هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه بوی رطوبت و نم‌زدگی را در لباس‌ها از بین ببریم؟
1399/12/11

چگونه بوی رطوبت و نم‌زدگی را در لباس‌ها از بین ببریم؟

یکی از مهم‌ترین حواس انسان‌ها، حس بویایی است. همانطور که از استشمام بوی مطبوع لذت می‌برید، بوی بد هم می‌تواند بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشد. برای مثال، تصور کنید که لباس‌ تمیزی که به تازگی شسته‌اید را بپوشید و با بوی ناخوشایند مواجه شوید. حتی اگر از بهترین عطرها هم استفاده کنید، بوی بد رطوبت لباس از بین نخواهد رفت. در چنین حالتی از خود می‌پرسید «راه حل برطرف کردن بوی بد رطوبت از لباس‌های شسته شده چیست؟» علت‌های مختلفی مانند کثیف بودن ماشین لباسشویی، رشد کپک و قارچ در دستگاه، خیس رها کردن لباس و ... باعث بوی بد رطوبت لباس می‌شود. در این بخش از هوم ‌پلاس چند راهکار وجود دارد که به شما عزیزان کمک می‌کند تا لباس‌های خود را از بوی نم و رطوبت حفظ کنید.

دلایل بوی نم و رطوبت لباس‌

یکی از رایج‌ترین دلایل بوی بد لباس، باقی ماندن رطوبت در الیاف پارچه است. به همین دلیل است که برخی مواقع، شاهد بوی بد رطوبت از لباس‌های تمیز هستید. در چنین حالتی، لازم است که مجددا لباس‌ها را بشویید تا بوی بد رطوبت لباس از بین برود. زمانی که رطوبت اضافی در الیاف باقی می‌ماند و نمی‌تواند تبخیر شود، لباس بوی کهنگی و رطوبت از خود ساطع می‌کند. یکی دیگر از دلایل بوی بد رطوبت لباس، قارچ و میکروب‌هایی هستند که در تار و پود پارچه رشد می‌کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لباس‌ها به مدت چند روز در گوشه‌ی اتاق یا مخزن لباسشویی رها می‌شوند. از سوی دیگر، لباس‌های باران خورده و یا لباس‌های ورزشی آغشته به عرق، رطوبت را در الیاف خود حفظ می‌کنند و در صورتی که بلافاصله شسته نشوند، بوی نامطبوعی به خود می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: علت بوی بد آشپزخانه چیست؟

روش‌های از بین بردن بوی نم و رطوبت از لباس

با شستشوی منظم و به موقع لباس‌ها می‌توان معضل بوی بد لباس را حل کرد. لباس‌های شسته شده نباید به مدت طولانی خیس و مرطوب بمانند. در این بخش، هوم ‌پلاس قصد دارد تا چند راهکار و ترفند خانگی و کم هزینه برای از بین بردن بوی بد رطوبت لباس به شما معرفی کند.

  • از ذخیره کردن لباس در ماشین لباسشویی بپرهیزید

امروزه از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌های کثیف استفاده می‌شود. اما برخی از افراد عادت دارند که لباس‌های کثیف یا غیرشخصی را در لباسشویی انبار کنند و چند روز بعد اقدام به شستن آن‌ها کنند. همین موضوع باعث می‌شود که بوی بد رطوبت لباس‌ از بین نرود و حتی بیشتر شود.

 
  • لباس‌ها را به موقع خشک کنید

بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای خشک کردن لباس‌های مرطوب و شسته شده، پهن کردن آن‌ها زیر نور خورشید است. یکی از دلایل بوی نم و رطوبت لباس‌ها در روزهای بارانی یا ابری، بی‌بهره بودن از اشعه‌های خورشید برای خشک کردن لباس‌ها است. در روزهای ابری و بارانی، می‌توانید از یک فن کوچک برای خشک کردن لباس استفاده کنید.

  • ماشین لباسشویی را به طور منظم تمیز نمایید

رطوبت و تاریکی دیگ ماشین لباسشویی، مکانی مناسب برای رشد قارچ و کپک است؛ به خصوص، ماشین‌هایی که درب‌شان از جلو باز می‌شود. اگر بعد از شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی با بوی بد رطوبت و نم مواجه شدید، بهتر است مخزن و لاستیک دستگاه را چک نمایید؛ زیرا، آلودگی محفظه و یا رشد قارچ در لاستیک درب دستگاه از دیگر دلایل بوی نم لباس‌ها هستند. در چنین حالتی، بهتر است محفظه لباسشویی و مخزن مایع یا پودر ماشین لباسشویی را با ترکیبی از سرکه، مواد شوینده مناسب و آب داغ تمیز نمایید تا آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند. یکی دیگر از شوینده‌های مناسب برای شستشوی محفظه‌ی مواد شوینده، محلول پرکربنات است. در این روش، تنها کافی است مقداری از محلول سدیم پرکربنات را با مقداری سرکه ترکیب نمایید و در محفظه شوینده دستگاه بریزید. سپس، دستگاه را بر روی برنامه شستشوی عادی تنظیم نمایید. بعد از اتمام فرآیند شستشو، محفظه را با یک پارچه تمیز خشک نمایید و درب دستگاه را باز بگذارید تا محفظه به خوبی خشک شود.


بیشتر بخوانید: علت بوی بد ماشین لباسشویی و راه‌های از بین بردن آن
  • بیش از حد از مواد شوینده استفاده نکنید

برخی از افراد تصور می‌کنند که استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها خواهد شد. در صورتی که اینکار باعث افزایش بوی بد رطوبت لباس‌ خواهد شد. استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث باقی ماندن مقداری از آن بر روی الیاف لباس و سفیدک زدن آن می‌شود. در نتیجه، مواد شوینده چسبیده به تار و پود پارچه، مقداری رطوبت در خود حفظ می‌کنند و موجب ساطع شدن بوی نم و رطوبت از لباس می‌شوند. همچنین، استفاده از شوینده‌های بی‌کیفیت یا تقلبی باعث آسیب دیدن دستگاه و تغییر شکل لباس می‌شود. در نتیجه، اهمیت شوینده‌ها را در تمیزی لباس‌ها و حفظ کیفیت آن‌ها نادیده نگیرید.

