هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / مناسب‌ترین روش شستن ملحفه و روتختی برای از بین بردن لکه
مناسب‌ترین روش شستن ملحفه و روتختی
1399/10/15

مناسب‌ترین روش شستن ملحفه و روتختی برای از بین بردن لکه

ملحفه و روتختی نقش چشمگیری در زیبایی اتاق خواب دارد. به همین دلیل برای حفظ زیبایی اتاق‌خواب بهتر است روتختی‌ها به طور منظم شسته شوند. همان‌طور که می‌دانید محلفه و روتختی‌ها در تماس مستقیم با پوست و مو است و چربی ترشح‌شده در هنگام خواب و عرق‌های شبانه، روی ملحفه‌ و روتختی باقی می‌ماند. پس بهتر است برای حفظ سلامتی و به دلایل بهداشتی، هر هفته آن‌ها را بشویید تا تمیز و عاری از میکروب و باکتری شوند. قبل از هرچیزی لازم است با نوع پارچه ملحفه و روتختی آشنا باشید تا بتوانید با استفاده از روش مناسب از شر لکه‌ها و آلودگی‌ها خلاص شوید. فراموش نکنید که بعضی از پارچه‌ها نیاز به رعایت نکات خاصی دارند.

نکات مهم در شستن ملحفه و روتختی‌های مختلف

شستشو ملحفه و روتختی‌ها با یکدیگر متفاوت است. هرکدام از آن‌ها بسته به نوع کاربرد و میزان استفاده، نیاز به شستشو متفاوتی برای از بین بردن لکه و آلودگی دارند.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از شستشوی ملحفه و روتختی، شاهد بلااستفاده شدن آن‌ها شده باشید. به همین دلیل، آگاهی کامل از نحوه درست شستشو ملحفه و روتختی ضروری است تا از تغییر رنگ و کاهش طول عمر آن‌ها جلوگیری شود. با هوم پلاس همراه باشید تا در ادامه روش‌های شستشو انواع ملحفه و روتختی را به شما معرفی کنیم.

روتختی‌های ابریشمی

ملحفه و روتختی‌های ابریشمی از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. الیاف این پارچه‌ها ظریف و حساس هستند. به همین دلیل، شستن آن‌ها نیاز به مراقبت‌های تخصصی است.

 

روتختی ابریشمی پارچه‌های ابریشمی مستعد رنگ گرفتن از سایر پارچه‌ها هستند و از طرف دیگر، به دلیل ظرافت در معرض پارگی یا ساییدگی در هنگام شستشو قرار دارند. بنابراین بهتر است این مدل از روتختی و ملحفه به تنهایی شسته شوند. هنگام شستن روتختی با دست؛ استفاده از آب سرد و پودر دستی باعث حفظ رنگ پارچه می‌شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.

اگر به هر دلیلی قصد شستن روتختی را با ماشین لباسشویی دارید، بهتر است از دور ملایم و آب سرد استفاده کنید. در مدل‌های جدید و پیشرفته‌تر ماشین‌های لباسشویی، قابلیتی برای شستوی ملحفه و روتختی‌های ابریشمی وجود دارد که شما با اطمینان می‌توانید از این برنامه برای تمیز کردن روتختی‌ استفاده کنید. اگر ماشین لباسشویی شما فاقد این قابلیت است، هنگام شستن روتختی با ماشین لباسشویی دما را روی ۳۰ درجه قراردهید.


بیشتر بخوانید: پاک کردن انواع لکه رنگ از روی لباس


روتختی‌های کتان

از گذشته تا به حال، از پارچه کتان با الیاف طبیعی برای دوخت روتختی و ملحفه استفاده می‌شود. پارچه کتان به دلیل مقاومت و دوام بالا طرفداران بسیاری دارد.

روتختی‌های کتان شستشوی روتختی کتان در ظاهر کاری دشوار به نظر می‌رسد و انتخاب روش اشتباه در شستن روتختی باعث وارد شدن آسیب به تار و پود روتختی می‌شود به‌طوریکه بعد از شستشو، روتختی رنگ و فرم اولیه خود را از دست خواهد داد. بهترین روش برای شستشوی روتختی کتان در منزل، شستن با ماشین لباسشویی است. برای این کار باید تنظیمات را روی دما ۴۰ درجه و دور پایین بگذارید.

توجه: آب‌گرم باعث تغییر رنگ روتختی می‌شود، اما برای روتختی کتانی رنگ روشن می‌توانید کمی دما را زیادتر کنید.

