هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی
کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی
1399/05/28

کاربردهای متفاوت مایع ظرفشویی

امروزه مایع ظرفشویی به یکی از ضروریات هر آشپزخانه‌ تبدیل شده است. حتی خانواده‌‌هایی که صاحب ماشین ظرفشویی هستند هم برای شستشوی تکی یا کم‌تعداد ظروف، که نیازی به استفاده از ماشین ظرفشویی ندارند، همیشه یک بطری مایع ظرفشویی در کابینت خود نگه‌داری می‌کنند. اما کاربردهای مایع ظرفشویی از صرف شستشوی ظروف کثیف فراتر می‌روند. از آنجا که مایع ظرفشویی، ترکیبی ملایم (در مقایسه با گزینه‌های ضعیف‌تر و قوی‌تر) به‌شمار می‌رود، در بیشتر موارد انتخابی عالی برای استفاده به‌جای مواد شیمیایی قوی‌تر است. علاوه براین، شرط می‌بندیم همیشه می‌توانید حداقل یک بطری مایع ظرفشویی را در گوشه و کنار کابینت زیر سینک خود پیدا کنید.

در اینجا به ۱۱ مورد از کاربردهای مایع ظرفشویی اشاره می‌کنیم. حداقل یک‌بار امتحانشان کنید. تضمین می‌کنیم پشیمان نشوید.

تمیز کردن مبلمان

ابتدا سطح مبل را با استفاده از مکش جاروبرقی از هرگونه گرد و غبار و زباله‌های ریز پاک کنید. برای جدا کردن مو و سایر ذرات، می‌توانید از یک دستکش لاستیکی استفاده کنید. برچسب روی مبل را خوانده و از امن بودن استفاده از مایع ظرفشویی بر روی الیاف مبل اطمینان حاصل کنید. دنبال عباراتی مانند "پاک‌ کننده بر پایه آب" یا "پاک کننده برپایه حلال" بر روی برچسب بگردید. گاهی نیز از حروف اختصاری مانند “W” یا “S” برای اشاره به مقاومت مبل در برابر این پاک کننده‌ها استفاده می‌شود.

چند قطره از مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و یک محلول تمیز کننده بر پایه آب بسازید. این محلول در تمیز کردن اغلب لکه‌های رایج مفید خواهد بود. برای از بین بردن هرگونه بوی بد، می‌توانید چند قطره سرکه یا مقداری جوش شیرین نیز به محلول مورد نظر اضافه کنید.

فارغ از اینکه از چه محلولی استفاده می‌کنید، برای رعایت احتیاط، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی قسمتی کوچک و دور از دید مبل، مثل زیر کوسن، امتحان کنید. آن را تمیز کرده و بگذارید خشک شود تا مطمئن شوید رنگ مبل محو نشده یا به بافت آن آسیبی وارد نمی‌شود.

محلول تمیز کننده خود را با استفاده از یک پارچه تمیز و نرم بر روی مبل مالیده و به آرامی لکه را از روی مبل پاک کنید. ممکن است برای پاک کردن لکه به‌طور کامل، مجبور شوید چندین بار پیاپی از محلول تمیز کننده بر روی مبل استفاده کنید. هیچگاه محلول را مستقیما بر روی مبل نریزید، زیرا هدف شما استفاده از کمترین میزان ممکن مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه است.

از بین بردن چربی از روی لوازم خانگی

از بین بردن چربی از روی لوازم خانگی

یکی دیگر از کاربردهای مایع ظرفشویی، از بین بردن چربی از روی لوازم خانگی است. لوازم خانگی، چه کوچک و چه بزرگ، اغلب نیازمند تمیز کردن‌های روتین هستند و مایع ظرفشویی انتخابی عالی برای این کار است. لوازم خانگی مانند مایکروویو، توستر، مخلوط کن، فر، اجاق گاز، یخچال و ... کاندیداهای مناسبی برای تمیز کردن با مایع ظرفشویی هستند. لوازم خانگی دیگر، مانند ماشین‌های شستشو، خشک کن و فریزر نیز این امکان را دارند که توسط محلول مایع ظرفشویی و آب، به دقت و باملایمت تمیز شوند. ‌

بعد از شستشو با دستمال خیس، حتما سطح دستگاه را با یک پارچه مرطوب آبکشی کرده و سپس کاملا خشک کنید.

از بین بردن لکه های چربی از روی لباس

از بین بردن لکه های چربی از روی لباس

لکه های چربی بر روی لباس، از سخت‌جان‌ترین لکه‌ها در فرآیند شستشو هستند. در چنین موقعیت دشواری، مایع ظرفشویی یکی از بهترین پاک کننده‌های در دسترس به‌شمار می‌رود. لکه چربی را به آرامی به مایع ظرفشویی آغشته کرده و سپس لباستان را با داغ‌ترین آبی که برای پارچه موردنظر خطر ندارد بشویید.

مایع ظرفشویی، مشخصا در مورد لکه‌های چربی ناشی از مواد خوراکی بسیار کارآمد است. علاوه براین، مایع ظرفشویی آنقدری ملایم هست که بتوان از آن بر روی الیاف ظریف و حساس مانند ابریشم و پشم نیز استفاده کرد.

اگر به مواد شوینده‌ی مخصوص الیاف حساس دسترسی ندارید، می‌توانید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در سه و نیم لیتر آب حل کرده و الیافی همچون پشم و ابریشم را در محلول مذکور قرار داده و کاملا خیس کنید. سپس برای حدودا یک دقیقه پارچه‌ی موردنظر را به آرامی با دستانتان در محلول تکان دهید. در انتها پارچه را با آب سرد و تمیز آبکشی نمایید.

