هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / ساخت شوینده و تمیز کننده های خانگی
1399/07/28

ساخت شوینده و تمیز کننده های خانگی

اکثر محصولات تمیز کننده‌ای که در خانه استفاده می‌کنید، بقایایی از خود به‌جا می‌گذارند که ممکن است با پوست شما تماس پیدا کند، وارد غذای شما شود، به لباس شما بچسبد و حتی به فرزند خردسال شما آسیب برساند. چه خودتان تمیزکاری خانه را انجام دهید و چه از خدمات نظافتی استفاده کنید، بایستی همواره حواستان به محصولات تمیز کننده‌ای که استفاده می‌شود باشد. بیشتر شوینده‌‌های رایج حاوی مواد شیمیایی خطرناکی برای بدن هستند. استفاده از تمیز کننده خانگی، علاوه بر سازگاری با محیط زیست، باعث می‌شود خانه شما از تاثیرات مواد شیمیایی خطرناک در امان بماند. سلامتی شما و خانواده‌تان ارزش محافظت شدن در برابر بسیاری از سموم موجود در شوینده‌های شیمیایی را دارد، بنابراین با این مقاله هوم پلاس همراه باشید.

مزایای استفاده از شوینده های طبیعی به جای شیمیایی

۱. شوینده‌های طبیعی موثرتر هستند

مواد شوینده طبیعی همواره نتایج بهتری نسبت به مواد شوینده و پاک کننده‌های شیمیایی از خود نشان داده‌اند. دلیل این امر آن است که این شوینده‌های طبیعی از موادی تشکیل شده‌اند که از گیاهانی موثرتر از مواد شیمیایی تجاری استخراج شده‌اند. اگر ماده شوینده شما بر پایه مواد شیمیایی باشد، حتی لباس‌هایی که به تازگی شسته شده‌اند نیز ممکن است احساس لک‌دار بودن به شما بدهند. و این اتفاقی نیست که در صورت استفاده از مواد تمیز کننده خانگی برای شما رخ دهد. یکی دیگر از مزایای مزایای استفاده از شوینده‌های طبیعی به جای شیمیایی این است که به میزان کمتری از ماده شوینده استفاده می‌شود.

۲. ماهیت ملایم دارند

لباس‌های شما در تمام طول روز با پوست شما در تماس هستند. اگر از محصولات تمیز کننده خشن یا بر پایه مواد شیمیایی استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که مقداری از این مواد درون بافت لباس باقی بماند که ممکن است با پوست شما تماس پیدا کند. اگر ماده شوینده بسیار خشن باشد، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی در فرد شود. مواد تمیز کننده خانگی ضدآلرژی هستند و ماهیت ملایمی دارند که برای افراد دارای پوست حساس بسیار مفید است. این شوینده‌ها همچنین هیچ ماده شیمیایی مانند فسفات، کلر و غیره ندارند؛ موادی که می‌توانند برای پوست شما مضر باشند.

۳. دوستدار محیط ‌زیست هستند

محصولات تمیز کننده خانگی به دلیل مواد سازنده و نحوه ساخت، با محیط ‌زیست سازگار بوده و آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کنند. مواد شیمیایی سمی که معمولا در مواد شوینده تجاری و پاک کننده‌های معمولی وجود دارند می‌توانند از طریق راه‌یابی به منابع آبی برای محیط زیست و حیوانات خطرناک باشند.

۴. نگهداری آسان

ویژگی خوب دیگر محصولات تمیز کننده خانگی این است می‌توان از آن‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری استفاده کرد. در حقیقت توصیه می‌شود انواع مختلفی از مواد شوینده خانگی را به صورت فله‌ای ساخته و انبار کنید تا در صورت نیاز به تمیز کننده خانگی مناسب دسترسی داشته باشید. این مواد همچنین تاریخ انقضای طولانی‌تری دارند که باعث می‌شود عمر مصرف طولانی‌تری در مقایسه با مواد شوینده معمولی داشته باشند.

