هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / ترفندهای برق انداختن ظروف استیل
ترفندهای برق انداختن ظروف استیل
1399/07/05

ترفندهای برق انداختن ظروف استیل

وسایل آشپزی استیل به دلیل تنوع بالا و دوام بسیار زیاد، نه‌تنها به سرآشپزهای حرفه‌ای، بلکه به "سرآشپز‌های خانگی" نیز کمک بسیاری می‌کنند. حفظ گرما و رسانایی بالا در انتقال حرارت، مهم‌ترین عواملی هستند که ماهیتابه‌ها و قابلمه‌های استیل را از دیگر ظروف متمایز می‌کنند. در اختیار داشتن یک ظرف استیل باکیفیت به شما امکان آشپزی در دمای پایین‌تر را می‌دهد؛ مزیت عمده آشپزی در دمای پایین‌تر این است که به آشپز اجازه استفاده از تمام طیف آشپزی را می‌دهد: آماده کردن غذایی کاملا پخته شده، بدون ایجاد سوختگی و طعم نامطبوع! اما چگونه باید از این نوع ظروف نگهداری کرد و چه نکاتی را باید برای شستشو برق انداختن این ظروف رعایت کرد؟ با این مقاله هوم پلاس همراه باشید. ظروف استیل باکیفیت دارای دوام بالا، مقاوم در برابر خوردگی، نگهداری آسان و عمری طولانی هستند. هرچند اکثر تولیدکنندگان ظروف استیل محصولاتی با حفظ گرما و رسانایی حرارت بالا تولید می کنند، اخیرا نوع جدیدی از ظروف استیل، موسوم به استیل سه‌ لایه، وارد بازار شده است که در آن‌ها یک لایه آلومینیوم توسط دو لایه استیل ضدزنگ پوشیده شده است و رسانایی به‌مراتب بیشتر از ظروف استیل عادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر گرمایش سریع و یکنواخت برایتان اولویت دارد، استفاده از این ظروف استیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با توجه به اینکه استیل ضدزنگ به خودی خود در حفظ و انتقال حرارت کارآمد نیست، ظروف چندلایه به قیمت مراقبت بیشتر، ظرفی باکیفیت‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر تمام این‌ها، لایه زیرین ظروف استیل مغناطیسی است، به این معنی که این ظروف برای استفاده روی تمام اجاق گاز‌ها، از جمله اجاق‌های شیشه‌‌ای القایی و سرامیکی، مناسب هستند.


«چه نکاتی را باید در شستشوی ظروف با دست رعایت کرد؟ مقاله "نکات شستشوی ظروف با دست" را از دست ندهید!»


روش صحیح نگهداری از ظروف استیل

هر چه مدت زمان رها کردن ظروف استیل با باقیمانده غذا، لکه‌های آب و یا چربی روی آن‌ها بیشتر باشد، برق انداختن ظروف استیل دشوارتر می‌شود. با گذشت زمان، لکه‌های موجود روی سطح بیرونی استیل، با هربار حرارت دیدن مجدد تابه، با فلز ترکیب می‌شوند. برای جلوگیری از تبدیل شدن فرآیند برق انداختن ظروف استیل به یک عملیات طاقت‌فرسا، پس از هربار پخت غذا، ظرف استیل را به محض خنک شدن شسته و آبکشی کنید. بقایای مواد غذایی را بلافاصله از سطح استیل پاک کرده و برای پاک کردن لکه‌ها پیش از تثبیت شدنشان از روی سطح بیرونی استیل، مقداری نمک یا جوش شیرین را روی یک دستمال مرطوب بپاشید. حتی اگر بعد از صرف غذا، وقت شستن کامل ظروف استیل را ندارید، یک تمیزکاری اولیه کار شما را برای برق انداختن ظروف استیل در زمان مناسب بسیار راحت‌تر می‌کند. ظروف استیل را بعد از شستن با یک حوله بدون پرز خشک کنید تا سطح ظرف براق و بدون لکه باقی بماند.

تمیز کردن ظروف استیل قبل از برق انداختن

برای از بین بردن مواد غذایی سوخته و باقیمانده، ظرف استیل را با آب گرم و مقداری مناسب از مایع ظرفشویی پر کرده و بگذارید ۱ ساعت باقی بماند.

  تمیز کردن ظروف استیل قبل از برق انداختن  

سپس مجددا ظرف را روی حرارت قرار داده و آب صابونی را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. اجازه دهید آب خنک شده و سپس ظرف با یک اسکاچ پلاستیکی بشویید. ظرف را مجددا با آب داغ و مایع ظرفشویی شسته، آبکشی کرده و خشک نمایید. برای باقیمانده‌های سرسخت‌تر شاید مجبور شوید این فرآیند را تکرار کنید.

