هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی
روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی
1399/06/15

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی

به مرور زمان، ظروف برنجی شما در اثر تماس مداوم با اکسیژن، آب و دیگر مواد، دچار زنگ‌زدگی یا لکه شده و درخشش روزهای اول خود را از دست می‌دهند. خوشبختانه راه‌های ساده و سریعی برای بازگرداندن زندگی به ظروف برنجی شما وجود دارند. ما در هوم پلاس، به شما هرآنچه را نیاز دارید درباره تمیز کردن ظروف برنجی یاد خواهیم داد؛ با موادی که در هرخانه‌ای یافت می‌شوند و تنها صرف چند دقیقه از وقتتان. اما پیش از شروع فرآیند تمیز کردن ظروف برنجی، از اینکه ظرف شما واقعا از جنس برنج خالص است اطمینان حاصل کنید. به صرف اینکه یک ظرف شبیه ظروف برنجی است، نمی‌توانید از خالص بودن آن مطمئن شوید. اگر در این مورد مطمئن نیستید، این روش ساده را امتحان کنید: یک آهنربا را به ظرف خود نزدیک کنید، اگر به آن چسبید، با یک ظرف برنجی واقعی روبرو نیستید. همچنین، پیش از شروع فرآیند تمیز کردن ظروف برنجی، باید درباره داشتن یا نداشتن لایه لاک روی سطح ظرف نیز تحقیق کنید. لاک یک لایه نازک و براق است که از کدر شدن ظروف برنجی جلوگیری می‌کند. متاسفانه بیشتر روش‌های تمیز کردن ظروف برنجی به لایه لاک روی ظرف آسیب می‌رسانند، بنابراین در صورت داشتن یک ظرف برنجی لاک‌کاری شده بهتر است برای برق انداختن ظرف خود به یک متخصص مراجعه کنید. بهتر است بدانید که قرار است با چه نوع لکه، جرم یا زنگ‌زدگی مواجه شوید. همیشه در ابتدا روش تمیز کردن خود را روی یک نقطه کوچک و دور از دید امتحان کنید. برای از بین بردن لکه‌های سرسخت‌تر می‌توانید از چند روش مختلف روی یک لکه واحد استفاده کنید؛ فقط پیش از شروع به استفاده از روش جدید، از پایان رفتن فرآیند قبلی اطمینان حاصل کنید.

آماده‌ سازی ظروف برنجی قبل از برق انداختن

لاک داشتن یا نداشتن ظرف برنجی را مشخص کنید

در کمال تعجب، برای تشخیص وجود یا عدم وجود لایه لاک روی ظروف برنجی راهی بسیار آسان وجود دارد: اگر در حال حاضر قسمتی از سطح ظرف کدر شده است، احتمالا ظرف شما فاقد لاک است. از آنجا که تمام هدف استفاده از لاک روی ظروف برنجی جلوگیری از کدر شدن آن‌ها است، قرار نیست ظرف لاک‌کاری شده را کدر ببینید. اما اگر یک پوشش نازک و براق روی ظرف برنجی وجود دارد که در برخی نقاط از بین رفته است، ظرف شما لاک خورده است و تنها گزینه عقلانی برای برق انداختن آن مراجعه به یک فلزکار است. مشخص کنید که ظرف شما تماما برنجی است یا دارای روکش برنجی راه تشخیص اینکه ظرفی تماما برنجی است یا خیر، بسیار ساده است: یک آهنربا را روی ظرف خود قرار دهید. اگر به ظرف نچسبید، با یک ظرف تماما برنجی روبرو هستید. اگر هم آهنربا به ظرف چسبید، ظرف شما تنها دارای روکش برنج است. اگر ظرف شما تنها روکش برنجی داشته باشد، تمیز کردن آن به چیزی جز آب گرم و مایع ظرفشویی نیاز ندارد. ظروف دارای روکش برنجی به صیقل دادن نیازی ندارند، و در واقع صیقل دادن ممکن است باعث خراشیده شدن و ازبین رفتن روکش برنجی شود. به همین دلیل تشخیص اینکه برنج تنها به عنوان روکش به کار رفته است یا جنس ظرف تماما برنجی است، در تعیین روش مناسب برای تمیز کردن ظروف برنجی بسیار اهمیت دارد.

