هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / پاک کننده چند منظوره چیست؟
پاک کننده چندمنظوره چیست؟
1399/07/27

پاک کننده چند منظوره چیست؟

هدف از ساخت پاک کننده چند منظوره این بوده است که روی سطوح مختلف و برای انواع مختلف تمیزکاری در گوشه و کنار خانه استفاده شود. هیچ تعریف و هدف استانداردی برای پاک کننده چندمنظوره وجود ندارد، اما معمولا می‌توان از این پاک کننده به عنوان ضدعفونی کننده، شوینده، چربی زدا و حلال استفاده کرد. نقش اصلی این پاک‌کننده‌ها، پاک کردن آلودگی‌های قابل مشاهده روی سطوح، پیش از ضدعفونی کردن یا گندزدایی است. مارک‌های مختلف پاک کننده چندمنظوره، ترکیبات متفاوتی دارند و ممکن است روی برخی از سطوح بهتر از برخی دیگر کار کنند. اگر پاک کننده چندمنظوره شما در تمیز کردن یک قسمت از خانه به آن اندازه که می‌خواهید موثر نیست، مارک دیگری را امتحان کنید. پاک کننده چندمنظوره معمولا حاوی مواد شیمیایی قدرتمندی برای ازبین بردن آلودگی است. هنگام استفاده از هر محصول پاک کننده، حتما دستورالعمل‌های مندرج روی برچسب را دنبال کنید.

مزایای استفاده از پاک کننده چندمنظوره

مزایای استفاده از پاک کننده چندمنظوره

نمی‌توان انکار کرد که پاک‌ کننده چندمنظوره انقلابی در کار متخصصان نظافت ایجاد کرده است، چرا که دیگر نیازی به خرید ده‌ها محصول پاک کننده مختلف ندارند؛ محصولاتی که هر یک به ذخیره‌سازی و آموزش مناسب کارکنان نیاز دارند. استفاده از پاک کننده چندمنظوره باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و فضای شما می‌شود. همچنین زندگی کارکنان نظافت و نگهداری شما را آسان‌تر خواهد کرد. یک پاک کننده چندمنظوره خوب، گرد و غبار، لکه‌های آب و اثر انگشت را ازبین می‌برد و می‌تواند روی میز و همچنین (در برخی مدل‌ها) روی آینه و پنجره استفاده شود. به‌عبارت دیگر، می‌توانید تعداد محصولات پاک کننده مورد نیاز خود را از بیش از ۲۰ به ۳ یا ۴ محصول کاهش دهید. البته این شامل هیچگونه ضدعفونی کننده، گند زدا یا محصولات ویژه‌ای نمی‌شود که ممکن است یک موسسه خاص به آن نیاز داشته باشد. استفاده از پاک کننده چند منظوره همچنین خطر خطا، هزینه و تلفات ناشی از استفاده از کالای اشتباه را کاهش می‌دهد. کاهش هزینه‌های مربوط به کارکنان و خدمات از نظر نیروی کار، پاک کننده چندمنظوره میزان رفت و آمد کارکنان برای تغییر محصولات برای تمیز کردن هر سطح متفاوت را کاهش می‌دهد. عدم نیاز به آموزش تک‌ تک کارمندان درباره نحوه استفاده صحیح از ده‌ها محصول، باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت مربیان و ناظران کیفی نیز می‌شود. و همانطور که همه ما می‌دانیم، زمان طلا است. مزایای اصلی پاک کننده چندمنظوره:

  • نیاز به تعداد محصول کمتر
  • قیمت کمتر نسبت به مجموعه‌ای از پاک کننده‌های مختلف
  • امنیت بیشتر
  • سهولت بیشتر در استفاده
  • آسان بودن آموزش کارکنان برای استفاده

سطوح نامناسب برای استفاده از پاک کننده چندمنظوره

کلمه پاک کننده "چندمنظوره" کمی گمراه‌‌ کننده است. قرار نیست این محصول برای هرکاری در منزل مناسب باشد. توصیه می‌شود برای تمیز کردن سطوح زیر، از پاک‌ کننده‌های مخصوص به جای پاک کننده چندمنظوره استفاده کنید.

سطوح نامناسب برای استفاده از پاک کننده چندمنظوره

توالت

گول این را نخورید که پاک کننده چندمنظوره واقعا می‌تواند هر نوع نظافتی را انجام دهد. به همین دلیل پاک کننده‌های مخصوص حمام و توالت را می‌فروشند. بسته به مارک تجاری، پاک کننده چندمنظوره شما ممکن است قدرت میکروب‌کشی مورد نیاز شما در مکانی مانند توالت را داشته یا نداشته باشد. حمام یکی از مناطق پرتردد و دارای میزان زیادی از میکروب است، بنابراین شما به یک ضدعفونی کننده واقعی نیاز دارید. توصیه می‌شود یک محصول ضدعفونی کننده طراحی شده برای توالت تهیه کنید.