پاک کردن شانه و برس مو

آیا بر روی شانه و برس موی خود، انباشتی از محصولات مراقبت از مو، چربی مو یا شامپو را مشاهده می‌کنید؟ با استفاده از مایع ظرفشویی می‌توانید به راحتی از شر آن‌ها خلاص شوید! کافی است چند قطره از مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب گرم حل کرده و شانه یا برس مو را در آن قرار داده و با استفاده از محلول پاک کنید. چربی‌ها را راحتی از بین رفته و تمام لکه‌ها پاک خواهند شد.

تمیز کردن جواهرات

تمیز کردن جواهرات

چند قطره از مایع ظرفشویی را در مقداری آب گازدار حل کنید. ترکیب حباب‌های موجود در آب گازدار و قدرت تمیز کنندگی مایع ظرفشویی کمک می‌کند تا لکه‌ها، کثیفی‌ها و دوده‌های انباشته شده در خمیدگی‌های جواهرات از بین رفته و تمیز شوند. کافی است آب گازدار و مایع ظرفشویی را در یک کاسه ترکیب کرده و به جوهرات خود اجازه دهید برای حدودا ۵ دقیقه در آن خیس بخورند. سپس جواهرات را به‌صورت شلاقی در آب کف‌آلود تکان دهید. از یک مسواک نرم برای پاک کردن هرگونه لکه سرسخت که باقی مانده است استفاده کنید.

تمیز کردن لنز عینک

یکی از کاربردهای مایع ظرفشویی که کمتر به آن دقت می‌شود، تمیز کردن شیشه عینک و به‌طور کلی سطوح شیشه‌ای است. می‌توان از محلول رقیق‌ شده مایع ظرفشویی برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای، خصوصا شیشه‌های واقعا کثیف، نیز استفاده کرد. پیش از استفاده از پارچه مخصوص، با استفاده از محلول رقیق‌ شده مایع ظرفشویی سطح لنز عینک را به‌طور کامل تمیز کنید و دنیا را بدون لکه ببینید.

تمیز کردن لاستیک ماشین

با استفاده از مخلوط مایع ظرفشویی و آب گرم، می‌توانید لاستیک ماشین خود را تمیز کرده و رینگ‌های آن را برق بیاندازید. برای این‌کار از مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی و یک فرچه که برای تمیز کردن شیارها به اندازه کافی سفت باشد استفاده کنید. با استفاده از یک فرچه خوب و کمی حوصله، می‌توانید همه کثیفی‌ها و زباله‌هایی که بین شیارهای لاستیک و روی آن جمع شده اند را پاک کنید. هرچند، تمیز کردن تمام شیارها به کمی زور بازو و عرق ریختن نیاز دارد. اما می‌توانید با نگهداری مناسب از لاستیک‌ها، متوسط عمر آن‌ها را افزایش دهید.

از بین بردن لکه های روی فرش

برای از بین بردن لکه‌های سرسخت فرش، کافی است یک قاشق غذاخوری از مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب گرم حل کنید. سپس یک پارچه سفید تمیز را درون محلول فرو کرده (پارچه‌های رنگی ممکن است رنگ خود را به فرش منتقل کنند!) و چند بار بر روی لکه بکشید. این فرآیند را آنقدر تکرار کنید تا لکه به‌طور کامل جذب پارچه شده و از روی فرش ناپدید شود. سپس محل شسته شده را با یک اسفنج و مقداری آب سرد (برای پاک کردن مواد باقیمانده از مایع ظرفشویی) تمیز کرده و با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز خشک کنید.

به دام انداختن و کشتن حشرات کوچک

یکی از غیرمنتظره‌ترین کاربردهای مایع ظرفشویی، استفاده از آن برای خلاص شدن از شر حشرات کوچک است. سه قطره از مایع ظرفشویی را به یک کاسه سرکه (که حشرات کوچک را به خود جذب می‌کند) اضافه کنید. مایع ظرفشویی مقاومت سطحی سرکه را از بین برده و باعث غرق شدن حشراتی می‌شود که روی آن می‌نشینند.

تمیز کردن کفپوش

تمیز کردن کفپوش

مایع ظرفشویی یک پاک کننده کفپوش شگفت‌آور است. تمام آنچه نیاز دارید، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از مایع ظرفشویی است که در یک سطل آب حل شده باشد. با این روش کفپوش‌ها به سرعت تمیز و براق خواهند شد.

مایع ظرفشویی برای استفاده روی کفپوش‌های ترمیم‌‌پذیر، مانند لینولئوم و وینیل بسیار مناسب بوده و بر روی کاشی و سرامیک نیز به‌خوبی کار می‌کند. اما از آب و مایع ظرفشویی بر روی کف چوبی استفاده نکنید، چرا که ممکن است در اثر رطوبت لکه‌دار شوند. اگر صاحب کفپوش پلاستیکی لمینت هستید، توصیه‌های سازنده را برای تمیز کردن دنبال کنید. بیشتر لمینت‌ها در برابر رطوبت بیش‌ از حد آسیب‌پذیر هستند.

از بین بردن لکه های روغنی از روی بتن

احتمالا اگر مقداری روغن بر روی کف گاراژ شما بریزد، اولین فکری که به ذهنتان خطور می‌کند این است که " قرار است تا ابد لکه‌ای را در آن نقطه تحمل کنم!". خب، نه لزوما. اگر لکه‌ای را در کف گاراژ خود مشاهده کردید، آن را با مقدار زیادی جوش شیرین پوشانده و سپس روی آن مایع ظرفشویی بریزید. بگذارید چند ثانیه بگذرد و سپس با یک برس پلاستیکی شروع به سابیدن کنید. کافی است بگذارید چند ساعتی بگذرد و سپس آبکشی کنید. این فرآیند را تا محو شدن لکه تکرار کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.