روش‌های برق انداختن ظروف استیل

چگونه ظروف استیل را تمیز کنیم؟

تمیز کردن ظروف استیل نسبتا آسان است و را‌های زیادی برای انجام دادن آن وجود دارد. بسته به اینکه قرار است از شر لکه‌های ساده ایجاد شده در اثر مواد معدنی آب خلاص شوید، یا با لکه‌های سرسخت چربی و باقیمانده مواد غذایی مواجه هستید یا به دنبال راهی برای پاک کردن رد سوختگی و رنگ‌رفتگی می‌گردید، روش‌های مختلفی را به شما یاد خواهیم داد.

برق انداختن ظروف استیل با استفاده از جوش شیرین

  برق انداختن ظروف استیل با استفاده از جوش شیرین  

یکی از محبوب‌ترین راه‌های موثر برای برق انداختن ظروف استیل، استفاده از جوش شیرین و آب است. یک روش نسبتا ساده برای ازبین بردن لکه‌های قدیمی و سرسخت غذا. هرچند این روش عملکرد درخشانی دارد، اما برای خلاص از شدن از شر لکه‌های سمج، شاید لازم باشد آن را چندین بار تکرار کنید. همچنین لازم به ذکر است که تمیز کردن ماهیتابه بلافاصله بعد از آشپزی، پروسه شستشو را بسیار آسان‌تر و موثرتر می‌کند. در صورت شستشوی به‌موقع، چربی و باقی‌مانده غذا زمان زیادی برای تثبیت خود روی ظرف استیل ندارد و بنابراین هنگام شستشو بسیار راحت‌تر از سطح ظرف جدا می‌شود. برای شروع، سطح زیرین داخلی ماهیتابه یا قابلمه استیل را با جوش شیرین پوشانده و به آن آب اضافه کنید. مقدار آب می‌تواند بسته به اندازه ظرف، بین ۲/۱ تا ۴/۱ فنجان متغیر باشد. هنگامی که آب و جوش شیرین به ظرف اضافه شدند، (در صورت وجود لکه) شروع به سابیدن آن روی کف و کناره‌های داخلی ظرف کنید. تا هنگامی که مخلوط آب و جوش شیرین به یک ماده خمیری تبدیل نشده، به سابیدن جوش شیرین روی سطح داخل ظرف ادامه دهید. بگذارید ماهیتابه یا قابلمه چند دقیقه در همین حالت باقی بماند و سپس آن را با استفاده از یک اسفنج و آب داغ بشویید. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ظرف شما باید درخششی همچون روز اول پیدا کند. اما برخی اوقات عملیات شستشو به همین راحتی‌ها کار نمی‌کند؛ در این‌صورت کافی است فرآیند را هرچند بار که لازم است تکرار کنید. و یا در عوض می‌توانید می‌توانید اجازه دهید خمیر آب و جوش شیرین برای مدتی طولانی‌تر، مثلا یک شب، روی ظرف باقی بماند.

برق انداختن ظروف استیل با استفاده از لیمو و نمک

استفاده از لیمو و نمک، که شاید به اندازه جوش شیرین محبوب نباشد، نیز یک روش موثر برای از بین بردن لکه‌های مواد غذایی و برق انداختن ظروف استیل به شمار می‌رود. با کمک گرفتن از خاصیت اسیدی آب لیمو و قدرت سایندگی نمک، می‌توان بدون خراش دادن بیش از حد استیل، لکه‌ها را از روی سطح ظرف جدا کرد.

   

برق انداختن ظروف استیل با استفاده از لیمو و نمک

  • لیمو را از وسط نصف کرده و آن را در ظرف بچلانید.
  • چندین قاشق نمک خوراکی را به ظرف اضافه کنید.
  • اجازه دهید محلول لیمو و نمک برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رو ظرف باقی مانده و لکه‌ها را تضعیف کند.
  • یک یا دو قاشق دیگر نمک به ظرف اضافه کنید.
  • با استفاده از یک اسفنج نرم یا یک اسکاچ غیرفلزی، ترکیب آب لیمو و نمک را روی لکه‌ها مالش دهید.
  • بعد از پاک شدن لکه‌ها، ظرف استیل را با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

هرچند ممکن است این روش برای برای برق انداختن ظروف استیل شما کمی عجیب به‌نظر برسد، اما استفاده از نمک و لیمو به عنوان یک روش جایگزین، در زمانی که به جوش شیرین یا دیگر مواد پاک‌کننده دسترسی ندارید، قبلا امتحان خود را پس داده است.