چوب

هرچند ممکن است اسپری کردن یک پاک کننده چندمنظوره روی میز چوبی آشپزخانه یا ناهارخوری ایده خوبی به‌نظر برسد، اما در واقع می‌تواند به چوب صدمه بزند. چوب‌ پرداخت نشده و جلاکاری نشده، متخلخل است، به‌این معنی که اگر پاک کننده به‌طور خاص برای سطوح چوبی طراحی نشده باشد، می‌تواند به آن نفوذ کند. استفاده از محصول نامناسب روی چوب بقایایی به جا می‌گذارد که باعث ایجاد یک لایه نازک روی چوب می‌شود و با گذشت زمان ضخیم‌تر می‌شود. مبلمان چوبی مانند قفسه‌ها و میزهای قهوه‌خوری را با گردگیری خشک در امان نگه دارید. حتی واکس چوب می‌تواند پس‌مانده‌ای از خود به جا بگذارد که گرد و غبار بیشتری را به خود جذب می‌کند.

آینه

اگر می‌خواهید لکه‌های خمیر دندان را بدون خش انداختن از روی آینه پاک کنید، پاک کننده چندمنظوره ابزار مناسبی برای این‌ کار به‌شمار نمی‌رود. قرار دادن مقدار زیاد از مواد شیمیایی رو آینه، می‌تواند باعث ایجاد غشایی نازک روی‌ آینه شود که تمیزکاری‌های معمول را با مشکل مواجه می‌کند. برای آینه‌ای براق و بدون رگه، از یک سطل آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی کمک بگیرید.

پنجره

به همان دلیل که نباید از پاک کننده چندمنظوره روی آینه‌ها استفاده کنید، از انجام این کار روی پنجره‌ها نیز خودداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم از پاک‌کننده‌های چندمنظوره صرف‌ نظر کرده و به جای آن به سراغ شیشه پاک‌کن بروید. پاک کننده‌های دیگر ممکن است حاوی انواع روغن باشند که هنگام تمیز کردن شیشه باعث ایجاد رگه روی آن می‌شوند.

سطوح نامناسب برای استفاده از پاک کننده چندمنظوره

بعد از اتمام کار آشپزی، خیلی به تمیز کردن اجاق گاز فکر نکنید. اگر سطح آن هنوز داغ باشد، نه تنها ممکن است دست خود را بسوزانید، بلکه همچنین ممکن است محصول پاک کننده را بسوزانید. این اتفاق نه‌تنها می‌تواند به سطح اجاق گاز شما آسیب برساند، بلکه دمای بالا نیز می‌تواند مواد شیمیایی را بخار کرده، به هوا منتقل کند و باعث ایجاد آلرژی در شما شود.

سطوح سنگی

در مورد سطوح سنگی، همزمان دو سوتفاهم وجود دارد. سنگ خالص متخلخل است (و اکثر پاک کننده‌ها نباید روی سطوح متخلخل مورد استفاده قرار بگیرند)، اما بیشتر سطوح سنگی مانند میزهای مرمر و گرانیت برای مقاومت در برابر رطوبت پرداخت شده‌اند. هرچند، این پایان داستان نیست. با گذشت زمان، لایه محافظ ازبین می‌رود و سد دفاعی در برابر نفوذ رطوبت برداشته می‌شود. پاک کننده‌ چندمنظوره نیز نوعی "رطوبت" محسوب می‌شود، بنابراین می‌تواند باعث ایجاد لکه یا حتی حفره روی سطح سنگی شود. اطمینان حاصل کنید که از پاک کننده‌ای استفاده می‌کنید که برای سنگ طراحی شده است؛ با این‌کار سطوح سنگی همواره تازه به‌نظر خواهند رسید.

 

میزهای پیشخوان

مهم نیست که پیشخوان شما از چه ماده‌ای ساخته شده باشد؛ باید این را بدانید که نمی‌توانید به یک پاک کننده چندمنظوره که قابلیت ضدعفونی کردن ندارد برای تمیز کردن پیشخوان اعتماد کنید. روی پیشخوان پخت و پز زیادی صورت می‌گیرد، خصوصا اگر با گوشت خام سر و کار داشته باشید. همواره یک ضدعفونی کننده در کابینت خود نگه دارید. برای تمیز کردن پیشخوان آشپزخانه نیز می‌توانید از یک دستمال مرطوب که خاصیت سایندگی نداشته باشد، یا محلول آب گرم و مایع ظرفشویی کمک بگیرید.

