هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / چگونه کیس، صفحه نمایش، موس و کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟
چگونه کیس، صفحه نمایش، موس و کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟
1400/04/08

چگونه کیس، صفحه نمایش، موس و کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟

درست مانند اتومبیل، خانه و حتی بدن، کامپیوتر شما نیز هر چند وقت یکبار نیاز به یک تمیزکاری اساسی دارد تا از تجمع گرد و غبار و داغ شدن کامپیوتر جلوگیری کند. در مواجه با یک کیس پر از گرد و غبار و تار عنکبوتی، این پرسش که " چگونه کامپیوتر را تمیز کنیم " اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. تمیز کردن کامپیوتر فرآیند آسانی دارد و معمولا به کمتر از 20 دقیقه زمان نیاز دارد. هوم پلاس در این مقاله، بهترین روش‌ها برای تمیز کردن تمام قطعات داخل کیس کامپیوتر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

توجه: برای تمیز کردن رم (RAM) و کارت گرافیک، نیازی به جدا کردن آن‌ها از مادربورد ندارید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن کامپیوتر

اگرچه محصولات مخصوص تمیز کردن کامپیوتر به راحتی در بازار یافت می‌شوند، اما می‌توانید از وسایل موجود در گوشه و کنار منزل نیز برای تمیز کردن کامپیوتر و قطعات جانبی آن استفاده کنید. برای تمیز کردن کامپیوتر به موارد زیر نیاز دارید:

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن کامپیوتر
  • پارچه: پارچه نخی بهترین ابزار برای تمیز کردن قطعات داخلی کامپیوتر محسوب می‌شود. اگر چه می‌توان از حوله‌های کاغذی نیز برای تمیز کردن اکثر قطعات داخلی کامپیوتر استفاده کرد، اما اولویت همیشه یک پارچه تمیز و بدون پرز است. با این حال، فقط در هنگام تمیز کردن قطعاتی مانند کیس، درایو، موس و کیبورد از پارچه استفاده کنید. تماس پارچه با مدارهای الکتریکی، مانند رم یا مادربورد، می‌تواند منجر به آسیب دیدن قطعات ریز موجود بر روی آن‌ها شود.
  •  آب یا الکل مالشی: برای مرطوب کردن پارچه، از آب یا الکل مالشی استفاده کنید. سایر حلال‌ها می‌توانند به قطعات پلاستیکی موجود در کامپیوتر آسیب وارد کنند.
  • جاروبرقی دستی: استفاده از مکش برای تمیز کردن کامپیوتر از گرد و غبار، خاک، مو، خاکستر سیگار و سایر ذرات یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن کیس کامپیوتر است. با این حال، برای تمیز کردن کامپیوتر از جاروبرقی متصل به برق استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد الکتریسیته ساکن زیادی روی مدار الکتریکی می‌شود که به کامپیوتر شما آسیب می‌زند.
  • پنبه: گلوله‌های پنبه‌ای که به آب یا الکل مالشی آغشته شده باشند، بهترین ابزار برای پاک کردن نقاط دور از دسترس کیبورد، موس و سایر قطعات کامپیوتر محسوب می‌شوند.
  • فوم: در صورت امکان و برای جلوگیری از تولید پرز، می‌توانید به جای پنبه، از قطعات کوچک فوم نرم استفاده کنید.

«درباره اثر بخشی ضدعفونی کننده 24 ساعته هوم پلاس بیشتر بدانید!»

مراحل تمیز کردن تمامی قطعات کامپیوتر

در پاسخ به این پرسش که "چگونه کامپیوتر را تمیز کنیم؟" مهم‌ترین نکته‌ این است که هدف ما، باز کردن مسیر هوای خنک و تازه به درون کیس و مسیر خروج هوای گرم از آن است. با مسدود شدن فیلترهای گرد و غبار یا پوشیده شدن فن‌ها با گرد و خاک، این امکان از بین می‌رود و کامپیوتر شما بیش از حد گرم می‌شود. برای مقابله با این مشکل، هرگونه گرد و غبار را از بین برده و قطعات داخلی کیس کامپیوتر را به طور کامل تمیز می‌کنیم.

