هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشوی لباس / لباس های تولید شده از پارچه های مختلف را چگونه بشوییم؟ (قسمت اول)
شستن لباس های مختلف
1398/05/10

لباس های تولید شده از پارچه های مختلف را چگونه بشوییم؟ (قسمت اول)

تا کنون پیش آمده که به برچسب های لباس هایتان دقت کنید که از چه نوع پارچه ای تولید شده است؟ پنبه ای است یا اکرلیک؟ ریون است یا پلی استر؟ لباس ها از پارچه های مختلف ساخته می شوند، بنابراین نباید با یک دستورالعمل واحد در شستشو با آن ها رفتار شود.

ما این لباس ها را هر روز می پوشیم، ولی معمولا اطلاعات زیادی در مورد نحوه شستن و نگهداری آن ها نداریم اگر لباسی که امروز به تن کردید را خیلی دوست دارید و می خواهید برای مدت زیادی آن را بپوشید، بایستی حفظ و نگهداری آن برایتان مهم باشد. فراموش نکنید که همواره راهنمای متصل به لباس را چک کنید.

معمولا اطلاعات لازم جهت شستشو و نگهداری روی آن درج شده است. بطور مثال، اگر لباستان از جنس کتان است شما نمی توانید به هر روشی که خواستید آن را شسته و این توقع را داشته باشید که همان کیفیت روز اول را حفظ کند.

در این مطلب طریقه نگهداری و شستشو پارچه های مختلف را به شما خواهیم گفت و امیدواریم موثر واقع شود.

در ادامه روش های شستشو و نگهداری انواع لباس ها (که از پارچه های مختلف تولید شده اند) را برای شما آورده ایم. امیدواریم که با مطالعه و عمل به آن، همیشه لباس های باکیفیتی داشته و همیشه خوشتیپ بمانید.

پنبه

همه لباس های پنبه ای را دوست دارند. این نوع پارچه برای همه شناخته شده است و به خاطر جنس لطیف آن تقریبا همگی لباس محبوبی از این جنس را در کمد خود داریم.

پنبه از دانه های برخی گیاهان خاص کشت می شود. لباس های پنبه ای علاوه بر قیمت مناسب، با دوام هستند. فرآیند آسان شستشو، به محبوبیت بیشتر این پارچه کمک شایانی کرده است. شما میتوانید آن را با ماشین لباسشویی و با استفاده از پودر لباسشویی مخصوص بشویید و پس از شستشو آن را بر روی بند رخت و یا خشک کن آویزان نمایید.

نکته: به این نکته مهم توجه کنید که رنگ سفید لباس های پنبه ای را می توانید با آب گرم بشویید ولی لباس های رنگی را بهتر است با آب سرد بشویید.

جین

همه ما شلوار جین را دوست داریم و مد شدن دوباره لباس ها و ژاکت های جین، باعث شده که قسمت قابل توجهی در کمد لباس ما را تشکیل دهند. اگرچه ماده اصلی تشکیل دهنده لباس های جین نیز همان پنبه است ولی بهتر است جین را در ماشین لباسشویی نیندازید و با استفاده از پودر دستی و نیز با بهره گیری از راهنمای آن که بر روی لیبل درج شده است، برای شستشو استفاده کنید.

اکرلیک

این پارچه از دهه ۱۹۴۰ تولید و سپس در صنعت پوشاک فراگیر شد. پارچه اکرلیک نیز مانند پارچه های پشمی یا کشمیری (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) میتواند بسیار گرم باشد. به همین دلیل است که در تولید ژاکت، جوراب و دیگر پوشاک گرم زمستانی از آن استفاده می کنند.

با توجه به این که پارچه های اکرلیک از الیاف مصنوعی تولید می شوند، در ماشین لباسشویی و با استفاده از شوینده مناسب قابل شست و شو است. بهترین راه شستشو با آب گرم و استفاده از نرم کننده پارچه است.

کتان

امروزه نام کتان عمومیت پیدا کرده است، اما کتان واقعی، از گیاه کتان بدست می آید و مانند پنبه و اکرلیک قابل شستشو در ماشین لباسشویی است. Libeco، از تولیدکنندگان بلژیکی کتان، توصیه می کند که پارچه های کتان را با شوینده های بدون کلر و آب گرم بشویید. برای خشک کردن نیز میتوانید آن را روی خشک کن و یا در هوای آزاد آویزان کنید.

کشمیر

این نوع پارچه معمولا برای تولید برخی از شال گردن ها و ژاکت ها مورد استفاده قرار میگیرد. توصیه می کنیم قبل از خرید لباس های کشمیری حتما از سالم و بی عیب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

شاید عجیب بنظر برسد ولی اگر شما هم پارچه کشمیری دارید باید بدانید که این پارچه معمولا از موی بز تولید می شود. اگرچه از لحاظ شباهت مانند پارچه پشمی است ولی کمترین وجه مشترک را با یکدیگر دارند.

برای شستن این لباس های کشمیری به هیچ وجه از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. پیشنهاد می کنیم که از یک شوینده ملایم مثل نرم کننده پارچه و یا حتی شامپو بچه استفاده کنید.

نکته : اما مهم ترین نکته  این است که برای خشک کردن نباید لباس کشمیری را آویزان کرد. بهترین راه این است که آب آن را بوسیله پیچیدن داخل یک حوله تمیز گرفته و بعد آن را بر روی یک سطح صاف پهن کنید تا کاملا خشک شود.

چرم / جیر

پوشیدن لباس چرم و یا جیر که از پوست دباغی شده حیوانات (معمولا گاو یا میش) درست شده، بسیار جذاب و شیک است. هر دو آن ها در برابر گرد و خاک و خشک شدن آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت ویژه دارند.

شرکت مورگان سازنده چرم، چهار چیز را سبب خراب شدن چرم می داند:

  • آسیب شیمیایی که از روغن و یا ذرات هوا به چرم وارد می شود
  • اکسیداسیون
  • خرد شدن
  • سایش

این شرکت پیشنهاد می دهد که از مواد نرم کننده طبیعی مخصوص چرم، برای نگهداری استفاده کنید. همچنین می توانید با صابون و آب گرم آن را بشویید.

در مورد جیر پیشنهاد می کنیم که از مواد محافظ مخصوص جیر استفاده کنید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. تنها ابزاری که برای شستشو نیاز دارید گرد صابون و یک فرچه (یا مسواک) است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.