هوم پلاس / مجله آنلاین / شستشوی لباس / چگونه لکه زنگ زدگی روی لباس و فرش را پاک کنیم؟
چگونه لکه زنگ زدگی روی لباس و فرش را پاک کنیم؟
1400/04/26

چگونه لکه زنگ زدگی روی لباس و فرش را پاک کنیم؟

لکه‌ زنگ زدگی روی لباس، یکی از سخت‌ترین لکه‌ها برای از بین بردن محسوب می‌شود. پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس ‏به زمان و صبر نیاز دارد و متاسفانه گاهی اوقات پاک کردن آن غیر ممکن است. اما چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید ‏برای از بین بردن زنگ زدگی روی لباس امتحان کنید، از جمله مواد خانگی ساده‌ای مثل نمک، لیمو و کرم تارتار‎. یکی از چیزهایی که از بین بردن زنگ زدگی روی لباس را مشکل می‌کند این است که این لکه‌ها همیشه به خاطر زنگ زدن آهن ‏ایجاد نمی‌شوند. لکه حاصل از مواد قندی آب شده و برخی از مواد آرایشی و بهداشتی ‏نیز می‌تواند مانند زنگ آهن به نظر برسد. اگر ‏در مورد دلیل لکه زنگ زدگی روی لباس خود شک دارید، قبل از پاک کردن لکه‌ها این مقاله را مطالعه کنید. لکه‌ زنگ زدگی روی لباس ‏را نمی توان با شستشوی معمولی از بین برد و استفاده از مایع سفید کننده نیز وضعیت را بدتر و لکه‌ها ‏را دائمی خواهد کرد. لباس‌های آلوده به زنگ را در خشک‌کن قرار ندهید، زیرا حرارت زیاد تنها به تثبیت شدن لکه در الیاف لباس ‏خواهد انجامید.‎ هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها برای از بین بردن زنگ زدگی روی لباس و فرش را در اختیار شما قرار می‌دهد.

روش از بین بردن لکه زنگ زدگی روی فرش

اگر کمی وقت بگذارید و از گسترش لکه جلوگیری کنید، پاک کردن لکه زنگ زدگی روی فرش کار سختی نخواهد بود. ماده لکه‌بر خود ‏را بر روی یک نقطه دور از دید امتحان کنید تا مطمئن شوید که تلاش‌های شما اوضاع را بدتر نمی‌کند. با استفاده از این ‏پاک‌کننده‌های رنگ طبیعی، می‌توانید به راحتی از شر لکه زنگ زدگی روی فرش خلاص شوید.‎

مواد لازم:

