هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / بهترین روش‌ها برای تمیز کردن دیوار که باید بدانید
1399/09/04

بهترین روش‌ها برای تمیز کردن دیوار که باید بدانید

هرچند شما مرتبا کف خانه خود را تمیز می‌کنید و فر‌ش‌های خود را جاروبرقی می‌کشید، اما آخرین بار کی دیوارها را تمیز کردید؟ با توجه به اینکه هر روز به دیوارها تکیه می‌کنیم، آن‌ها را لمس می‌کنیم و وسایل مختلفی را روی آن‌ها نصب می‌کنیم، تمیز نگه داشتن دیوارها به اندازه تمیز کردن سایر سطوح منزل اهمیت دارد. علاوه بر این، با گذشت زمان دیوارهای رنگ‌شده لکه‌ها، اثر انگشت و گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند که باعث می‌شود ظاهر دیوار کدر و کثیف شود. برای حفظ ظاهر تازه نقاشی شده دیوار، دیوارهای خود را مرتبا پاک کنید. دیوارها، با توجه به نوع پوشش و رنگ خود، باید با مناسب‌ترین شیوه ممکن تمیز شوند. قبل از اینکه تمیز کردن دیوار را به برنامه روزانه تمیزکاری خود اضافه کنید، نکات هوم پلاس در مورد بهترین شیوه‌ها برای تمیز کردن دیوار را بخوانید تا برای مقابله با هرگونه لکه، بر روی انواع مختلف دیوار، آماده شوید.

نحوه تمیز کردن دیوار رنگ لاتکس

بهترین روش برای شستن دیوارهای رنگ شده با رنگ لاتکس، استفاده از آب گرم و یک تمیز کننده همه کاره غیرساینده است. یک اسفنج تمیز را در آب فرو کنید، سپس آن را کاملا چلانده و دیوار را به آرامی مالش دهید. توجه ویژه‌ای به مناطقی که بیشتر لمس می‌شوند، مانند اطراف دستگیره در و کلیدهای برق، داشته باشید. با یک اسفنج دیگر و آب مقطر دیوار را آبکشی کنید. مراقب باشید که مناطق اطراف پریزها، کلیدهای روشنایی، جک‌های تلفن و سایر اتصالات برق را خیس نکنید. اگر شستشوی آن نقاط ضروری است، برق را از طریق کنتور قطع کنید.

نحوه تمیز کردن دیوار رنگ روغن

دیوارهای رنگ روغن را به همان شیوه دیوارهای دارای رنگ لاتکس بشویید و ترجیحا به جای محلول تمیز کننده همه‌ کاره از مخلوط سرکه سفید و آب استفاده کنید. اسفنج یا پارچه را پس از خیس کردن کاملا بچلانید تا حداقل میزان رطوبت روی آن باقی بماند. دیوارهایی که با بافت رنگ آمیزی شده‌اند، مانند دیوار‌های دارای طرح، می‌توانند جاذب گرد و غبار باشند و به تمیز کردن عمیق‌تری نیاز داشته باشند. در این صورت، به هر پیمانه آب، ۳۰ میلی‌لیتر بوره اضافه کنید تا دیوارها کاملا تمیز شوند.


«مقاله "پاک کردن سیمان از روی شیشه پنجره" هوم پلاس را از دست ندهید!»


