هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش اصولی تمیز کردن و ضد عفونی گوشی موبایل چیست؟
1400/02/29

روش اصولی تمیز کردن و ضد عفونی گوشی موبایل چیست؟

همه ما اتکای زیادی به گوشی موبایل خود داریم و روزانه ساعت‌ها از آن استفاده می‌کنیم. برای بیشتر ما، اولین چیزی که با شنیدن "روش تمیزکردن گوشی" به ذهنمان می‌رسد، این است که چگونه با حذف کردن فایل‌های ناخواسته، فضای ذخیره‌سازی گوشی موبایل خود را افزایش دهیم. اما اولین چیزی که باید در مورد روش تمیز کردن گوشی به ذهن خطور کند، از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های مضری است که به‌طور روزانه سطح گوشی موبایل شما را می‌پوشانند. هر بار که گوشی موبایل خود را لمس می‌کنید، ویروس‌ها و باکتری‌ها را به دست، صورت و هر سطحی که گوشی موبایل شما را لمس کرده است منتقل می‌کنید. تا به حال شده است که از گوشی موبایل خود در مکان‌های عمومی استفاده کنید؟ احتمالا بیشتر از آنکه فکرش را می‌کنید. هوم پلاس در این مقاله بهترین روش تمیز کردن گوشی موبایل را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی با انواع تکنیک‌های تمیز کردن گوشی موبایل و کارآمدترین روش ضد عفونی کردن گوشی با لوازمی که در دسترس دارید، این مقاله را مطالعه کنید.

روش‌های تمیز کردن گوشی موبایل

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن گوشی موبایل وجود دارد. برخی از این روش‌ها، مانند استفاده از پارچه میکروفایبر، بدون استفاده از هرگونه مواد شیمیایی، گوشی را تمیز کرده و علاوه بر پاک کردن اثر انگشتان از روی صفحه نمایش، آلودگی‌های معمول را نیز از روی گوشی موبایل شما پاک می‌کنند. برخی روش‌ها نیز، مانند استفاده از نور UV، با استفاده از تکنولوژی روز گوشی موبایل شما را به‌طور کامل ضدعفونی می‌کنند.

  • پارچه میکروفایبر یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن روزانه گوشی موبایل، نگه داشتن تعدادی پارچه میکروفایبر در کیف پول برای پاک کردن سریع گوشی موبایل است (نه، گوشه پیراهن شما برای این کار مناسب نیست!). استفاده از بسته‌های چندتایی پارچه‌های کوچک میکروفایبر می‌تواند استراتژی مناسبی برای تمیز نگه داشتن گوشی موبایل شما در طول روز باشد.
  • الکل و آب پارچه‌های میکروفایبر برای تمیز کردن گوشی موبایل مفید هستند، اما برای یک پاکسازی کامل، توصیه می‌شود از یک محلول 60٪ آب مقطر و 40٪ الکل طبی استفاده کنید. در این روش تمیز گوشی، گوشه یک پارچه میکروفایبر یا گوش پاک‌کن را با محلول الکلی مرطوب کرده و گوشی موبایل خود را به آرامی پاک می‌کنید. با استفاده از گوشه خشک پارچه، رطوبت ناخواسته را از روی سطح گوشی پاک کنید.
  • نکته مهم: هیچگاه محلول الکلی را مستقیما بر روی گوشی موبایل اسپری نکنید، این کار می‌تواند به قطعات داخلی گوشی شما آسیب رسانده و صفحه نمایش آن را خراب کند.
  • دستمال ضد عفونی کننده اگر ترجیح می‌دهد از محلول مایع استفاده نکنید، می‌توانید از دستمال‌های مرطوب ضد عفونی کننده موجود در بازار استفاده کنید. فقط مراقب باشید، بسیاری از این دستمال‌ها از مایع اشباع هستند و فشار دادن آن‌ها به سطح گوشی باعث نشت مایع ضدعفونی کننده به درون گوشی موبایل شما می‌شود. توصیه می‌شود از این دستمال‌ها بیشتر برای تمیز کردن قاب گوشی استفاده کنید.
  • اشعه ماورا بنفش (UV) آیا ترجیح می‌دهید تمام مراحل ضد عفونی شدن گوشی به‌طور اتوماتیک انجام شود؟ برای این‌ روش تمیز کردن گوشی می‌توانید از تمیز کننده‌های UV استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند 99.9٪ باکتری‌ها و ویروس‌ها را در عرض 10 دقیقه از بین ببرند و در عین حال به دلیل عدم استفاده از رطوبت، سلامت گوشی موبایل شما را نیز تضمین کنند.
اشعه ماورا بنفش (UV)

