هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / تمیز کردن جرم و رسوب آب از شیشه پنجره
تمیز کردن شیشه
1399/08/28

تمیز کردن جرم و رسوب آب از شیشه پنجره

همه ما ممکن است بخواهیم پنجره‌ها و شیشه‌های منزل ما نیز، همانند آن شیشه‌های درخشان و درب شیشه‌ای که در تلویزیون می‌بینیم، شفاف باشند؛ اما دستیابی به چنین چیزی همیشه آسان نیست. در عوض، ما اغلب با لکه‌های سرسخت و رسوب آب روی شیشه مواجه می‌شویم. این لکه‌های آب هنگامی ایجاد می‌شوند که غلظت بالایی از مواد معدنی منزیم و کلسیم در آب وجود داشته باشد. مواد معدنی با گذشت زمان بر روی سطوحی مانند شیشه‌های داخل حمام جمع می‌شوند که در تماس مداوم با آب سخت هستند. خوشبختانه، راه‌های زیادی برای پاک کردن رسوب آب از روی انواع شیشه وجود دارد. حتی با استفاده از چند ماده خانگی، تمیز کردن شیشه و پاک کردن رسوب آب بسیار آسان خواهد بود.

باقی ماندن جرم و رسوب آب روی شیشه و آینه

   

قبل از اینکه پاک کردن رسوب آب از روی شیشه و آینه را یاد بگیرید، بهتر است دلیل ایجاد شدن آن‌ها را در وهله اول بدانید. هنگامی که آبِ مملو از مواد معدنی خشک می‌شود، لکه‌های آب سخت را روی شیشه ایجاد می‌کند؛ لکه‌هایی که به این سادگی قابل پاک شدن نیستند. در واقع با تبخیر آب، مواد معدنی روی سطح شیشه باقی می‌مانند. هر چند آب باران می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های روی پنجره شما باشند، اما باید علت‌های احتمالی دیگر را نیز در نظر گرفت. آیا یک آب‌پاش در نزدیکی شیشه‌ها قرار دارد؟ آیا ناودان شما از پشت بام به شیشه پنجره نشت می‌کند؟ شاید با حل کردن همین مشکلات، لکه‌های آب نیز از روی پنجره‌های شما ناپدید شوند! برخی از پنجره‌ها برای کمک به جلوگیری از ایجاد شدن لکه‌های آب، دارای امکانات کارخانه‌ای هستند. اگر پنجره‌های شما فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند، می‌توانید از روکش شیشه، خمیر موم نخل، یا محصولات دفع‌باران روی پنجره استفاده کنید. این امکانات به آب باران اجازه می‌دهند تا به جای اینکه روی سطح شیشه لکه ایجاد کند، از روی شیشه به پایین غلتیده و لکه‌های کمتری تشکیل شوند.


«مقاله "تمیز کردن شیشه پنجره‌های دور از دسترس" هوم پلاس را از دست ندهید!»

پاک کردن رسوب آب از شیشه و آینه

یک سطل بردارید

یک دستکش لاستیکی بپوشید. حتی اگر از محصولات تمیز کننده طبیعی استفاده می‌کنید، باز هم بهتر است از دستان خود محافظت کنید. یک سطل تمیز و یک ظرف سرکه سفید تهیه کنید. برای تمیز کردن شیشه با مخلوط رقیق شده سرکه و آب شروع کنید و در صورت عدم موفقیت، سرکه را مستقیما روی لکه‌های سرسخت بمالید.

مخلوط کنید

بسته به اندازه پنجره یا آینه، مقادیر مساوی سرکه و آب مقطر را در سطل بریزید و آن‌ها را کاملا مخلوط کنید. معمولا یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب مقطر برای تمیز کردن شیشه کافی است، اما می‌توانید از مقادیر بیشتر برای شیشه‌های کثیف‌تر استفاده کنید.

از مخلوط استفاده کنید

با استفاده از اسفنج، مخلوط را روی شیشه بمالید و تمام سطح شیشه یا آینه را از بالا به پایین با مخلوط سرکه و آب بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی سرکه و آب مقطر روی شیشه قرار دارد، خصوصا در قسمت‌های پایینی‌تر که لکه‌ها ضخیم‌تر هستند. اطمینان حاصل کنید که کل شیشه با مخلوط سرکه و آب پوشانده شده است.

صبر کنید

حداقل پنج دقیقه صبر کنید. ممکن است برای لایه‌های ضخیم‌تر لکه‌های سرسخت مدت بیشتری صبر کنید. سرکه سفید یک اسید آلی است که بدون آسیب رساندن به شیشه و آینه، به آرامی لکه‌های آب سخت را ازبین می‌برد. سرکه همچنین می‌تواند رسوبات آب سخت را از روی شیرهای آب نیز پاک کند تا فشار آب بهبود یابد.

آبکشی کنید

پس از اتمام زمان، رسوبات آب سخت را با آب مقطر گرم بشویید. اگر هنوز هم با لکه‌های آب سخت مواجه هستید، دوباره مخلوط را روی شیشه مالیده و اجازه دهید مدت بیشتری روی آن باقی بماند. در صورت لزوم می‌توانید بگذارید سرکه برای یک شب روی شیشه باقی بماند. مخلوط سرکه و آب همچنین باقیمانده کف صابون را نیز ازبین می‌برد.


«مقاله "ساخت شوینده های خانگی" هوم پلاس را مطالعه کنید!»