مراحل تمیز کردن تمامی قطعات کامپیوتر توجه: هنگام تمیز کردن کامپیوتر، مراقب آسیب دیدن قطعات داخلی از الکتریسیته ساکن باشید. بهترین روش، استفاده از مچ بند ضدالکتریسیته ساکن است؛ اما لمس بدنه کیس یا میز کامپیوتر نیز از میزان الکتریسیته ساکن موجود در دستان شما کم می‌کند.

  1. برای محافظت از خود در برابر استنشاق گرد و غبار و ذرات موجود در کیس، در طول فرآیند تمیز کردن کامپیوتر از ماسک استفاده کنید.
  2. کامپیوتر را خاموش کرده و کابل برق را از کیس جدا کنید. اگر می‌خواهید از امنیت بالاتری برخوردار باشید، تمام قطعات را از برق بکشید.
  3. در صورت امکان، کامپیوتر خود را به مکانی با تهویه مناسب منتقل کرده، یا حداقل پنجره‌ها و در را باز کنید تا هوای تازه در اتاق جریان پیدا کند.
  4. پنل‌های کناری و (در صورت امکان) پنل جلویی کیس کامپیوتر را بردارید.
  5. برای تمیز کردن فیلتر گرد و غبار و هرگونه تجمع آلودگی در کف کیس، از یک پارچه بدون پرز یا اسپری هوای فشرده استفاده کنید.
  6. برای پاک کردن گرد و غبار از قطعات مولد حرارت، مانند CPU یا فن کارت گرافیک، از یک اسپری هوای فشرده استفاده کنید. توصیه نمی‌کنیم که این کار را از طریق فوت کردن انجام دهید، زیرا علاوه بر ناموثر بودن، منجر به مرطوب شدن قطعات حساس کامپیوتر می‌شود.
  7. پس از از بین بردن هرگونه گرد و غبار، با استفاده از جاروبرقی دستی هرگونه گرد و غبار موجود در کف کیس را تمیز کنید. در صورت استفاده از جاروبرقی معمولی، از آن به طور مستقیم در فضای داخلی کیس استفاده نکنید، زیرا میزان الکتریسیته ساکن را افزایش داده و منجر به آسیب دیدن قطعات الکتریکی ‏حساس می‌شود.

چگونه صفحه نمایش کامپیوتر را تمیز کنیم؟

پاک کردن صفحه نمایش را با یک پارچه خشک و تمیز شروع کرده و از یک گوشه به گوشه دیگر بروید. سپس، پارچه را به مقداری آب آغشته کنید (از مرطوب کردن بیش از حد پارچه ‏خودداری کنید). اگر فکر می‌کنید که آب ساده از پس تمیز کردن صفحه نمایش برنمی‌آید، سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کرده و یک پاک کننده ملایم خانگی بسازید. برای پاک کردن صفحه نمایش، از محلول‌های تمیز کننده شیمیایی استفاده نکنید. در واقع، در پاسخ به پرسش چگونه کامپیوتر را تمیز کنیم، نبایدهای زیادی وجود دارد، بنابراین بهتر است تنها از دستورالعمل‌های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

چگونه صفحه نمایش کامپیوتر را تمیز کنیم؟ پارچه را روی صفحه نمایش بچرخانید. اگر قصد دارید از حرکات رفت و برگشتی برای پاک کردن لکه‌های سرسخت‌تر استفاده کنید، میزان فشار را کاهش دهید تا از ساییده شدن لایه محافظ صفحه نمایش جلوگیری شود.

