد. با کشیده شدن و فیلتر شدن هوا، ذرات دوده روی پوشال‌ها باقی می‌مانند. در طول دوره‌های آلودگی هوا، این پوشال‌ها به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند.


«دوست دارید با بهترین روش‌ شستشو و ضدعفونی کردن یخچال آشنا شوید؟ مقاله راهنمای کامل تمیز کردن یخچال هوم پلاس را از دست ندهید! »


رفع بوی بد کولر آبی

با پیروی از این دستورالعمل‌های اساسی، با موفقیت از شر بوی بد کولر آبی خلاص خواهید شد. برای کسب بهترین نتیجه، این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

● کولر آبی را آماده کنید

با روشن کردن کولر آبی شروع کنید. اجازه دهید مدتی کار کند. سپس آن را خاموش کرده و با جدا کردن دیواره‌ها، کولر را باز کنید. خواهید دید که آب درون سینی کف کولر جمع شده و پوشال‌ها و دیگر قطعات نم‌دار هستند. برای شروع، تمام آبی که در داخل و کناره‌های کولر وجود دارد را پیدا کرده و خشک کنید. یک حوله‌ یا پارچه قدیمی می‌تواند کارتان را راه بیاندازد.

● قطعات را تمیز کنید

قطعات را تمیز کنید

کولر آبی از قطعات ساده‌ای تشکیل شده است، از جمله یک سینی که اکثر آب در آن جمع می‌شود. اگر کولر آبی شما بوی بدی تولید می‌کند، به احتمال زیاد در نقاط مختلف این سینی کپک‌ها و گل‌ولای قالب بسته اند. ابتدا با استفاده از یک پارچه، آلودگی‌ها و خاک سست را ازبین ببرید. سپس، مقداری آب تمیز را با سرکه سفید ترکیب کنید. با استفاده از یک پارچه یا اسفنج تمیز، لکه‌های سرسخت و گل‌ولای سفت شده را پیدا کرده و تمیز کنید. سرکه همچنین به کاهش بوی بد کولر آبی کمک می‌کند.

● کولر را با آب و خوشبوکننده پر کنید

کولرهای آبی باید هنگام کار کردن مرطوب باشند، بنابراین مقداری آب تمیز و تازه به کولر اضافه کنید. در حالت ایده‌آل، برای جلوگیری از هر بوی نامطبوعی که ممکن است با گذشت زمان به‌وجود بیاید، باید چند قطره روغن درخت چای به آب اضافه کنید؛ چنین کاری به کاهش تجمع باکتری‌ها و بوهای بد و جلوگیری از رشد کپک‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از چند قطره روغن اسطوخودوس و آبلیمو استفاده کنید. می‌توانید از بوگیرهای تجاری یا روغن‌های معطر دیگری که در بازار وجود دارند نیز در کولر آبی خود استفاده کنید. اما اگر به دنبال بهترین نتیجه می‌گردید، می‌توانید ترکیب پیشنهادی هوم پلاس را امتحان کنید:

  • ۳۰ قطره سرکه سفید
  • ۹۰ قطره روغن علف لیمو
  • ۶۵ قطره روغن رزماری
  • ۴۰ قطره روغن درخت چای
  • ۴۰ قطره روغن لاوندر
  • ۱۱ قطره روغن گل تلفونی
  • ۱۰ قطره روغن سنبل هندی
قطره روغن سنبل هندی

این ترکیب که به روغن پاک‌سازی نیز معروف است، به دلیل توانایی بسیار بالا در از بین بردن بوی بد و پاکسازی هوا مشهور است. همان دو ویژگی که از یک کولر آبی سالم می‌خواهیم. این ترکیب را در یک بطری ۱۵ میلی‌لیتری ریخته و هرازچندگاهی مقداری از آن را به درون کولر خود اسپری کنید.

● تمیز کردن پوشال‌‌ها

یک روش موثر دیگر برای جلوگیری از بوی بد کولر آبی، تمیز کردن پوشال‌ها است. کافی است پس از شستشوی پوشال‌ها با فشار آب، چند قطعه پشم پنبه را با روغن‌های معطر خیس کرده و دور آن‌ها را با کتان شل‌ بافت بپوشانید تا عطر داخل پشم پنبه دام بیافتد. با استفاده از چنین تکنیکی، رایحه روغن معطر به تدریج، و تنها در زمان روشن بودن کولر آبی، به هوا منتقل می‌شود. جلوگیری از بازگشت بوی بد کولر آبی در سال بعد با انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب برای نگهداری از کولر در پایان فصل گرما، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بوی بد سال بعد دوباره به سراغتان نخواهد آمد.

  • در پایان هر تابستان، مخزن کولر را کاملا تخلیه کنید.
  • برای تمیز کردن آلودگی‌ها، گردوغبار و رسوبات معدنی در مخزن کولر، از یک فرچه سفت استفاده کنید.
  • برای محافظت از کولر در برابر گردوخاک و آلودگی، آن را در طول زمستان پوشیده نگه دارید.
  • یا از دردسر جلوگیری کرده و با کمک گرفتن از یک متخصص، کولر خود را برای زمستان آماده کنید.


