هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه انواع ریش‌ تراش را تمیز و ضدعفونی کنیم؟
چگونه انواع ریش‌ تراش را تمیز و ضدعفونی کنیم؟
1400/03/12

چگونه انواع ریش‌ تراش را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

تراشیدن ریش‌ها از دیرباز جزء عاداتی بوده است که آراستگی مردان را تعریف می‌کرده است. از این رو ابزارهای اصلاح صورت از وسایلی هستند که معمولا به طور مداوم از آن‌ها استفاده می‌شود. موها، سلول‌های پوست، کف صابون و سایر مواد زائد با استفاده‌ی زیاد از این وسایل، به‌تدریج بر روی سطح آن جمع می‌شوند. طولی نمی‌کشد که تیغ اصلاح نه تنها کُند کار می‌کند بلکه با تجمع میکروب‌ها بستر آلوده‌ای ایجاد می‌شود که زمینه عفونت یا آسیب‌های دیگر را فراهم می‌کند. بنابراین به هیچ وجه نباید تمیز کردن ریش تراش خود را پشت گوش بیندازید. با در نظرگرفتن این مسئله به راحتی می‌توانید از تجربه‌ی‌ یک اصلاح راحت و بی‌دردسر لذت ببرید. ریش‌ تراش شما از هر نوعی که باشد با یک دستورالعمل ساده به راحتی تمیز می‌شود. هوم پلاس در این مقاله، نحوه تميز كردن ريش تراش و اصول صحیح ضدعفونی کردن آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکات مهم قبل از تميز كردن ريش تراش

یک نکته مهم را هرگز فراموش نکنید. محیط بسته و سرشار از رطوبت به هیچ ‌وجه مناسب نگهداری از ابزار اصلاح نیست. حفظ ابزار اصلاح در یک مکان خشک، در کنار تمیز کردن آن‌ها به‌صورت مداوم، به افزایش طول عمر تیغ ریش‌ تراش‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها کمک چشمگیری خواهد کرد.

نکات مهم قبل از تميز كردن ريش تراش

 اگر از ریش تراش برقی استفاده می‌کنید، حتما پیش از شروع تمیز کردن ریش تراش، سیم آن را از پریز برق بکشید. اگر ریش تراش شما با باتری کار می کند حواستان باشد که حین تمیزکردن روشن نشود و تیغ آن دستتان را نبرد.

استفاده از آب گرم فراوان و مقداری صابون مایع جزء ساده‌ترین راه‌های تمیز کردن ریش تراش است. اما پیش از به کارگیری این روش مطمئن شوید که وسیله‌ی اصلاح صورتتان ضد آب است و هنگام شستشو آسیب نمی‌بینید. این اطلاعات را می‌توانید هنگام خرید یا با مراجعه به دفترچه‌ی راهنمای محصول کسب کنید. اگر تیغه‌ی ریش تراش شما برای شستشو با آب طراحی نشده ‌باشد، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی چاره‌‌ای جز به کارگیری روش‌هایی که بدون دخالت آب هستند، ندارید. در ادامه‌ی این یادداشت این روش‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

وسایل مورد نیاز برای تميز كردن ريش تراش

برای تمیز کردن ریش تراش به چند دقیقه زمان و وسایل زیر نیاز دارید:

وسایل مورد نیاز برای تميز كردن ريش تراش

نحوه تميز كردن انواع ريش تراش

برای تمیز کردن ریش تراش خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

 
  1. با دقت، تیغه را از بدنه ریش‌تراش جدا کنید. جریان شدید آب را به سمت قسمت پشتی تیغه هدایت کنید تا موها، باقی مانده کرم اصلاح و سایر مواد زائد از آن جدا شوند. سپس آن را چند بار در جهت‌های مختلف بچرخانید تا آب سایر قسمت‌ها را نیز بشوید. برای انجام این کار آب داغ بهتر از آب سرد جواب می‌دهد. اگر ریش تراش خود را به صورت منظم تمیز کنید، معمولا با یک آبکشی ساده تیغ اصلاح کاملا تمیز می‌شود.
  2. با تیغه‌ی ریش تراش به لبه سینک یا روشویی دو ضربه متوالی بزنید تا اگر چیزی به صورت فشرده درون قاب تیغ باقی مانده ‌است بیرون بریزد. این کار را با شدت بیش از حد انجام ندهید، زیرا ممکن است قاب ریش تراش بشکند. همچنین از تمیزکردن اطرف تیغ و ضربه‌ زدن به آن با دست پرهیز کنید، زیرا به احتمال زیاد باعث زخم ‌شدن دست شما می‌شود.
  3. در این مرحله از برس‌های کوچک و مخصوص برای زدودن سایر ذرات باقی مانده کمک بگیرید. ذرات کوچک در درازمدت به قسمت‌های عمیق‌تر نفوذ می‌کنند. برس را به صورت عمودی روی تیغه‌ی ریش تراش بکشید و سپس به آرامی به قسمت‌های مختلف آن ضربه بزنید. جِرم‌های غیر قابل دسترس، معمولا با این روش به سرعت از بین می‌روند. اگر در هنگام خرید ریش تراش، برس‌های مخصوص تمیزکردن آن را همراه با محصول اصلی خریداری نکرده‌اید جای نگرانی نیست. شما می‌توانید این برس‌ها را در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که محصولات بهداشتی می‌فروشند پیدا کنید. اگر برای تمیز کردن تیغ اصلاح عجله دارید و برس مخصوص در دسترس شما نیست، از برس مسواک استفاده کنید. توجه داشته ‌باشید که پیش از ورود به این مرحله باید تیغ را شستشو داده باشید.
  4. پیش از استفاده مجدد از ریش تراش اجازه دهید تا تیغه‌ی آن کاملا خشک شود. بهتر است برای خشک کردن ریش تراش آن را در معرض جریان هوا قرار دهید. استفاده از حوله‌های میکروفایبر یا سشوار با حرارت کم نیز می‌تواند به خشک شدن تیغ ریش تراش کمک کند. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، از نگهداری ریش تراش در محیط‌های مرطوب بپرهیزید. رطوبت در بلند مدت باعث زنگ‌زدگی و کند شدن تیغ می‌شود. همچنین می‌تواند بستری برای رشد کپک‌ها و انواع آلودگی‌ها ایجاد کند.
  5. بعضی از ریش تراش‌ها نیاز به روغن‌کاری دارند. اگر همه قطعات ریش تراش تمیز هستند، می‌توانید روغن کاری را شروع کنید. معمولا اسپری‌های مخصوصی برای این کار وجود دارند که استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. کافی است مقدار مناسبی از مایع را بر روی سطح تیغه اسپری کنید. اگر از روغن روان‌کننده استفاده می‌کنید، آن را به آرامی روی فویل ریش تراش بمالید.
  یادآوری:
  • در هنگام جدا کردن تیغ از بدنه‌ی ریش تراش دقت کنید تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. معمولا دکمه‌ای که با فشار دادن آن می‌توانید این کار را انجام بدهید به‌وضوح بر روی بدنه‌ی ریش تراش قابل مشاهده است. تیغه‌ی ریش تراش‌هایی که مجهز به فویل هستند با فشار دادن کنار‌ه‌های دستگاه از آن جدا می‌شوند. تیغه‌های حلقه‌مانند نیز با چرخاندن محافظ حلقه‌ها قابل برداشت هستند.
  • اگر ریش تراش شما ضد آب نیست، از مرحله‌ی شستشو با آب صرف نظر کنید. الکل برای این دسته از ریش‌تراش‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. هنگامی که آلودگی‌های سطح تیغه را با مقدار کمی از الکل مالشی از بین بردید، به سراغ مراحل بعدی بروید.
  • می‌توانید هنگام شستشوی ریش تراش با آب از مقدار کمی صابون مایع نیز استفاده کنید.

اصول صحیح ضدعفونی کردن ریش تراش

  1. شستشوی ریش تراش با الکل یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های ضدعفونی‌کردن ریش تراش است. یک ظرف کوچک و کم‌‌عمق انتخاب کرده و آن را از الکل مالشی پر کنید. خواص ضدمیکروبی الکل مالشی آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای از بین بردن باکتری‌هایی می‌کند که ممکن است بر روی سطح تیغه‌ی ریش تراش شما باقی مانده ‌باشند. الکل ۷۰٪ بهترین نتیجه ممکن را به شما می‌دهد. اگر برای ضدعفونی کردن تیغه‌ی ریش تراش به الکل دسترسی ندارید، از سرکه سفید یا آب اکسیژنه استفاده کنید.
  2. سر تیغ را در الکل غوطه‌ور کنید. چند بار آن در الکل به سمت جلو و عقب بچرخانید. کمتر از یک دقیقه زمان برای از بین بردن تمام باکتری‌های موجود و پاکسازی ریش تراش از همه مواد زائد کافی است. اما اگر مدت زمان زیادی است که از ریش تراش خود استفاده می‌کنید اندکی صبر کنید و اجازه دهید تا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه، تیغه‌ی ریش تراش در الکل خیس بخورد. اگر کل ریش تراش را نیز در مواد ضدعفونی کننده مانند الکل یا سرکه قرار دهید اشکالی ندارد. در این صورت دسته و پایه‌ی تیغ‌ها نیز کاملا تمیز می‌شوند.
  3. اجازه دهید تا تیغ در هوای آزاد خشک شود . این مرحله زمان زیادی نمی‌برد چرا که الکل به سرعت تبخیر می‌شود. بعد از تمیز کردن ریش تراش با الکل نیازی به شستشوی مجدد آن با آب نیست. در نظر داشته ‌باشید که بر خلاف آب، الکل از زنگ‌زدگی فلز نیز جلوگیری می‌کند.
اصول صحیح ضدعفونی کردن ریش تراش

چند نکته برای نگهداری از ریش تراش‌ها

  1. تیغه‌ی ریش تراش را یک بار در هفته با الکل ضدعفونی کنید.
  2. بسیاری از افراد ممکن است از تیغ‌های یک بار مصرف در چند نوبت استفاده کنند. اگر شما نیز جزء این افراد هستید حتما آن را پس از هربار استفاده تمیز و ضدعفونی کنید.
  3. از نگه داشتن ریش تراش در معرض آب و رطوبت پرهیز کنید. این کار به برای در امان نگه داشتن ریش تراش از شر باکتری و زنگ‌زدگی ضروری است.
  4. ریش‌ تراش‌های کند و زنگ‌زده را تعویض کنید. کارایی تیغه‌ی ریش تراش در هر نوبت از اصلاح به خوبی به شما نشان می‌دهد که فرصت تعویض فرا رسیده یا خیر. معمولا توصیه می‌شود که پس از ۶ یا ۸ بار استفاده از یک تیغ آن را دور بیندازید. یکی دیگر از بازه‌های زمانی توصیه شده برای دور انداختن تیغ‌های استفاده‌شده ۲ هفته است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.