هوم پلاس / مجله آنلاین / نکات خانه داری / آموزش بهترین روش تمیز کردن شیشه عینک
آموزش بهترین روش تمیز کردن شیشه عینک
1400/04/01

آموزش بهترین روش تمیز کردن شیشه عینک

تمیز کردن شیشه عینک به طور روزانه، بهترین روش برای زیبا نگه داشتن عینک و جلوگیری از خراشیده شدن لنزهای آن است. اما در مورد شیوه درست تمیز کردن عینک یک راه درست وجود دارد و انبوهی از رو‌ش‌های نادرست. برای تمیز کردن شیشه عینک و فریم آن، از روش‌های مطرح‌شده در این مقاله کمک گرفته و عینک خود را در شرایط عالی نگه دارید. هوم پلاس در این مقاله بهترین روش‌ها برای شستشوی عینک آفتابی و طبی و روش از بین بردن لکه روی شیشه عینک و شستن شیشه عینک با الکل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علت کثیف شدن شیشه عینک

کثیف یا کدر شدن شیشه عینک می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد؛ ممکن است شیشه عینک در اثر تماس با دست به لکه‌های چربی آلوده شده باشد، یا به دلیل نشستن بخار تنفس روی شیشه، به تدریج کدر شود. علت کثیف شدن شیشه عینک هر چه که باشد، راه حل آن ساده است: تمیز کردن شیشه عینک به شیوه صحیح. اگر شیشه عینک شما هنگام حرکت بین محیط‌های گرم و سرد (یا در زمان استفاده از ماسک) دچار مه گرفتگی شود، تمیز کردن لنز عینک با استفاده از یک دستمال مرطوب یا اسپری ضد بخار می‌تواند گزینه خوبی برای بازگرداندن شفافیت به شیشه عینک شما باشد.

علت کثیف شدن شیشه عینک  

از طرف دیگر، اگر شیشه‌های عینک خود را برای چندین بار تمیز کرده‌اید و هنوز هم کدر به‌نظر می‌رسند، ممکن است شیشه عینک شما آسیب دیده باشد که در این صورت باید به تعویض آن‌ها فکر کنید. در این حالت، بهتر است عینک خود را نزد چشم پزشک برده و از سلامت لنزها مطمئن شوید.

روش‌های شستشوی عینک آفتابی و طبی

برای تمیز کردن شیشه و قاب عینک خود، از دستورالعمل زیر استفاده کنید. روش زیر برای تمیز کردن شیشه عینک دودی، عینک ایمنی و عینک ورزشی نیز به خوبی کار می‌کند:

  1. دستان خود را شسته و خشک کنید

قبل از تمیز کردن عینک، دستان خود را کاملا شسته و خشک کنید. برای این کار از یک صابون بدون لوسیون و یک حوله تمیز و بدون پرز استفاده کنید.

  1. عینک را زیر جریان آرام آب شیر آبکشی کنید

با این کار، گرد و غبار و ذرات ریزی که می‌توانند هنگام تمیز کردن شیشه عینک، سطح لنز را خراش دهند از روی عینک شسته می‌شوند. از آنجا که آب داغ به پوشش محافظ برخی از عینک‌ها آسیب وارد می‌کند، برای آبکشی عینک از آب سرد استفاده کنید.

  1. بر روی هر لنز یک قطره مایع ظرفشویی بدون لوسیون بریزید

از آنجا که بیشتر برندهای مایع ظرفشویی بسیار غلیظ هستند و پاک کردن آن‌ها از شیشه عینک در پایان مراحل شستشو، بسیار وقت گیر و دشوار است، توصیه ما استفاده از مایع ظرفشویی هوم پلاس است. این مایع ظرفشویی به دلیل غلظت مناسب خود، سریعا و به راحتی از روی شیشه عینک پاک شده و اثری از آن بر روی لنزها باقی نمی‌ماند.

روش های شستشوی عینک آفتابی و طبی  
  1. دو طرف لنزها و تمام قسمت‌های فریم را به آرامی مالش دهید

با دقت تمام قسمت‌های عینک از جمله، بالشتک‌های بینی، دسته‌ها و خود لنزها را تمیز کنید. به لبه لنزها، محل اتصال لنز به فریم، توجه ویژه‌ای داشته باشید. بیشتر غبارها و چربی‌های پوستی در این ناحیه جمع می‌شوند.

  1. دو طرف لنزها و فریم را آب بکشید

تمامی قسمت‌های عینک را به خوبی آب بکشید. عدم حذف تمام آثار مایع ظرفشویی باعث لکه‌دار شدن لنزها در هنگام خشک شدن می‌شود.

  1. عینک را به آرامی تکان دهید تا آب اضافی گرفته شود

برای اطمینان تمیز بودن لنزها، آن‌ها را به دقت بررسی کنید.

  1. لنزها و فریم را با یک حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید

از حوله ظرفی که بدون استفاده از مایع نرم کننده شسته شده است برای این کار استفاده کنید؛ مواد موجود در مایع نرم کننده می‌تواند لنزها را لکه‌دار کند. پارچه میکروفایبر بدون پرز نیز انتخاب خوبی برای خشک کردن لنزها است. پیش از شروع، از تمیز بودن حوله اطمینان حاصل کنید. آلودگی‌ها یا ذرات به دام افتاده در الیاف حوله می‌توانند لنزهای عینک شما را خراشیده کنند.