چگونه کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟

اگر شما نیز، مانند بقیه، به انجام همزمان چندین کار عادت دارید، احتمالا با پدیده ریختن غذا و ذرات مختلف بین کلیدهای کیبورد آشنا هستید. قبل از استفاده از پارچه مرطوب، آن‌ها را از گوشه و کنار کیبورد خارج کنید؛ درست مانند جارو زدن زمین قبل از پاک کردن آن. با استفاده از یک اسپری هوای فشرده، خرده ریزها را از سطح کیبورد پاک کنید. اگر به هوای فشرده دسترسی ندارید، استفاده از هوای سرد سشوار نیز می‌تواند برای اینکار مفید باشد. حتی می‌توانید از یک نی نوشابه استفاده کرده و با فوت کردن، ذرات خرد را از کیبورد خارج کنید.

چگونه کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟ سپس، از یک پارچه تمیز، مقداری الکل مالشی و تعدادی گوش پاک‌کن برای تمیز کردن کیبورد استفاده کنید. ابتدا پارچه را برداشته و آن را با الکل مرطوب کنید. با استفاده از پارچه، کلیدها را مالش داده و آن‌ها را تمیز کنید. سپس گوش پاک‌کن را به الکل آغشته کرده و به سراغ فضای بین کلیدها بروید. می‌توانید نوک گوش پاک‌کن را در الکل غوطه‌ور کنید، اما سعی کنید پنبه خیلی خیس نشود. فشار دادن پنبه نباید منجر به نشت الکل در فضای بین کلیدها شود. پس از اتمام کار، الکل باید ظرف چند دقیقه خشک شود. تبریک می‌گوییم، حالا شما در نیمه راه تمیز کردن کامپیوتر خود هستید.

چگونه کیس کامپیوتر را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کیس کامپیوتر، ظاهر زیبای کامپیوتر شما را حفظ می‌کند. در طول تمیز کردن کامپیوتر، توجه ویژه‌ای به منافذ تهویه هوا داشته باشید. تمیز کردن منظم این شکاف‌ها، به برقراری جریان هوا در کیس کمک کرده و قطعات اصلی کامپیوتر را خنک نگه می‌دارد.

چگونه کیس کامپیوتر را تمیز کنیم؟ کیس کامپیوتر، که حاوی اکثر قطعات مهم کامپیوتر است، را با یک پارچه بدون پرز و آغشته به آب تمیز کنید. برای پاک کردن لکه‌های سرسخت می‌توانید از مقدار کمی شوینده خانگی نیز استفاده کنید، اما به هیچ عنوان از پاک کننده‌های حلال بر روی پلاستیک استفاده نکنید. با مالش پارچه بر روی سوراخ‌ها و منافذ، اطمینان حاصل کنید که تمام مسیرهای هوا بدون مو و پرز هستند. استفاده از جاروبرقی دستی برای تمیز کردن این منافذ بسیار مفید است. هنگام تمیز کردن منافذ خارجی کیس، می‌توانید از جاروبرقی معمولی نیز استفاده کنید.


«با بهترین روش‌های ضدعفونی کردن خودرو آشنا شوید.»

چگونه پد موس را تمیز کنیم؟

اگر از پد موس پلاستیکی یا لاستیکی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با پارچه‌ای آغشته به محلول آب و صابون، یا شامپو فرش، تمیز کنید. برای تمیز کردن پد موس پارچه‌ای، می‌توانید آن را در محلول آب و صابون شسته و سطح آن را با یک پارچه دیگر بسابید. در صورت استفاده از آب سرد، می‌توانید پد موس خود را در ماشین لباسشویی نیز قرار دهید. برای کسب بهترین نتیجه، اجازه دهید پد موس شما پیش از استفاده مجدد، به طور کامل خشک شود.

