هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های شستن و برق انداختن ظروف مسی
روش‌های شستن و برق انداختن ظروف مسی
1399/06/13

روش‌های شستن و برق انداختن ظروف مسی

در این مطلب از هوم پلاس به شما دلایل کدر شدن ظروف مسی را توضیح خواهیم داد؛ این که چرا شستن ظروف مسی اهمیت دارد، چگونه ظروف مسی را شسته و برق بیاندازیم و اینکه چه مواد طبیعی برای این‌کار مناسب هستند و در اکثر خانه‌ها هم یافت می‌شوند. همچنین برای جلوگیری از کدر شدن مجدد ظروف مسی تکنیکی ساده و سریع را به شما یاد خواهیم داد. شروع کنیم!

مقدمه

دلایل بسیاری برای شستن ظروف مسی و راه‌های متفاوتی هم برای انجام این‌کار وجود دارند. مانند دیگر فلزات، ظروف مسی هم در برابر کدر شدن آسیب‌پذیر هستند و تنها با مایع ظرفشویی به طور مداوم تمیز نمی شوند و این فرآیند در‌نهایت برخی از ویژگی‌های این ظروف را تغییر می‌دهد. از جواهرات مسی گرفته تا ظروف مسی، برق انداختن مسی باعث برگشت درخشش چشمگیر اولیه به مس می‌شود. پس از پایان فرآیند برق انداختن ظروف مسی، سطح ظرف درخششی روشن به رنگ قرمز-نارنجی پیدا خواهد کرد. همین ویژگی بصری یکی از دلایل محبوب بودن مس در میان وسایل آشپزخانه به‌شمار می‌رود. علاوه ‌بر این، به دلیل خاصیت ضدباکتریایی و قلیایی بودن مس، می‌توان با ذخیره‌سازی آب در ظروف مسی به آب غنی‌شده با مس دست پیدا کرد. با این حال، مس نیز، مانند اکثر فلزات دیگر، با محیط واکنش داده و کدر می‌شود. بنابراین ممکن است متوجه سیاه شدن، و یا حتی خوردگی روی سطح ظرف مسی شوید که زنگاری آبی یا سبز از خود به جا می‌گذارد. درحالی که در برخی موارد، این زنگارها به لحاظ زیباشناختی از ارزش بالایی در میان هنرمندان برخوردار هستند، اما در آشپزخانه باید احتیاط کرده و از تماس زنگار با مواد اسیدی مانند مایعات اسیدی یا مواد غذایی جلوگیری کرد. عدم رعایت نکات ایمنی در این زمینه خطرناک است و می‌تواند منجر به مسومیت با مس شود. بنابراین بسیار مهم است که ظروف مسی خود را به‌طور مرتب تمیز کنید؛ مخصوصا اگر از آن‌ها برای تهیه غذاهای اسیدی استفاده می‌کنید. شستن ظروف مسی نه‌‌تنها باعث براق شدن آن‌ها می‌شود، بلکه از خوردگی در سطح ظروف هم جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، اگر از مخازن مسی برای ذخیره‌سازی آب استفاده می‌کنید، شستن ظروف مسی با ازبین بردن لایه‌ حائل بین مس و آب، به افزایش اثربخشی مس کمک می‌کند. در این مقاله، با روش‌های نگه‌داری و مراقبت از این ظروف زیبا، نحوه شستن ظروف مسی و بهترین روش‌ها برای برق انداختن ظروف مسی آشنا می‌شوید.

