هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش های تمیز کردن وسایل برقی سفید و استیل
روش های تمیز کردن وسایل برقی سفید و استیل
1399/12/30

روش های تمیز کردن وسایل برقی سفید و استیل

آشپزخانه تمیز یک رویای دور از دسترس نیست. در حالی که کابینت‌های چشمگیر، رنگ‌های بسیار زیبا و دکوراسیون شیک یک آشپزخانه خیره‌کننده را ایجاد می‌کند، وسایل برقی کثیف و زرد شده می‌تواند زیبایی آشپزخانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه تمیز کردن وسایل برقی تنها به کمی دانش و اندکی وقت نیاز دارد. تمیز کردن وسایل برقی چرب یا زرد شده ممکن است یک کار طولانی برای یک بعد از ظهر کامل به‌نظر برسد، اما با رعایت دستورالعمل‌هایی که هوم پلاس در این مقاله به شما معرفی می‌کند، وسایل برقی آشپزخانه شما در کمترین زمان ظاهر روزهای نخستشان را بازخواهند یافت.

بهترین روش تمیز کردن وسایل برقی

نکات ایمنی تمیز کردن وسایل برقی

برای تمیز کردن وسایل برقی بدون آسیب رساندن به آن‌ها و با خیال راحت، همواره نکات زیر را رعایت کنید:

  1. قبل از تمیز کردن از برق جدا کنید

    وسایل کوچک دارای مدارها و سیم‌هایی هستند که به یکدیگر نزدیک هستند و تمیز کردن آنها (به خصوص با وسایل مرطوب) ممکن است منجر به اتصال کوتاه شود. بهترین اقدام پیشگیرانه این است که قبل از تمیز کردن، آنها را خاموش کرده و از برق جدا کنید.
  2. سیم‌های برق را تمیز کنید

    سیم‎‌های لوازم الکترونیکی به مرور زمان گرد و غبار و آلودگی ایجاد می‌کنند، خصوصاً آنهایی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند. شما می‌توانید سیم برق را با یک پارچه مرطوب یا یک گردگیر پر تمیز کنید، اما مطمئن شوید که در هنگام تمیز کردن سیم، دستگاه به برق وصل نشده است. برای این کار از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است عایق سیم را خورده و آن را در معرض اتصال کوتاه قرار دهد. در صورت مشاهده سیم فرسوده یا لخت، دیگر از دستگاه استفاده نکنید. قبل از استفاده مجدد، مشکل را برطرف کرده یا سیم برق را تعویض کنید.
  3. قبل از شروع مراحل تمیز کردن، قطعات قابل شستشو را شناسایی کنید

    اگر قصد شستن مخلوط‌ کن با آب و صابون را دارید، دست نگه دارید! با این کار ممکن است برخی قطعات الکترونیکی حساس را مرطوب کنید که می‌تواند منجر به خرابی یا اتصال کوتاه شود. دفترچه راهنمای محصول را بخوانید تا بدانید کدام قسمت از دستگاه را می‌توان شست و کدام قسمت‌ها را باید به شیوه‌های خاص تمیز کرد.
  4. دریچه‌های هوا را تمیز کنید

    برخی از لوازم خانگی مانند یخچال فریزر و مایکروویو دارای دریچه‌های خروجی هوا هستند که برای دمیدن هوای گرم از موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن طراحی شده‌اند. با گذشت زمان، ممکن است دریچه در اثر انباشته شدن گرد و غبار و ذرات کوچک مسدود شود و احتمال گرم شدن بیش از حد موتور دستگاه را افزایش دهد.

یک راه حل سریع: منافذ را با یک پارچه یا پنبه مرطوب تمیز کنید. پس از تمیز کردن، اطمینان حاصل کنید که دریچه هوا حداقل 5 سانتی‌متر از دیوارها یا مانع احتمالی فاصله دارد.


بیشتر بخوانید: راهنمای تمیز کردن آشپزخانه + چک لیست

روش تمیز کردن وسایل برقی استیل

تمیز کردن وسایل برقی استیل ممکن است متناقض به‌نظر برسد (مگر استیل ضدزنگ نباید بدون لکه باشد؟)، اما اگر وسایلی از جنس استیل دارید، می‌دانید که در نهایت گریزی از این کار نیست. لکه‌های آب، اثر انگشت و لکه‌ها باعث آشفتگی آشپزخانه شده و به سرعت تثبیت می‌شوند.