چگونه پد موس را تمیز کنیم؟

چگونه موس را تمیز کنیم؟

موس‌های اپتیکال، که از نور برای تشخیص سطح استفاده می‌کنند، به تمیزکاری داخلی احتیاج ندارند، اما به تدریج از بیرون چسبناک می‌شوند. موس‌‌های مکانیکی، که از یک گوی غلتان استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ذرات گرد و غباری قرار می‌گیرند که درون موس گیر می‌کند. چسبندگی گرد و غبار می‌تواند حرکت آزادانه موس را تحت تاثیر قرار داده و از کارایی آن کم کند.

چگونه موس را تمیز کنیم؟ با جدا کردن موس از کامپیوتر و خارج کردن باتری‌ها شروع کنید. برای تمیز کردن سطح بیرونی موس، از یک پارچه تمیز آغشته به الکل استفاده کنید. مراقب باشید مایعات به درون موس نفوذ نکند. اگر موس مکانیکی دارید، می‌توانید موس خود را بر روی یک تکه کاغذ قرار داده و با حرکات سریع، مقداری از گرد و غبار چسبیده به توپ را از بین ببرید. برای تمیزکاری عمیق‌تر موس‌های مکانیکی، موس را برگردانده و حلقه پوشش توپ را در خلاف جهت ساعت بچرخانید تا توپ خارج شود. سپس با استفاده از یک پارچه آغشته به الکل، توپ و فضای داخلی موس را تمیز کنید. پس از خشک شدن کامل، قطعات را دوباره سرهم کرده و موس را به کامپیوتر وصل کنید.

چگونه فن‌ کامپیوتر را تمیز کنیم؟

اسپری هوای فشرده، بیشتر گرد و غبار موجود بر روی تمام فن‌های موجود در کامپیوتر (فن‌های کیس، کارت گرافیک، سیستم سرمایشی و غیره) را در عرض چند ثانیه پاک می‌کند. فقط پیش از تمیز کردن فن، مطمئن شوید که پنل‌های کناری کیس جدا شده‌اند و گرد و غبار موجود روی فن، از کیس خارج می‌شوند.

چگونه فن‌ کامپیوتر را تمیز کنیم؟ اگر پس از استفاده از هوای فشرده، هنوز هم مقداری گرد و غبار بر روی فن‌ها باقی مانده باشد، می‌توانید با استفاده از گوش پاک‌کن‌های آغشته به الکل، هر تیغه فن را با دقت تمیز کنید. برای تمیز کردن فن کیس، می‌توانید آن را باز کرده و روند تمیز کردن را با راحتی بیشتری انجام دهید. پس از اتمام کار، فن را به دقت در محل خود نصب کنید.

چگونه سی پی یو کامپیوتر را تمیز کنیم؟

روند تمیز کردن پردازنده مرکزی (CPU) کمی ظریف‌تر از سایر قطعات کامپیوتر است، اما اگر به درستی انجام شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد کامپیوتر شما داشته باشد. اگر مشاهده کردید که خمیر سیلیکون از بالای تراشه به مادربورد نشت می‌کند، یا اگر چندین سال از نصب آن می‌گذرد، تمیز کردن این قطعه حیاتی را فراموش نکنید. در هر صورت، تمیز کردن سی‌پی‌یو، دشوارترین بخش در پاسخ به این پرسش است که چگونه کامپیوتر را تمیز کنیم.

چگونه سی پی یو کامپیوتر را تمیز کنیم؟ پس از جدا کردن سی‌پی‌یو از گرماگیر (Heat Sink)، هرگونه خمیر سیلیکون را از سطح گرماگیر، تراشه سی‌پی‌یو و اطراف پردازنده پاک کنید. این کار را می‌توان با پنبه یا پارچه آغشته به الکل نیز انجام داد. پس از تمیز شدن سوکت سی‌پی یو و مناطق اطراف آن، مقداری خمیر سیلیکون را مستقیما روی سطح بالایی تراشه ریخته و آن را به طور یکنواخت روی سی‌پی‌یو پخش کنید. استفاده بیش از حد از خمیر سیلیکون، منجر به نشت آن بر روی مادربورد، و استفاده کم از آن، موجب گرم شدن بیش از حد پردازنده می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که به اندازه یک دانه برنج یا یک نخود خمیر سیلیکون روی سی‌پی‌یو ریخته و آن را پخش کنید. پردازنده را با دقت بر روی گرماگیر قرار دهید تا خمیر به طور یکسان در فضای بین سی‌پی‌یو و گرماگیر پخش شود، سپس پردازنده را به مادربورد وصل کنید.