 

چند ترفند ساده برای از بین بردن بوی بد رطوبت لباس‌

اگر مدام با معضل بوی بد رطوبت و نم لباس‌ها مواجه می‌شوید، بهتر است که ماشین لباسشویی را تمیز نمایید و پودر یا مایع لباسشویی خود را تعویض کنید. سپس، با انتخاب یکی از ترفندهای زیر، از شر بوی نم و رطوبت لباس‌ها خلاص شوید.

  • برای لباس‌های جین از زغال چوب استفاده کنید

لباس‌های جین از محبوبیت زیادی در میان مردم برخوردار هستند. جنس الیاف این دسته از لباس‌ها به گونه‌ای است که به راحتی رطوبت را در خود حفظ می‌کند و باعث ایجاد بوی نم و رطوبت لباس می‌شود. یکی از ترفندهای از بین بردن بوی ناخوشایند از لباس‌های جین به خصوص شلوار جین، استفاده از زغال چوب است. در این روش، تنها کافی است یک کیسه کاغذی بردارید و مقداری زغال چوب درون آن قرار دهید. سپس، لباس جین مورد علاقه‌تان را در بالای ذغال‌ها بگذارید. در آخر، کیسه را به آرامی گره بزنید و یک شبانه روز صبر کنید تا بوی بد رطوبت از لباس حذف شود. از این ترفند می‌توانید بوی کفش را نیز از بین ببرید.

  • لباس‌ها را فریز کنید

یکی دیگر از ترفندهای حذف بوی بد رطوبت لباس‌ در روزهای بارانی، فریز کردن آن‌ها است. در این روش، لباس را درون یک کیسه بگذارید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. با اینکار، دیگر نیازی به شستشوی روزانه لباس‌ها نخواهد بود.

لباس‌ها را فریز کنید
  • از سرکه سفید استفاده کنید

سرکه سفید یک ضدعفونی کننده طبیعی و قوی است که می‌تواند بوی بد رطوبت را از لباس‌ها حذف کند. برای استفاده از این ترفند، تنها کافی است مقداری سرکه سفید به لباس‌های در حال شستشو اضافه نمایید. بعد از اتمام فرآیند شستشو، مقداری نرم‌کننده به لباس‌ها اضافه کنید تا بوی بد رطوبت لباس‌ به طور کامل حذف شود. سرکه سفید به دلیل طبیعی بودن، آسیبی به الیاف لباس وارد نمی‌کند و ضرری برای کودکان یا افراد مبتلا به آلرژی ندارد.

  • ترکیب جوش شیرین و سرکه با مواد شوینده

برای از بین بردن بوی نم از پارچه، می‌توانید مقداری جوش شیرین و سرکه را به مواد شوینده اضافه کنید. این ترکیب برای از بین بردن بوی بد رطوبت لباس بسیار موثر است و موجب تمیزی بیشتر لباس‌ها می‌شود.

  • قارچ و کپک را از بین ببرید

قبل از شستن لباس‌ها، آن‌ها را با دقت بررسی نمایید. در صورت مشاهده قارچ یا کپک، بلافاصله برای از بین بردن آن‌ها اقدام کنید. به هیچ عنوان لباس‌های آلوده به قارچ را با سایر لباس‌ها و با ماشین لباسشویی نشویید. برای شستن این دسته از لباس‌ها باید از آب داغ با دمای بالا استفاده نمایید.

  • استفاده از آب اکسیژنه

یکی دیگر از راهکارهای حذف بوی بد رطوبت لباس، استفاده از ترکیب آب اکسیژنه و آب داغ است. لازم به ذکر است که این روش برای شستشوی لباس‌های حساس و ظریف مناسب نیست.

  • استفاده از نمک دریا و آبلیمو

آب یک عدد لیمو ترش تازه را با مقداری نمک دریا ترکیب کنید و درون محفظه ماشین لباسشویی بریزید تا بوی بد رطوبت لباس‌ به طور کامل از بین برود. این ترکیب معجزه‌آسا می‌تواند باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها و حذف بوی روغن، بوی ماهی، بوی عرق و بوی نم از آن‌ها شود.

به طور منظم کمد لباس را تمیز کنید
مقاله مرتبط: پاک کردن رنگ از روی لباس
نکته پایانی

به طور منظم کمد لباس را تمیز کنید و از اسپری خوشبو کننده استفاده نمایید؛ زیرا، تمیزی کمد لباس‌ها تاثیر زیادی در تمیز و خوشبو ماندن آن‌ها دارد. از سوی دیگر، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید رطوبت کمد لباس را کاهش دهید:

  • مقداری برنج در کمد لباس قرار دهید تا رطوبت اضافی را به خود جذب کند و مانع از رشد کپک و بوی نامطبوع لباس‌ها شود.
  • درز و گوشه‌های کمد و کشوی لباس را ماهی یکبار با سرکه سیب تمیز نمایید. سرکه دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی است و با حذف قارچ‌ها و آلودگی‌ها، مانع از بوی نم و رطوبت لباس‌ها می‌شود.
  • بعد از تمیز کردن کمد و محفظه‌های مخصوص لباس، با استفاده از اسفنج آغشته به جوش شیرین تمامی قسمت‌های کمد را تمیز نمایید. اینکار از رشد قارچ و کپک جلوگیری می‌کند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.