  •  مایع ظرفشویی
  • آمونیاک
  • نمک (‏اختیاری)
  • آب لیمو (‏اختیاری)
  • چاقوی کره‌خوری
  • جاروبرقی
  • کاسه (‏اختیاری)
  • چند پارچه‌ سفید
پاک کردن زنگ زدگی از روی فرش  
  • زنگ زدگی‌های سست را پاک کنید: از یک چاقوی کره‌خوری برای پاک کردن و شل کردن هر گونه زنگ قابل‌ مشاهده از روی فرش و یا الیاف مبلمان استفاده کنید. ‏سپس از جاروبرقی برای حذف ذرات سست زنگ آهن استفاده کنید.
  • از یک تمیز کننده خانگی استفاده کنید: در یک کاسه کوچک، دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک خانگی را با دو فنجان آب‌ گرم مخلوط ‏کنید. یک پارچه سفید تمیز را در محلول قرار دهید و لکه زنگ زدگی روی فرش را خیس کنید (‏برای پاک کردن لکه زنگ زدگی ‏از روی مبلمان، از مایع کمتری استفاده کنید)‏. اجازه دهید محلول حداقل ۵ دقیقه روی لکه زنگ زدگی باقی بماند، سپس با ‏یک پارچه تمیز دیگر محل لکه را پاک کنید. زمانی که لکه زنگ به پارچه منتقل شد، از یک ناحیه تمیز دیگر پارچه استفاده کنید. سپس، با استفاده از یک پارچه‌ خیس، ‏لکه زنگ زدگی روی فرش را پاک کنید تا هرگونه کف صابونی از بین برود. در نهایت، اجازه دهید فرش در معرض هوای آزاد ‏خشک شود.‎
  • یک تمیز کننده خانگی دیگر را امتحان کنید‎: در صورت باقی ماندن هرگونه لکه زنگ زدگی روی فرش، با ترکیب کردن نمک و آب لیمو (‏حدود ۴ / ۱ فنجان نمک و یک ‏قاشق چای خوری آب لیمو)‏ یک خمیر ضخیم درست کنید. خمیر را روی لکه بمالید و بگذارید حداقل دو ساعت بماند تا به‌طور کامل خشک ‏شود.‎ محل لکه را جارو کنید. برای پاک کردن نمک و بازگرداندن پف به الیاف فرش، محل لکه را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید.‎
  • مبلمان را بیش از حد خیس نکنید: مراقب باشید که مبلمان و اثاثیه پارچه‌ای را بیش از حد مرطوب نکنید، زیرا رطوبت بیش از حد در کوسن‌ها و تشک‌ها باقی‌ مانده و ‏منجر به مشکلات بیشتر می‌شود.‎ اگر لکه‌های زنگ یک مشکل همیشگی هستند، باید منبع زنگ را پیدا کنید تا از لک شدن مجدد لباس‌ها و فرش جلوگیری کنید. اگر ‏منبع لکه‌های زنگ، مبلمان فلزی پوسیده، قفل‌ها، دیوارها یا ماشین شما باشد، پیدا کردن منبع لکه زنگ زدگی روی فرش دشوار ‏نخواهد بود. اما ممکن بدون دلیل واضحی، به طور مرتب با لکه‌های زنگ زدگی بر روی لباس‌هایی که از ماشین لباسشویی خارج می کنید مواجه شوید. لکه زنگ زدگی در ماشین لباسشویی می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد‎:‎
مبلمان را بیش از حد خیس نکنید  
  • یک منبع آب پر شده با باکتری‌های آهن باعث تغییر رنگ و لکه‌های زنگ زدگی در لوازم آشپزخانه و حمام، ظرف‌ها و لباس‌ها می‌شود.
  • آب‌گرم‌کن قدیمی، لوله‌های زنگ زده و یا تانکر ذخیره‌سازی آب می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زنگ زدگی بر روی لباس‌ها شود.
  • یک خراشیدگی کوچک بر روی روکش لعابی دیگ شستشو در ماشین لباسشویی یا خشک‌کن می‌تواند باعث تماس مستقیم محفظه فلزی با محتویات دیگ شستشو و ایجاد لکه زنگ زدگی روی لباس ها شود.

اگر دلیل ظاهر شدن لکه زنگ زدگی روی لباس ها، باکتری‌های آهن موجود در آب باشد، می‌توانید با تعویض لوله‌ها زنگ زده و ‏المنت‌های حرارتی آبگرمکن، زنگ آهن را از جریان آب ورودی به ماشین لباسشویی خود حذف کنید. برای حل مشکل خراشیدگی ‏لعاب ماشین لباسشویی نیز می‌توانید ناحیه خراشیده‌شده را با استفاده از رنگ مخصوص لوازم خانگی پوشانده و مانع از تماس آن با ‏لباس‌ها شوید‎. ‎


«مقاله پاک کردن انواع لکه رنگ از روی لباس را از دست ندهید.»

روش‌های پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس

تغییر رنگ لباس در نتیجه لکه‌های زنگ زدگی نه تنها ناخوشایند است، بلکه اگر به سرعت با آن برخورد نکنید، می‌تواند بر روی ‏لباس تثبیت شده و به مشکلی دائمی تبدیل شود‎. ‎

اگر می‌خواهید از شر لکه‌ زنگ زدگی روی لباس خلاص شوید، باید در اولین فرصت وارد عمل شوید. با استفاده تکنیک زیر، لکه‌های زنگ زدگی را از روی ‏لباس‌ های خود پاک کرده و رنگ لباس خود را بازیابی کنید

مواد لازم:

  • پارچه (‏اختیاری)‏
  • نمک (‏اختیاری)‏
  • آب لیمو (‏اختیاری)‏
  • کرم تاتار (‏اختیاری)‏
  • جوش‌ شیرین (‏اختیاری)‏
  • آب اکسیژنه (‏اختیاری)‏