۵. به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کنند

مواد تشکیل‌دهنده تمام شوینده‌ها و پاک‌ کننده‌ها در نهایت جذب هوا می‌شوند، چه به صورت مایع تولید شده باشند، چه جامد و چه اسپری. بنابراین بهتر است از تمیز کننده خانگی ساخته شده از مواد طبیعی استفاده کنید که برای هوا ایمن‌تر هستند.

۶. می‌توانند رایحه‌های مختلفی داشته باشند

مواد شوینده خانگی را می‌توان در رایحه‌های مختلفی تولید کرد. حتی امکان تهیه عطرهای سفارشی از طریق ترکیب روغن‌ها معطر نیز وجود دارد. شوینده‌ها و پاک‌ کننده‌های تجاری گزینه‌های زیادی در مورد رایحه در اختیار شما قرار نمی‌دهند. در حقیقت، اکثر شوینده‌ها و صابون‌های معمولی رایحه‌های مشابهی دارند. در حالی که بیشتر مواد تمیز کننده خانگی رایحه خود را از گل و گیاهان یا روغن‌های معطر می‌گیرند.


«مقاله "روش‌های برق انداختن کاشی و سرامیک" هوم پلاس را از دست ندهید!»


پاک کننده طبیعی برای شستشوی کاشی های حمام

  پاک کننده طبیعی برای شستشوی کاشی های حمام  

توصیه می‌کنیم از سرکه سفید به عنوان پایه اسپری استفاده کنید، زیرا به عنوان یک پاک کننده طبیعی معجزه می‌کند. سرکه علاوه بر کاشی، در تمیز کردن دوش نیز بسیار موثر است و به راحتی آبکشی می‌شود. در مرحله بعد، کمی مایع ظرفشویی طبیعی بی‌بو به محلول اضافه کنید. این ماده به راحتی چربی و باقیمانده صابون را ازبین می‌برد و در عین حال هیچ بویی از خود به جا نمی‌گذارد. علاوه بر این، به خوبی با سرکه ترکیب می‌شود. سرانجام، می‌توانید از دو روغن مناسب برای شستشو نیز استفاده کنید: روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس. هر دو روغن در مقابله با قارچ‌ها و باکتری‌ها بسیار موثر هستند. آن‌ها همچنین به پاک‌کننده طبیعی ما کمک می‌کنند تا از ایجاد قارچ و کپک روی کاشی حمام جلوگیری کند. علاوه براین، این روغن‌های طبیعی، به حمام شما بوی تازگی و طراوت می‌بخشند. می‌توانید از این روغن‌ها در بسیاری از مواد تمیز کننده خانگی استفاده کنید، زیرا آن‌ها در مبارزه با میکروب‌ها و تمیز نگه داشتن سطوح بسیار موثر هستند. این دستورالعمل، بدون استفاده از روغن‌های معطر نیز در مقابله با باقیمانده شوینده‌های شیمیایی و آلودگی‌ها به خوبی کار خواهد کرد، اما در دور نگه داشتن کپک و قارچ در آینده به قدر کافی موثر نخواهد بود. با این حال، اگر تنها به دنبال یک تمیز کننده خانگی برای استفاده روزمره هستید، می‌توانید از روغن‌های معطر صرف نظر کنید.

طرز تهیه پاک کننده طبیعی کاشی

این محلول تمیز کننده خانگی دارای ترکیبات طبیعی است، طرز تهیه آسانی دارد و بسیار قوی عمل می‌کند. ساخت محلول تمیز کننده خانگی برای شستشوی کاشی های حمام نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، بلکه از استنشاق نکردن گازهای شیمیایی نیز جلوگیری می‌کند.

مواد اولیه

  • ۱ فنجان سرکه سفید
  • ۴ قاشق چای خوری مایع ظرفشویی (ترجیحاً بدون عطر)
  • ۱۰ قطره روغن درخت چای
  • ۱۰ قطره روغن اکالیپتوس
  • ۱ بطری اسپری

دستورالعمل

  • در یک بطری اسپری (۲۵۰ میلی‌لیتری یا بیشتر)، سرکه سفید و مایع ظرفشویی را ترکیب کنید. بطری را تکان دهید تا مواد اولیه با یکدیگر ترکیب شوند.
  •  روغن‌های معطر را اضافه کنید، درب بطری را ببندید و مجدا خوب تکان دهید.