روش تمیز کردن وسایل برقی استیل
  1. برای لکه‌های آب: مقداری سرکه سفید مقطر را بگذارید تا جوش بیاید. حوله آغشته به سرکه را به مدت 30 دقیقه روی لکه آب قرار دهید. سپس مقداری جوش شیرین بر روی محل لکه پاشیده و در آخر، آن‌ها را یک دستمال تمیزخشک پاک کنید.
  2. برای اثر انگشت: با یک پارچه نرم و مقداری الکل مالشی از شر هرگونه اثر انگشت خلاص شوید.
  3. برای درخشش بیشتر: سطح استیل را با یک پارچه نرم و چند قطره روغن لیمو مالش دهید.
بیشتر بخوانید: چطور پلاستیک های زرد شده را تمیز کنیم؟

روش تمیزکردن وسایل برقی سفید

  • دستگاه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. تمام آلودگی‌های سطحی را از روی قسمت بیرونی پاک کنید.
  • 2/1 فنجان سفید کننده ، 4/1 فنجان جوش شیرین و 4 فنجان آب گرم را در یک کاسه ترکیب کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا جوش شیرین به صورت دانه در ته ظرف جمع نشود.
  • یک اسفنج تمیز را با محلول سفید کننده مرطوب کنید. تمام دستگاه را با محلول پاک کنید و اجازه دهید 10 دقیقه خیس بخورد.
  • اقی مانده محلول تمیز کننده را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کرده و در آخر خشک کنید.
روش تمیزکردن وسایل برقی سفید

وسایل مورد نیاز

  • پارچه
  • سفید کننده
  • جوش شیرین
  • کاسه
  • اسفنج

توصیه

  • برای لکه‌های سرسخت‌تر، دستگاه را با یک ژل ساینده ملایم یا محلول 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین در 1 پیمانه آب مالش داده، آبکشی کرده و خشک کنید.
  • وسایل برقی سفید را با استفاده از محلول سفید کننده کاملاً تمیز کنید و از زرد شدن آن‌ها جلوگیری کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه انواع ریش‌ تراش را تمیز کنیم؟

از بین بردن چربی روی وسایل برقی

  1. یک سطل را با حدود 3 لیتر آب گرم از شیر آشپزخانه پر کنید. هر چند برای ازبین بردن چربی نیازی به آب جوش و در حال بخار ندارید، اما آب سرد برای این کار بی‌اثر است.
  2. دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در آب بریزید. مایع ظرفشویی را در آب هم بزنید تا روی سطح آب حباب ایجاد شود.
  3. یک پارچه نرم را به آب صابونی آغشته کرده و شروع به پاک کردن لکه‌های چربی از سطح وسایل خود کنید. پارچه چرب‌شده را مرتبا در آب صابونی فرو کرده و بچلانید تا هنگام پاک کردن، لکه‌ها را به جای کشیدن از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر، از سطح دستگاه جدا کنید.
  4. آب کثیف را دور بریزید. سطل را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. سپس سطل را مجددا با آب گرم تمیز پر کنید. یک پارچه تمیز دیگر را در آب فرو کنید. آن را چلانده و باقی‌مانده مایع ظرفشویی را از روی سطح دستگاه پاک کنید. این کار را تا ازبین رفتن هرگونه ردی از مایع ظرفشویی تکرار کنید.
  5. از یک پارچه خشک برای ازبین بردن رطوبت باقیمانده از سطح دستگاه استفاده کنید. هرگونه چربی باقی‌مانده در این مرحله آنقدر رقیق می‌شود که پارچه خشک آن را برمی‌دارد. علاوه بر این، در صورت لزوم، از دستمال مرطوب یا پولیش لوازم خانگی استفاده کنید و درخشندگی را به دستگاه خود بازگردانید.
از بین بردن چربی روی وسایل برقی