برنج را به‌طور منظم صیقل دهید

برای ازبین بردن رنگ‌رفتگی، از پولیشی استفاده کنید که به‌طور مشخص برای برنج طراحی شده است. آن را با توجه به دستورالعمل روی بطری، با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز (ترجیحا کتان کشباف، مانند پارچه زیرپوش) روی سطح ظرف برنجی بمالید. گرچه بسیاری از متخصصین این حوزه از پشم پولاد (مانند سیم ظرفشویی) برای صیقل دادن ظروف برنجی استفاده می‌کنند، اما به شما پیشنهاد می‌دهیم هیچگاه از سیم ظرفشویی ضخیم‌تر از درجه ۰۰ برای این‌کار استفاده نکنید تا از خراشیده شدن سطح ظرف برنجی جلوگیری شود. همیشه پیش از شروع صیقل دادن ظرف برنجی، آن را خوب و کامل بشویید. تمام آن‌چه برای شستشو نیاز دارید آب گرم و یک مایع ظرفشویی ملایم است. از یک پارچه نرم و مرطوب برای تمیز کردن ظروف برنجی با استفاده از آب صابونی استفاده کنید و تا پیش از بین رفتن تمام زباله‌های ریز و گرد و خاک شستشو را متوقف نکنید.

چه کارهایی را انجام ندهیم

چه کارهایی را انجام ندهیم

هنگامی که نوبت به تمیز کردن ظروف برنجی می‌رسد، باید به چند هشدار توجه کرد:

  • از پارچه‌های بسیار ضخیم، فرچه‌های فلزی یا سیم ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف برنجی استفاده نکنید؛ این مواد سطح برنج را خراش می‌دهند.
  • برای جلوگیری از کدر شدن ظروف برنجی، می‌توانید یک لایه نازک از روغن کتان یا روغن معدنی را با استفاده از یک حوله تمیز روی سطح ظرف مالش دهید.
  • بسیاری از ظروف برنجی با پوشش لاکی محافظت می‌شوند و تنها باید با استفاده از آب گرم و صابون تمیز شوند. اگر چنین ظروفی بسیار کدر شده‌ باشند، باید لاک را با استفاده از یک رنگ یا لاک پاک‌کن برداشته، برنج را با استفاده از روش‌های زیر تمیز و صیقل کاری کرده، و سپس مجددا روی ظرف را لاک بزنید.
  • باید تا حد امکان از لمس کردن وسایل برنجی خودداری کنید. چربی موجود در پوست شما می‌تواند فرآیند کدر شدن برنج را تسریع کند.

بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدنی

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی

استفاده از سس کچاپ

چه کسی فکرش را می‌کرد که همراه همیشگی برگر شما می‌تواند همراه همیشگی تمیز کردن ظروف برنجی شما نیز باشد؟ ترکیب سس کچاپ، ادویه و سرکه یک روش ارزان و سرراست برای بازگرداندن ظروف برنجی به زندگی است. این ترفند ساده تنها به کمی سس کچاپ و چند پارچه تمیز نیاز دارد. ابتدا مقدار کمی از سس کچاپ را روی یک نقطه کوچک و دور از دید ظرف برنجی، مانند کف آن، بریزید. بگذارید چند ثانیه روی سطح بماند و سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. سپس همین کار را روی بقیه نقاط ظرف برنجی خود تکرار کنید. نهایتا ظرف را کاملا آبکشی کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید.

