هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / دلایل بوی بد حوله و روش‌های رفع آن
دلایل بوی بد حوله و روش‌های رفع آن
1399/11/26

دلایل بوی بد حوله و روش‌های رفع آن

علت بوی بد حوله حمام چیست؟ آیا با راهکارهای خانگی جهت رفع بوی بد حوله آشنا هستید؟ بوی بد و ناخوشایند حوله حمام یا آشپزخانه برای همه افراد آزاردهنده می‌باشد. مطمئنا همه ما دوست داریم که بعد از یک دوش آب ولرم، از یک حوله تمیز و خوشبو برای خشک کردن پوست و موها استفاده کنیم. متاسفانه، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که بعد از حمام با حوله‌ای مرطوب و یا بد بو مواجه شود و این موضوع موجب ایجاد حس ناخوشایند در فرد می‌شود و تمام حس خوب بعد از استحمام به یکباره از بین خواهد رفت. به همین دلیل است که رفع بوی بد حوله، اهمیت پیدا می‌کند. کمی بوی نم و نامطبوع حوله کافی است تا تمام حس تازگی و نشاط بعد از حمام از بین برود. به همین دلیل، هوم ‌پلاس در این مقاله به معرفی دلایل بوی بد انواع حوله و راه‌حل‌‌های این مشکل پرداخته است تا با استفاده از آن‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، موفق به از بین بردن بوی بد حوله‌ها شوید.

بوی بد حوله ناشی از چیست؟

حوله جزء وسایل شخصی هر کس به حساب می‌آید که معمولا به طور روزانه با آن سروکار دارد. زمانی که دست و صورت‌تان را با حوله خشک می‌کنید، حس لذت‌بخشی به پوست القاء می‌شود. حال فرض کنید که حوله‌ها تمیز و دارای رایحه معطر و دلنشینی باشد. مطمئنا این حس دلنشین، چند برابر خواهد شد. حال تصور کنید که چند روزی مهمان یکی از دوستانتان هستید و به ناچار از حوله موجود در اتاق استفاده کرده‌اید و متوجه بوی بد آن شده‌اید. چه حسی پیدا خواهید کرد؟ در حالتی که حوله خیس و دارای بوی ناخوشایند باشد، دیگر به سمت آن نخواهید رفت. به همین خاطر، قصد داریم تا در این مقاله، علت بوی بد حوله را به شما معرفی نماییم. لازم است که بعد از استفاده از حوله، آن‌ را با همان حالت خیس درون سبد نیندازید و یا به صورت مچاله بر روی زمین رها نکنید؛ زیرا، رطوبت در حوله باقی خواهد ماند و تا زمانی که حوله مرطوب و خیس باشد، محیطی مناسب برای رشد میکروب‌ها است. همانطور که می‌دانید، محیط گرم و مرطوب مکان مناسبی برای رشد میکروب و جرم‌ها است و باعث انتقال بیماری و یا بروز آلرژی می‌شود. از سوی دیگر، رشد میکروب و جرم‌ها باعث ایجاد بوی بد حوله می‌شود. در نتیجه، بعد از هر بار استفاده، حوله‌ها را با دقت خشک نمایید و از خیس رها کردن آن‌ها بپرهیزید. همچنین، فیلیپ تیرنو، میکروبیولوژیست دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه نیویورک، در این باره می‌گوید: «حوله‌ی مرطوب جای بسیار مساعدی برای رشد و نمو انواع باکتری‌ها است.» از سوی دیگر، حمام به دلیل دماهای مختلف و کمبود اکسیژن، بهترین زیستگاه برای رشد و تولید میکروب‌ها است. پس، هنگامی که حوله را خیس و مرطوب در حمام رها می‌کنید و به موقع آن را نمی‌شویید، نتیجه‌اش آن است که بعد از هر بار استفاده از حوله، پوست با لایه‌ای از انواع باکتری و میکروب پوشانده می‌شود.

   

بیشتر بخوانید: نکاتی برای شستن انواع پارچه و لباس


روش‌های رفع بوی بد حوله

اجازه ندهید که تحت هیچ‌ شرایطی حوله‌ها مرطوب بمانند و بعد از هر بار استحمام، آن‌ها را بلافاصله خشک نمایید. همچنین، در صورتی که ترجیح می‌دهید حوله‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید، بلافاصله بعد از شستشو، آن‌ها را از دستگاه خارج نمایید و در تماس مستقیم با نور خورشید آویزان کنید. همانطور که می‌دانید، هوم پلاس دوست‌دار سلامتی شما، همراهان همیشگی و دوست‌داشتنی، است. به همین دلیل، قصد دارد چند روش خانگی و طبیعی جهت رفع بوی بد حوله را معرفی نماید که نه تنها موجب تمیزی و ازبین رفتن بوی ناخوشایند حوله می‌شود، بلکه این تکنیک‌ها باعث از بین رفتن میکروب‌ها از سطوح و الیاف آن خواهد شد.