نمک و لیمو را امتحان کنید

برای پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس، بدون استفاده از مواد شیمیایی، می‌توانید از این روش استفاده کنید: آب لیمو و نمک معمولا به خوبی از پس پاک کردن لکه‌های زنگ آهن برمی‌آیند. اشعه ماورا بنفش خورشید نیز به سریع‌تر شدن این فرآیند کمک می‌کند. همچنین، این روش برای پارچه‌های سفید نیز خطری نداشته و منجر به تغییر رنگ آن‌ها نمی‌شود. اما برای پارچه‌های تیره‌تری که ممکن است در مقابل حل شدن رنگ مقاومت بالایی نداشته باشند، ابتدا آب لیمو را بر روی یک درز مخفی یا نقطه کوچک امتحان کنید تا از مقاومت پارچه اطمینان حاصل کنید.

نمک و لیمو را امتحان کنید

از خمیر لکه‌بر خانگی استفاده کنید

به عنوان یک جایگزین برای نمک و لیمو، می‌توانید با ترکیب کردن یک قاشق چای خوری از کرم تارتار، یک قاشق چای خوری جوش‌ شیرین و چند قطره آب اکسیژنه، یک خمیر لکه‌بر درست کنید. لباس را بشویید لباس را طبق معمول با یک شوینده مناسب و در دمای توصیه‌ شده بر روی برچسب مراقبتی بشویید. قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، لباس را برای هرگونه اثری از لکه زنگ زدگی بررسی کنید. همچنین می‌توانید لباس خود را در معرض هوای آزاد خشک کرده و سپس محل لکه را بررسی کنید. خشک کردن در معرض هوای آزاد، برخلاف استفاده از خشک‌کن، لکه زنگ زدگی را بر روی لباس تثبیت نکرده و شانس پاک کردن آن را از شما نخواهد گرفت.

چگونه از زنگ زدن لباس و فرش جلوگیری کنیم؟

تصور کنید در حال مرتب کردن لباس‌های خود هستید و ناگهان متوجه لکه زنگ زدگی روی لباس موردعلاقه خود می‌شوید. موقعیت‌هایی از این دست می‌توانند بسیار طاقت‌فرسا باشند. شما می‌دانید که وقتی آن لباس را پوشیده بودید، چنین لکه‌ای بر روی آن وجود نداشت، پس دلیل لکه زنگ زدگی روی لباس شما چیست؟ آیا دیگ شستشوی ماشین لباسشویی زنگ زده است؟ آیا می‌توان از شر این لکه‌های ناخوشایند خلاص شد؟ بدون استفاده از شیوه‌های صحیح برای پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس، ممکن است بسیاری از لباس‌های موردعلاقه خود را به دلیل پاک نشدن این لکه‌ها و تغییر رنگ تدریجی پارچه از دست بدهید. اما دلیل ظاهر شدن لکه زنگ زدگی روی لباس شما چیست؟ در ادامه به چند دلیل اصلی برای ظاهر شدن لکه زنگ زدگی روی لباس اشاره می‌کنیم:

آیا منزل شما دارای لوله‌های آهنی است؟  
  • لوله‌ها: آیا منزل شما دارای لوله‌های آهنی است؟ اگر نه، آیا آب لوله‌کشی از میان لوله‌های آهنی عبور می‌کند؟ باکتری‌ها می‌توانند به طور شیمیایی با لوله‌های آهنی قدیمی واکنش داده و منجر به ایجاد شدن لکه‌های زنگ روی لباس شما شوند.
  • المنت حرارتی آب‌گرم‌کن: آب‌گرم‌کن شما چند سال دارد؟ آیا اخیرا آن را بازرسی یا تمیز کرده‌اید؟ المنت‌های حرارتی زنگ‌رده می‌توانند به تدریج زنگ آهن را در آب آزاد کنند؛ آبی که در نهایت به ماشین لباس‌شویی شما می‌رسد و لباس‌های شما را لکه‌دار می‌کند.
  • آب آلوده: آیا خطوط لوله‌کشی آب در خانه و یا شهر شما دچار مشکل شده‌اند؟ تعمیرات، ساخت و ساز، زلزله‌های خفیف و آسیب دیدن لوله‌های اصلی آب شهری می‌توانند منجر به لرزش و آزاد شدن ذرات زنگ آهن در آب شهری شوند. این آب در نهایت به ماشین لباسشویی شما منتقل شده و لکه‌های ناخوشایند زنگ اهن را بر روی لباس‌های شما به‌جا می‌گذارد.
  • خشکسالی: آیا ذخایر آبی محل زندگی شما در حال کاهش است؟ خشکسالی می‌تواند باعث تجمع رسوب در لوله‌ها شود. این رسوب می‌تواند باعث ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای، زرد و یا نارنجی روشن روی لباس‌های شما شود.
  • فرسودگی ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی شما چند سال سن دارد؟ آخرین باری که ماشین لباسشویی خود را سرویس کردید کی بوده است؟ زنگ زدن دیگ شستشو در ماشین‌های لباسشویی قدیمی یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد شدن لکه زنگ زدگی روی لباس به شمار می‌رود.