روتختی پلی استر( میکرو فیبر)

الیاف روتختی پلی‌استر، مصنوعی است و می‌تواند شکل پارچه‌های نخی و ابریشمی را تقلید کند. اکثر مواد شیمیایی مانند لاک‌پاک‌کن می‌توانند باعث آسیب دیدن پارچه‌های پلی‌استر شوند. این دسته از روتختی‌ها به راحتی شسته و در کوتاه‌ترین زمان خشک می‌شوند. به همین دلیل، ملحفه‌ای ایده‌آل برای مسافرت هستند. برای شستن روتختی با ماشین لباسشویی، می‌توانید از مواد شوینده معمولی و آب‌گرم ملایم استفاده کنید. البته برای پیشگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن، بهتر است از مایع نرم‌کننده لباس استفاده شود. هنگام شستن روتختی با دست، محدودیتی وجود ندارد و بدون نگرانی می‌توانید با آب ولرم و شوینده خفیف تمامی آلودگی و لکه‌ها را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن لباس پنبه ای یا نخی

روتختی پنبه‌ای

روتختی با الیاف پنبه‌ای، مستعد آب رفتن و تغییر شکل دادن هستند. بهترین راه برای شستن محلفه و روتختی پنبه‌ای، شستشو با دست است. برای از بین بردن لکه‌های روی روتختی، ابتدا لکه را از بین ببرید. سپس، با آب سرد و مواد شوینده ملایم آن را بشویید. شستن زیاد روتختی و ملحفه پنبه‌ای باعث کهنه شدن آن‌ها می‌شود.

روتختی پنبه‌ای اگر امکانات لازم برای شستن روتختی با دست را ندارید، تنظیمات ماشین لباسشویی را روی آب سرد و کمترین سرعت چرخش خشک‌کن بگذارید. این روتختی‌ها بسیار لطیف هستند و علاقه زیادی به چروک شدن دارند. استفاده از نرم‌کننده لباس، تا حدی چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

توجه: براثر استفاده از مواد شوینده خیلی قوی یا دور تند ماشین لباسشویی، عمر روتختی کاهش خواهد یافت.

روتختی ساتن

پیش از شستشو، برچسب روتختی را مطالعه کنید تا از نوع ساتن آن مطلع شوید. اگر ساتن از نوع پلی‌استر باشد، شستن آن راحت و بدون دردسر خواهد بود. اما اگر در ساختار روتختی ساتن، ابریشم به کار رفته باشد، مانند هر پارچه گران قیمتی نیاز به مراقبت‌های خاص هنگام شستشو دارد. برای حفظ لطافت و برق آن، بهتر است برای شستن از دست‌ها و آب سرد استفاده کنید.

توجه: جهت شستشوی روتختی و ملحفه ساتن با ماشین لباسشویی، از دما ۳۰ درجه و دور پایین خشک‌کن استفاده کنید. روتحتی ساتن

روتختی تور یا دانتل

روتختی‌های توری بسیار جذاب هستند اما برای شستن آن‌ها باید کمی بیشتر از سایر روتختی‌ها احتیاط کنید؛ زیرا بسیار حساس هستند. این روتختی‌ها گرد و غبار را درون خود جذب می‌کنند، بنابراین باید به طور منظم شسته شوند. برای شستن روتختی با دست، یک سطل آب‌گرم و یک شوینده مناسب آماده کنید. درون آن را دو قاشق آمونیاک بریزید و روتختی را درون آن قرار دهید و اجازه دهید تا محلول به همه قسمت‌ها نفوذ کند. بعد از گذشت ۱۰ تا۱۵ دقیقه روتختی را بیرون آورده و زیر آب سرد بگیرید تا تمام محلول از آن خارج شود. توجه: برای شستن روتختی با ماشین لباسشویی، تنظیمات ماشین را روی برنامه سبک قرار دهید؛ مانند برنامه شستشوی پرده.