نحوه استفاده

  • قبل از استفاده بطری را به خوبی تکان دهید.
  •  محلول را به خوبی روی کاشی‌ها و وان حمام اسپری کنید.
  • اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه رو کاشی‌ها بماند.
  • با یک پارچه تمیز کاشی‌ها را پاک کنید.
  • برای بهترین نتیجه، این فرآیند را روزانه تکرار کنید.

توصیه بعد از استفاده از این تمیز کننده خانگی، کاشی‌ها و وان را کاملا آبکشی کنید تا از باقی نماندن هرگونه باقیمانده مطمئن شوید. روغن درخت چای و اکالیپتوس نیز هرچند پاک‌‌کننده‌های شگفت انگیزی هستند، اما ممکن است پوست برخی افراد را تحریک کنند.


«با محصولات شوینده ظروف هوم پلاس بیشتر آشنا شوید!»


پاک کننده طبیعی برای شستشوی ظروف

دستورالعمل تهیه مخلوط بوره و جوش شیرین

  • یک قاشق غذاخوری بوره
  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین

بوره و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. سپس، آن را درون محفظه شوینده ماشین ظرفشویی خود بریزید و دستگاه را طبق معمول راه‌اندازی کنید. اگر می‌خواهید میزان بیشتری از این ترکیب را تهیه کنید، بوره و جوش شیرین را به نسبت یک به یک با هم مخلوط کنید.

نحوه کار کردن

بوره و جوش شیرین هر دو ضدعفونی کننده‌های طبیعی و ساینده‌هایی ملایم به‌شمار می‌روند؛ دقیقا همان چیزی که برای از بین بردن غذای چسبیده به ظروف و میکروب‌ها نیاز دارید. در واقع شاید دوست داشته باشید بدانید که بوره یکی از مواد رایج در ترکیب بسیاری از شوینده‌های تجاری است.

دستورالعمل تهیه مخلوط بوره و سود رختشویی

در برخی موارد، مخلوط ساده بوره و جوش شیرین، یک لایه نازک روی ظروف باقی می‌گذارد. در این دستورالعمل، به جای جوش شیرین از سود رختشویی (قلیاب) استفاده شده و اسید سیتریک و نمک به آن افزوده شده که هر دو در تمیز کردن ظروف و لیوان‌ها بسیار موثر هستند. برای این ترکیب، باید اسید سیتریک خوراکی پیدا کرده و یا از ترکیب لیموناد شیرین نشده استفاده کنید.

  • یک قاشق غذاخوری بوره
  • یک قاشق غذاخوری سود رختشویی
  • ۲/۱ قاشق غذاخوری نمک
  • ۲/۱ قاشق غذاخوری اسید سیتریک خوراکی

همه مواد را با هم مخلوط کنید. برای هر شستشو از یک تا دو قاشق غذاخوری استفاده کنید. می‌توانید ترکیب لیموناد شیرین نشده را جایگزین اسید سیتریک کنید، زیرا بیشتر از اسید سیتریک خوراکی تشکیل شده است و به عنوان یک جایزه، کمی رایحه لیمو نیز به تمیز کننده خانگی شما اضافه می‌کند. نمک برای نرم کردن آب سخت استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر آب نرم دارید، نیازی به نمک نخواهد بود. اگر می‌خواهید میزان بیشتری از این ترکیب را تهیه کنید، می‌توانید مقادیر را تغییر دهید، فقط نسبت‌ها را در ۲:۲:۱:۱٫۲ نگه دارید.

دستورالعمل تهیه مخلوط بدون بوره

برخی از افراد مایل نیستند از بوره استفاده کنند. سود رختشویی عملکرد شیمیایی مشابهی را ایجاد می کند.