مواد لازم برای ضد عفونی کردن گوشی

  • پارچه میکروفایبر بدون پرز
  • 2/1 فنجان آب مقطر
  • 2/1 فنجان الکل 70٪
  • گوش پاک‌کن یا خلال دندان چوبی

بهترین روش ضد عفونی کردن گوشی موبایل چیست؟

جلوگیری از نفوذ رطوبت اضافی در هنگام ضد عفونی کردن گوشی موبایل، برای اطمینان از آسیب ندیدن قطعات الکترونیکی داخل گوشی ضروری است. اکثر صفحه‌های نمایش، به‌ویژه سطوح شیشه‌ای گوشی‌های موبایل هوشمند، دارای یک پوشش ضدلک هستند که از به‌جا ماندن چربی انگشتان دست روی صفحه نمایش جلوگیری می‌کند. اثربخشی این پوشش در حالت عادی نیز به مرور زمان کاهش می‌یابد، اما استفاده از هرگونه ماده ساینده روی شیشه، باعث تسریع این فرآیند شده و احتمال به‌وجود آمدن خراش سطحی دائمی را افزایش می‌دهد. برای استفاده از بهترین روش ضد عفونی کردن گوشی موبایل، مراحل زیر را دنبال کنید.

 
  1. گوشی را از شارژر و دیگر وسایل جانبی جدا کنید هندزفری‌ها یا شارژرها باید جداگانه تمیز شوند. بنابراین آن‌ها را جدا کرده و گوشی موبایل خود را خاموش کنید.
  2. قاب گوشی را جدا کنید برای ضد عفونی کردن موثر گوشی موبایل، هرگونه قاب یا پوشش محافظتی را بردارید. این قطعات نیز باید به‌طور جداگانه تمیز شوند.
  3. آب مقطر و الکل 70٪ را با هم ترکیب کنید در یک بطری اسپری کوچک، آب مقطر و الکل 70٪ را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است، استفاده از آب مقطر ضروری است. مواد معدنی میکروسکوپی در آب سخت می‌تواند صفحه نمایش گوشی موبایل شما را خراشیده کند. بطری را به‌خوبی تکان دهید.
  4. پارچه میکروفایبر را مرطوب کنید محلول الکلی را به آرامی بر روی یک پارچه میکروفایبر بدون پرز اسپری کنید. محلول را مستقیما بر روی گوشی اسپری نکرده و پارچه را نیز بیش از حد مرطوب نکنید.
  5. سطح گوشی را دستمال بکشید با استفاده از پارچه میکروفایبر، تمام سطح گوشی موبایل را تمیز کنید. پاک کردن سطح پشتی و کناره‌ها را فراموش نکنید.
  6. نقاط کوچک را تمیز کنید اگر مناطق کوچکی، مانند فضای اطراف لنز دوربین، درگاه‌های اتصال یا دکمه‌ها به خوبی تمیز نشدند، از یک گوش پاک‌کن یا خلال دندان چوبی برای تمیز کردن این نقاط استفاده کنید. پس از برطرف شدن تمام آلودگی‌ها، با استفاده از پارچه میکروفایبر مرطوب این نقاط را مجددا تمیز کنید.
  7. گوشی را خشک کنید قبل از قرار دادن مجدد گوشی موبایل در قاب، اجازه دهید برای حداقل 15 دقیقه در معرض هوای آزاد کاملا خشک شود.

