هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کردن سیمان از روی شیشه پنجره
پاک کردن سیمان از روی شیشه پنجره
1399/09/01

پاک کردن سیمان از روی شیشه پنجره

در حین ساخت و ساز و کارهای عمرانی، اگر کارگران به اندازه کافی احتیاط نکنند، ممکن است در اثر پاشیده شدن سیمان، شیشه‌های پنجره خانه یا دفتر شما آسیب ببینند. حالت‌های مختلفی برای وقوع چنین حادثه‌ای وجود دارد، اما در همه آن‌ها با شیشه‌های سیمانی مواجه خواهید شد. مادامی که ساخت و ساز ادامه داشته باشد، اصلی‌ترین ماده مورد استفاده سیمان خواهد بود. سیمان برای شیشه بسیار مضر است، زیرا ممکن است هنگام استفاده، گرد و غبار سیمان روی شیشه قرار گرفته و با ترکیب شدن با رطوبت، لکه‌های بسیار سرسخت و ناخوشایندی را روی شیشه پنجره شما ایجاد کند. مشکل دیگر سیمان این است که روی شیشه خوردگی‌های عمیق ایجاد می‌کند، این بدان معنی است که سیمان نه تنها شیشه را لکه‌دار می‌کند، بلکه به سطح شیشه آسیب نیز می‌رساند. این آسیب شکاف‌های عمیقی بر روی سطح شیشه ایجاد می‌کند که قابل رفع نیست و باعث قدیمی شدن ظاهر شیشه می‌شود. بهتر است لکه‌های سیمان روی شیشه را محض ظهور تمیز کنید. هوم پلاس در این مطلب راهنما، بهترین روش برای پاک کردن سیمان از روی سطوح شیشه‌ای را به شما آموزش می‌دهد.

تمیزکاری اولیه شیشه پنجره

  تمیزکاری اولیه شیشه پنجره

اهمیت تمیز کردن به موقع

سیمان چسبی است که شن و ماسه را در مخلوط بتن به هم متصل می‌کند. سیمان از تعدادی ماده شیمیایی، عمدتا سیلیکات‌های کلسیم، تشکیل شده است که در ترکیب با آب فعال می‌شوند؛ یعنی هنگامی که آب به سیمان اضافه می‌شود، یک واکنش شیمیایی آغاز می‌شود که در حین واکنش گرما آزاد کرده و pH بتن را برای مدتی به ۱۲ رسانده و این مخلوط را شدیدا خورنده می‌کند. اگر بتوانید پاشش‌های بتن را قبل از رسیدن به این مرحله تمیز کنید، آن‌ها به راحتی شسته می‌شوند. پس از آن، بتن به تدریج به لایه‌های زیرین رسیده و با آن پیوند می‌خورد و همین اتفاق تمیز کردن آن را بسیار دشوارتر می‌کند.

پاک کردن لکه‌های بزرگ

شما نمی‌توانید تکه‌های بتنی را که روی سطح قرار گرفته‌اند و درون شیشه نفوذ کرده‌اند را به راحتی بشویید؛ بایستی به سراغ روش‌های فیزیکی‌تر بروید. می‌توانید با استفاده از یک اسکنه سرد و چکش روی سیمان ضربه بزنید تا آن‌ها را از روی قاب پنجره و اطراف آن پاک کنید، اما این استراتژی برای پاک کردن سیمان از روی وینیل یا شیشه خیلی شدید است. یک گزینه بهتر این است که تکه‌های سیمان را با محلول صابون خیس کنید تا روان شوند، سپس به آرامی یک چاقوی بتونه‌ای فلزی قابل انعطاف با لبه‌های صاف را پشت هر تکه قرار داده و به آرامی آن را جدا کنید. معمولا برداشتن تکه‌های بزرگ آسان‌تر از نمونه‌های بزرگ‌تر است که ممکن است به روش‌های دیگر برای تمیز شدن نیاز داشته باشند.

مراحل تمیز کردن سیمان از روی شیشه

 

هنگام پاک کردن پنجره‌های شیشه‌ای از ذرات بتن یا گچ، بسیار مراقب باشید، زیرا ذرات بتن یا گچ می‌توانند به راحتی شیشه را خراش دهند. در طول فرایند پاک کردن سیمان، سعی کنید سطح شیشه را همواره خیس نگه دارید تا احتمال ایجاد خراش کاهش یابد. برای پاک کردن سیمان از روی شیشه یا پنجره، از مخلوط آب و ۲ تا ۳ قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید. سعی کنید برای کمک کردن به روان ماندن شیشه و جلوگیری از ایجاد خراش، محلول را روی پنجره اسپری کنید. توصیه می‌شود برای تراشیدن بتن نرم شده از روی شیشه، از چاقوی بتونه‌ای پلاستیکی استفاده کنید.