نحوه از بین بردن زردی روی وسایل برقی سفید

استفاده از سرکه سفید

اگر می‌خواهید زردی روی وسایل برقی را از بین ببرید، نیازی به استفاده از محلول‌های شیمیایی قوی نیست. برای پاک کردن زردی از روی وسایل برقی سفید می‌توانید از تکنیک خیساندن در سرکه استفاده کنید. این روش برای وسایل برقی کوچک‌تر بهتر کار می‌کند، زیرا محلول سرکه برای خیساندن و نفوذ به پلاستیک به زمان نیاز دارد. یک ظرف را از قسمت‌های مساوی آب و سرکه سفید پر کنید. سپس، دستگاه خود را درون محلول قرار دهید تا جایی که که قسمت دارای زردی کاملا در محلول غوطه‌ور شود. اگر نمی‌توانید دستگاه خود را در زیر آب قرار دهید، آن را بر روی یک دستمال آغشته به محلول قرار داده و پس از مدتی آن را برگردانید. بگذارید دستگاه شما چند ساعت خیس بخورد یا در صورت امکان یک شب بماند. بعد از اینکه وسایل خود را از محلول جدا کردید، سطح آن‌ها را با آب و مایع ظرفشویی بشویید تا باقی‌مانده سرکه ازبین برود.

نحوه از بین بردن زردی روی وسایل برقی سفید

مالش دادن با جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های ایمن برای ازبین بردن زردی وسایل برقی سفید، استفاده از سایش دستی است. برای انجام اینکار می‌توانید از محلول مایع ظرفشویی و شکر، یا جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین دارای ویژگی جذب بالا است که می‌تواند مواد معدنی و سایر ناخالصی‌های ایجادکننده لکه را از پلاستیک بیرون بکشد و ظاهر سفید و روشن را به وسایل برقی شما بازگرداند. جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و یک خمیر غلیظ ایجاد کنید؛ سپس با استفاده از یک پد پلاستیکی این خمیر را بر روی قسمت زرد شده دستگاه خود قرار دهید. خمیر را برای چند دقیقه روی لکه مالش داده و آن را برای 5 دقیقه رها کنید. سپس آن را زیر آب روان آبکشی کرده و قسمت زرد شده را بررسی کنید. ممکن است نیاز باشد تا برای ازبین رفتن کامل زردی این فرآیند را تکرار کنید.

از بین بردن لکه های زرد با استفاده از سفید کننده

اگر با یک وسیله برقی بزرگ‌تر مانند یخچال یا ماشین لباسشویی سروکار دارید، می‌توانید از یک محصول تمیز کننده قوی‌تر برای ازبین بردن لکه‌های زرد استفاده کنید. محلول سفید کننده رقیق شده می‌تواند در از بین بردن لکه‌های زردی از روی پلاستیک بسیار سریع و موثر عمل کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن پلاستیک، سفید کننده خود را رقیق کنید. نسبت 1 قاشق غذاخوری مایع سفید کننده به یک فنجان آب، یک نسبت مناسب برای تمیز کردن وسایل برقی محسوب می‌شود. با استفاده از دستکش، این محلول را روی لکه‌های زرد قرار داده و پس از چند لحظه، آن را با آب پاک کنید.

روش شستن کاور پلاستیکی لوازم برقی

  1. سطح کاور پلاستیکی را با یک مایع تمیز کننده چندمنظوره و بدون رگه، مانند پاک کننده چند منظوره هوم پلاس، تمیز کنید. از تمیز کردن کاور پلاستیکی با پودر خودداری کنید، زیرا گرانول‌های موجود در پودرها برای پلاستیک ساینده هستند و منجر به ایجاد خراش و آسیب بر روی پلاستیک می‌شوند. برای لکه‌های سرسخت‌تری که به راحتی تمیز نمی‌شوند، بگذارید محلول پاک کننده به مدت یک دقیقه روی پلاستیک باقی بماند.
  2. پارچه‌ای آغشته به آب گرم و مایع ظرفشویی را بر روی لکه‌های چسبناک‌ مانند مربا یا بقایای چسب بمالید و بگذارید برای چند دقیقه بماند. سپس پارچه را برداشته و با یک پارچه نرم دیگر پلاستیک را خشک کنید.
  3. سطح پلاستیک را با یک حوله نرم و جاذب تمیز کنید. از استفاده کردن از سیم ظرفشویی و سایر مواد ساینده خودداری کنید. کاور پلاستیکی را کاملا خشک کرده و فقط در صورت لزوم آن را بشویید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.