اسباب ‌بازی‌ها

بچه‌های کوچک نمی‌توانند در برابر قرار دادن وسایل در دهان و رها کردن بزاق دهان روی اسباب ‌بازی‌هایشان مقاومت کنند. این دلیل خوبی برای بیشتر تمیز کردن آن‌ها و در عین حال دلیل خوبی برای استفاده نکردن از مواد شیمیایی برای تمیز کردن اسباب بازی به‌شمار می‌رود. هنوز محققان در این‌باره که آیا پاک‌ کننده‌های شیمیایی در مقادیر کم برای کودکان خطرناک هستند یا نه به توافق نرسیده‌اند؛ اما استفاده نکردن از آن‌ها روی اشیایی که ممکن است در دهان کودک شما قرار بگیرند شرط عقل است. توصیه می‌شود اسباب بازی‌های پلاستیکی را در قفسه کارد و چنگال ماشین ظرفشویی قرار دهید؛ جایی که مخصوص شستشوی وسایلی است که در دهان شما قرار می گیرند. اجازه دهید پیش از بازگرداندن آن‌ها به کوچولوی خود، کاملا خشک شوند.

پارچه

همانقدر که استفاده از پاک کننده چندمنظوره برای سطوح غیرمتخلخل آزاد است، استفاده از آن‌ها روی پارچه و فرش ممنوع است. این که پارچه برای مدت طولانی به پاک کننده آغشته باشد، برای الیاف آن اصلا خوب نیست. اگر می‌خواهید لکه‌ای را پاک کنید، از لکه‌بر مخصوص پارچه استفاده کنید.

کفپوش کاشی / سرامیکی

ممکن است به‌نظر برسد که کاشی در دسته سطوح غیرمتخلخل، که روی برچسب اکثر پاک کننده‌های چندمنظوره به عنوان سطوح ایمن معرفی شده‌اند، قرار می‌گیرد؛ راستش نه کاملا. بیشتر کاشی‌ها جایی بین این دو حالت قرار دارند. حتی اگر خود کاشی یا سرامیک دارای یک پوشش محافظ باشد، دوغاب می‌تواند بسیار متخلخل باشد توصیه می‌شود به‌جای ریختن مستقیم پاک کننده روی دوغاب، از یک ضدعفونی کننده حمام استفاده کنید. هوای حمام و دستشویی را هنگام شستشو خوب تهویه کنید تا کاشی یا سرامیک زود خشک شده و از تشکیل کپک جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: مقایسه اثربخشی چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس با دیگر پاک کننده‌ها

ترکیبات مورد استفاده در پاک کننده های چندمنظوره

پاک کننده‌ های چندمنظوره حاوی مخلوطی از عوامل فعال سطحی آنیونی و غیر یونی، فسفات‌های پلیمری یا سایر عوامل جداسازی، حلال‌ها، مواد هیدروتروپیک، ترکیبات پلیمری، بازدارنده‌های خوردگی، مواد محافظ پوست و گاهی عطر و رنگ هستند. گاهاً عوامل بیزارگر مانند دناتونیوم به محصولات پاک کننده اضافه می‌شود تا حیوانات و کودکان خردسال را از مصرف آن‌ها منصرف کند. برخی از پاک کننده ها حاوی حلال‌های آلی محلول در آب مانند گلیکول اترها و الکل‌های چرب هستند که باعث ازبین رفتن روغن، چربی و رنگ می شوند. مواد افزودنی ضدعفونی کننده نیز شامل ترکیبات آمونیوم کواترنر، مشتقات فنل، الکل‌های ترپن (روغن کاج)، آلدئیدها و محصولات چگالشی آلدهید آمین می‌شود. پاک کننده های چندمنظوره معمولاً محلول‌های غلیظی از عوامل فعال سطحی و نرم کننده‌های آب هستند که باعث افزایش شدت رفتار عامل فعال در آب سخت می شوند. عوامل فعال سطحی معمولی آلکیل بنزن سولفونات‌ها‌، یک شوینده آنیونی و الکل‌های چرب اصلاح‌شده هستند. نرم کننده آب نیز معمولا سدیم تری فسفات است. پاک کننده‌های چندمنظوره در مقابل آلودگی‌های رایج موثر هستند. محلول‌های ضعیف آن‌ها معمولا خنثی یا به مقدار کمی قلیایی است و برای استفاده روی اکثر سطوح بی‌خطر به‌شمار می‌روند.