بیشتر بخوانید: موثرترین روش‌های از بین بردن بوی بد لیوان


نحوه تمیز کردن کولر آبی

برای اطمینان از عملکرد مناسب فن و توان تامین هوای تازه، باید کولر آبی خود را به‌طور مرتب تمیز کنید. در اینجا به چند نکته در مورد نحوه تمیز کردن کولر آبی اشاره می‌کنیم:

● مخزن آب را تمیز کنید

اگر به مدت طولانی و بدون تعویض آب از کولر استفاده کنید، با مشکل بوی بد کولر آبی مواجه خواهید شد که حتی می‌تواند بر سلامت ساکنان منزل نیز تاثیرگذار باشد، چرا که آب موجود در مخزن دیگر تمیز نیست. در آب و هوای گرم و شرجی، مخازن آب کثیفی که به‌طور منظم تمیز نشوند، بستری ایده‌آل برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌روند. بنابراین، باید به‌طور دوره‌ای مخزن آب کولر خود را خالی کرده و تقریبا هر ماه مخزن آب را تمیز کنید. باید اطمینان حاصل کنید که مخزن آب همواره آن‌قدر تمیز است که به محیط ایده‌آل برای تولیدمثل باکتری‌ها تبدیل نشود.

  • قدم ۱: سیم برق را از پریز بکشید.
  • قدم ۲: مخزن آب کولر را جدا کنید.
  • قدم ۳: داخل مخزن را با استفاده از یک دستمال تمیز پاک کنید.

● پوشال‌ها را تمیز کنید

2. پوشال‌ها را تمیز کنید

پوشال‌ها یا پدهای خنک کننده (که به آن مبدل حرارتی نیز گفته می‌شود) از اجزای مهم در عملکرد فن هستند و لازم است برای اطمینان از عملکرد طبیعی کولر، حداقل یک بار در ماه پوشال‌های کولر آبی خود را تمیز کنید.

  • قدم ۱: پوشال‌ها را از کولر جدا کنید.
  • قدم ۲: پوشال‌ها را استفاده از آب تمیز و پرفشار بشویید. سپس قاب پوشال را با استفاده از یک فرچه نرم، کاملا بسابید تا ردی از رسوبات معدنی روی آن باقی نماند. در نهایت پوشال‌ها و قاب را خشک کرده و در جای خود قرار دهید.

● بدنه کولر آبی و تیغه‌های فن را تمیز کنید

3. بدنه کولر آبی و تیغه‌های فن را تمیز کنید

پس از مدت طولانی، فن می‌تواند سرعت و روانی حرکت خود را ازدست بدهد. بنبراین توجه به وضعیت فن کولر آبی نیز از اهیمت بسیاری برخوردار است. با این‌حال، هنگام تمیز کردن فن، باید از یک حوله مرطوب برای تمیز کردن تیغه‌ها استفاده کرده و از شستشوی مستقیم با آب خودداری کنید. تیغه‌های فن کولر باید حداقل ماهی یک بار تمیز شوند.

● نکاتی که در حین تمیز کردن کولر آبی باید بدانید

  • قبل از تمیز کردن کولر، باید تجهیزات را خاموش کرده و منبع تغذیه را از برق بکشید. از شوینده های خیلی قوی استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از آب برای شستشوی داخل کولر، مراقب باشید که رطوبت به موتور راه پیدا نکند. اتصال برق به موتور کولر، می‌تواند باعث سوختن آن شود.
  • پس از تمیز کردن، قطعات مختلف را قبل از نصب مجدد و استفاده خشک کنید. قبل از پوشاندن کولر آبی برای زمستان، آن را تخلیه و تمیز کنید. یک جاروبرقی کشیدن سریع و چکاندن چند قطره روغن معطر، برای خوشبو ماندن کولر آبی تا تابستان بعدی کافی است.

چند وقت یک‌بار به سراغ کولر آبی خود برویم؟

پاسخ این سوال که چقدر نیاز به تمیز کردن کولر آبی خود دارید به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول، چقدر از آن استفاده می‌کنید؟ در آب و هوای کاملا خشک، کولر آبی هر روز مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و ممکن است هفته‌ها یا حتی‌ماه‌ها به‌طور مداوم روشن بماند. در این‌گونه موارد، بهتر است سه بار در سال کولر آبی خود را تمیز کنید: یک‌بار قبل از شروع استفاده در فصل گرما، یک‌بار در اواسط فصل گرما و یک‌بار هم در پایان، پیش از پوشاندن کولر برای زمستان. همچنین بهتر است حداقل ماهی یک‌بار مخزن آب کولر را تخلیه کرده و با آب شیرین و تمیز پر کنید. این کار باعث می‌شود میزان تشکیل رسوب در مخزن آب کاهش یافته و همچنین فرصتی را برایتان فراهم می‌کند تا اگر دوست دارید، کمی روغن معطر به درون مخزن اسپری کنید تا رایحه زیبایی نیز به هوای خنک منزلتان اضافه شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.