  1. لنزها را بررسی کنید

در صورت باقی ماندن هرگونه رگه یا لکه، آن‌ها را با یک پارچه میکروفایبر تمیز از بین ببرید. آخرین قطعه پازل در تمیز کردن عینک، استفاده از دستمال مرطوب مخصوص لنز است. این دستمال‌ها به‌طور مشخص برای تمیز کردن شیشه عینک فرموله شده‌اند.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن شیشه عینک

تمیز کردن شیشه عینک به‌طور روزانه، کلید شما برای واضح و شفاف دیدن جهان اطراف است. در صورت عادت کردن به استفاده روزانه از روش زیر برای تمیز کردن عینک، این فرآیند بیش از 20 ثانیه طول نخواهد کشید؛ اگر برای تمیز کردن عینک خود به مدت زمان بیشتری نیاز دارید، احتمالا این کار را بیش از حد سخت گرفته‌اید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن شیشه عینک  

وسایل مورد نیاز

  • پارچه میکروفایبر ایمن‌ترین و موثرترین ابزاری است که می‌تواند بدون ایجاد خراش، از پس تمیز کردن شیشه عینک شما برآید.
  • محلول پاک کننده. آن دسته از اسپری‌های مخصوص لنز که برای لنزهای پلی‌کربنات و پوشش محافظ شیشه مناسب هستند، بهترین انتخاب برای تمیز کردن شیشه عینک دودی و طبی هستند. در صورت عدم دسترسی به این اسپری‌ها، می‌توانید از مایع ظرفشویی بدون لوسیون نیز استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن شیشه عینک

  1. دستان خود را کاملا بشویید تا میکروب‌ها و چربی از دست به عینک منتقل نشود.
  2. عینک را زیر جریان آب نگه دارید تا از گرد و غبار و چیزهای دیگری که ممکن است باعث خراشیده شدن لنز‌ها شوند خلاص شوید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است، به جای آب شیر، از آب مقطر ‏استفاده کنید.
  3. عینک خود را با پارچه میکروفایبر به خوبی تمیز کنید.
  4. مقداری محلول پاک کننده را به هر دو طرف لنزها اسپری کنید. اگر از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید، استفاده از یک قطره بر روی هر دو طرف لنزها ‏کافی است. در صورت استفاده از مایع ظرفشویی، عینک را به خوبی آبکشی کنید.
  5. با تکان دادن عینک، رطوبت اضافی را گرفته و عینک را به خوبی خشک کنید.
مراحل تمیز کردن شیشه عینک

سوالات متداول در مورد تمیز کردن شیشه عینک

ممکن است تمیز کردن شیشه عینک دودی و طبی آنقدر ساده به نظر برسد که تصور کنید نیازی به استفاده از دستورالعمل و نکات راهنما ندارید؛ اما روش‌های درست و غلطی برای انجام این کار وجود دارد و استفاده از روش‌های نادرست می‌تواند منجر به خراشیده شدن شیشه عینک شما شود. در ادامه به متداول‌ترین سوالات در مورد تمیز کردن لنز عینک و پاسخ آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چگونه عینک خود را ضد عفونی کنم؟

ضد عفونی کردن عینک با استفاده از محلول الکلی، پس از شستشو و تمیز کردن شیشه عینک، ممکن است. اما به یاد داشته باشید که این کار می‌تواند به پوشش محافظ برخی از لنزها آسیب برساند. برخی از عینک‌های ایمنی را می‌توان با استفاده از محلول 1 به 1000 آب و مایع سفید کننده ضدعفونی کرد، اما مایع سفید کننده می‌تواند باعث خوردگی قاب‌های فلزی شود. همچنین می‌توانید عینک ایمنی خود را به مدت 2 دقیقه در محلول آب و آمونیاک قرار داده و سپس با آب گرم آبکشی کنید. پاک نشدن آثار پاک کننده‌ها یا مواد ضد عفونی کننده می‌تواند منجر به آسیب دیدن لنزها و قاب عینک شود.

چگونه عینک خود را ضد عفونی کنم؟
  • چگونه مارک روی شیشه عینک را پاک کنم؟

استفاده از آب ساده برای حل این مشکل به اندازه کافی کارایی ندارد. برای پاک کردن مارک از روی لنزها، عینک خود را خیس کرده و روی هر لنز یک قطره مایع ظرفشویی بریزید. هر دو طرف لنزها را به خوبی مالش داده و سپس با آب سرد آبکشی کنید. در نهایت، با استفاده از یک پارچه میکروفایبر بدون پرز، لنزها را به خوبی تمیز کرده و عینک را خشک کنید.

  • چگونه از خراشیده شدن لنزها در طول تمیز کردن شیشه عینک جلوگیری کنم؟

باقی ماندن آثار مایع ظرفشویی می‌تواند باعث ایجاد لکه و خراش بر روی شیشه عینک شما شود. لکه‌های روی لنز، علاوه بر کاهش وضوح بینایی، به تدریج منجر به خراشیده شدن لنزها می‌شوند. بنابراین بهتر است در پایان مراحل تمیز کردن عینک، مطمئن شوید که مایع ظرفشویی به طور کامل از روی لنزها پاک شده و هیچگونه رگه‌ای بر روی آن‌ها باقی نمانده است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.