چگونه مادربورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟

گرد و غبار، و به ویژه ذرات دود سیگار، می‌توانند بر روی سطح مدارها جمع شده و باعث مشکلات مختلفی، همچون قفل شدن کامپیوتر شوند. توصیه ما برای پاک کردن مادربورد از هرگونه گرد و غبار، آلودگی یا مو، استفاده از اسپری هوای فشرده است. هنگام استفاده از اسپری هوای فشرده، قوطی آن را ایستاده نگه دارید تا از بیرون آمدن مواد شیمیایی از قوطی، که می‌تواند به مادربورد و اجرای آن آسیب برساند، جلوگیری شود. یکی‌دیگر از گزینه‌های مناسب برای استفاده به جای اسپری هوای فشرده، جاروبرقی دستی است. جاروهای دستی می‌توانند به‌طور موثری گرد و غبار، آلودگی‌ها و موهای موجود در مادربورد را جمع کرده و از به دام افتادن آن‌ها در کیس جلوگیری کنند.

چگونه مادربورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟ هشدار: هرگز از جاروبرقی متصل به برق شهری برای تمیز کردن کامپیوتر استفاده نکنید، زیرا این امر باعث ایجاد الکتریسیته ساکن زیادی بر روی مدارها می‌شود که به کامپیوتر آسیب می‌رساند. هنگام استفاده از جاروبرقی باتری دار، آن را چند سانتی‌متر دورتر از قطعات نگه دارید تا از خرابی و مکش ناخواسته قطعات ریز جلوگیری شود.

نکات مهم در هنگام تمیز کردن کامپیوتر

با رعایت نکات زیر در هنگام تمیز کردن کامپیوتر و قطعات جانبی آن، پاسخی همیشگی به این پرسش که ‏" چگونه کامپیوتر را تمیز کنیم " ‏داده و کامپیوتر خود را برای مدت طولانی‌تری تمیز نگه دارید:

نکات مهم در هنگام تمیز کردن کامپیوتر
  • هرگز مایعات را روی اجزای کامپیوتر اسپری نکنید. در صورت نیاز به پاک کننده، محلول را روی پارچه اسپری کنید.
  • می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن گرد و غبار، خاک و موهای اطراف کامپیوتر استفاده کنید. با این حال، از جاروبرقی در داخل کیس کامپیوتر استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد الکتریسیته ساکن شده و به کامپیوتر آسیب می‌رساند. اگر نیاز به استفاده از مکش در داخل کیس کامپیوتر دارید، از جاروبرقی‌های باتری‌دار استفاده کنید.
  • هنگام تمیز کردن کامپیوتر و قطعات جانبی آن، آن را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • در استفاده از حلال‌های تمیز کننده احتیاط به خرج دهید. برخی از حلال‌ها می‌توانند به قطعات پلاستیکی مادربورد و کیس آسیب برسانند. سعی کنید همیشه از آب یا حلال‌های بسیار رقیق استفاده کنید.
  • مراقب باشید در هنگام تمیز کردن کامپیوتر، وضعیت هیچ دکمه یا کنترلی را به صورت ناخواسته تغییر ندهید.
  • هنگام تمیز کردن فن‌ها، به خصوص فن‌های کوچک‌تر، فن را نگه داشته یا چیزی را در میان پره‌های فن قرار دهید تا از چرخش آن جلوگیری شود.
  • از خوردن و آشامیدن در اطراف کامپیوتر خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن در اطراف کیس کامپیوتر را محدود کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.