اجتناب از اشتباهات متداول در شستن ملحفه

  • ملحفه‌ها شاید در ظاهر تمیز باشند، اما هرشب مقداری چربی، عرق و جرم روی سطح آن‌ها باقی می‌ماند. بهتر است به دلایل بهداشتی، هرهفته آن‌ها را بشویید. بیشترین فاصله زمانی بین دو شستشو، هر دو هفته یکبار است.
  • قبل از شستن ملحفه‌ها از لک نبودن آن‌ها مطمئن شوید. در صورت مشاهده لکه روی ملحفه، ابتدا آن را از بین ببرید. سپس، ملحفه را تمیز کنید.
  • هنگام شستن ملحفه با ماشین لباسشویی، از سنگین شدن ماشین بپرهیزید؛ زیرا بیش از اندازه پر کردن ماشین لباسشویی باعث وارد شدن آسیب به ماشین و پایین آمدن کیفیت شستشو می‌شود.
  • زمان لازم برای خشک شدن ملحفه‌ بیشتر از لباس است. اما این به معنای استفاده طولانی مدت از خشک‌کن‌ نیست؛ زیرا احتمال آب رفتن ملحفه وجود دارد.
  • ملحفه‌ها به طور مستقیم با پوست ارتباط دارند. استفاده از برخی شوینده‌ها هنگام شستن ملحفه با ماشین لباسشویی باعث ایجاد حساسیت پوستی در کل بدن می‌شود. بنابراین، بهتر است لباس کودکان و لباس افرادی که پوست حساسی دارند با شوینده ملایم شسته شود.
  • ماشین لباسشویی به دلیل رطوبت، مستعد رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها است. هنگام شستن ملحفه در ماشین آلوده، فرد دچار ناراحتی‌های پوستی می‌شود.
  • برای خشک کردن ملحفه‌های شسته‌شده، آن‌ها را در مکانی دور از گرد و غبار آویزان کنید.
  • محیط مرطوب ماشین لباسشویی، بهترین مکان برای رشد و تکثیر کپک‌ها است. در چنین حالتی، شستن ملحفه با ماشین لباسشویی باعث بیماری‌های پوستی، تنفسی، آلرژی یا خارش چشم می‌شود. پس بهتر است بعد از هربار شستشو، درب ماشین را باز بگذارید تا کاملا خشک شود.
  • استفاده زیاد از مواد شوینده، هنگام شستن ملحفه با ماشی ‌لباسشویی باعث می‌شود مقداری مواد شوینده لا‌به‌لای آن باقی بماند و باعث ایجاد لکه سفید روی ملحفه یا روتختی شود.

بیشتر بخوانید: نکات شستن لباس‌ها با دست


پاک‌کننده مناسب برای لکه‌های ملحفه:

خرید شوینده ‌مناسب در تمیزی و نظافت، اهمیت زیادی دارد و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد. با توجه به تنوع محصولات پاک‌کننده، انتخاب محصول مناسب کمی دشوار است. در زیر انواع پاک‌کننده‌ها بری شستن ملحفه معرفی شده است:

اجتناب از اشتباهات متداول در شستن ملحفه

  1. صابون لباسشویی

    برای شستن ملحفه و لباس‌های ظریف، باید از شوینده طبیعی استفاده شود. صابون لباسشویی یک شوینده طبیعی با قدرت پاک‌کنندگی بالا است که در گروه محصولات مربوط به ماشین لباسشویی قرار دارد.
  2. پودر لباسشویی

    استفاده از پودر مناسب هنگام شستن ملحفه در ‌لباسشویی، اهمیت بسزایی دارد. پودر مناسب، پودری است که قدرت پاک‌کنندگی بالا دارد و مانع از آسیب دیدن ماشین می‌شود. بهتر است برای از بین بردن بو‌ و لکه‌های روی ملحفه، از پودر ماشین لباسشویی استفاده شود.
  3. مایع لباسشویی

    برای شستن ملحفه‌هایی که زیاد کثیف نیستند، می‌توانید از مایع لباسشویی استفاده کنید. این محصولات در انواع مختلف سفیدشوی، رنگین‌شوی و مشکین‌شوی در بازار عرضه شده است. مایع و صابون لباسشویی از محصولات مناسب برای شستشوی پارچه‌های لطیف و حساس به حساب می‌آیند.
  4. قرص لباسشویی:

    این محصول، یکی از شوینده‌های عالی برای شستن ملحفه در ‌لباسشویی است. تا کنون گزارشی مبنی بر ایجاد حساسیت یا آلرژی قرص‌ها دریافت نشده است. قرص‌های لباسشویی، انتخابی مناسب برای شستن ملحفه‌های سفید و رنگ روشن است.

بیشتر بخوانید: ماشین لباسشویی هم احتیاج به شستشو دارد!


پودر لباسشویی و دیگر محصولات هوم پلاس، با قیمت مناسب و قابلیت پاک‌کنندگی بالا، در تمیزی و نظافت ملحفه‌ها تاثیر زیادی دارد. پودر لباسشویی دستی هوم پلاس با فعال شدن در آب سرد تمامی لکه‌ها و آلودگی‌های ملحفه‌ها را از بین می‌برد. پودر ماشین لباسشویی یکی دیگر از محصولات شوینده مناسب برای تمیزی بیشتر ملحفه‌ها به حساب می‌آید. این محصول، با محافظت از تار و پود پارچه، باعث حفظ زیبایی و کیفیت ملحفه‌ها می‌شود. بعد از شستن ملحفه‌ها با محصولات هوم پلاس، رایحه‌ای دلپذیر بر روی پارچه‌ها باقی خواهد ماند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.