«در مورد روش‌های برق انداختن ظروف مسی بیشتر بدانید...»


برق انداختن ظروف استیل با استفاده از کرم تارتر

در اینجا روش جالب دیگری را برای تمیز کردن قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های استیل به شما معرفی می‌کنیم. باور کنید یا نه، کرم تارتر می‌تواند غذای سوخته را به خوبی از روی استیل پاک کند. اگر بنابر اتفاق در گوشه‌ای از آشپزخانه خود کرم تارتر یافت می‌شود، می‌توانید از این روش نسبتا سریع و آسان برای تمیز کردن ظروف استیل خود کمک بگیرید. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حدودا ۲ قاشق غذاخوری کرم تارتر را درون ظرف استیل بریزید.
  • ۱ فنجان آب به ظرف اضافه کنید (مقدار آب موردنیاز ممکن است با توجه به حجم ظرف کمتر یا بیشتر باشد).
  • مخلوط کرم تارتر و آب را برای ۱۰ تا ۱۵ بجوشانید.
  • ظرف را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود.
  • تا از بین رفتن تمام لکه، ظرف را با استفاده از یک اسفنج نرم بسابید.
  • ظرف استیل خود را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی بشویید.

همچنین می‌توانید بدون جوشاندن نیز از کرم تارتر برای برق انداختن ظروف استیل خود کمک بگیرید. کافی است با مخلوط کردن مقداری مساوی از کرم تارتر و آب، یک ترکیب خمیری، مانند روش جوش شیرین، بسازید. خمیر را روی تمام سطح ظرف پخش کرده و اجازه دهید برای یک شب، یا حداقل چندین ساعت، روی آن باقی بماند. سپس آن را با استفاده از یک اسفنج نرم یا فرچه غیرخشن از روی ظرف پاک کرده و با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. احتمالا استفاده از هریک از دو روش بالا می‌تواند درخشش را به ظرف استیل شما بازگرداند؛ اما ممکن است مجبور شوید برای دستیابی به این هدف فرآیند شستشو را بیش از یک بار تکرار کنید.

برق انداختن ظروف استیل با استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک ماده رایج خانگی است که در اکثر جعبه‌های کمک‌های اولیه پیدا می‌شود.  علاوه بر کمک‌های پزشکی، می‌توانید از این ماده برای برق انداختن ظروف استیل خود نیز استفاده کنید! در صورت ترکیب کردن با یک ماده خانگی رایج و ارزان دیگر، یعنی جوش شیرین، می‌توانید یک محلول معجزه‌آسا برای تمیز کردن ظروف کثیف و سوخته تهیه کنید. برای برق انداختن ظروف استیل با استفاده از هیدروژن پراکسید و جوش شیرین، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مقدار زیادی هیدروژن پراکسید به ظرف اضافه کنید (بدون توجه به حجم ظرف، ارتفاع محلول هیدروژن پراکسید باید بین ۰٫۵ تا ۱٫۵ سانتی‌متر باشد).
  • چندین قاشق غذاخوری (یا حدودا یک چهارم فنجان) جوش شیرین به ظرف اضافه کنید.
  • ظرف را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید به دمای جوش برسد (برای جلوگیری از غلغل شدید، دما را به تدریج افزایش داده و صبر داشته باشید).
  • ظرف را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید برای حدود ۱۰ دقیقه خنک شود.
  • ظرف را خالی کرده و آن را با استفاده از یک اسفنج نرم، آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی سابیده و سپس بشویید.

مانند متد کرم تارتر، این روش را نیز می‌توان بدون جوشاندن محلول استفاده کرد. تمام کاری که نیاز است انجام دهید این است که حدود ۲ سانتی‌متر هیدروژن پراکسید به ظرف اضافه کرده و اجازه دهید برای یک شب درون ظرف باقی بماند. صبح روز بعد، هنگامی که ظرف را با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی می‌شویید، غذای سوخته باید به راحتی از ظرف جدا شود. البته شاید نیاز باشد کمی هم از اسفنج و زور بازو کمک بگیرید. اگر می‌خواهید از خراشیده شدن کف ظرف استیل خود جلوگیری کنید، استفاده از اسکاچ فلزی و فرچه‌های خشن را فراموش کنید. نکته: اجازه دهید وسایل آشپزخانه پیش از تمیز کردن، در دمای اتاق خنک شوند. تغییر ناگهانی دما می‌تواند باعث تغییر شکل فلز و ازبین رفتن تعادل آن شود. از قرار دادن آب سرد یا غذای یخ زده در طرف داغ یا فرو کردن یک ظرف داغ در آب سرد خودداری کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.