«آیا می‌دانید چطور هوای خانه و محل کار را ضد عفونی کنیم؟»

نکات مهم در مورد تمیز کردن گوشی موبایل

  • در صورت تماس پیدا کردن گوشی موبایل با هرگونه لکه، مانند مواد آرایشی، جوهر، رنگ یا مواد غذایی، گوشی موبایل خود را سریعا تمیز کنید.
  • دستان خود را به‌طور منظم بشویید و از ارسال پیامک در سرویس بهداشتی صرف نظر کنید. هرچه دستان شما تمیزتر باشد، گوشی موبایل شما نیز تمیزتر خواهد بود. بهترین روش تمیز کردن گوشی موبایل، جلوگیری از آلوده شدن گوشی است.
  • از پوشش‌های ضدمیکروبی استفاده کنید. این پوشش‌ها برای اکثر برندهای موبایل عرضه می‌شوند.
  • در صورت امکان، خرید یک ضد عفونی کننده اشعه ماورا بنفش (UV) را در برنامه خود قرار دهید. این دستگاه‌های کوچک، گوشی موبایل، سوییچ‌ اتومبیل و سایر وسایل کوچک شما را در خود جا می‌دهند. نور ماورا بنفش بدون استفاده از گرما یا رطوبت، که می‌تواند به لوازم الکترونیکی آسیب برساند، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برند.
 

سوالات متداول در مورد تمیز کردن و ضد عفونی گوشی موبایل

ضد عفونی کردن گوشی موبایل به معنای استفاده از هر محصول تمیز کننده‌ای که در دسترس است و آغشته کردن گوشی موبایل به آن نیست. شما باید از امن‌ترین روش ضد عفونی کردن گوشی استفاده کرده، مراحل را به درستی اجرا کرده و از آسیب دیدن گوشی موبایل در طول فرآیند ضدعفونی جلوگیری کنید. در غیر این‌صورت ممکن است در نهایت با یک گوشی موبایل آسیب‌دیده مواجه شوید. نکات زیر در مورد روش تمیز کردن گوشی موبایل را با دقت مطالعه کرده و در طول فرآیند ضد عفونی کردن گوشی مدنظر داشته باشید.

اگر الکل داخل گوشی رفت چه کنیم؟ اگر الکل به گوشی موبایل شما نفوذ کرد یا به اشتباه گوشی خود با محلول خیس کردید، فورا آن را خاموش کنید. سیم کارت و کارت‌ حافظه را جدا کنید و بگذارید گوشی شما برای 24 تا 48 ساعت در معرض هوای آزاد خشک شود. هرچند پس از مدتی گوشی موبایل شما از بیرون خشک به‌نظر می‌رسد، اما رطوبت می‌تواند برای مدتی طولانی در قطعات داخلی گوشی گیر کند. اگر بخواهید دستگاه الکترونیکی خود را قبل از آنکه کامل خشک شود روشن کنید، بین قطعات داخلی اتصال کوتاه برقرار شده و گوشی شما آسیب می‌بیند. آن را کنار بگذارید و سعی نکنید با قرار دادن گوشی در برنج خام این فرآیند را کوتاه‌تر کنید.

آیا الکل گوشی را خراب می‌کند؟ استفاده مکرر از مواد ضد عفونی کننده، پوشش ضدلک صفحه نمایش، که از آن در برابر اثر انگشت و رطوبت محافظت می‌کند، را از بین می‌برد. به همین دلیل، ترجیحا از تمیز کردن گوشی موبایل خود با مواد ساینده قوی که آسیب‌پذیری گوشی موبایل در برابر خراش را بیشتر می‌کنند خودداری کنید. به هیچ عنوان از مواد شیمیایی قوی مانند شیشه پاک‌کن بر روی صفحه نمایش گوشی خود استفاده نکنید. اما به‌طور کلی، می‌توانید با استفاده از الکل 70٪ رقیق شده یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده، به آرامی سطوح غیرمتخلخل گوشی موبایل خود، مانند صفحه نمایش، صفحه کلید یا سایر سطوح خارجی گوشی را ضد عفونی کنید.

چگونه لوازم جانبی گوشی موبایل را تمیز کنیم؟ از ترکیب یک به یک آب مقطر و الکل 70٪ و یک پارچه میکروفایبر برای پاک کردن هندزفری‌ها، شارژرها و سایر لوازم جانبی گوشی موبایل خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پارچه نباید بیش از حد مرطوب باشد. همچنین اجازه دهید لوازم جانبی پیش از استفاده مجدد کاملا خشک شوند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.