روش‌های نگه‌داری و مراقبت از ظروف مسی

روش‌های نگه‌داری و مراقبت از ظروف مسی

با گذشت زمان، مس به تدریج سبز شده و نوعی لکه به نام زنگار روی آن تشکیل می‌شود. درحالی که روش‌هایی برای تبدیل زنگار به هنر یا ساخت زنگارهای منحصربه‌فرد وجود دارند، روش‌هایی برای ازبین بردن زنگار و حفظ حالت اصلی ظروف مسی نیز وجود دارند. اما پیش از شروع شستن ظروف مسی، باید بدانید که آیا ظرف مسی شما دارای نازک‌کاری خاصی که بر شیوه شستشوی شما تاثیر بگذارد هست یا خیر. مشخص کنید که روی سطح ظرف مسی لاک زده شده است یا خیر. اگر دارای سطحی براق و درخشان باشد، احتمالا لاک زده شده و باید آن را با دقت و با استفاده از آب و صابون گرم و یک پارچه نرم تمیز کنید. اگر سطح ظرف مسی شما لاک نخورده باشد، می‌توانید از مواد طبیعی مانند لیمو و سرکه برای ازبین بردن زنگار استفاده کنید. یک شیوه ساده برای ازبین بردن زنگار، استفاده از لیموی تازه است. ظرف مسی را با آب شسته و نمک را به طور یکسان روی آب بپاشید. سپس لیموها را از وسط نصف کرده و آن‌ها را روی سطح مس مالش دهید تا زنگارها از بین بروند. استفاده از لیمو را تا زمانی‌ که زنگارها کاملا از بین بروند ادامه دهید. حتی اگر سطح ظرف مسی شما لاک نخورده باشد، باز هم باید آن را با ملایمت تمیز کرد. استفاده از پارچه‌های خشن یا سیم ظرفشویی می‌تواند سطح ظرف مسی را خراش دهد. سایر ترکیب‌های تمیزکننده طبیعی هم برای شستن ظروف مسی و برق انداختن آن‌ها مفید هستند. سرکه و نمک، همانند آب لیمو و جوش شیرین و سس کچاپ، تمیزکننده‌های موثری را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای استفاده از این شیوه‌های جایگزین، ظرف مسی را در یک لگن قرار داده و ترکیب تمیزکننده را اضافه کنید. سپس از یک مسواک برای پاک کردن ظرف مسی استفاده کنید. رعایت ملایمت را فراموش نکنید! برای برق انداختن قابلمه مسی، آن را درون یک قابلمه بزرگتر قرار داده و ترکیبی از ۱ فنجان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری نمک را به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه بزرگتر را را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید مایع درون آن آنقدر بجوشد که سطح ظرف مسی براق به‌نظر برسد.

نحوه شستن و برق انداختن ظروف مسی

نحوه شستن و برق انداختن ظروف مسی

ملایم‌ترین شیوه شستن ظروف مسی

سس ورچستر – شاید به لحاظ فرهنگ غذایی طرفدار مزه سس ورچستر روی کباب نباشیم، اما اگر از ظروف مسی استفاده می‌کنید، از خرید این سس پشیمان نخواهید شد. سس ورچستر یک تمیزکننده عالی برای ظروف آشپزی مسی به شمار می‌رود. کافی است یک اسفنج را با سس ورچستر خیس کرده و آن را روی سطح کثیف قابلمه ها و ماهیتابه‌های مسی خود بکشید. اجازه دهید سس برای ۱ تا ۲ دقیقه روی سطح ظروف مسی باقی بماند. سپس آن‌ را پاک کرده و ظروف را آبکشی نمایید. میزان اثربخشی این شیوه ساده در بازگرداندن تمیزی و درخشش به ظروف مسی زنگار گرفته شما را متحیر خواهد کرد.

شیوه کمی تهاجمی برای شستن ظروف مسی

نمک و سرکه – از آنجا که اسید اصلی‌ترین ماده شیمیایی در تمیز کردن مس به‌شمار می‌رود، استفاده از سرکه برای برق انداختن ظروف مسی کاملا عقلانی به‌نظر می‌رسد. سرکه را با نمک خوراکی ترکیب کرده و محلولی جادویی برای شستن ظروف مسی به‌دست آورید. ما این ترکیب را کمی تهاجمی درجه‌بندی می‌کنیم، زیرا با حل کردن نمک در سرکه، میزان خورندگی محلول، و در نتیجه قدرت پاک‌کنندگی آن، کاهش می‌یابد. ابتدا در یک بطری اسپری، ۳ قاشق غذاخوری نمک خوراکی بریزید. سپس بطری را با سرکه پر کنید. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده کردن از سرکه سفید به جای انواع دیگر سرکه، محلول تمیزکننده را قوی تر کنید، چرا که سرکه سفید نسبت به انواع دیگر سرکه از خاصیت اسیدی بالاتری برخوردار است. سپس محلول را آنقدر تکان دهید تا نمک به‌طور کامل در سرکه حل شود. محلول به‌دست آمده را روی ظروف مسی اسپری کرده و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی آن‌ها باقی بمانند. در نهایت می‌توانید پیش از شستن و آبکشی ظروف مسی، سطح آن‌ها را با استفاده از اسفنج بسابید تا نتیجه‌ای حتی کامل‌تر تحویل بگیرید. اگر نتیجه دلخواه خود را بدست نیاوردید میتوانید از جلادهنده ظروف استفاده کنید.

شیوه حدودا تهاجمی برای شستن ظروف مسی

آب لیمو و کرم تارتار – هرچند احتمالا کرم تارتار در لیست مواد مورد استفاده در آشپزخانه رتبه‌ بالایی را کسب نکند، اما جالب است بدانید این ماده یکی از محصولات جانبی نوع خاصی از سرکه به شمار می‌رود. در هر صورت، برای تهیه یک خمیر عالی برای برق انداختن ظروف مسی در مدتی کوتاه، می‌توانید کرم تارتار را با آب لیمو ترکیب کنید. با مخلوط کردن آن‌ها به نسبت مناسب، خمیری را تهیه کنید که آن‌قدر نازک باشد که به‌راحتی روی قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های مسی شما پخش شوند و در عین حال آنقدر ضخیم باشد که بتواند به سطح ظروف مسی بچسبد. با استفاده از یک پارچه تمیز و نرم، خمیر را روی سطح ظروف مسی کدر شده بمالید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه روی سطح ظرف باقی بماند. در نهایت ظروف مسی خود را با آب گرم و صابون شسته، آبکشی کرده و خشک کنید تا ظروفی مسی به درخشندگی روز اول را تحویل بگیرید.