نحوه تمیز کردن دیوار گچی

  •  با استفاده از یک پارچه میکروفایبر بدون پرز، دیوارها را گردگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام آلودگی‌ها و گرد و غبارها از گوشه‌ها و سطح دیوار پاک شده باشند. برای دیوارهای گچی زمخت‌تر، ار جاروبرقی با اتصال برس گردگیری استفاده کنید تا خاک از بافت سطح خشن گچ جدا شود.
  •  مبلمان و وسایل دیگر را از دیوارها دور کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن سطوح مختلف توسط سفید کننده، یک پارچه بزرگ را روی مبلمان بیندازید تا فرش و اثاثیه را بپوشاند.
  • یک سطل بزرگ را با ۷ لیتر آب سرد پر کنید. یک و نیم فنجان سفید کننده را با آب سرد مخلوط کنید.
  • برای محافظت از پوست خود در برابر مواد سفید کننده، یک دستکش لاستیکی بپوشید. یک اسفنج بزرگ را در محلول سفید کننده فرو کرده و پس از بیرون آوردن کاملا بچلانید تا مقدار کمی رطوبت روی آن باقی بماند.
  • دیوار گچی را با استفاده از اسفنج پاک کنید و در صورت لزوم آن را با محلول سفید کننده بیشتر خیس کنید. از پایین دیوار شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید.
  • هر بار یک قسمت کوچک را بشویید. پس از پاک کردن هر قسمت با محلول سفید کننده، آن را با یک حوله تمیز خشک کنید. خشک کردن در هنگام شستشو مانع از آن می‌شود که آب روی دیواره شره کرده و رگه‌هایی را پشت سر خود به جا بگذارد.
  • سطل را با آب تمیز پر کنید. برای دومین بار دیوار را از پایین به بالا با آب تمیز پاک کنید و مجددا خشک کنید.

نحوه تمیز کردن دیوار دارای کاغذ دیواری

  تمیز کردن کاغذ دیواری

تنها نوع کاغذ دیواری که می‌توانید آن را از طریق شستشو و با خیال راحت تمیز کنید، کاغذ دیواری وینیل است. البته حتی در مواجه با وینیل نیز تا آن جا که می‌توانید از رطوبت و فشار کم استفاده کنید، مگر آنکه روی برچسب مراقبت کاغذ دیواری ذکر شده باشد که استفاده از سایش به کاغذ دیواری آسیب وارد نمی‌کند.

برای شستن کاغذ دیواری وینیل، از دو سطل استفاده کنید. یک سطل را با یک محلول گرم و صابونی، که از ترکیب ۲۰ میلی لیتر (۱ قاشق غذاخوری) پاک کننده چندمنظوره و ۵ لیتر آب تهیه شده است، پر کنید. در سطل دیگر آب گرم و تمیز ریخته و از آن برای آبکشی اسفنج خود استفاده کنید تا هرگز آلودگی روی سطح کاغذ دیواری پخش نشود.

در پایان دیوار را آبکشی کرده و سپس خشک کنید. برای آبکشی، از یک اسفنج با رطوبت اندک استفاده کرده و آن را به آرامی روی محلی که تازه شسته‌اید بکوبید. برای خشک کردن دیوارها، رادیاتور را روشن کرده یا از یک بخاری برقی استفاده کنید تا کار را برای شما انجام دهد. اگر چنین امکانی وجود ندارد، می‌توانید دیوارها را به آرامی و با یک حوله نرم خشک کنید.

مراقب باشید: کاغذ مرطوب آسیب پذیر است؛ بنابراین حوله را به دیوار فشار دهید تا رطوبت را ازبین ببرد و از مالش دادن سریع حوله روی کاغذ دیواری، که منجر به خراب شدن کاغذ می‌شود، خودداری کنید.

در مواجه با کاغذ دیواری غیر وینیل، بیشترین کاری که می‌توانید انجام دهید تمیز کردن لکه‌ها است. برای انجام این کار با استفاده از مواد خشک، مي‌توانید لکه‌های چربی و آلودگی را با مواد مناسب پوشانده و از طریق جذب کردن آن‌ها را تمیز کنید. برای انجام این‌کار به مواد مناسب و صبر نیاز خواهید داشت.

یک پارچه تمیز و جاذب، یا حدود ۴ حوله آشپزخانه (یا دستمال توالت) را به دیوار بچسبانید. سپس پارچه یا دستمال‌ها را با حرارت بسیار کم اتو کنید. گرما باعث انتقال آلودگی‌ و روغن از روی کاغذ دیواری به حوله می‌شود. ترفند دیگر مالش دادن یک تکه نان سفید به کاغذ دیواری است ممکن است چربی را از روی کاغذ پاک کند.