  • رفع بوی بد حوله با سرکه سفید

سرکه قادر است هرگونه باکتری و آلودگی را از روی لباس و حوله تمیز کند. در این روش، تنها کافی است هنگام شستشوی حوله با ماشین، یک فنجان سرکه سفید به آن اضافه نمایید و برنامه شستشو را بر روی مناسب‌ترین گزینه تنظیم کنید.

نکته:

  • هنگام شستن حوله با استفاده از سرکه، بهتر است از مواد نرم‌کننده استفاده نشود.
  • حوله‌ها را به تنهایی بشویید و از شستن آن‌ها به همراه لباس‌ها بپرهیزید.
  • رفع بوی بد حوله با نوشابه و سرکه

همه‌ی ما در دوران مدرسه، از سودا و سرکه برای ساخت کوه آتش‌فشان استفاده می‌کردیم. اما خواص این دو ماده طبیعی در همین‌جا تمام نمی‌شود. برای از بین بردن بوی بد حوله با این روش، نیاز به دو چرخه‌ی شستشو دارید. در چرخه اول، ¼ نوشابه سودا به حوله اضافه نمایید. سپس، در چرخه دوم شستشو، یک فنجان سرکه سفید به محلول شستشو اضافه کنید تا به طور کامل از شر کپک‌ها و باکتری‌ها خلاص شوید.

  • رفع بوی بد حوله با استفاده از مایکروویو

اگر قصد دارید بوی بد حوله دستی یا آشپزخانه را از بین ببرید، کافی است مقداری آن را مرطوب نمایید و به مدت ۳ دقیقه درون ماکروویو قرار دهید تا تمامی میکروب‌ها و باکتری‌ها کشته شود.

  • رفع بوی بد حوله با مواد شوینده مناسب

در صورتی که با انجام مراحل بالا، بوی بد حوله از بین نرفته باشد، وقت آن است که حوله را با مواد شوینده مناسب بشویید. در این روش، لازم است که باکتری‌ها را از بین ببرید و مانع از رشد آن‌ها شوید. در نتیجه، انتخاب شوینده مناسب در این تکنیک، از اهمیت بسزایی برخوردار است.


بیشتر بخوانید: مناسب‌ترین روش شستن ملحفه و روتختی برای از بین بردن لکه


نکاتی برای جلوگیری از بو گرفتن حوله‌ها

بعد از کار با ماشین لباسشویی، درب دستگاه را کاملا باز بگذارید تا بوی نامطبوع و رطوبت کاملا از بین برود و ماشین لباسشویی برای دفعه بعد آماده شود.

  • قبل از تا کردن حوله و قرار دادن آن‌ها را در محل نگهداری و یا قفسه، از خشک شدن آن‌ها مطمئن شوید؛ زیرا، رطوبت و حتی نم می‌تواند باعث ایجاد بوی بد و ناخوشایند در حوله شود. در نتیجه، بعد از هربار استفاده، حوله‌ها را در معرض هوای آزاد پهن کنید.
  • به هیچ عنوان هنگام شستشوی حوله‌ها با هدف از بین بردن بوی بد، از نرم‌ کننده لباس استفاده نکنید؛ زیرا، نرم‌ کننده باعث پخش و یا جذب باکتری‌ها می‌شود.
  • تحت هیچ شرایطی به شکل اشتراکی از حوله‌ها استفاده نکنید؛ زیرا، با اینکار باکتری‌ها و میکروب‌ها، بیماری‌های پوست و عفونت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و درصد بروز بیماری افزایش می‌یابد.
  • اگر با رعایت نکات و راهکارهای بالا، همچنان با بوی بد حوله مواجه بودید، حوله را در ظرفی پر از آب داغ قرار دهید. سپس، دو فنجان سرکه سفید به آب اضافه نمایید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، حوله را بیرون آورده و با مواد شوینده مناسب بشویید.
  • در صورتی که با انجام تمام کارها، باز حوله با بوی بد همراه بود، وقت آن رسیده است که حوله نو و تازه‌ای را خریداری نمایید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.