«مقاله مرتبط: روش ساده و اصولی تمیز کردن و شستشوی تشک تخت خواب»

نکات مهم در مورد پاک کردن زنگ زدگی روی لباس و فرش

در ادامه به متداول‌ترین پرسش‌ها در زمینه پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس و فرش پرداخته و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

چگونه از زنگ زدن لباس و فرش جلوگیری کنیم؟

چگونه لکه‌های قدیمی زنگ زدگی را از روی لباس پاک کنیم؟

اول، لباس زنگ زده را بر روی یک حوله و روی سطحی صاف در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که محل لکه رو به بالا قرار گرفته باشد. سپس یک لیموی تازه را بر روی محل لکه چلانده و با استفاده از انگشتان خود آن را به لکه بمالید. اجازه دهید لباس به مدت ۱۵ دقیقه زیر آفتاب باقی بماند، سپس آن را با آب سرد آبکشی کرده و طبق معمول بشویید.

آیا آب اکسیژنه لکه‌های زنگ را از روی لباس پاک می‌کند؟

بلی. برای پاک کردن لکه زنگ زدگی آهن از روی لباس‌، چند قطره آب اکسیژنه را با یک قاشق چای خوری کرم تارتار و جوش‌شیرین مخلوط کنید. خمیر حاصل را روی لکه مالیده و بگذارید ۳۰ دقیقه باقی بماند، سپس آن را به طور کامل آبکشی کرده و لباس‌ خود را طبق معمول بشویید.

آیا جوش‌ شیرین لکه‌ زنگ زدگی روی لباس‌ را پاک می‌کند؟

بله. برای از بین بردن لکه‌های زنگ با استفاده از جوش‌ شیرین، کمی جوش‌ شیرین را با آب سرد مخلوط کنید، سپس یک فنجان مایع لباسشویی به آن اضافه کرده و محلول را مستقیما بر روی لکه بریزید. ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس لباس را مطابق معمول بشویید.

چگونه لکه‌های زنگ زدگی قهوه‌ای و زرد رنگ را از بین ببریم؟

لباس‌های دارای لکه را برای یک شب در مخلوطی از سرکه سفید و آب خیس کنید و سپس آن‌ها را طبق معمول بشویید.

آیا مایع سفید کننده لکه‌های زنگ زدگی روی لباس را از بین می‌برد؟

خیر، سفید کننده یک عامل اکسید کننده محسوب می‌شود که لکه زنگ را برای همیشه در الیاف لباس شما تثبیت می‌کند.

سوالات متداول | پاک کردن لکه زنگ زدگی

چگونه لکه زنگ زدگی روی لباس سفید را پاک کنیم؟

برای پاک کردن زنگ زدگی آهن روی لباس، بدون استفاده از مواد شیمیایی، می‌توانید از این روش استفاده کنید: آب لیمو و نمک معمولا به خوبی از پس پاک کردن لکه‌های زنگ آهن برمی‌آیند. اشعه ماورا بنفش خورشید نیز به سریع‌تر شدن این فرآیند کمک می‌کند.

چگونه زنگ آهن را از روی لباس پاک کنیم؟

می‌توانید با ترکیب کردن یک قاشق چای خوری از کرم تارتار، یک قاشق چای خوری جوش‌ شیرین و چند قطره آب اکسیژنه، یک خمیر لکه‌بر درست کنید. لباس را بشویید لباس را طبق معمول با یک شوینده مناسب و در دمای توصیه‌ شده بر روی برچسب مراقبتی بشویید. قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، لباس را برای هرگونه اثری از لکه زنگ زدگی بررسی کنید.  
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.