شیوه تهاجمی برای شستن ظروف مسی

آب لیمو و جوش شیرین – پیش از این نیز به تمیز کردن با جوش شیرین اشاره کردیم. در واقع باید به جوش شیرین لقب "ابر ماده خانگی" را اهدا کرد، زیرا کاربردهای بسیاری در زمینه تمیز کردن سطوح مختلف دارد و احتمالا پیش از مطالعه این مقاله، احتمال مواجه با آن را در زمینه برق انداختن ظروف مسی هم می‌دادید. برای ساخت این محلول، چند قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید. می‌توانید از یک پارچه نرم استفاده کرده و محلول ساخته شده را روی ظروف مسی بمالید. به سرعت متوجه محو شدن زنگار و بازگشت درخشندگی به ظرف مسی خواهید شد. در آخر، می‌توانید ظروف مسی خود را با استفاده از پارچه میکروفایبر نرم تمیز کنید.

شیوه کاملا تهاجمی برای شستن ظروف مسی

شیوه کاملا تهاجمی برای شستن ظروف مسی

بهترین و قدرتمندترین ترکیب تمیزکننده را برای انتهای مقاله نگه داشتیم.

شما به کرم تارتار یا سس ورچستر نیازی ندارید! لیموی تازه و نمک خوراکی!

اگر هیچ کرم تارتار یا سس ورچستری در گوشه و کنار خانه پیدا نمی‌کنید، احتمالا عاشق این شیوه برق انداختن ظروف مسی خواهید شد. برای این‌کار، به یک لیموی نصف شده و مقداری نمک خوراکی احتیاج دارید. گرچه در این شیوه کمی زور بازو نیز به کارتان خواهد آمد، با این‌حال این ترکیب سرسخت‌ترین لکه‌های روی ظروف مسی را نیز ازبین برده و بهتر از هر تکنیک دیگری جواب می‌دهد. کافی است مقداری نمک خوراکی را روی بشقاب بریزید؛ هرچند نمک دانه درشت بهتر است، اما نمک خوراکی معمول نیز به خوبی کار خواهد کرد. سپس یک لیموی تازه را از وسط نصف کنید. لیمو را درون نمک فرو کرده و شروع به سابیدن سطح قابلمه و دیگر ظروف مسی با نیمه نمک‌اندود لیمو کنید. نمک نقش ساینده را در فرآیند پاک کردن و برق انداختن ظروف مسی ایفا می‌کند، در حالی که آب‌ لیمو با خاصیت اسیدی ملایم خود به هرچه بیشتر تمیز کردن انواع سطوح کمک می‌کند. این دو ماده در ترکیب با یکدیگر، یک قاتل لکه را تشکیل می‌دهند که شکست دادنش بسیار دشوار است. در آخر، ظروف مسی خود را با آب گرم و صابون شسته، آبکشی کرده و خشک نمایید. طروف مسی شما خواهند درخشید و از نتیجه حاصل‌شده کاملا راضی خواهید بود!

بهترین روش برای تمیز کردن کف ماهیتابه مسی

بهترین روش برای تمیز کردن کف ماهیتابه مسی

ماهیتابه‌‌های با کف مسی برای پخت و پز عالی هستند. مس گرما را به خوبی انتقال داده و کف ماهیتابه را به سرعت و به‌طور یکنوخت داغ می‌کند. بسیاری از مردم با این تصور که تمیز کردن کف مسی ماهیتابه دشوار است، به سراغ استفاده از این ماهیتابه‌ها نمی‌روند. با این‌حال، تمیز کردن کف ماهیتابه مسی کار دشواری نیست. برای استفاده روزمره، کف ماهیتابه مسی را مانند هر ماهیتابه دیگری تمیز کنید. برای این‌کار از آب صابونی داغ و یک پارچه نرم استفاده کنید. سپس ماهیتابه را به‌طور کامل آبکشی کرده و اجازه دهید خشک شود. خشک کردن مس امری ضروری است، چرا که رطوبت باعث افزایش زنگار روی سطح مس می‌شود. اگر نقاط سیاه یا لکه‌های کدر روی کف ماهیتابه مسی شما ایجاد شد، با استفاده از روش‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم به راحتی از شر آن‌ها خلاص شوید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.