فرق پاک‌کننده چندمنظوره با همه‌کاره چیست؟

کلمه‌های چندمنظوره و همه‌کاره بر روی برچسب‌های محصولات بهداشتی در نگاه اول، گیج‌گننده یا بی‌اهمیت به نظر می‌رسند. اما با دانستن تنها یک نکته‌ متوجه خواهید شد که آگاهی از معنای چنین کلماتی در انتخاب یک شوینده‌ی مناسب به شما کمک خواهد کرد. هر دوی این پاک‌کننده‌ها برای پاکسازی انواع سطوح طراحی شده‌اند و در بسیاری از کارهای نظافت منزل کاربرد دارند. هرچند دستورا‌لعمل ثابتی برای این نوع از محلول‌ها وجود ندارد، اما معمولاً به عنوان ضدعفونی‌کننده، چربی‌زدای قوی و حلال بسیاری از ترکیبات مقاوم استفاده می‌شوند. پاک‌کننده‌های همه‌کاره در برند‌های مختلف ترکیبات متغیری دارند؛ یعنی در پاکسازی بعضی از سطوح قوی‌تر عمل می‌کنند. به طور مثال بعضی از شوینده‌های همه‌کاره برای چربی‌ها و سوختگی‌های مانده روی گاز حلال قوی‌تری هستند و بعضی از آ‌نها بیشتر مناسب سطوح حساسی مثل سرامیک‌ها هستند. اگر بعضی از همه‌کاره‌ها شوینده‌ی خوبی برای قسمت‌هایی از خانه شما نبود، می‌توانید با توجه به ترکیبات شوینده از دستورالعمل‌های دیگری استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی و تفاوت پاک‌‌کننده‌های همه‌کاره، قابل استفاده بودن آن‌ها برای تمامی سطوح است. آن‌ها برای تمیزکردن کف‌‌پوش‌های مختلف، پیشخوان آشپزخانه‌ها، اجاق گاز، یخچال و میزهای ناهارخوری یا کمد‌ها و تخت‌خواب‌ها به کار می‌روند. اما شوینده‌ها یا پاک‌کننده‌ چند منظوره، با وجود قدرت بیشتر در پاک‌کنندگی به کار همه‌ی سطوح نمی‌آیند. ترکیبات موجود در این محصولات به قدری قوی است که بهتر است برای سطوحی مثل شیشه به کار نرود. این محصول باعث باقی ماندن رد شوینده روی سطح و یا خط انداختن شیشه‌ها می‌شود. بهترین محلول برای پاک کردن سطوح شیشه‌‌ای استفاده از مایع شیشه پاک کن یا شوینده‌های دست ساز خانگی است. نوعی از چندمنظوره‌ها وجود دارد که برای سطوح عمودی هم به راحتی قابل استفاده است و شره نمی‌کند. این نوع از چند منظوره‌ها با تبدیل محلول شست‌وشو به فوم، احتمال ریزش مایع را به صفر می‌رسانند. همچنین به علت خاصیت ضدعفونی چند‌منظوره‌ها می‌توان از آن‌ها برای شست‌وشوی داخل یخچال هم استفاده کرد. فراموش نکنید که پیش از استفاده از هر محصول شوینده‌ای ابتدا آن را روی یک سطح کوچک امتحان کنید. بعضی از محصولات حلالی بسیار قوی هستند و امکان دارد رنگ روی کاشی‌ها یا سطوح رنگی را از بین ببرند.

چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس

پاک کننده چندمنظوره ضدعفونی کننده هوم پلاس، محلول سریع و قدرتمندی است که از توان چربی زدایی بسیار بالایی برخوردار است. این پاک کننده چندمنظوره قادر به تمیز کردن سطوح مختلفی همچون سرامیک، کاشی، دیوار روغنی، اجاق گاز، سینک ظرفشویی، سطوح مختلف چوبی و … است و همچنین می‌تواند لکه های قدیمی و تثبیت شده و لکه های حاصل از دوده را نیز به‌طور موثر ازبین ببرد. همچنین، قسمت اسپری این محصول دارای توری فوم ساز بوده و به دلیل عدم شره، هنگام تمیز کردن سطوح شیب‌دار کمک بسیاری به شما خواهد کرد. پاک کننده چندمنظوره هوم پلاس با توان ازبین بردن ۹۹٫۹٪ میکروب‌ها، نه‌تنها سطوح مختلف را آلودگی‌های قابل مشاهده پاک می‌کند، بلکه برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف نیز محصولی ایده‌آل به‌شمار رفته و می‌تواند تنها سلاح موردنیاز شما برای مقابله با ویروس‌ها و میکروب‌هایی باشد که از طریق سطوح منتقل می‌شوند. رایحه مطبوع این پاک کننده نه تنها فرآیند تمیز کردن سطوح مختلف را لذت‌بخش می‌کند، بلکه عطر تازگی و پاکیزگی را روی سطوح مختلف به‌جای می‌گذارد. به دلیل فرمولاسیون منحصر به‌فرد و عدم وجود مواد شیمیایی قوی، این مایع پاک کننده به سطوح و وسایل مختلف منزل آسیب نمی‌رساند و می‌توان با اطمینان از آن روی تمام سطوح آلوده استفاده کرد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.