نکات اضافی

برای از بین بردن لکه‌های آب سخت و کف صابون از روی قاب فلزی شیشه یا آینه، از مقداری روغن لیمو یا مرکبات استفاده کنید. مقدار کمی از روغن مرکبات را روی یک پارچه نرم ریخته و قاب فلزی را به آرامی مالش دهید تا لکه‌ها پاک شوند. این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه‌ها ازبین بروند و قاب فلزی درخشش خود را بازیابد.


بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

بهترین مواد برای از بین بردن لکه رسوبات

  •  سرکه و آب: برای تمیز کردن شیشه، مخلوط حاصل از مقادیر مساوی سرکه سفید و آب مقطر را روی شیشه اسپری کنید. اطمینان حاصل کنید که ضخیم‌ترین لکه‌ها را کاملا بپوشانید. اجازه دهید محلول برای ۵ تا ۱۰ دقیقه باقی بماند و به محض خشک شدن دوباره مخلوط را اسپری کنید. یک حوله کوچک را با محلول سرکه و آب خیس کنید و شیشه را با حوصله مالش دهید. پنجره را با پارچه نرم یا حوله کاغذی خشک کنید و اگر هنوز هم لکه‌های آب سخت قابل مشاهده بودند، این فرایند را تکرار کنید. • لیمو: یک لیمو را از وسط برش بزنید و با فشار کافی روی شیشه بمالید. خاصیت اسیدی طبیعی لیمو به راحتی لکه‌های آب سخت را ازبین می‌برد. آب لیمو باقی مانده را با یک پارچه نرم یا حوله کاغذی پاک کنید. کار را با اسپری شیشه پاک کن تمام کنید و برای درخشش بدون رگه آن را با روزنامه پاک کنید.
  • جوش شیرین و آب: با ترکیب کردن جوش شیرین و کمی آب، یک خمیر درست کنید. خمیر را روی پارچه قرار داده و پنجره را به شدت مالش دهید تا ریزدانه‌های ساینده جوش شیرین بتوانند لکه‌های سخت آب را ازبین ببرند. شیشه را کاملا با آب مقطر آبکشی کرده و سپس از شیشه پاک کن سنتی و روزنامه برای تمیز کردن شیشه استفاده کنید تا تمام باقی‌مانده‌ها و رگه‌ها از روی پنجره پاک شوند.
  جوش شیرین برای از بین بردن لکه رسوبات  
  • محلول نمک و آب: این احتمالا ساده‌ترین راه حل برای پاک کردن رسوب آب است. این محلول به آسانی قابل آماده کردن است. تمام آنچه نیاز دارید، نمک و آب است. چگونه کار می‌کند؟ نمک ترکیبات معدنی را از روی شیشه جدا می‌کند. این مخلوط نباید خیلی رقیق باشد. با متعادل کردن نسبت نمک و آب، آن را به صورت خمیر دربیاورید. از خمیر روی شیشه استفاده کنید و آن را روی لکه‌ها مالش دهید تا از بین بروند. پس از اتمام کار، از یک پارچه تمیز برای پاک کردن باقی‌مانده نمک استفاده کنید. قرار نیست لکه‌های بیشتری روی شیشه باقی بگذارید.
  • خمیردندان: استفاده از خمیر دندان روی سطوح شیشه‌ای یکی دیگر از ترفندهای موثر برای پاک کردن رسوب آب است. خمیردندان قلیایی است و مواد معدنی روی سطح شیشه را ازبین می‌برد. این یک روند کاملا ساده برای تمیز کردن شیشه است. از یک حوله بدون پرز استفاده کنید. خمیردندان را روی حوله ریخته و آن را روی سطح شیشه بمالید. برای اینکه کار خود را کامل انجام دهید، از حرکات دورانی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که روی تمام مناطق لکه‌دار خمیردندان مالیده‌اید. از پوشاندن تمام لکه‌ها، اجازه دهید خمیر دندان چند دقیقه باقی بماند. آب مقطر و سرکه را به مقدار مساوی ترکیب کرده و از آن برای پاک کردن باقی مانده خمیردندان استفاده کنید.
  • آمونیاک و محصولات تمیز کننده قلیایی: اگر از محصولات پاک کننده قلیایی استفاده می‌کنید، افزودن آمونیاک ایده خوبی خواهد بود. ترکیب این دو بهتر کار خواهد کرد. علاوه بر افزایش اثربخشی کلی پاک کننده، شما می‌توانید از توانایی آمونیاک در از بین بردن لکه‌های آب سخت نیز بهره ببرید.

شیشه پاک کن هوم پلاس

  شیشه پاک کن هوم پلاس  

شیشه پاک کن ضد بخار و ضد گرد و غبار هوم پلاس با رایحه دلپذیر علاوه بر پاک کردن رسوب آب، مانع از تشکیل بخار و نشست زود هنگام گرد و غبار بر روی شیشه و آینه می‌گردد، همچنین مانع ایستایی قطرات باران بر روی سطوح می‌شود که این ویژگی منحصر به‌فرد شیشه پاک کن هوم پلاس را به بهترین محصول برای شستشوی شیشه اتومبیل تبدیل کرده است. کیفیت خوب مواد به ‌کار رفته در این محصول سبب شده که پس از استفاده از آن روی هر نوع سطح، اثری از دستمال یا رد مات مواد آن باقی نماند و سطوح کاملا تمیز و براق شوند. همچنین می‌توان برای برق‌انداختن و تمیزکردن شیرآلات استیل و اجاق گاز نیز از این مایع استفاده کرد. این محصول از قدرت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار بوده و در ضمن کاملا بی‌خطر است. این محصول با توجه به کیفیت بسیار خوبش، مصرف کمی دارد و بسیار به‌صرفه است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.