  • سعی کنید ابتدا بتن را با استفاده از مخلوط مایع ظرفشویی و آب (۲ تا ۳ قطره در یک سطل آب) از سطح شیشه جدا کنید.
  • مخلوط آب و مواد شوینده را روی شیشه اسپری کنید؛ این کار به روان شدن شیشه کمک می‌کند تا هنگام استفاده از کاردک پلاستیکی برای پاک کردن سیمان از روی شیشه، کار راحت‌تری داشته باشید.
  • بتن را از روی شیشه تراش دهید، اما بسیار مراقب باشید و در صورت لزوم آب بیشتر روی شیشه اسپری کنید. تمام فرایند پاک کردن سیمان باید بر روی یک سطح مرطوب انجام شود.
  • در بیشتر مواقع به چیز دیگری نیاز نخواهد بود، اما اگر بتن آن‌قدر سخت شده است که با این روش پاک نمی‌شود، سعی کنید مقداری محلول دابلیو دی – ۴۰ را روی سطح شیشه اسپری کنید تا پیش از استفاده مجدد از کاردک پلاستیکی، بتن به اندازه کافی شل شود.
  • اگر از اسپری دابلیو دی – ۴۰ نیز کاری برنیامد، چاره‌ای ندارید جز این که از محصول اسیدی استفاده کنید که به طور خاص برای پاک کردن سیمان از روی شیشه طراحی شده است. توصیه می‌کنیم برای این کار از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید، زیرا استفاده از این محصولات دشوار است و اگر به درستی روی شیشه پنجره قرار نگیرند، به قاب پنجره و مهر و موم آن آسیب می‌رسانند.

محلول‌های مناسب برای پاک کردن سیمان

بتن و ملات پس از گرفتن، رنگ سطح متخلخلی را که به آن چسبیده اند تغییر می‌دهند. از بین بردن تغییر رنگ، و همچنین بقایای ریزدانه، یک کار شیمیایی است. شما می‌توانید از محلول‌های مختلف مخصوص پاک کردن سیمان کمک بگیرید. برخی از آن‌ها حاوی اسید فسفریک، و برخی حاوی اسیدهای ضعیف‌تر هستند. اکثر آن‌ها در غالب مواقع بی‌خطر هستند. در موارد بسیار حاد، ممکن است مجبور به استفاده از اسید موریاتیک شوید که یک اسید قوی است و باید با احتیاط استفاده شود. هنگام پاک کردن سیمان از روی شیشه، از لباس، عینک محافظ و همچنین ماسک تنفسی استفاده کنید. از ریختن اسید موریاتیک روی سطوح دیگر، خصوصا سطوح سرامیکی یا فلزی خودداری کنید؛ این کار باعث واکنشی می‌شود که بخارهای مضر تولید می‌کند.

استفاده از حلال بتن

قبل از استفاده از یک محصول خاص برای پاک کردن سیمان، دستورالعمل مندرج بر روی بسته‌بندی آن را بخوانید. برخی از آن‌ها توسط آب خنثی می‌شوند و باید فقط روی یک سطح خشک استفاده شوند. هر نوع پاک کننده سیمان معمولا پس از اسپری شدن یا قرار گرفتن روی لکه، به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد و در بیشتر مواقع پس از پایان این زمان، تنها کاری که باید انجام دهید این است که شیشه را با آب بشویید و بتن حل شده در شوینده را از سطح شیشه پاک کنید. اگر از اسید موریاتیک استفاده می‌کنید، باید سطح شیشه را با یک محلول قلیایی مانند یک فنجان آمونیاک در ۳ لیتر آب خنثی کنید. قبل از دفع اسید موریاتیک، آن را ریختن در یک سطل مخلوط جوش شیرین یا آهک با آب خنثی کنید.

«مقاله "روش شستشو و تمیز کردن پنجره دوجداره" را حتما مطالعه کنید»

نکات ضروری در تمیز کردن سیمان از روی شیشه

   

قبل از پاک کردن سیمان از روی شیشه، نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

  • هرگز سیمان را با استفاده از یک اسفنج ساینده یا سیم ظرفشویی از روی شیشه پاک نکنید. همچنین، استفاده از تیغ ریش تراشی نیز برای پاک کردن سیمان از روی سطح شیشه ایده خوبی نیست. با استفاده از این ابزارها، ممکن است سطح شیشه به طور دائمی خراشیده یا شکافته شود. در این صورت راهی جز تعویض شیشه نخواهید داشت.
  • از انجام این فرایند در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. گرمای حاصل از اشعه ماورا بنفش خورشید به سرعت ماده پاک کننده را خشک می‌کند، در نتیجه با رگه‌های مواجه خواهید شد که خود به فرایند مجزایی برای پاک شدن نیاز دارند. وجود باقیمانده مواد شیمیایی روی شیشه پس از تمیز کردن، ممکن است منجر به ایجاد خراش در زمان پاک کردن آن شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.