استفاده از سرکه

برای تشکیل این محلول پاک‌کننده خانگی، سه ماده رایج در آشپزخانه با یکدیگر متحد می‌شوند. برای ساخت یک لکه‌بر قوی، قدرت سایندگی نمک، خاصیت اسیدی سرکه و خاصیت خمیرسازی آرد همه‌منظوره را با یکدیگر ترکیب کنید. در یک کاسه متوسط، ۱ قاشق غذاخوری نمک را به ۲/۱ فنجان سرکه اضافه کنید. مخلوط را آنقدر هم بزنید تا نمک کاملا حل شود. سپس به اندازه کافی آرد را به مخلوط سرکه و نمک اضافه کنید تا خمیری یکدست (حدود دو قاشق غذاخوری) حاصل شود. خمیر را روی ظرف برنجی خود مالش داده و بگذارید برای ۱۰ دقیقه روی آن خشک شود. سپس ظرف را آبکشی کرده، با دستمال تمیز کرده و با یک دستمال نرم دیگر آن را کاملا خشک کنید.

استفاده از لیمو و جوش شیرین

استفاده از لیمو و جوش شیرین آب لیمو و جوش شیرین به‌ خودی خود پاک‌کننده‌های طبیعی قدرتمندی به شمار می‌روند؛ اما هنگامی که با یکدیگر متحد می‌شوند، به راحتی می‌توانند هر لکه‌ای را از روی سطوح برنجی پاک کنند. با چلاندن یک لیموی نصف شده درون کاسه شروع کنید. یک قاشق غذاخوری جوش شرین به آن اضافه کرده و هم بزنید. با استفاده از یک پارچه تمیز مقداری از محلول را روی سطح ظرف برنجی مالش دهید. برنج را صیقل داده و زنگار را از روی آن پاک کنید. در صورت نیاز دوباره محلول را روی سطح ظرف برنجی مالش دهید. هرگونه باقیمانده را با استفاده از یک دستمال مرطوب پاک کرده و نهایتا ظرف را با یک پارچه تمیز خشک کنید. پیشنهاد: این روش را می‌توانید علاوه بر ظروف برنجی، روی وسایل برنجی دیگری که به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را خیس کنید هم امتحان کنید. مانند دستگیره در. بدون نیاز به جدا کردن قطعه برنجی می‌توانید درخشش را به آن بازگردانید.

استفاده از آب و مایع ظرفشویی

گاهی اوقات ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن ظروف برنجی، موثرترین روش نیز هستند. اگر به مواد پاک‌کننده دسترسی ندارید، از آب و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف برنجی کدر شده استفاده کنید. با استفاده از یک ظرف تمیز، یک حمام گرم برای ظرف برنجی خود ایجاد کنید. سپس چند قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در آب حل کنید. اجازه دهید ظرف برنجی برای چند ثانیه درون محلول باقی بماند. سپس از یک پارچه میکروفایبر یا مسواک تمیز برای ازبین بردن لکه‌ها کمک بگیرید. هرچند آب گرم و مایع ظرفشویی به تنهایی مقداری از کار را انجام می‌دهد، اما در این روش به مقداری زور بازو نیز احتیاج پیدا خواهید کرد! بعد از محو شدن تمام لکه‌ها، ظرف برنجی را از آب صابونی خارج کنید. آن را آبکشی کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید.

استفاده از خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند و شما می‌توانید از همان جادو برای تمیز کردن ظروف برنجی خود نیز استفاده کنید. برای تمیز کردن برنج با خمیر دندان، ابتدا یک خمیر دندان سفید و ساده را انتخاب کنید (برای اینکار به خمیر دندان‌های خارق‌‌العاده یا طعم‌های فانتزی احتیاجی ندارید). سپس یک لایه نازک از خمیر دندان را روی سطح ظرف برنجی خود بمالید. بگذارید خمیر دندان برای چند دقیقه روی ظرف برنجی باقی بماند. سپس ظرف برنجی را با استفاده از یک پارچه تمیز صیقل دهید. احتمالا برای نقاط دشوار، به کمی فشار احتیاج پیدا خواهید کرد. در اضافه کردن خمیر دندان بیشتر روی لکه های سرسخت‌تر راحت باشد. هنگامی که برنج صیقل یافت، ظرف را با آب سرد آبکشی کرده و با یک پارچه میکروفایبر خشک کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.