«مقاله "روش‌های ضدعفونی کردن خانه و محل کار" را مطالعه کنید!»


نحوه تمیز کردن دیوار چوبی

  •  ½ پیمانه سرکه سیب و ۱ فنجان آب گرم را در یک بطری اسپری ریخته و یک محلول تمیز کننده بسیار قدرتمند ایجاد کنید.
  • یک پارچه میکروفایبر را با اسپری کاملا خیس کرده و با استفاده از مالش و زور بازو آلودگی‌ها و لکه‌های چربی ‌سرسخت را از بین ببرید.
  • پس از تمیز کردن، دیوار را با استفاده از یک پارچه میکروفایبر دیگر خشک کنید.
  • مقداری روغن معدنی را روی یک پارچه خشک و تمیز بریزید. دیوار چوبی را با استفاده از این پارچه، در دایره‌های کوچک مالش دهید تا دیوار براق شود.

برای هر لکه روی دیوار از چه شوینده و دستمالی استفاده کنیم؟

   شوینده و دستمال مناسب تمیز کردن لکه دیوار

دوده و سیاهی

دوده معمولا ترکیبی چرب است، بنابراین بیشتر روش‌های مقابله با چربی برای دوده نیز مفید است. همچنین می‌توانید از الکل مالشی برای حل کردن و پاک کردن دوده استفاده کنید. برای بازگرداندن سطح به حالت اولیه، از روغن بچه یا روغن پیشخوان آشپزخانه استفاده کنید تا درخشش به دیوار شما بازگردد.

پاستل و مداد شمعی

پاک‌کن‌های مخصوص دیوار به راحتی رد مداد شمعی و پاستل را از روی دیوار شما پاک می‌کنند. اگر آن‌ها از پس کار برنیامدند:

  • لکه‌ را با خمیر دندان مالش دهید.
  • با استفاده از حرکات دورانی، لکه را با آدامس نقاشی یا پاک‌کن مداد تمیز کنید.
  • با استفاده از دستمال مرطوب، علائم را از روی دیوار پاک کنید.
  • مقداری جوش شیرین را روی یک اسفنج مرطوب پاشیده و رد مداد شمعی را به آرامی بسابید تا از بین برود.

واکس روغنی

اگر با لکه واکس روغنی مواجه شدید که علی‌رغم تمام سابیدن‌های شما از بین نمی‌رود، ممکن است به یک روش جدی‌تر برای پاک کردن آن نیاز داشته باشد. مقداری کاغذ جاذب تهیه کرده و آن را روی لکه قرار دهید. سپس با استفاده از اتو، سطح کاغذ را گرم کنید تا چربی زیر کاغذ ذوب شود و جذب کاغذ شود. این کار چندین بار با کاغذهای تازه تکرار کنید تا زمانی که چربی بیشتری جذب کاغذ نشود. سپس با مواد شوینده و آب به سراغ لکه رفته و باقیمانده چربی را ازبین ببرید.

مداد

حذف رد مداد از روی دیوار دشوار است. یک پنبه را با الکل مالشی خیس کرده و روی لکه قرار دهید. یا از یک اسپری مو استفاده کرده و پس از خیس کردن لکه، آن را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید.

جوهر

از آنجا که جوهر ماده‌ای روغن پایه است، می‌توان با استفاده از کرم اصلاح، حلال‌های تمیز کننده خشک، لاک پاک کن یا حلال‌های دیگر، آن را ازبین برد.

هنگام استفاده از حلال‌های تمیز کننده و لاک پاک کن، حتما پنجره‌ها را باز کنید.

اثر انگشت

برای لکه‌ اثر انگشت، یک خمیر از جوش شیرین و آب درست کنید و محل لکه را با استفاده از یک پد غیرساینده مالش دهید. اگر تمیز کننده (یا سرکه سفید و آب) لکه‌ها یا آسیب‌ دیدگی را از بین نمی‌برد، کار را با محلول بسیار رقیق الکل ادامه دهید.


مقاله مرتبط: پاك كردن چربی کابینت چوبی

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.