  • ۳ قاشق غذاخوری سود رختشویی
  • ۳ قاشق غذاخوری اسید سیتریک خوراکی
  • ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک

مواد بالا را با هم مخلوط کنید و در هر بار شستشو از یک تا دو قاشق غذاخوری استفاده کنید. بقیه ترکیب را در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید. همانند دستورالعمل دوم، در صورت داشتن آب نرم ممکن است نیازی به استفاده از نمک نداشته باشید. . اگر می‌خواهید میزان بیشتری از این ترکیب را تهیه کنید، می‌توانید مقادیر را تغییر دهید، فقط نسبت‌ها را در ۳:۳:۱:۱٫۲ نگه دارید.

شیشه پاک کن خانگی

 

آماده امتحان کردن یک شیشه پاک کن خانگی قوی هستید؟ در اینجا دو روش برای ساخت این تمیز کننده خانگی را به شما معرفی می‌کنیم. دستورالعمل تهیه شیشه پاک ‌کن خانگی با سرکه

مواد اولیه

  • ۱ فنجان سرکه سفید
  • ۱ فنجان آب
  • ۱ بطری اسپری

بطری اسپری را با نیمی آب و نیمی سرکه سفید پر کنید. سپس از این محلول مانند شیشه پاک‌ کن‌های تجاری که از فروشگاه خریداری می‌کنید استفاده کنید. اگر یک تمیز کننده خانگی معطر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از سرکه معطر استفاده کنید. مزیت استفاده از سرکه به عنوان شیشه پاک کن، علاوه بر صرفه‌جویی مالی، هیچ ماده شیمیایی یا بخار خطرناکی تولید نخواهد شد. علاوه بر این، سرکه اثر انگشت و سایر آلودگی‌های پنجره را به‌طور موثر ازبین می‌برد و هیچ رگه‌ای از خود به جا نمی‌گذارد.

دستورالعمل تهیه شیشه پاک ‌کن خانگی با سرکه و الکل

  دستورالعمل تهیه شیشه پاک ‌کن خانگی با سرکه و الکل  

این تمیز کننده خانگی بسیار سریع‌تر تبخیر می‌شود تا در نهایت هیچ لکه‌ای روی شیشه باقی نماند. علاوه بر این، ارزان قیمت است و کیفیتی همانند شیشه پاک کن‌های تجاری دارد.

مواد اولیه

  • ۱ فنجان الکل طبی
  • ۱ فنجان آب
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه
  • بطری اسپری

برای هر بار استفاده، از یک فنجان الکل طبی، یک فنجان آب و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید استفاده کنید. بطری اسپری را پر کرده و همانند شیشه پاک‌کن‌های معمولی از آن استفاده کنید. بقیه مخلوط را در کابینت خنک و به دور از هرگونه منبع حرارتی نگهداری کنید، زیرا الکل این ترکیب را قابل اشتعال می‌کند.

مواد اولیه

  • پوست لیمو
  • سرکه سفید
  • ظرف شیشه‌ای

دستورالعمل:

مقدار محلول به اندازه ظرف شما بستگی دارد. توصیه می‌کنیم ظرف شیشه‌ای که انتخاب می‌کنید آنقدری بزرگ باشد که بتواند مقدار پوست لیموی مورد نیاز شما را در خود جا دهد.

۱. پوست لیمو را در ظرف قرار داده و ظرف را کاملا با سرکه پر کنید. روی آن را پوشانده و اجازه دهید مخلوط لیمو و سرکه ۲ هفته بماند.

۲. پوست لیمو را از سرکه درآورده و دور بیاندازید. آب را به سرکه اضافه کنید. (توصیه می‌کنیم آب و سرکه را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کنید.)

توصیه نهایی:

تمیز کننده خانگی لیمو و سرکه آن بوی شدیدی که از سرکه انتظار دارید را نخواهد داشت. لیموها به تعدیل بوی سرکه کمک می‌کنند و رایحه‌ تازگی و تمیزی (در مقایسه با مواد شیمیایی خشن شوینده‌های تجاری) را ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود هنگام تمیزکاری احساس خوبی داشته باشیم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.