هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / مقایسه اثربخشی چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با دیگر پاک کننده‌ها
مقایسه اثربخشی چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با دیگر پاک کننده‌ها
1399/09/26

مقایسه اثربخشی چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با دیگر پاک کننده‌ها

تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای میان کارایی و اثربخشی چند منظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با سایر محصولات ضدعفونی کننده و همچنین پاک‌کننده‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد. از این رو مقاله حاضر سعی بر آن دارد تا با توضیح شفاف این تفاوت‌ها و بیان ویژگی‌های منحصر بفرد این محصول، مصرف‌کنندگان را در استفاده بهینه از آن یاری نماید.

انواع ضدعفونی کننده‌های سطوح

ضدعفونی کننده‌های سطوح به محصولاتی اطلاق می‌شود که بدلیل داشتن ترکیبات ضدمیکروبی در فرمولاسیون خود قادر هستند انواع متفاوتی از میکروارگانیسم‌های (باکتری، قارچ، ویروس و...) موجود بر روی یک سطح را غیرفعال کرده و یا از بین ببرند. ضدعفونی کننده‌ها بر حسب نوع ماده ضدمیکروبی موجود در فرمولاسیون خود از کارایی‌های متفاوتی برخوردار هستند. الکل؛ کلرین و ترکیبات کلرینه (نظیر آب ژاول)، ترکیبات آمونیوم چهار ظرفیته (نظیر بنزآلکونیوم کلراید)، فرمالدئید و گلوتارآلدئید، هیدروژن پراکسید و پراستیک اسید مهمترین آنتی میکروبیال‌هایی هستند که در فرمولاسیون محصولات ضدعفونی کننده استفاده می‌شوند. توانایی این ترکیبات در از بین بردن انواع میکروارگانیسم‌ها و اشکال مقاوم آنها (نظیر اسپور باکتری‌ها و قارچ‌ها) و همچنین مدت زمان لازم جهت اثر این ترکیبات بر روی میکروب‌ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو، محصولات ضدعفونی کننده بر حسب این که واجد کدام یک از این آنتی میکروبیال‌ها در فرمولاسیون خود باشند کارایی متفاوتی از خود نشان می دهند.

اهمیت استفاده از چندمنظوره ضدعفونی کننده

 

محصولات چندمنظوره در سراسر دنیا عموما با هدف حذف آلاینده‌های آلی و غیرمیکروبی از روی سطوح فرموله می‌شوند. از آنجایی‌که این نوع آلاینده‌ها بستر بسیار مناسبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌نمایند، حضور آنها بر روی سطوح با تجمع و افزایش جمعیت میکروب‌ها از جمله انواع بیماری‌زا همراه می‌شود. بنابراین یک محصول پاک کننده چند منظوره‌ که بتواند علاوه بر آلاینده‌های غیرمیکروبی، میکروب‌ها را نیز از سطوح پاک نماید می‌تواند به حفظ و ارتقای سطح بهداشت خانواده ها کمک شایانی نماید. با علم به این مطالب برند هوم پلاس در راستای مسئولیت اجتماعی خود در راستای حفظ بهداشت خانواده‌ها بویژه در بحران کنونی کرونا و همچنین دوران پسا کرونا، با بررسی‌های آزمایشگاهی مستمر و با تکیه بر دانش روز دنیا در حوزه محصولات آنتی میکروبیال و همچنین پاک کننده‌ سطوح، محصول چند منظوره‌ای را روانه بازار کرده است که ضمن برخورداری از قابلیت بسیار مناسب در حذف آلاینده‌های غیرمیکروبی نظیر چربی‌ها، باقیمانده‌ مواد غذایی و نوشیدنی، گرد و غبار، دوده و لکه‌های قدیمی از سطوحی با جنس‌های متفاوت نظیر سرامیک، کاشی، استیل، چوب، پلاستیک و... دارای خواص ضدمیکروبی قابل ملاحظه‌ای نیز می‌باشد. کارایی فرمولاسیون این محصول ضمن ارزیابی در آزمایشگاه‌های پیشرفته واحد تحقیق و توسعه و همچنین کنترل کیفیت برند هوم پلاس، توسط چندین آزمایشگاه مستقل که در زمره آزمایشگاه‌های مرجع و همکار استاندارد سازمان غذا و داروی ایران نیز هستند، مورد بررسی قرار گرفته است. این آزمایشگاه ها پس از انجام آنالیزهای میکروبی بر روی طیف گسترده ای از میکروارگانیسم‌ها و در بازه‌های زمانی متفاوت، اذعان نمودند که چندمنظوره ضدمیکروبی هوم پلاس از ویژگی های زیر برخوردار است:

  • از بین بردن ۹۹٫۹% از باکتری ها پس از تماس با سطح
  • از بین بردن ۹۹٫۹% از ویروس ها از جمله کرونا ویروس، ۱۰ دقیقه پس از تماس با سطح
  چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس  

تفاوت ماندگاری پاک کننده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها با یکدیگر

انواع پاک کننده‌ چند منظوره می‌توانند در هنگام مصرف آلاینده‌های غیرمیکروبی و همچنین تعداد محدودی از انواع باکتری‌های غیرمقاوم را از بین ببرند که البته این امر بستگی به میزان الکل موجود در فرمولاسیون آنها دارد. محصولات ضدعفونی کننده نیز عمدتا با هدف از بین بردن آلاینده‌های میکروبی فرموله می‌شوند و بر حسب نوع ترکیب ضدعفونی کننده موجود در فرمولاسیون خود قادرند از ۳۰ ثانیه تا حدود ۷ ساعت در محیط پایدار مانده و منجر به حذف میکروارگانیسم‌ها از سطوح شوند. این در حالی است که خاصیت آنتی میکروبیال اسپری ضدعفونی کننده هوم پلاس تا ۲۴ ساعت پس از استفاده بر روی سطوح باقی می‌ماند و هر باکتری و قارچی که طی این مدت زمان بر روی سطح بنشیند بدلیل ماندگاری اثر این محصول، کشته خواهد شد. شایان ذکر است که در راستای ارزیابی قابلیت ماندگاری و میکروب کشی ۲۴ ساعته این محصول، کشته شدن مقاوم‌ترین میکروارگانیسم‌های محیطی، بیمارستانی و همچنین غذایی توسط این آزمایشگاه ها و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی روز دنیا مورد بررسی قرار گرفته است. در زیر تعدادی از این باکتری ها و قارچ ها نام برده شده است:

  • سودوموناس آئروجینوزا (Pseudomonas aeruginosa)
  • استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus )
  • اشرشیاکلی((Escherichia coli
  • انتروکوکوس هیرا(Enterococcus hirae)
  • کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans)

بیشتر بخوانید: پاک کننده چندمنظوره چیست؟

چندمنظوره ضدعفونی کننده

موارد برتری اسپری چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس

نکته در خور توجه در خصوص اسپری چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس آن است که از آنجایی که این محصول یک چندمنظوره می‌باشد، مصرف‌کنندگان می‌توانند پس از پاشیدن آن بر روی سطح، جهت زدودن آلاینده‌های قابل مشاهده با  چشم، به منظور داشتن یک سطح پاک و براق، آن سطح را دستمال کشی نمایند. اسپری چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس از این قابلیت برخوردار است که حتی پس از پاک شدن آثار آن از روی سطوح بواسطه کشیدن دستمال، خاصیت ضدمیکروبی خود را تا ۲۴ ساعت بر روی سطح به گونه‌ای حفظ می‌کند که همانطور که در بالا نیز شرح داده شد؛ طی این مدت هر نوع باکتری و قارچی که با سطح تماس پیدا کنند، حتی مقاوم ترین نوع باکتری‌ها و قارچ‌ها کشته و از بین خواهند رفت.


خرید پاک کننده چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس

توصیه‌های استفاده از ضدعفونی کننده‌ها جهت ماندگاری بیشتر

بسیاری از مواد موثر در محصولات ضدعفونی کننده (نظیر ترکیبات کلرینه، آب اکسیژنه، پراستیک اسید و...) در برخورد با مواد آلی (نظیر آلاینده‌های غیرمیکروبی) اکسید شده و غیرفعال می‌گردند. از این رو بهتر است جهت افزایش کارایی این محصولات و همچنین ماندگاری بیشتر آنها، پیش از استفاده از ضدعفونی کننده‌ها سطوح تا حد امکان پاک شده و از آلاینده‌های آلی (لکه‌های چربی، مواد غذایی، گرد و خاک و...) که با چشم قابل رویت هستند، مبرا شوند.

نکاتی که باید در هنگام استفاده از چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس در نظر گرفته شود

از آنجایی که اسپری چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس دارای فرمولاسیونی قوی است، توصیه می‌شود که مصرف‌کنندگان هنگام استفاده از آن حتما دستکش بپوشند و از تماس آن با پوست و چشم خود اجتناب نمایند. بعلاوه، لازم است که مصرف کنندگان دقت داشته باشند که این محصول را از دسترس کودکان خود نیز دور نگه دارند.

گردآورنده: آزاده رحمانی، سرپرست واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.